Voetbal

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Vandaag staat er veel op het spel voor de Tsjechen

Tsjechië - Kosovo is vandaag het duel om echt naar uit te kijken. De Tsjechen kunnen hun ticket voor het EK boeken als ze winnen, de Kosovaren mogen nog dromen bij een overwinning - maar moeten zelf ook nog tegen Engeland op zondag. Een gelijkspel zou de Tsjechen dus mogelijk ook goed uitkomen.

De huidige stand in groep A ziet er als volgt uit:

1. Engeland 6-15 Tsjechië 6-12 Kosovo 6-11 Bulgarije 7-3 Montenegro 7-3
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechen plaatsen zich in kielzog van ruim winnend Engeland voor EK

Engeland en Tsjechië hebben zich donderdagavond geplaatst voor het EK van volgend jaar.
The Three Lions wonnen op eigen bodem met maar liefst 7-0 van Montenegro en gaan daardoor aan kop in Groep A. Tsjechië was op zijn beurt in Plzen te sterk voor directe concurrent Kosovo, dat met nog een wedstrijd te gaan nu op een achterstand van vier punten is gezet en via de play-offs plaatsing af moeten zien te dwingen.

Engeland - Montenegro 7-0

Tsjechië - Kosovo 2-1
De Tsjechen wisten dat zij bij een overwinning zeker zouden zijn van deelname aan het EK, maar de thuisploeg keek ondanks een aantal goede kansen in de eerste helft vijf minuten na de rust toch tegen een achterstand aan. Een kopbal van Atdhe Nuhiu leverde Kosovo namelijk een verrassende voorsprong op.

Tsjechië zette daarna echter aan en een eerste gelijkmaker van Tomas Soucek werd nog afgekeurd wegens een overtreding op doelman Arijanet Muric. Vlak daarna was een schot van Alex Kral de sluitpost echter te machtig en Kosovo ontsnapte in de minuten daarna dankzij twee ballen op de lat aan een achterstand. Tien minuten voor tijd was het echter toch nog raak via Ondrej Celustka en zijn doelpunt bezorgt de Tsjechen een plek op het EK.

Bron: goal.com
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië zet EK-reeks voort

Bulgarije 1 - 0 Tsjechië


Nummer twee Tsjechië ging onderuit in Bulgarije. Tien minuten na rust kopte Vasil Bozhikov raak voor de enige treffer van de wedstrijd.

Ondanks de nederlaag gaat Tsjechië gewoon naar het EK, als nummer twee in Groep A. Net als Kosovo krijgt Bulgarije een herkansing op kwalificatie via de play-offs. Tsjechië miste sinds het een zelfstandig land werd nog geen enkel EK
 

Ad Verschoor

Donateur
Slavia Praag: ‘Lukaku moet excuses aanbieden voor racismebeschuldiging’

Als het aan Slavia Praag ligt verontschuldigt Romelu Lukaku zich voor zijn teksten na afloop van de wedstrijd met Inter in de Champions League. De Belgische spits vertelde na het duel (1-3 voor Inter) dat hij en zijn ploeggenoten racistisch bejegend werden gedurende de wedstrijd.

Lukaku riep de Europese voetbalbond opnieuw op tot actie, zoals hij dat eerder ook al eens had gedaan na voorvallen bij de Belgische nationale ploeg. ,,Ik hoop dat de UEFA hier iets tegen gaan doen, want het hele stadion deed het en dit hoort niet. Tegen mij werd het twee keer gedaan en ook toen Lautaro Martínez de eerste goal maakte kreeg hij er al mee te maken.” Lukaku scoorde in de wedstrijd overigens één goal en was aangever bij de overige twee goals van Martínez.

Daar klopt niets van, aldus Slavia in een kort statement op Twitter. ‘Wij verwerpen racistische uitlatingen in het stadion. We hebben alle beelden bekeken en niets bevestigt zijn verklaring. Net als dat wij onze excuses aanbieden voor het gedrag van individuen, zou het Lukaku sieren als hij ook zijn verontschuldigingen aanbood

Bron: ad.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Groep F: Slavia Praag uitgeschakeld na verlies tegen Dortmund

Borussia Dortmund heeft zich geplaatst voor de knock-outfase van de Champions League. De Duitsers wonnen vanavond thuis met 2-1 van Slavia Praag.

