Voordelen voor ouderen die in Tsjechië wonen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er was mij gevraagd een enquête in te vullen gericht aan ouderen die zijn geëmigreerd. Daarin werd erg veel gevraagd, maar er was geen vraag opgenomen betreffende de financiële voordelen om in Tsjechië te wonen.
Ik had al eerder bij een topic over problemen om in Tsjechië te wonen aangeduid dat het goed zou zijn de positieve punten ook eens te noemen. Dat doe ik nu maar gelijk. Ik noem de volgende punten:
1. Een kaartje in het openbaar vervoer kost 25% van de normale prijs. Dit betekende dat ik een keer ruim een uur in de internationale trein naar München zat tussen Praha (Praag) en Plzeň (Pilsen) met stopcontacten etc voor omgerekend 1,25 euro (afstand 103 km).
2. In grotere steden, ook de metro in Praha, heb je recht op gratis vervoer.
3. Ik betaalde vrijdag j.l. omgerekend 1,25 euro voor een liter benzine.
4. Een particulier betaalt in Tsjechië geen wegenbelasting.
5. Door de lagere loonkosten ben je voor onderhoud van de auto in Tsjechië minder geld kwijt dan in NL.
6. Je kunt een abonnement op maaltijden nemen. Die worden bij mij in de buurt thuisbezorgd voor omgerekend 3,60 euro per dag.
7. In de meeste plaatsen kun je goedkoper dan in Nederland in een restaurant eten. Is wellicht wat eenvoudiger, maar zeker aantrekkelijk. Voor bier (0,5 liter) betaal je tussen de 1,00 en 1,50 euro. In de supermarkt betaal je voor bier ongeveer 50 eurocent.
8. Voor een brood betaal je iets meer dan een euro.
9. Concerten zijn heel duur in Praha omdat men daar de toeristen graag het geld uit de zak laat toveren. In andere plaatsen zijn de prijzen meer aangenaam. Een normale prijs is tussen de 5 en 6 euro. Voor een abonnement op 8 concerten betaalde ik ongeveer 24 euro.
10. Voor de opera heb ik een abonnement waarbij ik op een één na goedkoopste plaats zit. Daar heb ik het erg druk met letten op wat op het toneel en in de orkestbak gebeurt. Het geluid is er optimaal. Soms moet ik ook nog boventitels lezen. Voor 4 opera's en 2 balletten betaalde ik omgerekend ongeveer 11 euro. Voor de duurste plaats in de losse verkoop betaal je ongeveer 12 euro.
11. In Liberec is een heel grote bibliotheek (meer dan 2 miljoen titels, waaronder boeken in het Engels, Duits en Frans). Daar betaal ik niets voor een abonnement en ook hoef ik niet te betalen voor wat ik daar leen. Scannen met vastleggen op een USB-stick is gratis, op papier 8 eurocent per kopie.
12. Wanneer ik in Liberec op een werkdag tussen 10 en 14 uur aankom voor een bezoek aan de sauna betaal ik omgerekend 2,80 euro voor 2 uur excl. tijd voor omkleden.
13. De bijdrage voor de ziektekostenverzekering wordt ingehouden op de AOW. Het bedrag daarvan is afhankelijk van het prijsniveau van het woonland en dat is gunstig voor Tsjechië.
 
Een heel flauwe opmerking van cor die onrecht doet aan dit topic. Er bestaat een ander topic waar alle bezwaren van het emigreren naar Tsjechië aan de orde komen. Vandaar ook eens een opgave van positieve punten.
 
Wat mij erg opvalt aan Nederlanders die reageren over wonen of vakantie vieren in Tsjechië is dat het dan bijna altijd gaat over hoe goedkoop het hier dan wel niet is.
Dat geldt ook vooral op facebook.
Jammer, want dit zou niet de eerste reden moeten zijn waarom je hier woont of op vakantie gaat.
Natuurlijk is het wel zo dat het prijsniveau iets wel of niet mogelijk kan maken, dat is zeker waar,
Wij zijn zelf ook altijd naar Zwitserland op vakantie gegaan tot en met 2006, totdat het prijspeil dit eigenlijk niet meer leuk maakte.
Dan was de vakantie in 2007 in Tsjechië voor dat punt natuurlijk wel een verademing, maar gelukkig niet alleen op dat punt ;-)
 
Wat mij erg opvalt aan Nederlanders die reageren over wonen of vakantie vieren in Tsjechië is dat het dan bijna altijd gaat over hoe goedkoop het hier dan wel niet is.
.....
Jammer, want dit zou niet de eerste reden moeten zijn waarom je hier woont of op vakantie gaat.
Voor veel mensen zijn de kosten nu eenmaal wél een doorslaggevende reden om ergens wel of niet op vakantie te (kunnen) gaan. Ik vind daar niks mis mee en dat zal dan heus wel in combinatie zijn met het al dan niet leuk vinden van een bestemming.
Wel grappig dat - uit wat je daarna schrijft - blijkt dat het voor jou in feite niet zo heel anders is. ;)
 
Ik denk je houdt van Tsjechië of niet.
Wij vinden het fantastisch, met name ook de sfeer, het landschap etc. etc.
De lage prijzen zijn daarbij ook nog eens positief.
Dit gaf ons de mogelijkheid een huisje te kunnen bekostigen/kopen.
Het enige dat ik me afvraag is, wat doen ze in Nederland met die kapitalen die ze innen?

