Voor het eerst in Tsjechië (Budikov), maar niet voor het laatst!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor het eerst in Tsjechië,maar niet voor het laatst!!Deel 4

DI 15/08

Opgestaan met bakken regen en de temperatuur kwam niet boven 15°.
Na het eten vertrokken voor een bezoek aan de grotten van Bozkov (Freddy bedankt voor de tip).

In felle regen eerst naar Český Dub voor benzine te tanken en de ansichtkaarten op de post te doen en dan via allerlei landwegen naar Bozkov. In Železný Brod reden we een hele tijd langs de rivier Kamenice. Deze had recentelijk wel een 2-tal meter hoger gestaan, je zag dit aan de platgedrukte oeverbegroeiing en de vuilnis in struiken en bomen.

In Bozkov aangekomen de auto op de parking en te voet naar de ingang van de grotten (+/-500m), dit nog steeds in de regen. Er stond heel veel volk aan de kassa en hebben we dan ook 40 minuten aangeschoven.
Op de lopende krant boven de kassa werd in het Tsjechisch, maar ook in het Duits, vermeld dat de vertrektijd van de groepen op het inkomticket vermeld stond; dat de wachttijd in het zomerseizoen kon oplopen tot enkele uren en dat de tickets wel eens vroegtijdig uitverkocht zijn, daar er maar een beperkt aantal bezoekers gelijktijdig in de grotten mogen zijn (+/-60 bezoekers).
Om 12h15 hadden wij onze tickets en onze groep, met Nederlandstalige begeleiding (wat later een casetterecorder bleek te zijn), zou vertrekken om 13h30.

Wij terug naar de parking, lunchpakket opgegeten en terug naar de ingang. De grotten zijn zeer toegankelijk gemaakt voor de bezoekers (volledig betonnen pad en veilige trappen). De temp. was er 8°C. Zeer goede rondleiding en echt mooie dingen te zien: ondergronds meer, stalagmieten, stalagtieten en enkele zeer diverse vormen van afzettingsgesteente. De rondleiding duurde ongeveer 50 minuten.

Na het bezoek naar parking. We hadden nog naar Harrachov willen rijden, maar met de regen en het reeds late uur zijn we teruggereden naar Liberec om te gaan zwemmen in het Babylon aquacenter (de belevenissen daar staan onder topic Hotel Babylon Liberec). Zijn daar dus niet gaan zwemmen maar wel in het stedelijk zwembad van Liberec.

Daarna gaan eten in een restaurant opzij van het raadshuis, restaurant Posta, met een zeer prachtig interieur. Het eten was wel niet zo verzorgd als het interieur.

Na het eten, het was intussen flink donker, even gaan kijken naar het verlichte raadshuis. Het plein voor het raadshuis was intussen omgetoverd tot een openluchtbioscoop. Het regende al enkele uren niet meer.

Thuisgekomen hebben we dan nog een hele tijd in de tuin gezeten om te genieten van de immense stilte en de prachtige sterrenhemel. Wij hebben verschillende vallende sterren gezien en ik zelf een satelliet, vermoed ik.

WO16/08

Laat opgestaan en besloten om in de voormiddag ons op te splitsen in 2 groepen. Ik en mijn zoon gingen fietsen, en mijn vrouw en dochter gingen naar Český Dub voor informatie over klooster en museum daar.
Wij vertrokken voor een tocht die wat langer uitviel door een wegomleiding. Hadden bij thuiskomst 29km op de teller en1h40 gefietst. Onderweg had Arne(naam van mijn zoon) een slang gezien van meer dan 80cm die zich uit de voeten maakte. Samen hebben we nog 1 dode hazelworm, 2 herten en verscheidene roofvogels, waarvan 1 zeer groot exemplaar, gezien.

Door het late uur van thuiskomst in de namiddag naar Český Dub gegaan i.p.v. naar de botanische tuin in Liberec. In Český Dub eerst naar het museum geweest, waar we een privé rondleiding gekregen hebben van een zeer enthousiaste gids. Deze persoon was gehandicapt en hij deed de uitleg in het Duits.
Hij vertelde ons dat hij nog maar 1 jaar duitse les had genomen en dit om toeristen te woord te kunnen staan. Voor nog maar 1 jaar duits gestudeerd te hebben sprak hij deze taal al heel behoorlijk.
Hij wist enorm veel te vertellen over de woning en zijn bewoners.

Daarna zijn wij met hem naar het St. Johannaklooster gegaan. Dit moet nog grotendeels gerestaureerd worden. Wij zijn in de gewelven geweest. Deze waren prachtig (zie ook op fotogalerij). Er is een gedeelte dat 400 jaar oud is en een gedeelte dat 800 jaar oud is. De uitleg van de gids was echt een toegevoegde waarde.