Borussia Dortmund kwam in de 10e minuut op voorsprong via Jadon Sancho. De razendsnelle vleugelaanvaller uit Engeland was het eindstation van een fraaie aanval van de thuisploeg. Kort voor rust kwam Slavia Praag echter weer op gelijke hoogte via de Tsjechische middenvelder Tomas Soucek. Een kwartier na rust maakte Julian Brandt de 2-1 namens Borussia Dortmund. Daar bleef het bij in het Westfalenstadion, waar de thuisploeg het laatste kwartier nog wel met 10 man moest spelen na 2 keer geel voor middenvelder Julian Weigl.

Bron: sportnieuws.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische Go Ahead speler deelt zijn kerstverhaal

Go Ahead-Deventer. Het is Tweede Kerstdag! Zo ook voor onze spelers. Onze buitenlandse spelers delen op Eerste en Tweede Kerstdag hun kerstverhalen. Met vandaag: Jaroslav Navratil (Tsjechië) aan de Goudse kaas.

“Na ons laatste competitieduel ben ik gelijk met mijn vriendin, zoontje en hond naar Tsjechië gegaan. Naar Šitbořice om precies te zijn, een dorp met tweeduizend inwoners in de buurt van Brno en het drielandenpunt van Tsjechië, Slowakije en Oostenrijk. Daar wonen mijn vader, broer en twee zussen, terwijl mijn moeder iets verderop woont. Eigenlijk ben ik nog nooit in Nederland gebleven met kerst. Kerst is belangrijk in Tsjechië; lekker eten, cadeautjes, en samen zijn. Vroeger lag er ook altijd een dik pak sneeuw in Tsjechië, maar de laatste jaren is het Christmas on the mud. Tijdens kerst eten we veel vis en een soort groentesalade met aardappels, augurk en doperwten. En vanuit Nederland neem ik altijd Goudse kaas, hagelslag en filet americain mee, want dat kennen we in Tsjechië niet!

Christmas-around-the-World-Jaroslav-Navrátil.jpeg

Een piepjonge Jaroslav Navrátil in de Tsjechische sneeuw met zijn moeder Jarmila en hun hond.
 

Ad Verschoor

Donateur
"Tsjechische spits Michael Krmencik op weg naar Club Brugge"

Michael Krmencik is op weg naar competitieleider Club Brugge. De Tsjechische aanvaller zal in Brugge medische testen afleggen, zo maakte zijn club Viktoria Plzen vandaag bekend op Twitter.

52208045-4339-11ea-aae0-02b7b76bf47f.jpg

Michael Krmencik, in oktober 2018 met Plzen in de Champions League tegen Real Madrid.

Dat Club Brugge al een poos op zoek is naar aanvallende versterking, is allang geen geheim meer. Verschillende pistes lagen op tafel, zoals die van de Argentijn Adolfo Gaich. Maar de overgang van Gaich schiet maar niet op. De som die Gaich' club San Lorenzo op het hoofd van de speler geplakt heeft en het bedrag dat Club biedt, liggen nog altijd te ver uit elkaar. Maar Club legt niet al zijn eieren in één mand en dus komt nu een nieuwe aanvaller in beeld: de 26-jarige Tsjech Michael Krmencik.

Krmencik stroomde vanuit de jeugd door naar het eerste elftal van Viktoria Plzen, waar hij in 2011 zijn debuut maakte in de hoofdmacht. Na enkele omzwervingen bij andere Tsjechische clubs maakt de spits sinds 2016 opnieuw het mooie weer bij Viktoria. Sinds 4 jaar is hij ook international voor zijn land.

Plzen is momenteel op stage in Spanje. "Michael heeft ons trainingskamp in Estepona verlaten", meldt Viktoria Plzen. "Hij heeft daar de toestemming voor gekregen, nadat onze club een zeer interessant bod vanuit Brugge ontvangen had. Daarom hebben we besloten groen licht te geven voor de onderhandelingen."

Bron: sporza.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Sadílek helpt ziekenhuis in Tsjechië met flinke donatie in strijd tegen corona-virus

PSV’er Michal Sadílek (20) heeft een stevige gift gedaan aan een ziekenhuis in zijn thuisregio in Tsjechië, om de zorgmedewerkers te helpen in de strijd tegen de corona-crisis. In totaal doneerde hij 500.000 Tsjechische kronen, oftewel bijna 20.000 euro.

Sadílek wil graag zijn steentje bijdragen in de regio. Het ziekenhuis bevindt zich in Uherské Hradište, zo melden Tsjechische media. Ook in Tsjechië gelden in een aantal gebieden zware restricties voor veel mensen om verspreiding van het corona-virus tegen te gaan.

