Voorbeeld van een Tsjechische renovatie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
Dit wonder van renovatie techniek moet je zien, anders geloof je het niet!

In onze 200 jaar oude chalupa (waar we min of meer permanent wonen) heb ik een woonkamer van ca 5,5 x 5,5 meter De daarboven liggende kamer wordt gedragen door vier balken van ca 20x20 cm die dus ca 1 meter uit elkaar liggen.
tussen die balken zit een plafond en op de balken ligt de vloer van de bovenliggende kamer.

Omdat één van de balken wel erg doorveert als je boven loopt (ca 3 mm!) wilde ik die dragende balk gaan versteviging door er tussen plafond en vloer aan beide zijden een U-balk (UPE120) tegenaan te bevestigen.

Dus. . . . de vloer boven opengemaakt, dat was niet simpel, oude duimsvloerdelen 23cm breed en vernageld met nog vierkante (gesmeede) spijkers.
Maar toen de vloer deels open was kwam de eerste schrik: leem en stro isolatie tussen plafond en vloer! Dit verwijderen is verschrikkelijk werk omdat het erg veel stof geeft (daar hadden we al ervaring mee)
Maar, goed, gewoon "verstand op nul, blik op oneindig" en na een dagje was het eruit. Echter in het laatste stuk vloer, ongeveer een meter van de muur zat geen leem isolatie maar tempex isolatie balletjes van ca 1 á 2 mm! Even niezen (van het leemstof en die tempex bolletjes 'spoten' overal naar toe. Vijf supergrote vuiniszakken vol, met een industrie stofzuiger opgezogen en elke 5 minuten die stofzuiger legen!

Wat toen tevoorschijn kwam, daar bleef m'n hart bijna bij stil staan!
Zie foto.
Op ca een meter uit de muur is de dragende balk tot de helft doorgezaagd, het dragende deel was dus nog maar 10cm hoog en 20cm breed. Als je je dan realiseert dat de sterkte van de balk nog maar 1/8 is van de origenele dikte, dan heb je recht om te schrikken! Het uitgezaagde stuk was met een ander stuk balk opgevuld maar dat brengt geen sterkte!
Dit grapje is bij twee van de vier balken uitgevoerd.
Ook aannemer onze vriend/aannemer Dimitrov schrok ervan en ziet eigenlijk maar één goede oplossing: nieuwe balken.

Pfffffffffffffffffffffff, staat me weer wat te doen!
 

Bijlagen

  • DSC01133.jpg
    DSC01133.jpg
    57,2 KB · Bekeken: 62
  • DSC01134.jpg
    DSC01134.jpg
    60,3 KB · Bekeken: 58

Freddy2005

† In Memoriam
Ik denk dat de balken volledig zijn doorgezaagd.
Er is een stuk van tussen genomen en daar is dus een nieuw stuk ingezet. Vandaar ook die metalen schroef die te zien is.
Volledig vervangen is inderdaad de beste oplossing.
 

Vodnik

† In Memoriam
vanaf de onderzijde (dus vanuit woonkamer) is vrijwel niets te zien aan de balk, dwz, er zitten vier houten proppen! Daardoor kan je zien dat de balken niet herlemaal doorgzaagd is.
Die houten proppen zijn nu duidelijk, daarachter zit de moer en draadstang die door en door gaat en waarbij het nieuwe stukje balk vast zit.

Wat het werk betreft: ik woon in Praag "pensioner" dus heb tijd en is zo'n klus voor mij te managen.
Als je in NL woont en je chalupa een weekendhuis is voor de vakantie periodes dan is zoiets "niet leuk".

(btw, toen ik deze chalupa kocht werd er beweerd dat het huis in uitstekende staat was, maar dat soort uitspraken was ik al gewend in CZ)
 

Bijlagen

  • DSC01140.jpg
    DSC01140.jpg
    45,5 KB · Bekeken: 18
Je hebt geluk dat je dit niet vond doordat de bovenverdieping instortte. Heb je toch weer iets om blij om te zijn. (Glas is halfvol ;) )
Maar zonder gekheid, veel sterkte hiermee. Zal een flinke klus zijn
 
Het is mij niet helemaal duidelijk maar je kan toch links en rechts van de houten balk een stuk stalen stripprofiel maken.
Of blijft dat in het zicht?
Dat is simpel en makkelijk.
En die laat je ook nog op de bouwmuur afsteunen.
En vroeger waren de balken nogal overgedimensioneerd omdat er geen berekeningsmethodieken waren.
Ennuh, 3 mm doorveren over een afstand van 5 m is niet erg veel hoor.
De dikke vloerdelen zullen ongtwijfeld ook een stuk van de belasting naar de weerszijden liggende balken overdragen.
Ennuh, de UPE 120 zal je toch iets getoogd moeten maken zodat deze bij belasting recht wordt.

