Voor het eerst in Tsjechië (Budikov), maar niet voor het laatst!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij zijn terug uit Tsjechië sinds vorige zaterdag.Ik heb even tijd gevonden om een eerste gedeelte van onze belevenissen in het plaatsje Budikov in een verslag te gieten.

Za 5/08

Rond 5h 's morgens vertrokken en zeer vlotte reis gehad tot de afrit van Bautzen. Buiten de gebruikelijke passages aan de bouwstellen met snelheidbeperking en even van snelweg af voor een afgesloten brug, verliep de reis voorspoedig.

Het weer onderweg was volop zon, maar hoe meer we naar het oosten reden, hoe meer bewolking er in de lucht kwam.

Om 15h de afrit af in Bautzen en via de binnenwegen richting Löbau en Zittau.
Op deze binnenwegen schiet je wel niet zo snel op door de vele snelheidsbeperkingen en het drukke verkeer.

Aan de Poolse grens werden onze identiteitskaarten gevraagd en zeer argwanend bekeken. Er werd een 2de persoon bijgeroepen en samen verdwenen zij naar achter met de papieren om een 3de persoon te raadplegen. Dit duurde zowat 5 min. (al die tijd moest iedereen wachten). Toen zij terug op het toneel verschenen, bleek alles toch in orde en mochten we doorrijden.
De Tsjechische grens was dan weer geen probleem.

Eenmaal Tsjechië binnen viel ons direct de zeer povere bewegwijzering op (wij hebben geen navigatiesysteem aan boord). Na wat zoeken toch richting Liberec geraakt. De snelheid ging nog naar beneden door het zoekwerk en de staat van het wegdek op sommige plaatsen.

We besloten binnendoor te rijden, maar dit blijken wel zeer smalle baantjes te zijn. Op ongeveer 6km van ons eindbestemming (juist voor Kotel) werden we gestopt door een vrij gezette manspersoon (ongeschoren) met een bretelbroek aan die ons in het duits vertelde dat de baan gesperd was door een auto ongeluk. Wij zagen 2 auto's staan vrij dwars over de baan met ingedeukte voorkant en een ambulance. We moesten omrijden zei hij.

Nu omrijden daar betekent 4 à 5 km terug en via een heel reeks andere dorpjes je bestemming bereiken. Gelukkig had ik van www.mapy.cz een print-out gemaakt van de onmiddelijke omgeving van ons vakantieadres, zodat ons dit toch geluk is in +/- 45 min.

We bereikten Všelibice en dan Budikov.
Daar op zoek naar ons huisje, maar dit was niet te vinden. Raad gevraagd aan de plaatselijke bevolking met het adres en foto. Zij vertelde ons dat het huisnummer niet bestond en dat we terug moesten om dan rechts een zijweg te nemen. Daar aangekomen zagen we ineens een vrouw op het grasveld teken doen en zagen we ook de woning.

Hartelijk ontvangst door de buurvrouw (eigenares was reeds vertrokken terug naar Praag). Het was intussen 17h45. Zij sprak zowel Tsjechisch, Engels en Duits. Een korte rondleiding in het huisje, uitpakken en eten.

Het was buiten intussen aan het regenen. Het huisje was zeer mooi gelegen zeer fraai ingericht alleen de netheid van voornamelijk de keuken liet te wensen over. De bedden waren redelijk hard maar toch zeer goed op geslapen.

Zo 6/08

Na het eten vertrokken naar Český Dub.Enkele noodzakelijke inkopen gedaan in de plaatselijke superette, wat rondgelopen door het dorp. Het informatiekantoor was gesloten op zondag. Het weer op dat moment was zwaar bewolkt maar geen regen.

In het enige benzinestation van het dorp getankt en een wegenvignet gekocht en dan terug voor middagmaal. Intussen was het wel beginnen regenen.

In de namiddag wat gezelschapsspelletjes gedaan en rond 16h jassen aan en naar Všelibice gewandeld in de regen. Kwamen langs Marcela's boerderij zodat ik deze niet meer moest zoeken. Deze stond maar 500m van ons vakantiehuisje. Goed nat terug gekomen.

Ma 7/08

Goed geslapen ondanks de bakken regen die uit de lucht vielen. Na het eten vertrokken naar Český Dub om geld te pinnen en het informatiekantoor te bezoeken. De jongeman aldaar sprak alleen Tsjechisch.

