Voor de eerste keer met de auto naar Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Ik ga in Mei voor het eerst met mn vriendin op vakantie naar tsjechie.
omdat dit onze eerste vakantie naar het buitenland is wil ik wat dingen zeker weten over de wegen etc.

Zijn de wegen goed berijdbaar?

zijn de borden makkelijk te begrijpen?

Als ik een tolvignet wil kopen bij de grens of een tankstation, kan ik dan gewoon engels tegen de verkoper spreken?

waar moet je je kenteken op het vignet opschrijven(iemand misschien fotos?)

zijn er in Mei voldoende week vignetten te krijgen?


Ik heb al gezocht op google en dit forum maar ik kom er echt niet uit,
als iemand ook eventueel wat handige tips heeft hoor ik ze graag!

GReetss, Elwin
 
Hallo Elwin,

Wegen zijn over het algemeen goed berijdbaar. Wel is er na de winter altijd wat schade (gaten), zeker na een flinke vorstperiode. Dus op B-wegen wel opletten. De verkeersborden zijn hetzelfde als in Nederland. Op tolvignet is precies aangeven waar je je kenteken moet schrijven en veel Tsjechen spreken wel een beetje Duits of Engels. En anders kom je er altijd wel uit met handen en voeten.
Vignetten zijn over het algemeen altijd goed te verkrijgen, zeker bij de grens en de tankstations aan de grote wegen.

Veel plezier straks in Mei!
 

kuurgast

Donateur
Elwin er staat al heel veel informatie over het Reuzengebergte op het forum.
Als je de zoekfunctie gebruikt kom je vanzelf hier uit en datzelfde geldt voor het wegenvignet.
Veel plezier met de voorbereiding van jullie vakantie.
 

Ad Verschoor

Donateur
In de eerste plaats natuurlijk welkom op dit forum. Ik heb de volgende
vragen
Elwin, gaat de week alleen naar het Reuzengebergte, of wil je meer zien ?
Verblijf je op 1 adres of meerdere. Er zijn zoveel mooie gebieden en steden in Tsjechie. Graag wat meer informatie.
Ik wens jullie in ieder geval een heel goede vakantie in Tsjechie
 
In de eerste plaats natuurlijk welkom op dit forum. Ik heb de volgende
vragen
Elwin, gaat de week alleen naar het Reuzengebergte, of wil je meer zien ?
Verblijf je op 1 adres of meerdere. Er zijn zoveel mooie gebieden en steden in Tsjechie. Graag wat meer informatie.
Ik wens jullie in ieder geval een heel goede vakantie in Tsjechie
Hallo Ad,

Bedankt voor het welkom heten en je reactie.

Ik ga naar Nova paka, dit schijnt te liggen aan de voet van het reuzengebergte.
Als ik vakantie denk, denk ik: kastelen, grotten, kerken, restaurantjes, mooie natuur gebieden, bergen? en vooral cultuur snuiven.

is er in de buurt van nova paka iets wat ik echt gezien moet hebben?

Greetz,

Elwin
 
Elwin er staat al heel veel informatie over het Reuzengebergte op het forum.
Als je de zoekfunctie gebruikt kom je vanzelf hier uit en datzelfde geldt voor het wegenvignet.
Veel plezier met de voorbereiding van jullie vakantie.

Voor de info over de omgeving heb ik idd niet echt goed gezocht, sorry hiervoor.
maar over het tolvignet, ik heb er naar gezocht op google en op dit forum maar ik kan een aantal antwoorden niet vinden.

toch bedankt!

gr Elwin
 
Mijn advies aan iedere Tsjechië-ganger: koop een reiswoordenboekje en leer algemene uitdrukkingen uit je hoofd. Denk aan: Goedendag, tot ziens, alstublieft, dankuwel etc.
Hier win je een hoop sympathie mee. Tsjechen kunnen dit nl. erg waarderen, net zoals wij Nederlanders kunnen waarderen dat een buitenlandse toerist Nederland probeert te spreken.
Het beste boekje vind ik de Kosmos. Daar staan de meest gebruikte uitdrukkingen ook op de achterkant. Hoef je niet te bladeren.:D
 
Over tolvingnet heel makkelijk. Het eerste bezine station dat je ziet, vragen naar een vignette van een auto, dat begrijpen ze wel. Het is een sticker voor 10 dagen geldig, kost ong 10 euro, plak je op de binnenkant van je vooruit en je hebt 10 dagen er geen omkijken meer naar. je hoeft hix op te schrijven enz. gewoon sticker kopen en op je raam plakken. je kan dan overal in tsjechie rijden:) nog meer vragen?
 