Bron: ed.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Jan Koller, de reus die Jaap Stam klein liet lijken (en een hechting bezorgde)

1.jpg

Het is een van de meest beklijvende beelden van het EK 2000 in eigen land: Jaap Stam die langs de zijlijn zonder blikken of blozen een wenkbrauw liet hechten. De veroorzaker? Jan Koller; de Tsjechische reus viert vandaag zijn 47ste verjaardag.


Zelden zal Stam in zijn loopbaan tegenover een spits hebben gestaan die fysiek een nog imposantere gestalte had dan hijzelf. Maar 11 juni 2000 was dus een van die spaarzame dagen. Negentig minuten lang moest de verdediger van Manchester United in De Arena opboksen tegen de boomlange spits van de Tsjechen. Tot bloedens aan toe.

En dus kon het gebeuren dat Stam halverwege de tweede helft van het eerste groepsduel van Oranje op dat EK naar de zijlijn moest. De reden? Een gescheurde wenkbrauw. Teamarts Huib Plemper wist er wel raad mee. Met de camera op zich gericht werd de wond van Stam ter plekke gehecht. En dus kon hij de strijd met Koller voortzetten.


Die verliep uiterst moeizaam. Vlak voordat Stam zich moest laten hechten, had de twaalf centimeter grotere Koller met een kopbal de lat geraakt. Uiteindelijk hield doelman Edwin van der Sar zijn doel de hele wedstrijd schoon, maar dat ging gepaard met meer geluk dan wijsheid. Oranje won met 1-0 door een late penalty van Frank de Boer.

Na afloop toonden de internationals zich onder de indruk van Koller, toen nog spits van Anderlecht. 'Hij leek wel drie meter lang, maar desondanks bleek hij toch heel veel met de bal te kunnen', liet Ronald de Boer optekenen tegen Trouw. 'Tweeënhalve meter lang en een meter breed. Ongelooflijk. Ik was onder de indruk', vulde Phillip Cocu aan.

2.jpg
Jan Koller in actie tijdens het duel tussen Oranje en Tsjechië op het EK 2000. Met 55 goals in 91 interlands is Koller topscorer aller tijden van Tsjechië.

Waar Koller in de jaren erna uit zou groeien tot een bekende speler op de internationale velden, drukte de 2 meter 2 lange stormram uit Tsjechië op dat moment pas net zijn neus tegen het Europese venster na zijn transfer in 1999 naar Anderlecht. Een jaar na het EK zou Koller op 26-jarige leeftijd overstappen naar Borussia Dortmund.

Uiteindelijk zou Koller in zijn interlandloopbaan, die in totaal tien jaar in beslag nam, zes keer tegenover het Nederlands elftal staan en vier keer scoren. En bijna altijd was het weer Stam die was belast met het afstoppen van de spits die een halve kop groter was. En dat laatste feit alleen al maakte van de Tsjechische reus een bijzonder fenomeen.

Bron: vi.nl
 

kuurgast

Donateur
De Tsjechische competitie traint weer.

Sportevenementen zijn in Tsjechië al meer dan een maand niet mogelijk. De voetballers worden bijzonder getroffen door de maatregelen tegen de corona-pandemie - hun competities werden vrij snel na de start van de tweede seizoenshelft stopgezet. Maandag keerden de spelers echter onder voorwaarden terug naar de teamtraining.

De versoepeling heeft tot dusver alleen betrekking op professionele atleten. Voor Tsjechisch voetbal betekent dit dat de teams in de eerste en tweede klasse weer kunnen trainen. De spelers moesten vier weken lang hun vorm individueel behouden.

Het is verplicht dat de spelers niet met elkaar in contact mogen komen en dat ze minimaal twee meter van elkaar verwijderd zijn. Daarnaast blijven de gemeenschappelijke kleedkamers gesloten.

Niemand weet precies wat er met voetbal in Tsjechië of elders zal gebeuren. Volgens de huidige plannen konden voetbalwedstrijden in Tsjechië niet eerder dan 8 juni worden georganiseerd, zij het voor lege tribunes. Voor de bond is dit ook de laatste datum om de twee competities te beëindigen. Voorwaarde is echter dat het aantal corona-gevallen blijft dalen - en dat geen van de teams in quarantaine wordt geplaatst.

In ieder geval willen spelers en coaches zo snel mogelijk terugkeren naar een meer normale vorm van voorbereiding - dat wil zeggen opnieuw rechtstreeks naar de bal kijken.

