Voordelen voor ouderen die in Tsjechië wonen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

@feertje22 Je hebt mijn opmerking verkeerd opgevat. In het begin van dit topic heb ik aangegeven hoe, soms extreem, voordelig wonen in Tsjechië voor ouderen kan zijn. Mijn opmerking van nu is alleen dat aan dat extreme voor een deel een eind is gekomen. Ik wil juist aangeven dat ik met de auto nog niet eens een paar kilometer kan rijden voor de idioot lage prijzen van het openbaar vervoer. In Nederland betaalde ik 10 jaar geleden al 4 euro voor een ritje van 11 kilometer. Wel is een prijsstijging van 100% erg veel, maar men heeft in Tsjechië blijkbaar ontdekt dat er zoveel ouderen komen dat de extreem lage prijzen niet meer hanteerbaar zijn.
@curious Ik voel me zeker gezegend met de extreme situatie in Tsjechië (heb net mijn rijbewijs omgewisseld en betaalde daar ook een habbekrats voor).
Bovendien weer een abonnement op de opera genomen waarbij ik voor 4 uitvoeringen 315 kronen betaalde. Ik zit dan wel hoog en moet een 80 treden op, maar kan dan alles perfect volgen.
 
Nog wat positiefs.

Als vduchodni, 65 plusser, krijg ik hier in Tanvald op de muziekschool elke week 50 minuten vioolles voor hetzelfde tarief als de jeugd, 200kc per maand. Het leven is hier veel aangenamer dan ik in nl gewend was. Er is rust, tijd voor elkaar. Veel natuur en cultuur, kortom, wij zijn heel tevreden dat we hier wonen.

Het is ook geen wedstrijd waar het leven beter zou zijn. Ieder heeft vaak voorkeur voor het vertrouwde. Een behoorlijke barriere is de taal. We redden ons al heel behoorlijk, maar daar studeren we ook dagelijks voor. Als je na 5 jaar hier gewoond te hebben terug zou gaan, vind je in Nederland ook niet meer wat je idealiseert. Het is dus ook een kwestie van tevreden willen zijn. Je weet nooit exact waar je voor kiest. Je schopt in het leven een bal voor je uit en het is dan wel prettig als hij een beetje de goede kant uit rolt. We mogen niet klagen.
 
Bovenaan