Voorstellen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dobri den,

Ik, Patrick 31 jaar en woonachtig in Delfzijl, ben na een tijdje meelezen ook maar eens lid geworden van dit forum.

Tsjechië heeft in 1997 mijn hart gestolen, direct al tijdens mijn eerst bezoek. Het betoverende landschap, de bossen, vele kastelen en ruïnes en de watersnoodramp waar we na onze eerst week vakantie in terecht kwamen maakten het een ervaring die mijn leven lang bij me zou blijven.

10665806_580190572091800_8036101797153515711_n.jpg


De kennissen waarbij we verbleven waren werkzaam voor het Leger des Heils en de vakantie veranderde dus in werken, namelijk het uitzoeken van kleding en sjouwen met flessen drinkwater en pakketten ten behoeve van de getroffen dorpen in de directe omgeving en voor Polen.

Een tweede vakantie (1998) was in de prachtige omgeving van Karlovy Vary met oa een bezoek aan de kuuroorden Marianksé Lazne, Frantiskovvy Lazne, Trosky, Terezin, Melnik, Krivoklat en Karlstejn.

In een derde vakantie (weet niet meer wanneer) zag ik de mummies in de kapuzijnerkerk (?) in Brno, de prachtige grotten ten Noorden van deze stad en maakte een uitstapje naar Wenen en Bratislava.

Ik vindt het jammer dat ik niet jaarlijks op vakantie kan gaan. Jaren van heimwee (wat ik anders nooit heb) gingen voorbij.

In 2007 ben ik met mijn vriendin naar Tsjechië geweest. Toen verbleven we in een pension in Kyselka (naast Karlovy Vary). Ook zij wist de schoonheid van de omgeving en de diverse kuuroorden te waarderen. De ruïne van Andelska Hora en kasteel Loket zijn onze favoriet.

En een paar jaar later een lang paasweekend met mijn moeder in de omgeving van Cesky Kamenice. Inmiddels kriebelt het alweer een aantal jaren roep steeds 'ik wil terug!'. In 2015 zullen we gaan, naar verwachting twee weken. Middels dit forum probeer ik nu een besluit te nemen welk deel we gaan bezoeken
 

Ad Verschoor

Donateur
Patrick, leuk dat je je hebt aangemeld. Ik mag zeggen dat ik grote delen van Tsjechie heb mogen bezoeken en ik ben nog lang niet uitgekeken. Ik zou je geen gebied kunnen aanbevelen, omdat ze allemaal hun eigen bijzonderheden hebben. Misschien dat mijn reisverslagen je wat kunnen helpen bij het maken van een keuze.
 
Yoehoe :yess:, hier ben ik weer, terug van weggeweest. Inmiddels 40 jaar en het een paar jaar zonder Tsjechië moeten doen (laatste keer was 2019). Het gezin (vrouw en twee jongens van 18j en straks 16j) is het met mij eens dat het hoog tijd wordt voor weer een nieuwe Tsjechië ervaring. De inlog van het forum bleek nog te werken dus inmiddels ben ik al weer twee dagen aan het lezen om ideeën op te doen voor de zomervakantie. Als ik leuke dingen tegenkom zal ik die uiteraard posten.
 
Bovenaan