Voetbal

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Michael Sadilek laat familie genieten van verblijf bij PSV
Sadilek-500x500.jpg


Het gaat snel met Michael Sadilek. De negentienjarige middenvelder kwam op veertienjarige leeftijd voor een stage binnen bij PSV en is nu hard op weg naar meer.

seg

De middenvelder uit Tsjechië is een beschaafde en bescheiden persoonlijkheid. In gesprek met VI zegt hij te genieten van de sfeer bij de club en de kansen die hij krijgt van Mark van Bommel. De jonge middenvelder kijkt in Qatar zijn ogen uit en geeft toe te moeten wennen aan alle luxe en faciliteiten. Op de achtergrond kijkt zijn familie mee en ze genieten van de ontwikkeling die hij momenteel doormaakt, geeft hij aan. Zijn familie in Tsjechië houdt hem met beide beentjes op de grond maar de trots overheerst. Sadilek voelt zich heel goed bij PSV.

“Dit is een club waar ik heel lang wil spelen, dacht ik toen al”, zegt hij tegen het ED. “Ik was bij meerdere clubs op stage geweest, maar het voelde voor mij als de perfecte stap. Hier kon ik me op de goede manier ontwikkelen.”

Zijn debuut in de Champions League was voor hem een prachtig moment, dat ook in eigen land werd bekeken. “Met Viktoria Plzen is er meestal maar een club die op het hoogste niveau in Europa speelt. Als je dan als jonge speler bij een grote club als PSV je debuut mag maken, voel je dat de mensen daar trots op je zijn. Ik ben blij dat ik mijn familie op die manier gelukkig kan maken. Mijn doel is om hier nog heel lang te spelen en in de toekomst nog veel belangrijker voor PSV te worden. Ik sta pas aan het begin van mijn carrière en hou de voetjes op de grond. Dat ik nu een goal heb gemaakt is leuk, maar kijk eens wat al die andere spelers bij PSV al gepresteerd hebben. Ik zit nog in de fase dat ik heel goed naar hun luister en mezelf enorm kan verbeteren.”

Bron: psvinside.nl


seg
 

Ad Verschoor

Donateur
Petr Cech (36) bergt na dit seizoen zijn handschoenen op
492cee69-7c71-11e8-abcc-02b7b76bf47f.jpg

Cech hoopt met Arsenal nog een trofee te winnen.

Na een carrière van 20 jaar houdt Petr Cech het voor bekeken. De Tsjechische doelman doet het seizoen uit bij Arsenal en kiest daarna volop voor het leven naast het voetbalveld.
Het palmares van Petr Cech is rijkgevuld. De Tsjech trok in 2004 van Rennes naar de Premier League, waar hij het doel van Chelsea gedurende 11 jaar zou verdedigen.
Cech veroverde in die periode 4 Engelse landstitels, won 4 keer de FA Cup en was ook in Europa succesvol met de Champions League (2012) en de Europa League (2013).
Bij Chelsea verloor Cech uiteindelijk de concurrentiestrijd met Thibaut Courtois, waarna hij in 2015 de overstap naar Arsenal maakte. Hij tekende er een contract tot midden 2019 en dat zal meteen ook het laatste contract uit de profcarrière van Cech geweest zijn.

"Dit is mijn 20e seizoen als prof en ik voel dat dit het juiste moment is om mijn afscheid aan te kondigen", schrijft de keeper op zijn sociale media. "Ik heb 15 jaar in de Premier League gespeeld en heb er elke trofee gewonnen. Ik voel dat ik bereikt heb wat ik wilde bereiken."

"Ik blijf hard werken voor Arsenal en hopelijk winnen we dit seizoen nog een prijs. Daarna kijk ik uit naar wat het leven naast het veld mij te bieden heeft."


Bron: sporza.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Sadilek door PSV definitief toegevoegd aan de A-selectie

Michal Sadílek is per direct toegevoegd aan de A-selectie van PSV. De 19-jarige Tsjech maakte voor de winterstop al zijn debuut in het eerste elftal en krijgt nu definitief een plek in de kleedkamer aan de profzijde van De Herdgang.

Sadílek debuteerde op overtuigende wijze en wist in de eredivisie al te scoren voor de Eindhovenaren. Trainer Mark van Bommel benoemde hem vorig jaar bij PSV onder 19 al tot aanvoerder van zijn team en het is geen verrassing dat Sadílek nu wordt overgeheveld. De Tsjech speelt zowel bij PSV onder 19, Jong PSV als PSV 1 met dezelfde ‘drive’ en wordt daarom geroemd door zijn trainer. ,,Toen de trainer me dit vertelde was ik natuurlijk blij. Ik hoop jaren in het eerste van PSV te spelen en er mooie dingen te bereiken’', aldus Sadilek.