In de tweede Tsjechische voetbalcompetitie werd na de winter slechts één speeldag gespeeld - voordat de pauze in Corona begon. In principe bereiden de clubs zich nu voor op hun tweede voorbereiding dit jaar. Met vier speeldagen in de tweede seizoenshelft is de hoogste klasse iets beter af.
Bron radio.cz/de.
 

Ad Verschoor

Donateur
'PSV wil Tsjechisch toptalent Hlozek; transfer van 20 miljoen'

PSV wordt genoemd als een van de geïnteresseerde clubs in het 17-jarige toptalent Adam Hlozek. Dat schrijft het Tsjechische medium Denik Sport. De Eindhovenaren zouden wel diep in de buidel moeten tasten, want Sparta Praag wil haar pareltje voor niet minder van 20 miljoen euro laten vertrekken.

Hlozek geldt in eigen land als een van de grootste talenten. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al meer dan twintig wedstrijden op het hoogste niveau in de benen en maakte daarin een dusdanige indruk dat veel Europese topclubs de schaduwspits graag zo snel mogelijk willen vastleggen. PSV heeft daarom flinke concurrentie van met name RB Leipzig en Atlético Madrid. Toch maken de Eindhovenaren volgens het Tsjechische medium goede kans, omdat de kans op speelminuten voor Hlozek groter is.

Hlozek was afgelopen seizoen een onbetwiste basisspeler bij Sparta Praag. In 23 wedstrijden was de aanvaller bij liefst tien doelpunten direct betrokken; drie als afmaker en zeven als aangever. Hij heeft in Tsjechië nog een contract tot de zomer van 2022.

Record na record voor Hlozek
De jonge Tsjech rijgt in eigen land record aan record in zijn prille loopbaan. Zo is hij de jongste speler ooit die in de basis mocht beginnen van het 126-jaar oude Sparta Praag en mag hij zich ook de jongste doelpuntenmaker aller tijden noemen in de Tsjechische Fortuna Liga. Daarnaast staat hij tweede in de lijst van spelers jonger dan achttien jaar die de meeste minuten hebben gemaakt dit seizoen op het hoogste niveau. Hlozek kwam bijna 2700 minuten in actie voor Sparta. Ter vergelijking: Ryan Gravenberch staat op 1088 minuten in het eerste van Ajax.

Bron: transfermarkt.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Petr Cech wijst lastigste tegenstander aan in vijftien jaar Premier League

Petr Cech zette vorig jaar een punt achter een imposante carrière als keeper. De Tsjech maakte vooral furore in de Premier League: in 328 competitiewedstrijden voor Chelsea en Arsenal hield hij liefst 135 keer zijn doel schoon. Cech vierde grote successen in Engeland, maar geeft toe dat hij ook wel eens tot wanhoop werd gedreven door zijn tegenstanders.

9435913513635.jpg


De oud-doelman kruiste als doelman van Chelsea en Arsenal regelmatig de degens met Wayne Rooney en wijst de voormalig aanvaller van Manchester United aan als de lastigste tegenstander die hij tussen 2004 en 2019 trof in de Premier League. "Iedere keer als we tegen Manchester United speelden, moest ik extra oplettend zijn als hij aan de bal was. Hij was namelijk erg onvoorspelbaar en bijzonder slim", zo vertelt Cech zondag op de clubsite van Chelsea over Rooney, die tegenwoordig in de Championship actief is voor Derby County.

Cech stipt aan dat Rooney over diverse kwaliteiten beschikt. "Hij jaagt je af, vecht, maakt meters en heeft een slim schot in de been. Hij kan scoren vanaf de middenlijn en is in staat om je te verrassen met een stiftje, als je te ver voor je doel staat. De wedstrijden tegen Rooney waren zeer uitdagend, ik genoot er altijd van", zo vervolgt Cech, die tegenwoordig als technisch adviseur verbonden is aan Chelsea.

Cech vierde veruit zijn grootste successen in het shirt van Chelsea: tussen 2004 en 2015 won hij onder meer viermaal de FA Cup, vier keer de Premier League en één keer de Champions League met the Blues. Hij wijst de gestopte strafschop van Arjen Robben in de finale van de Champions League van 2012 tussen Chelsea en Bayern München aan als het belangrijkste moment uit zijn loopbaan.