Maar ik denk eigenlijk vanaf deze afstand dat het allemaal meevalt.
Beetje inventief ijzerwerk links en rechts en klaar is Semabyt.

Groet van een aannemer in ruste.
 
Klopt ik heb ook delen van de kap zie je pennen zitten die geen nut hebben delen van een andere kap verschillende maten ijzeren konstrukties, weer ijzeren pinnen en dan weer stuk hout. Heb het in mijn zwembad juist de kap open gemaakt ik vind het een genot om naar te kijken ik weet niet of het me lukt maar wil er een foto van maken. Daarnaast heb ik er ook nog weer ijzeren balken ertussen liggen deze heb ik bekleed.
 

Vodnik

† In Memoriam
de idee om stalen balk (UPE...) aan de zijkanten van het eind van de balk te bevestigen is aan gedacht maar moeilijk oplosbaar omdat de balk boven plafond / onder vloer niet vlak is maar half rond en daar is moeilijk iets aan vast te maken.
Bovendien ben ik bang dat er meer "gerotzooi" naar voren komt, dus dan maar rigoreus en goed. (en daar heb reden voor dat aan te nemen!)

(ook nog aan gedacht om stalen balk over de hele overspanning tussen de houten balken te leggen maar dat zou dan een HEM100 moeten zijn en die weegt dan 240 kg, niet te hanteren!)

Pieter

NB Dimitrov (de aannemer) vertelde me dat er vroeger gewoon een paar bomen gebracht werden en als balk neergelegd waarna deze in model geschaafd werden. De balken worden nu vervangen door constructiehout (gelijmd) en in de werkplaats van "antiek" profiel voorzien.
 
Dat laatste klopt Semabyt.
Ik heb ze onlangs een huis zien bouwen waar ruwe boomstammen als balklaag neergelegd werden en op het werk aan de bovenkant vlak werden geschaafd.
Rustiek zullen we maar zeggen.
Zal wel lekker krom trekken want ik heb in Tsjechie nog nooit bomen zien uitwateren.

Groet.
 

Vodnik

† In Memoriam
Er wordt hard gewerkt om de(vier) draag balken in mijn woonkamer te vervangen door vijf (dus één meer) nieuwe gemaakt van constructie hout met afmeting 20 x 20. Ook de vier muurplaten worden vervangen.

Tijdens de renovatie kwam ik nog een staaltje techniek tegen.
Kennelijk is er ooit door een electrokabel geboord waasrbij alle draden geraakt zijn. Dit is toen "opgelost" door een plastic plug in het boorgat te proppen! ER STOND NOG SPANNING OP DEZE KABEL.

Ik heb ook wel eens door een kabel geboord maar zó los je dat toch niet op!
 

Bijlagen

  • DSC01294.jpg
    DSC01294.jpg
    31 KB · Bekeken: 11
Wij hebben uit voorzorg alles eruit gesloopt, omdat ik dezelfde problemen voorzag. We hebben alle plafonds eruitgetrokken, planken erafgehaald en alleen de bestaande balken overgehouden. Deze hebben we met de bandschuurmachine geschuurd en daarbovenop 20x10 balken geschroefd. Daarop weer latjes (om de 40cm) en deze vakantie hebben we de parketvoer gemaakt. Tussen de balken geissoleerd met plastic korreltjes (10 cm) Daarbovenop weer 10 cm isover. Tussen de balken hebben we schrootjes gemaakt.

De electra heb ik er allemaal uitgetrokken, was aangevreten door muizen en ander knaaggedierte. Ik heb alle electra opnieuw aangelegd, draden trekken in buisjes.

Als ik de foto's zo bekijk lijkt het erop of er een muur is weggehaald (verschillende balken). Inderdaad is Uprofiel de oplossing, ze hebben daar ook betonnen platen voor die ze ertussen schuiven. Let op de "koude brug" met staal!

Op onze weblog kun je onze verbouwing volgen:

http://www.paulien-tako.shareyourstory.nl/
 
Hehe, mooi om zo te verbouwen toch?
Altijd kans op verrassingen :D

De mooie leem en stro isolatie hadden m'n ouders ook, iets van 40 cm hoog / dik, nou, voordat je dat allemaal weg hebt haha

Vroeger, als de zekering eruit vloog, repareerde m'n opa het nog wel eens op de goedkope manier, dmv een spijker haha.
Dat ondertussen alles in de muur bijna door brand...

Maar dat is gelukkig ook allemaal al vervangen :)

De balken zijn lastig idd, kwa krom trekken. Het heeft wel wat natuurlijks moet ik zelf zeggen. Indien je de balk uit het midden van de boom hebt ipv aan de zijkant, heb je minder kans op krom trekken.

Succes met het vervangen! Is het straks allemaal weer netjes! :top:
 
Bovenaan