PSV heeft met Sadílek eerder al een nieuw contract afgesloten. Dat loopt tot en met 2020, maar de club heeft ook een eenzijdige optie bedongen om daar 2021 van te maken.

Van Bommel liet zich halverwege december al lovend uit over de jonge Tsjech. ,,Ik heb hem vorig jaar aanvoerder gemaakt bij PSV onder 19. Hij was de drijvende kracht, hij snapt het voetbal en manier waarop wij willen spelen. Michal traint op een manier dat hij zijn kans verdient. Hij brengt overal hetzelfde, bij welk team hij ook speelt. Dat is een groot compliment aan die jongen. Hij is een voorbeeld voor iedereen bij de jeugd’', zei de coach in aanloop naar de uitwedstrijd tegen Heracles.

Bron: pzc.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Kazachstan kiest voor Tsjechische bondscoach

Kazachstan heeft de Tsjech Michal Bilek aangesteld als de nieuwe bondscoach. Hij is de opvolger van de eerder deze week opgestapte Bulgaar Stanimir Stoilov.

Bilek, die tussen 2009 en 2013 de Tsjechische nationale ploeg onder zijn hoede had en tot de kwartfinales reikte op het EK van 2012, begint op 1 februari. Hij krijgt de opdracht Kazachstan naar het EK van 2020 te loodsen.

,,Dat wordt een zware opgave'', zei Bilek na het tekenen van zijn contract. ,,Alle tegenstanders in de groep zijn moeilijk.'' De Kazakken treffen in de EK-kwalificatie onder meer wereldranglijstaanvoerder België en Rusland.



Michal Bilek op een archieffoto. © AFP

Bron: pzc.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
'SC Heerenveen wil Ajax-aanvaller de Tsjech Cerny huren'
121200_99e058c9f50945cf005dbe11ad43ef4b.jpg

Met het hoogstwaarschijnlijke vertrek van Arber Zeneli en het eerdere vertrek van Marco Rojas bij SC Heerenveen moet de club op zoek naar een nieuwe buitenspeler. In die zoektocht komt de club waarschijnlijk uit bij Ajacied Vaclav Cerny.

De Tsjech is na blessureleed bij Ajax op het tweede plan beland. Om weer op zijn oude niveau te komen is speeltijd nodig en dat kan hij gaan opbouwen bij SC Heerenveen. Cerny zou worden gehuurd voor een halfjaar van de Amsterdammers. Dat meldt journalist Daniel Dwarswaard van het Algemeen Dagblad.

Bron: feanonline.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Gesprek tussen Heerenveen en Cerny vruchteloos, Tsjech wil bij Ajax blijven

SC Heerenveen hoeft in de zoektocht naar een nieuwe vleugelaanvaller niet te rekenen op Vaclac Cerny. Volgens De Telegraaf ziet de Tsjechische Ajacied toch niets in een tijdelijk vertrek naar Heerenveen.

Cerny had in Friesland de opvolger moeten worden van Arber Zeneli, die afgelopen week verkocht werd aan het Franse Stade Reims. De naam van de 21-jarige Tsjech werd al snel genoemd in het Abe Lenstra Stadion. Maandag was er een gesprek tussen technisch manager Gerry Hamstra, Cerny en zijn zaakwaarnemers. Deze ontmoeting heeft echter geen resultaat opgeleverd voor de Friezen: Cerny heeft vooralsnog besloten om het seizoen toch in Amsterdam af te maken.

De jeugdinternational van Tsjechië scheurde vorig seizoen zijn kruisband af en moest de eerste maanden van de nieuwe voetbaljaargang missen. Op 17 september maakte hij zijn rentree namens Jong Ajax, waarna er nog elf optredens in de Keuken Kampioen Divisie zouden volgen. Cerny heeft dit seizoen nog niet in de Eredivisie gespeeld, maar mocht wel drie keer meedoen in de KNVB Beker.

Bron: voetbalprimeur.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Oud-voetballer Repka in de cel voor verkopen gehuurde auto


PRAAG – De Tsjechische oud-voetballer Tomás Repka moet vijftien maanden de gevangenis in. De 45-jarige Repka, die bijna vijftig interlands speelde, zou een gehuurde auto voor zo’n 40.000 euro hebben verkocht. De oud-speler van onder meer Fiorentina en West Ham United kondigde aan in beroep te gaan.