Ondanks de vele regen toch besloten door te rijden naar Liberec. In het centrum onze auto in een parkeergarage om dan met paraplu's naar het raadshuis te gaan en opzij nog even binnen te springen in het toeristisch kantoor. Kaart gekocht en dan gaan eten. Zeer lekker en goedkoop gegeten met een prima bediening. Ook voor het eerst ons woordenboek gebruikt om onze menukaart te ontcijferen en onze eerste tsjechische woorden gebruikt. Dit werd zeer gesmaakt door het bedienend personeel.

Buiten gekomen besloten om terug te rijden naar huis en bezoek aan Liberec afgelast wegens de overvloedige regen. Niet veel meer gedaan buiten wat spelletjes met de kinderen. Tegen de avond aan is het gestopt met regenen en hebben we zelfs nog even de zon gezien.

Di 8/08

's Morgens werden we wakker en begroette de zon ons.
Besloten om met de fiets naar Český Dub te rijden maar dit blijkt moeilijker te zijn dan we hadden verwacht. Na enkele fikse klimmen en snelle afdalingen besloten vrouw en dochter terug te keren. De fiets van dochterlief was met zijn 7 versnellingen niet goed genoeg op dit parcours. Zij was ook helemaal niet stuurvast in de afdalingen wat tot gevaarlijke situaties leidde.

Ben met mijn zoon verder afgedaald naar Ceský Dub. Daar enkele inkopen gedaan om dan de lange klim naar Smržov aan te vatten. Halfweg moest ik mijn meerdere erkennen in mijn zoon en moest ik van de fiets, om na enkele 100 meters te wandelen toch terug te fietsen. Zijn heelhuids thuis geraakt.

Na het middageten met de auto naar Liberec gereden om onze tocht aldaar voort te zetten. Eerst naar het raadshuis gaan zien om dan op zoek te gaan naar het bushok (Zastávka) van David Černý. Vonden dit vrij snel achter het theatergebouw. De nodige foto's genomen (had juist daarvoor door een domme handeling al mijn vorige foto's gewist).

Dan via het plein en een zijstraat naar het kasteel van Liberec (dit is gesloten op het moment). Daar in een hospoda even de grote dorst gelest met een glas pivo om dan verder te wandelen naar de stuwdam en meer van Liberec. Teruggewandeld, even gewinkeld in de Tesco en dan naar huis.

Wo 9/08

Weer was bewolkt met zonnige momenten. Na het eten al onze spullen klaargemaakt om te gaan wandelen in Česky Ráj. Via binnenwegen gereden tot op de parking van het kasteel van Valdštejn.

Vandaar vertrokken voor een voettocht die ons tot bij het kasteel bracht. Bezoek gebracht aan het kasteel en kapel. Kregen aan de ingang een nederlandstalige tekst mee met informatie over het kasteel en zijn geschiedenis.
In de kapel van het kasteel waren jongeren aan het repeteren voor een zangstuk. Dit was voor een optreden later op de dag. Dit gezang kwam prachtig tot zijn recht in de kapel. We hebben dan ook enige tijd vertoeft in de kapel.

Na het bezoek onze tocht verder gezet naar Hrubokalsko en verder naar Hrubá Skalá. We even gestopt om onze picknick op te eten. Tijdens ons eten, en ook wel onderweg, hadden we wel last van de vele wespen.
Dit gedeelte van Česky Ráj wordt wel zeer druk bezocht en je moet ook nog eens goed opletten voor de vele mountainbikers die soms (niet altijd) met een rotvaart passeren.

Zeer mooie uitzichten op de rotsen en landschappen onderweg. Bij Hrubá Skalá even gerust en dan de terugweg aangevat richting auto wel via een ander wandelpad. Waren rond 17h30 terug aan de auto met +/- 12km in de benen.

Terug naar huis via een aantal andere binnenwegen. Op 1 van deze wegen een leuke ontmoeting gehad met een hinde in het korenveld.
Het was de hele dag bewolkt (maar geen regen). Naar de avond toe heeft de zon zich toch enkele keren flink doorgezet.