Groet Luigi.
 
De overheid, gemeentes e.d.
Ik bedoel, als je kijkt wat je in Tsjechië aan ozb, riolering, water e.d. betaalt en wat je in Nederland betaalt, is het verschil wel erg groot..
 
13. De bijdrage voor de ziektekostenverzekering wordt ingehouden op de AOW. Het bedrag daarvan is afhankelijk van het prijsniveau van het woonland en dat is gunstig voor Tsjechië.
Nummer 13 begrijp ik niet, misschien heb ik het fout, maar betaal je niet gewoon aan een Tsjechische ziektekostenverzekering als je AOW heb?
En krijg je de AOW bruto en betaal je belasting (geen dus als je alleen AOW hebt) in CZ.

Ik moet nog even voor ik AOW krijg, maar ik hoop dat het tegen die tijd nog zo is als ik net omschreef.
 
Nee. De premie ziektekostenverzekering betaal je niet in Tsjechië. Je moet je wel zelf aanmelden bij een 'ziekenfonds'. Er wordt automatisch een bedrag ingehouden op je AOW. Dat bedrag zal wel door de overheid worden overgemaakt naar Tsjechië. Zie verder mijn topic over ziektekosten.
Voor zover ik weet wordt in Nederland belasting ingehouden op je AOW en Nederlands pensioen.

Ik durf bijna niet een punt 14 aan mijn lijst toevoegen, maar wanneer je mijn topic over ziektekosten bekijkt, zul je zien dat mensen jonger dan 65 jaar voor medicijnen per jaar maximaal 200 euro betalen, tussen 65 en 70 jaar 40 euro en daarboven slechts 20 euro. Daarvoor moet de huisarts wel wat regelen.

Als ik mij het goed herinner, moet je voor 'eerste hulp' een eigen bijdrage in het ziekenhuis betalen van 90 kronen (3,60 euro), maar dat geldt voor iedereen.
 
Raar, volgens mij is er een belastingverdrag tussen NL en CZ, en als je in CZ woont, betaal je daar belasting.
Ik heb de AOW-leeftijd nog niet, maar ik heb het wel gevraagd voor een lijfrentepolis en daar geld dat voor.
Als ik die laat uitkeren betaal ik in CZ belasting.

Misschien heb ik het verkeerd en geldt het voor pensionen (zoals Josef schreef) en niet voor de AOW.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor zover ik weet wordt in Nederland belasting ingehouden op je AOW en Nederlands pensioen.
De AOW kan bruto uitbetaald worden, aangezien je daar in Tsjechië belasting over moet betalen (min de belastingvrije voet voor uitkeringen). Voor andere pensioenen kan je bij de belastingdienst een formulier aanvragen om die ook bruto uit te laten betalen, of je kan aan het eind van het jaar de belasting weer terugvragen door ook aangifte in Nederland te doen. Een uitzondering is het Abp. Aangezien dit onder het staatspensioen valt, mag Nederland daar belasting over heffen.
 
Het leven in Tsjechië is voor 65+ duidelijk duurder geworden. Busreizen zijn ten opzichte van vorige maand in prijs verdubbeld. Blijft natuurlijk goedkoop want benzine is ook net als elders veel duurder geworden. Ik betaalde nu voor enkele reis tussen Turnov en Liberec (ongeveer 26 km over de snelweg en aanmerkelijk meer voor een route door vele dorpen) 30 kronen.
 
@Stadla leven is voor iedereen veel duurder geworden en bij iedereeen, tja, daar horen 65+ ook bij.
En ondanks dat mag je als 65+ in je handjes knijpen dat ze hier in Tsjechië de 65+ ers bijna in een gouden mandje leggen.
30 kronen voor een bustrip van 26 km en dan daar nog over klagen? Je moest je schamen.
Je kan je AOW en je pensioen vanuit Nederland gewoon bruto laten uitbetalen en dan betaal je er hier door een belachelijk hoge vrijstelling nog steeds o,o aan belasting over.
Lees je eigen post #1 nog maar eens door en tel je zegeningen in plaats van hier te klagen.
 
Stadla schrijft :
Blijft natuurlijk goedkoop want benzine is ook net als elders veel duurder geworden
zie ik toch niet als klagen.
Al is het verschil met een cz pensioen toch een stuk onaangenamer ,dan een Nederlander met een nl pensioen .
(beide in cz )
Misschien telt hij zijn zegeningen...
 
Bovenaan