Voor het eerst wonen en werken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor wat betreft inschrijving heb ik het een beetje duidelijk. Nog 1 keer kort samen gevat;

- Ingeschreven blijven in Nederland, dus geen gedonder met autoverzekering e.d. (Tot max. 8 maanden)
- Daar bij de "vreemdelingenpolitie" melden voor een verblijfsvergunning
- Aan het werk

Het is de bedoeling dat ik volgende week die kant al op ga, het bedrijf voorziet in relocation. Alleen het appartement die ik toegewezen kreeg blijkt volledig volgeboekt te zitten.. Oeps.
 
Neem ook contact op met de ambassade in Praag, zij kunnen je ook helpen.
De ambassade heeft erg weinig diensten. Het enige wat zij voor mij hebben betekend is het verlenen van een paspoort. Tevens hebben ze alle papieren in orde kunnen maken die ik nodig had om wettelijk te kunnen trouwen. Ik hoefde ze alleen maar in te dienen op het plaatselijk stadhuis. Alles was perfect geregeld. Gewoon met je Nederlandse papieren en die van je vrouw naar Praag en hoppa, alles werd vooor Tsjechië keurig geregeld.

inschrijven bestaat niet hier.
je gaat naar de vreemdelingen politie en die geeft je een verblijfsvergunning.
Beetje kort door de bocht. Die tijdelijke verblijfsvergunning krijg je tegenwoordig niet zo maar. Je moet je inkomen aantonen en een *vast* woonadres hebben. Zo niet, dan kun je het schudden!

Misschien nog even laten indalen. Sommige onderwerpen kosten tijd om het grote geheel te zien.

Kan je vertellen wat je tot heden zelf aan informatie hebt verkregen? Van wie? Waar kunnen we dat zien,..........
Dat maakt het allemaal een beetje overzichtelijk.
De informatie van @Nietmachine komt ten dele vanaf mijn site.
De afgelopen dagen is de informatie up-to-date gebracht, anno 2018.
Wanneer je onjuistheden ontdekt, dan houd ik me aanbevolen voor aanvullingen.
 
Werkgever kan geen woonruimte verstrekken (bezet) dus geeft daar een financiële compensatie voor terug. Die compensatie krijg ik 5 werkdagen nadat ik een Tsjechische rekeningnummer kan overleggen. Nu al 10 minuten in de wachtrij bij de Engelse afdeling van Ceska Sporitelna om te kijken of ik niet vanaf hier al een rekening kan openen anders gaat dit een erg duur grapje worden.
 
hartmanova.eu
Waarom wordt toch telkens alleen zij genoemd als hulpbron. Ik heb niets persoonlijks tegen haar, maar het kost je veel geld en lijkt soms of sommigen hier aandelen hebben in haar bedrijf. No hard feelings, @Radna ;)

Nu al 10 minuten in de wachtrij bij de Engelse afdeling van Ceska Sporitelna om te kijken of ik niet vanaf hier al een rekening kan openen anders gaat dit een erg duur grapje worden.
Bij aankomst in Tsjechië kun je onmiddellijk een rekening openen. Paspoort, adres en inkomen zijn voldoende. Je rekeningnummer krijg je direct mee en kun je dus doorgeven aan je werknemer. Op de betaalkaart moet je meestal een dag of vijf wachten.

Bank zegt nee, moet in person worden geopend.
Dat klopt. Het gaat je telefonisch niet lukken.
 
Hi Nietmachine, ik begin volgende maand in Praag aan een baan! Als het goed is zit jij er nu al. Ben benieuwd of alles is gelukt met regelen en hoe het bevalt :) Heb je makkelijk huisvesting kunnen regelen?
 
@MSU We worden collega's :-) Aan je berichten te zien kom je bij hetzelfde bedrijf te werken.

Ik woon inmiddels in Tsjechië en had vandaag de eerste werkdag. Het was een hele molen om doorheen te komen. (Het regelen van dingen in Nederland is makkelijker dan hier) maar het bevalt goed. Huisvesting: Tijdelijk kom je er snel aan. Vast is het wat lastiger. Makelaars reageren hier heel slecht, traag of je mag dagen wachten.
Momenteel zit ik tot ten minste 1 oktober in een pension aan de buitenrand van Praag (30 min met metro naar bedrijf)

Wanneer kom je hier? Wellicht kunnen we wat drinken en kan ik je wat verder helpen ook mbt de papieren die Accenture wilt.
 
@Nietmachine wat leuk! Ik begin 8 oktober en kom 4 oktober aan. Lijkt mij leuk en fijn om even kennis te maken! Jammer dat er voor jou geen woonruimte meer beschikbaar was. Gelukkig heb je op tijd een plekje kunnen vinden :).
 
Dan pas? Oooh dan heb je nog even. :) Niet te druk maken om de papieren, het is wat geregel maar het is geen complete doos vol aan papieren die je moet meenemen.

Uit diverse overwegingen (voornamelijk omdat ik mijn Nederlandse auto met Nederlandse kenteken mee heb genomen) sta ik nog gewoon ingeschreven in de NLse gemeente.
 
Bovenaan