Ik ga het hier voorlopig bij laten. Van zodra ik weer tijd heb ga ik verder of jullie moesten zeggen dat het niet hoeft.
Groetjes Idur;)
 
Wij zijn ongeveer 10 jaar geleden naar Hruba Skala geweest. Het stond voor dit jaar weer op de planning, zelfs op dezelfde woensdag als jullie zijn geweest. Helaas zijn wij eerder naar huis moeten vertrekken ivm een flinke longontsteking van mijn man. Volgend jaar zien we wel weer. Leuk om te lezen dat je een fijne vakantie hebt gehad. Graag lees ik het vervolg.
 

Freddy2005

† In Memoriam
idur schreef:
Aan de Poolse grens werden onze identiteitskaarten gevraagd en zeer argwanend bekeken...............Dit duurde zowat 5 min..........en mochten we doorrijden.
In het enige benzinestation van het dorp getankt en een wegenvignet gekocht...
Daar in een hospoda even de grote dorst gelest met een glas pivo ......
.......een leuke ontmoeting gehad met een hinde.........

Eerst en vooral idur, de titel van het topic zegt genoeg. Fijn dat het zo gelopen is en dat jullie er van genoten hebben. Het beloofd voor de rest van het verhaal. Als ik en velen onder ons grote dorst hebben dan zijn het toch meerdere pivo's hoor. Van die ontmoeting met die hinde wil ik wel meer lezen........:deuk:

Verder voor de andere lezers, zie je dat een oponthoud aan de Poolse grens van 5 min. voor een argwanend bekeken toerist niet het einde van de vakantie betekend.
Ook schrijft idur, in een benzinestation in een dorp kocht hij zijn vignet, dus geen paniek als je reeds enkele kilometers ver op de Tsjechische wegen vertoeft.
 

spookycat

† In Memoriam
Idur ga aub door met je verhaal
Dat is toch zo leuk,je baalt omdat je vakantie voorbij is maar dan lees ik al die verhalen en zo kom ik trug een beetje in vakantiestemming
 
hoe vaker je gaat hoe meer je kan vertellen ik ben bezig over mijn eerste kennismaking met tsjechie maar durf het niet te plaatsen teveel emoties 1965 mijn eerste bezoek.
Indien iemand wel belangstelling wil het het wel via E-mail versturen maar
vind het voor forum te persoonlijk
 
Voor het eerst in Tsjechië,maar niet voor het laatst!!Deel 2

DO 10/08

Het weer was bewolkt maar ook zonnige periodes.
Besloten Jested met een bezoek te vereren. Na het ochtendeten gepakt en vertrokken. Ter plekke nog even getwijfeld over welke parkkeerplaats, maar dan toch gekozen voor de parking dalstation kabellift. Aan deze lift stond een lange wachtrij mensen en daarom besloten om maar te voet naar boven te gaan.

Vonden daar niet direct een wandelkaart (hebben we later boven gekocht) en zijn dan maar naar boven geklommen langs het enige pad dat wij zagen, hetgene dat onder de kabellift ligt. Dit pad is loodrecht omhoog met een hellingspercentage dat de 40° benadert. Na een zeer zware klim toch boven geraakt op de top bij de toren annex hotel. Hier gegeten en ook weer veel problemen met wespen. Vanop deze toren genoten van het uitzicht op Liberec en wijde omgeving.

Dan de terugweg aangevat met onze intussentijd gekocht wandelkaart. Deze weg was wel een stuk gemakkelijker lopen dan de klim.
In een hospoda onderweg nog even wat liquid naar binnen gegoten, maar al vrij snel terug vertrokken want de lucht was intussentijd zeer donker geworden.
Al vrij snel kregen we de eerste druppels te verwerken en wat later een kleine zondvloed. Alleman regenjassen aan, ook de rugzakken en paar tellen later waren onze broeken doorweekt van de regen.

Verder naar beneden gewandeld, goed moeten opletten voor het uitglijden, tot aan de auto. Daar de meeste natte spullen uit en naar huis gereden.

Thuis iedereen in bad om daarna te gaan eten in hospoda Čertova zeĎ in Smržov (tip van Punkenstein, met dank). Heel lekker gegeten (plaatselijke keuken) en goede bediening.

VR 11/08

'S morgens begroette het zonnetje ons en zijn direct na het eten vertrokken voor een bezoek aan de zoo van Liberec. Zoo vlot gevonden en een parkeerplaats op geen 100m van de ingang.

