Voor 9 euro naar Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Scooterfabrikant Akumoto uit Tsjechie claimt het wereldrecord langeafstandsrijden op een elektrische scooter. Binnen 24 uur is een afstand afgelegd van maar liefst 1136 kilometer en de kosten ? Energieverbruik 40,8 kWh oftewel een kleine 9 euro.
De afstand staat gelijk aan de afstand Utrecht naar Olomouc en dan mag er ook nog 36 kilometer worden omgereden.
Zie hier het persbericht.
 

Vodnik

† In Memoriam
dat is een leuke prestatie maar eigenlijk niets byzonders tenzij het op één acculading gedaan is.
Om 40kWh te kunnen leveren moet je over een accu beschikking van 2000 Ah! (bij 36 volt wat de meeste scooters zijn en een ontlading van 50%)

Ter illustratie: dit zijn 60 auto accu's!

Als er steeds accu's gewisseld zijn dan zou de gemiddelde snelheid van 47 km zo goed moeten zijn, nou dat valt wel mee. Ik heb electrische scooter gereden die met gemak 80 reed.
 
Scooterfabrikant Akumoto uit Tsjechie claimt het wereldrecord langeafstandsrijden op een elektrische scooter. Binnen 24 uur is een afstand afgelegd van maar liefst 1136 kilometer en de kosten ? Energieverbruik 40,8 kWh oftewel een kleine 9 euro.
De afstand staat gelijk aan de afstand Utrecht naar Olomouc en dan mag er ook nog 36 kilometer worden omgereden.
Zie hier het persbericht.

Het is indrukwekkend.
Zeker als je de Tsjechische Elektriciteitsprijs neemt.
Want dan kost het maar Euro 2.90
Zie voorts
http://www.akumoto.com/detail/rekord
 

Vodnik

† In Memoriam
Het is leuke info maar puur reclame!
Vergeet niet dat je op één acculading maar 120 km kan rijden en dan moet laden voor 8 uur.

Ook wat de prijs betreft, 1kW kost hier (CEZ) 6 czk (tarief D02) dus die 9 euro klopt wel. Als je het laagste tarief neemt kom je op ca 3 euro maar dan reken je wel alles naar je toe (wat die hele reclame trouwens doet)

(ik lijk nu negatief maar ik geloof heilig in electrisch rijden, maar wel realistisch blijven! Ik sta op het punt electrische fietsen te kopen maar daar zit veel kwaliteits en prijs verschil in)
 
Een mooi resultaat! Maar goed voor het milieu?
Om een lithiumnol/accu te maken die o.a. ook in de elektrische auto´s gebruikt worden, moet er fors aanspraak gemaakt worden op natuurlijke bronnen.
Daarnaast is een afgewerkte accu zeer schadelijk voor het milileu.
Als ik me niet vergis is er een onderzoek geweest waarin bleek dat inclusief de productie van de volgende 2 auto´s de eerste het meest vervuilende was, Toyota Prius en de Hummer.

Daarnaast kost de rit met de brommer eigenlijk meer... afschrijving van de aankoopwaarde.

Maar dit gaat wel de toekomst worden, nu nog wachten op betere technolgien.
 
Dat klopt denk ik ook gedeeltelijk, er zijn wel verschillende soorten accu's zoals een loodaccu, lood-zuur AGM accu en Lithium-Ion accu.

Blijft een interessant onderwerp, dat elektrisch rijden. Dit artikel + onderstaand discussie kwam ik nog tegen:

http://www.bright.nl/elektrische-autos-waardeloos-na-5-jaar

Ik denk dat het niet heel lang meer gaat duren dat het moment er zal zijn dat alle scooters elektrisch zijn, in Beijing zie je al bijna niet anders meer. Mooie ontwikkeling!
 

Vodnik

† In Memoriam
De accu's zijn inderdaad het pijnpunt bij electrische tractie.
Als je naar de scooter 600/L85 kijkt is de actieradius op één acculading 85 km en bedraagt het aantal malen dat je de accu kan laden 2000
In het gunstigste geval kan je met deze scooter dus 170.000 km rijden met dezelfde accu. Niet slecht maar wel alles zo positief mogelijk gezien! Stel dat je geen 85 maar slechts 50 km actieradius hebt en laadcycli 1000 is, dan is het nog steeds 50.000 km. Toch ook niet slecht!

De ontwikkeling in accu's gaat trouwens heel snel. Belangrijk is dat je een accu ook snel kan laden, dus niet 2 tot 8 uur maar bijvoorbeeld in 15 minuten. Er is een onderzoek naar gedaan wat acceptabel is en als ik me goed herinner is een gebruiker van een electrische auto bereid om 10 minuten te wachten om te "tanken".

Voor scooters zou overigens een ruilsysteem kunnen werken, dit bestaat al voor electrischr fietsen van Flyer. Flyer heeft in Zwitserland een behoorlijk aantal fietsroutes uitgezet waarbij je in vrijwel elk dorp je lege accu voor een volle kan omwisselen. (als je op flyer zwitserland googled vind je meer info)
 
Bovenaan