Nadat Chelsea en Bayern in de reguliere speeltijd beide één doelpunt hadden gemaakt, kreeg Robben in de verlenging die volgde een uitgelezen mogelijkheid om Bayern de Champions League te bezorgen. De oud-international van het Nederlands elftal mocht aanleggen voor een strafschop, maar zag zijn poging gekeerd worden door Cech. De Tsjechische keeper keerde in de beslissende strafschoppenserie ook nog penalty’s van Ivica Olic en Bastian Schweinsteiger, maar wijst desalniettemin de gestopte strafschop van Robben aan als de belangrijkste redding uit zijn carrière. "Dat was namelijk een kwestie van winnen of verliezen", legt Cech uit.

Bron: voetbalzone.nl
 

kuurgast

Donateur
Tsjechische voetbalcompetitie gaat verder vanaf 23 mei

De eerste en tweede klasse in Tsjechië zetten vanaf 23 mei het voetbalseizoen voort dat halverwege maart werd onderbroken vanwege de coronapandemie. De vertegenwoordigers van de 32 profclubs hebben dit dinsdag besloten tijdens een speciale bijeenkomst van de League Association (LFA) in Praag.

Het panel stemde ook in met een verlenging van het seizoen tot na 30 juni, wanneer het seizoen normaal gesproken eindigt. De eerste divisie hervat het seizoen met de inhaalwedstrijd tussen Teplice en Liberec.

De stemming vond voor beide competities afzonderlijk plaats. 13 van de 16 clubs stemden in om het seizoen 2019/20 af te maken, de vertegenwoordigers van Karvína, Opava en Zlín onthielden zich van stemming. In de tweede divisie waren 15 van de 16 clubs voor, de enige tegenstem kwam van Sokolov in West-Bohemen.

Bron radio.cz/de
 

Ad Verschoor

Donateur
Volledige ploeg van Slavia Praag in isolatie na positieve test van speler

Zaterdag gaat ook de voetbalcompetitie in Tsjechië weer van start, maar bij leider Slavia Praag wordt de voorbereiding in de war gestuurd door een positieve coronatest.

33d40f41-99e4-11ea-aae0-02b7b76bf47f.jpg


In Tsjechië willen ze vanaf komend weekend weer voetballen. Hiervoor werden 1.442 spelers uit eerste en tweede klasse getest op corona. 2 spelers bleken positief: eentje van Slavia Praag en eentje van Mlada Boleslav, uitgerekend de 2 teams die komende dinsdag tegenover elkaar staan.

Bij Slavia hebben ze beslist om de volledige ploeg in isolatie te zetten, minstens tot donderdag. Op vrijdag en maandag worden alle spelers van de leider in Tsjechië opnieuw getest. Als deze controles negatief zijn, mag de wedstrijd tegen Mlada Boleslav doorgaan.

Bron: sporza.be
 

Ad Verschoor

Donateur
AZ verlengt contract met talentvolle middenvelder

AZ gaat langer door met Richard Sedláček. De Tsjechische middenvelder heeft een contract ondertekent dat hem tot de zomer van 2022 aan de Alkmaarders verbindt.

De jeugdinternational kwam twee seizoenen geleden over van Sparta Praag, waar hij aanvoerder was van de Onder 19. Sedláček had het bij AZ in het begin moeilijk, maar is inmiddels aan het niveau gewend. "Het heeft me al veel goeds gebracht. Ik ben een betere speler geworden en voel dat ik iets kan bijdragen aan het team", legt hij op de clubwebsite uit.

"Ik ben heel blij dat ik mag bijtekenen. Het eerste seizoen bij AZ was door heimwee en weinig speelminuten moeilijk voor mij. Ik moest vechten voor mijn plek en dat heeft me uiteindelijk alleen maar sterker gemaakt. Ook ben ik erg naar mijn teamgenoten toegegroeid en voel me daardoor nu thuis bij AZ."

Sedláček is naar eigen zeggen blij dat hij stappen vooruit heeft gezet. "Dat werkt erg motiverend, terwijl er ook nog veel valt te winnen. Komend seizoen wil ik belangrijk zijn voor Jong AZ, beter presteren met het team en hoop ik snel mee te mogen doen bij AZ 1."

Bron: soccernews.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Slavia Praag prolongeert titel na zege op Plzen

Slavia Praag heeft woensdag de titel in de Tsjechische Eerste Liga voor de tweede maal op rij gewonnen. Door een 1-0 zege op de naaste achtervolger Viktoria Plzen kan de ploeg uit de hoofdstad niet meer worden achterhaald.