De zoo is op een beboste helling gelegen en dat zorgt dat het wat op en af gaat met veel schaduw. Zeer verzorgde dierentuin waar het aangenaam toeven is. Niet echt groot, maar je bent al gauw een kleine dag bezig om alles gezien te hebben.
Hoogtepunten waren de etensbeurt van de zeeleeuwen en het bad van de olifanten. Je kan ook zeer dicht bij de dieren, 30cm van de snuit van leeuw of gorilla met een glas tussen.
De serre met tropische vogels was ook zeer leuk, want behalve de vogels in de kooien vliegen er ook een aantal vogels vrij rond in deze serre.

In de late namiddag terug buiten om langs de plaatselijke delhaize(delvita) te passeren en dan naar huis te rijden.

ZA 12/08

Vrij laat opgestaan op deze zeer belangrijke dag. De verjaardag van mijn dochter; onze meid wordt 8 jaar (osm rok). Hadden in de tesco een mooie verjaardagskaart gekocht met een tsjechische tekst in waar we 3/4 niet van begrepen, maar ze was er zeer blij mee.

Het was mooi weer, maar fris 17° à 18°. Mijn zoon en ik besloten te gaan fietsen en mijn vrouw en dochter gingen te voet naar Všelibice om wat petflessen te dumpen in het plaatselijk containerpark.

We zijn dan vertrokken voor onze tocht via Budikov-Smržov-Kotel-Osečná-richting Zábrdi-Dolánky-Těšnov-Cetenov-Hrubý Lesnov- Všelibice -Budikov.
Afstand: +/-18km. Gereden tijd 1H03' met een gemiddelde van 17,4km (dit alles heb ik van de fietscomputer van mijn zoon) en dit over een heuvelachtig parcour met venijnige klimmetjes, maar ook met zeer snelle afdalingen. Waren op de middag terug thuis.

Na het eten vertrokken met de auto in de richting van de ruïne van Ralsko (vlakbij Mimon) om daar een wandeling te doen. De burcht bevindt zich op een hoogte van 696m en is zowat het hoogst punt in de verre omgeving. De parkeerplaats bevond zich op 310m hoogte dus een fikse klim over een zeer korte afstand.

Na een zeer intensieve klimtocht bereikten we de ruïne. Daar werden we verrast op een zeer mooi uitzicht over de omgeving 360° rondom. We zagen de stad Mimon en het verlaten vliegveld op de vroegere militaire basis.
Intussen hadden we reeds enkele SMSjes ontvangen van familieleden voor de verjaardag van onze dochter. Dan de terugweg aangevat om na een lange afdaling via een ander wandelpad de auto terug te bereiken.

Moet nu weg vervolg is voor straks(Hoop ik)
 
Voor het eerst in Tsjechië,maar niet voor het laatst!!Deel 3

Vervolg Za 12/08

's Avonds gaan eten in het restaurant Vlčetín in het gelijknamige dorp. We hadden van dit restaurant een wegwijzer gezien in Český Dub. Werden ontvangen door een zeer vriendelijke dienster die perfect Engels sprak. Na het ontcijferen van de menukaart de bestelling geplaatst en intussen de nodige drank laten aanrukken.

Als voorgerecht een zeer lekkere knoflooksoep gegeten. Was verbaasd door de manier van opdienen. Bord met croutons en kaas waar dan met een apart kommetje de soep werd toegevoegd.
Daarna 4x steak op 3 verschillende wijzen. De kinderen met kaas en ham, ie van mijn vrouw met Argentijnse saus en die van mij naturel, maar met een spies aardappelen op 3 verschillende wijzen bereid (zie foto in galerij).
Als nagerecht 2 grote ijsjes en een turkse koffie.

Nog even met de dienster gesproken en wat vertelt over het forum en dat ik het restaurant zou vermelden met de foto van de schotel. Zij is dan een ansichtkaart gaan halen waar o.a. het restaurant opstaat en heeft deze aan mij gegeven, zodat ik ze eventueel ook op het forum zou zetten. Het was toen reeds laat en zijn dan ook bij thuiskomst gaan slapen.