Ad Verschoor

Donateur
Nova Paka

Elwin, Nova Paka ligt feitelijk op het grensgebied van het Reuzengebergte en het Boheems Paradijs. Met name in het Boheems Paradijs is veel te vinden wat je zoekt. Zo is Jicin (20 kim.) zeker een bezoek waard, maar ook de kasteelroute uit de ANWB actief gids.
Op mijn rondreis vorig jaar ben ik er geweest en verwijs dan ook graag naar mijn reisverslag tot en met blz.11Ook een bezoek aan Prachovske Skaly (6km. van Jicin) zie filmpje is zeker de moeite waard.
Veel plezier met alle voorbereidingen
 
wat er niet op staat maar wel heel mooi, is de stuwdam Bila tremesna
Ongeveer 15 km van Nova Paka.

DamDvurKralove.jpg

Kijk ook hier eens.

En de dierentuin in Dvur Kralove op 12 KM
Heel mooi,maar nog veel mooier op een zonnige dag.
 
beste iedereen,

weer bedankt hoor! ik krijg er echt heel veel zin in!
tsjechie lijkt me echt een gigantisch mooi land!

toch nog even een vraagje, misschien wel een stomme vraag.
hoe vraag je naar een tolvignet voor 10 dgn?:P

greetz

ps, ad, erg mooi dat verslag, echt heel indrukwekkend!
 
Over tolvingnet heel makkelijk. Het eerste bezine station dat je ziet, vragen naar een vignette van een auto, dat begrijpen ze wel. Het is een sticker voor 10 dagen geldig, kost ong 10 euro, plak je op de binnenkant van je vooruit en je hebt 10 dagen er geen omkijken meer naar. je hoeft hix op te schrijven enz. gewoon sticker kopen en op je raam plakken. je kan dan overal in tsjechie rijden:) nog meer vragen?


haha ik zie dat je 30 minuten van nova paka woont:P biertje doen?XD
 

Ik sluit me aan bij Lina. Ben je in Nova Paka dan moet je hier eten. De ober is niet altijd vrolijk maar het eten maakt alles goed. En natuurlijk het Nova Paka bier. Vraag om het donkere bier genaamd: 13° Podkrkonošský speciál tmavý. Ongelooflijk, het kost nog steeds maar 22,– Kč per 0,5 liter. Kijk op de site of er muziekoptredens zijn.

Als je aangeeft wanneer je in Nova Paka bent kunnen we je nog beter aangeven of er activiteiten zijn. Ik zou ook even kort kijken bij de brouwerij van Nova Paka, de bordjes Pivovar (brouwerij) wijzen je er zelf naar toe. Dat is echt een fraai gebouw. Vooral op afstand.

Wij gaan ook altijd even bij die antieke autohandel kijken die aan het begin van Nova Paka ligt.

Bij een vignet hoef je slechts vignette te roepen.
 
Ik sluit me aan bij Lina. Ben je in Nova Paka dan moet je hier eten. De ober is niet altijd vrolijk maar het eten maakt alles goed. En natuurlijk het Nova Paka bier. Vraag om het donkere bier genaamd: 13° Podkrkonošský speciál tmavý. Ongelooflijk, het kost nog steeds maar 22,– Kč per 0,5 liter. Kijk op de site of er muziekoptredens zijn.

Als je aangeeft wanneer je in Nova Paka bent kunnen we je nog beter aangeven of er activiteiten zijn.

bedankt voor je reactie!

vanaf 30 arpil tot 7 mei zijn we in nova paka
 
Dat is grappig want wij gaan ook 30.4 naar Tsjechie. Wij zitten in een dorpje op 3 km wandelen.

Ik kan me herinneren dat het in 2009 op 30.4 heel gezellig was in Nova Paka. Op 1 mei heeft iedereen vrij (okay dat is nu een zondag). In het weiland ontstaken jongelui een groot kampvuur met een dikke stereo. Uiteraard hadden ze ook een paar biervaten laten aanrukken.

Nou ja je kunt me altijd een pm sturen
 
Bovenaan