De kapel van het klooster werd intussen terug gebruikt om huwelijken in te zegenen. Aan het eind van de rondleiding de gids bedankt voor zijn inzet. Daarna nog enkele boodschappen gedaan en naar huis.
Het weer was voor het eerst zonnig zonder wolken met temp.tot 22°C.

17/08

Opgestaan met stralende zon.
Na het eten 2 picknicks gemaakt, 2 fietsen opgeladen en vertrokken naar het kasteel van Kost, hartje Český Ráj.
Enkele kilometers verder vastgereden op een wegversperring die niet aangegeven stond aan het begin van deze weg (+/-4km terug). Men was het wegdek aan het vernieuwen.
Dan maar langs Český Dub, maar daar eveneens vastgereden op een wegversperring.
Uiteindelijk maar via de autostrade gereden en daar missen we dan ook nog de juiste afrit. Nog een stukje omgereden om alsnog op de parking van het kasteel te geraken. Maar door al de mooie landschappen is dit alles niet zo erg.

Hilde (mijn vrouw) en Margot (mijn dochter) gingen een wandeltocht doen en ik en Arne een fietstocht door en rond Český Ráj van +/- 45km.

Fietstocht is zeer goed verlopen tot aan het middageten. Daar werden we fel geplaagd door wespen. Arne liep zelf een wespensteek op maar zonder erg. We hadden toen 18 km in de benen. Onderweg was ik toch enkele malen van de fiets gemoeten op te steile hellingen.

Na het eten een SMS gestuurd naar mijn vrouw en dan terug vertrokken. De bewegwijzering was soms van een zeer povere kwaliteit wat ons genoodzaakte geregeld te stoppen om de landkaarten te raadplegen.
Arne werd intussen geplaagd door buikkrampen, wat zijn fietskwaliteiten niet ten goede kwam. Na het drinken van wat cola was er toch wat beterschap.
Ook hier werden wij op de steile hellingen geregeld te voet gesteld. Hiervoor moet je toch wat beter geraind zijn dan wij als zondagsrijders.
Eén van de mooiste uitzichten was dat op het kasteel van Trosky.

Om 16h waren we terug op de parking. Daar zaken we de rugzak van Hilde liggen, zodat we wisten dat zij ook terug was. Op mijn GSM kwam een SMS binnen waarin stond dat zij een bezoek brachten aan het kasteel.

Rond 17h naar huis gereden en 's avonds nogmaals gaan eten in Smržov in hospoda Čertova zed. Heel lekker gegeten.
Alleen de persoon achter de tapkast kan niet rekenen. Een gerecht van 90Kč dat 2x genomen is, was samen 118Kč en op de totale rekening gaf hij ook nog eens 100Kč teveel terug. Wij hebben hem even op deze blunders gewezen en correct met hem afgerekend.

Op de terugweg naar huis nog enkele reeën gezien in de weiden. Het weer was heel de dag zonnig met temp. tot 30°C. Om 19h was het nog 25° in de schaduw van ons huisje.

VR 18/08

Laatste dag vakantie voor we terug vertrekken naar België.
Na het eten vertrokken naar Liberec om de botanische tuin met een bezoek te vereren. Vlotte rit en een parkeerplaats in de onmiddelijke omgeving van de tuin. Zeer mooie en verzorgde tuin, met eenvormige plaatjes bij elke struik, bloem of plant. Infoborden waar je door ingave van nummers uitleg krijgt over dat gedeelte dat je geselecteerd hebt en dit in een keuze van 3 talen: Tsjechisch, Duits en Engels. In sommige gedeelten staan nog tekstborden in 2 of 3 talen.
De serres waren al even netjes als de buitentuin. Een grote collectie vleesetende planten bezitten zij en hebben hier dan ook een kweekprogramma mee lopen. Dit programma heeft internationale erkenning.

Na onze middagpicknick nog even de uitgebreide collectie waterplanten bezocht achter de serres (geen blobs te zien) en terug naar de auto, want de eeste druppels vielen alweer uit de hemel.

Dan ingepakt en ons huisje een poetsbeurt gegeven. Intussen hadden we het in het Engels geschreven papier gevonden van onze overbuurvrouw, waarin ze meldde dat de volgende ochtend de eigenares om 6h aanwezig zou zijn om de sleutels in ontvangst te nemen (wij hadden de vorige dag gevraagd om met haar contact op te nemen). Zij moest wel vanuit Praag komen.

's Avonds nog een laatste maal gaan eten in restaurant Vlčetín.
We zaten net als vorige keer aan de zelfde tafel. Naast de tafel was een deur met matglas, die uitkwam in de keuken. Deze werd echter niet gebruikt.