ZO 13/08

Laat opgestaan en het weer was slecht, koud en regen. De kachel aangemaakt en de rest van de dag wat gelezen en spelletjes gedaan met de kinderen. Ook de volgende dagen al wat voorbereid op de kaart.

MA 14/08

's Morgens eerst naar de bakker om broodjes.
Na het eten vertrokken naar de site Panská skála in Práchen (tussen Nový Bor en Kamenický Šenov) voor een bezoek aan de grootste basaltrotsen in Europa.

Wat mij vroeger reeds was opgevallen viel mij deze rit nog meer op: de Tsjechische bestuurders rijden graag in het midden van de weg, met alle gevolgen van dien (zie aankomstdag, ongeval in Kotel). Heeft dit nu te maken met het ontbreken van wegmarkeringen of is het de nonchalance van de bestuurders? Ik weet het niet, maar het leidt geregeld tot gevaarlijke situaties.
Bij het oprijden van het marktplein van Český Dub, had ik gelukkig een snelle reactie in huis toen een bestuurder de hoek omkwam en zeer belangstellend de stratenmakers op het plein aan het bekijken was. Dat hij intussentijd recht op mijn wagen afstevende, was hem totaal ontgaan.

Op Panská skála aangekomen hebben we uitgebreid de rotsen bekeken, beklommen en gefotografeerd. Men was reeds zeer ver gevorderd met de aanleg van de nieuwe parking en bijhorend gebouw. Op de site zelf was men bezig met het verwijderen van het overtollige struikgewas en was het gras gemaaid. Je zag dat deze site opgewaardeerd werd en dit verdient ze ook.

Aan de auto gegeten en een kleine veldslag uitgevochten met de vele wespen (zij hadden talrijke doden in hun rangen). Vandaar terug naar Nový Bor. Onderweg aan een stalletje nog eerst wat aardappelen en tomaten gekocht, en dan verder naar Česká Lípa.

Daar een bezoek aan een supernova en dan verder naar Jestřibi. Daar gaan kijken naar de resten van de burcht. Wel mooie uitzichten over het landschap vanop de toren. Op het informatiebord gelezen dat dit nog maar 1/4 van de originele burcht was.

Verder doorgereden naar Bezdéz en daar ook een bezoekje gebracht aan burcht. Deze was wel gesloten (maandag), maar het uitzicht was wel open. Dit uitzicht is prachtig, we konden de Jested zien dit is in vogelvlucht toch +/- 30km verder.

Terug in de auto richting huiswaarts gereden via het grote natuurgebied.
Daar, in the middle of nowhere, stapt uit de berm een politieagent op de baan met een stopbordje. Wagen aan de kant gezet en de raam van de passagier geopend. Er werd een heel hoop Tsjechische zinnen aan ons gericht, waar wij geen moer uit konden maken.
Toen vroeg mijn vrouw aan hem "papers" en er kwam een zeer kort knikje. Ik al mijn papieren, identiteitskaart en rijbewijs bijeengezocht en aan hem gegeven. Deze werden uitgebreid bekeken en teruggegeven.
Tijdens mijn zoektocht had hij mijn lichten, voorbanden en de zitjes van de kinderen gekeurd. Voor mijnheer agent was blijkbaar alles in orde en we konden doorrijden.

Verder huiswaarts via een wirwar van kleine landwegen en weggetjes, uitstekend gegidst door mijn vrouw. Ze heet wel niet TomTom, maar haar werk is vergelijkbaar. Bij thuiskomst was het wel beginnen regenen.

Vervolg is voor later.;)
 

Freddy2005

† In Memoriam
idur schreef:
's Avonds gaan eten in het restaurant Vlčetín in het gelijknamige dorp. We hadden van dit restaurant een wegwijzer gezien in Český Dub.
Zij is dan een ansichtkaart gaan halen waar o.a. het restaurant opstaat en heeft deze aan mij gegeven, zodat ik ze eventueel ook op het forum zou zetten.
Die foto is nog niet geplaatst, maar is het dit restaurant ?

hospoda_vlcetin.jpg
 
Freddy hoe ben je aan de foto gekomen van dat restaurant.Ik kan moeilijk geloven dat jij die foto genomen hebt op je laatste reis naar Tsjechië.In je reisverslag kon ik niets terugvinden van sneeuw in die periode van het jaar.:D
 
Bovenaan