Slavia werd voor de zesde keer sinds de Tsjechische onafhankelijkheid kampioen. Met nog drie speelronden te gaan heeft de ploeg een voorsprong van twaalf punten op Viktoria Plzen. Die club is al zeker van de tweede plek, want hij staat vijftien punten voor op Sparta Praag.

De Tsjechische kampioen moet voorrondes spelen om de Champions League te bereiken.

Bron: lc.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
prefrence_az_HEAD_Miha.jpg


Mihálik naar Viktoria Plzen

ALKMAAR- Ondřej Mihálik maakt de definitieve overstap naar het Tsjechische FC Viktoria Plzeň. De club uit zijn geboorteland huurde de aanvaller het afgelopen seizoen al van AZ en licht nu de koopoptie die het had bedongen. In Alkmaar had Mihálik nog een contract medio 2022.

Mihálik kwam in de winter van 2018 van FK Jablonec naar Alkmaar. Op 28 januari van dat jaar maakte hij zijn debuut door in Tilburg in te vallen tegen Willem II.

Niet veel later liep de aanvaller een zware knieblessure op, waardoor de teller uiteindelijk bleef staan op twee Eredivisie-duels en één bekerwedstrijd voor AZ 1. Daarnaast kwam Mihálik tot 23 Eerste Divisie-wedstrijden voor Jong AZ (vier goals).

Tijdens zijn uitleenbeurt aan Viktoria Plzeň speelde de vleugelspeler tot dusver 25 officiële wedstrijden en scoorde daarin tweemaal.

AZ doet - zoals gebruikelijk - geen uitlatingen over de transfersom die met de overgang van Mihálik naar FC Viktoria Plzeň gemoeid is.

Bron: az.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
‘Boomlange Tsjech moet Andre Onana gaan opvolgen bij Ajax’

Ajax heeft een oogje op de 25-jarige Tsjechische doelman Ondrej Kolar. Dit weet het medium Seznam Zprávy te melden.

Kolar kroonde zich vorige week tot landskampioen met Slavia Praag. Met slechts negen tegendoelpunten in 28 optredens had de 1.93 meter lange international een belangrijk aandeel in de titelprolongatie. Het Tsjechische medium omschrijft hem als een moderne keeper en roemt hem om zijn voetballende kwaliteiten. Zo speelt hij bij Slavia Praag ‘haast als een libero’.

Ook in de Champions League toonde Kolar zijn waarde voor Slavia. Zo hield hij Lionel Messi en FC Barcelona van scoren in Camp Nou (0-0). Met zijn goede prestaties speelde hij zich in de kijker bij diverse Europese clubs, zo klinkt het. Nice informeerde in de winter al naar hem, maar schrok van de vraagprijs. Slavia verlangt namelijk veertien à zestien miljoen euro.

Bron: ajaxreport.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische legende Milan Baros (38) stopt nu echt met voetbal: ‘Ik heb zoveel pijn’
imageName172795946_original.jpg


De Tsjechische spits Milan Baros stopt op 38-jarige leeftijd met voetballen. Baros, met 5 doelpunten de topscorer van het EK 2004, stopt komend weekend bij Banik Ostrava. "Het hoofd wil nog wel, maar het lichaam zegt stop", aldus Baros, die altijd pijn had en vaak geblesseerd was. Zondag neemt hij tegen Viktoria Pilsen in eigen stadion afscheid.

De spits debuteerde al op 17-jarige leeftijd in de hoofdmacht van Banik Ostrava. Hij speelde daarna voor onder meer Liverpool, Aston Villa, Olympique Lyon en Galatasaray. Nadat hij al 2 keer een rentree had gemaakt bij Banik Ostrava, keerde hij in 2017 echt terug bij 'zijn' club voor de laatste jaren van zijn carrière.

'Ik heb zoveel pijn'
"Ik heb zoveel pijn, dat ik niet meer kan spelen en trainen", zegt de aanvoerder van Banik Ostrava, die in 2005 met Liverpool de Champions League won.

Jan Koller
Met 41 doelpunten is Baros na Jan Koller (55 goals) de international met de meeste goals ooit in het Tsjechische elftal. Op het EK 2004 scoorde spits onder meer in de gewonnen groepswedstrijd tegen Oranje (3-2). Dat duel zal voor altijd bekend zijn van de onbegrijpelijke wissel van bondscoach Dick Advocaat, die Arjen Robben uit het velde haalde voor Paul Bosvelt.
Griekenland bleek in de halve finale na verlenging te sterk voor de Tsjechen en won het hele EK.

Bron: sportnieuws.nl
 
Bovenaan