De vorige keer toen we hier waren, hadden we geregeld grote vlammen gezien door het matte glas, dit maar voor enkele seconden. Wij vermoeden dat hij iets aan het flamberen was. Nu was het niet anders, tot op een bepaald moment de vlammen wel heel groot werden en enorm lang bleven branden. Op dat moment dachten wij dat hij de keuken in de fik had gezet. Maar plots doofde het hele spektakel en ging in de keuken alles weer zijn gewone gang.

Wij zagen ook verscheidene mannen binnenkomen met grote stenen kruiken of plastic bussen: inhoud 5 liter minimum. Zij bestellen een pivo en terwijl zij deze leegdrinken, worden de kruiken gevuld met pivo. Vorige keer had ik dit niet gezien, maar nu was het wel vrijdag.

Na een uiterst lekkere maaltijd teruggereden, kinderen in bed en dan auto nog gepakt en fietsen erop gezet, en dan ook gaan slapen.

ZA 19/08

Om 5h30 opgestaan en stipt om 6h kwam de eigenares toe. Kennis gemaakt en zij sprak een beetje Duits. Haar op enkele gebreken gewezen die er in het huis waren, de electriciteitsrekening betaald en dan vertrokken naar huis.

We hadden besloten om niet meer over Zittau te rijden en zijn via de grensovergang van Rumburk naar Bautzen gereden. Vond persoonlijk deze weg beter en gemakkelijker dan deze over Zittau.

Het weer was uitstekend: staalblauwe lucht en zon. Voorspoedige rit, maar hoe meer naar het westen, hoe meer wolken. Tussen Keulen en Aachen de eeste regenbui.

Bij het overschrijden van de Belgische grens meldde de verkeersredactie dat er een wolkbreuk boven Hasselt was geweest met een heleboel wateroverlast voor het verkeer.

400m voor we de autostrade moesten verlaten (ongeveer 2km voor we thuis zijn), kregen ook wij met een wolkbreuk te maken. Het autoverkeer stokte volledig en zelfs met de ruitenwissers in hoogste snelheid zagen we de auto voor ons nauwelijks.
Heel voorzichtig de autosnelweg verlaten, de afrit leek wel een snelstromende rivier. De laatste loodjes zeer voorzichtig afgelegd entoen waren we THUIS.

Hopelijk hebben jullie ook zo genoten van mijn verslag, zoals wij genoten hebben van onze eerste (maar niet de laatste) vakantie in Tsjechie. Ik wil dan ook iedereen bedanken die mij tijdens mijn voorbereiding van deze reis bijgestaan heeft met tips en leuke opmerkingen.
Groetjes Rudi
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ik denk dat Rudi de eerstvolgende jaren niet meer terug gaat. Hij zal eerst een trainingsprogramma afwerken..............:deuk: Het was zeer aangenaam kerel om de verslagen te lezen, dank voor de attentie.
 
Hallo Rudy,
Voor jullie is het natuurlijk alweer een tijdje geleden maar ik lees dit verslag nu voor het eerst.Echt heel erg leuk.Had al heimwee naar Tjechie maar dat is nu alleen nog maar erger geworden,zoals jij dit schrijft zie ik alles een beetje voor me.Ik moet wel zeggen dat ik een beetje jaloers ben als ik lees dat jullie zo veel wandelen en fietsen.Kan dat wegens omstandigheden niet meer zo goed.En het picknikken,doen wij ook altijd,ook in nederland nemen we vaak broodjes mee als we ergens naar toe gaan.Als we dan met meerdere mensen gaan hebben zij vaak zoiets van;je kan toch overal iets kopen,ja dat weten wij ook wel en het gaat ook helemaal niet om het geld,maar gewoon lekker buiten eten en dan nog kunnen genieten van alles om je heen.Ik vond je verslag in ieder geval heel erg goed en ben benieuwd wat je plannen zijn voor dit jaar??
groet jolanda
 
Bedankt voor de reactie Jolanda.De plannen voor dit jaar zijn nog niet helemaal konkreet wegens de op stapel staande verbouwings-werkzaamheden,maar als het Tsjechië wordt dan breng ik er wel verslag over uit op het forum.
Groetjes Rudi
 

Tabe

† In Memoriam
Ik had dit verslag al eens gelezen, maar nu weer eens. Maar Rudi, je kunt het niet maken om niet een weekje naar Tsjechie te gaan. Even de verbouwing met rust laten en gezellig een weekje met vrouw en kinderen er tussenuit. En je weet het , he. Je bent welkom in Zbyslav!
groeten Tabe
 
Bovenaan