Repka werd vorig jaar al tot een half jaar cel veroordeeld, omdat hij op internet onder de naam van zijn ex-vrouw seksuele activiteiten zou hebben aangeboden. Die celstraf werd later omgezet in een werkstraf. Nu Repka opnieuw in de fout is gegaan, kan hij wel achter de tralies belanden.

Repka deed met Tsjechië mee aan het EK van 2000 in Nederland en België. De robuuste verdediger veroverde vier landstitels met Sparta Praag en won in 2001 met Fiorentina de Italiaanse beker.

Bron: ditjesendatjes.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Slavia Praag op kop in Tsjechische voetbalcompetitie

In dit team speelt de Nederlander Mick van Buren, die na maandenlang blessureleed gisteren zijn rentree maakte in het eerste team.

Van Buren, die sinds de zomer aan de kant stond met een beenbreuk, maakte als invaller pas zijn eerste speelminuten van het seizoen. De 26-jarige spits is bezig aan zijn derde jaar in Tsjechië.

Slavia Praag won zaterdagavond met 2-0 van FK Teplice, mede door een goal van hun spits van Buren. Door die overwinning werd de koppositie in de Fortuna Liga verstevigd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vanavond : Slavia Praag - KRC Gen;

Slavia-coach weet welke speler zijn team in het oog moet houden: "Hij profiteert van de kwaliteit rond hem"


Trpisovsky, de coach van Slavia Praag, vindt Samatta de gevaarlijkste speler van Racing Genk

Bij Genk zijn er een paar spelers die in erg goede doen zijn. De trainer van Slavia Praag zegt dat er voldoende kwaliteit rondloopt bij de Limburgers, maar eentje vreest hij het meest.

Jindrich Trpisovsky, de coach van Slavia Praag, verwacht zich donderdagavond aan een duel met "twee offensief ingestelde teams die toch op 'safe' zullen spelen". Dat schrijft Het Belang van Limburg.

Bij Genk steken er dit seizoen enkele spelers bovenuit, waaronder Ally Samatta. Trpisovsky vreest hem dan ook meer dan de andere Limburgers. "Het is een heel gevaarlijke speler. Hij is bijzonder snel en kan uit alle hoeken scoren. Ik denk niet dat hij nog lang bij Genk zal spelen."

135655.jpg


Maar hij maakt er nog wel een kleine kanttekening bij. "Al moet gezegd dat hij vooral profiteert van de goede spelers rondom hem. Met Pozuelo, Trossard en Malinovskyi is zijn aanvoer geweldig.” Die eerste hoeft de trainer wellicht niet te vrezen vanwege zijn transferperikelen.

Trpisovsky is natuurlijk niet voor niets bang van Samatta. De Tanzaniaanse sluipschutter zit in de competitie al aan 19 rozen in 24 partijen. In de poulefase van de Europa League trof hij 3 keer raak in 5 partijen.

Bron: voetbalkrant.com
 

Ad Verschoor

Donateur
UEFA Europa League begonnen aan KO-fase
De Europa League is gisteren begonnen aan de KO-fase. Er zijn nog 2 Tsjechische ploegen die hieraan mogen meedoen.
Het zijn Slavia Praag en Viktoria Plzen. Beiden begonnen met een thuiswedstrijd. Slavia Praag moest het opnemen tegen KRC Genk en speelde met 0-0 gelijk. Een overwinning was er voor Viktoria Plzen dat met 2-1 won van Dinamo Zagreb. Op 21 februari worden de heenwedstrijden gespeeld en wordt duidelijk wie doorgaan naar de volgende ronde.
 

Ad Verschoor

Donateur
Slavia Praag wint overtuigend van Racing Genk

Racing Genk is uitgeschakeld in de Europa League. Na de 0-0 in Praag, verloor het in eigen huis met zware 1-4 cijfers van Slavia Praag.
Het begon nochtans allemaal erg mooi voor Racing Genk. In de tiende minuut kwamen de Limburgers al op voorsprong. Praag-doelman Ondrej Kolar klungelde en Trossard kon Genk virtueel naar de volgende ronde trappen: 1-0.
Lang kon Genk niet van zijn voorsprong genieten, want ook Danny Vukovic voelde zijn moment gekomen om te klungelen. Hij werkte een voorzet niet ver genoeg weg en Vladimir Coufal kon binnenkoppen.
Tot aan de rust had Racing Genk het erg moeilijk. Ook met Pozuelo in de basiself, kregen ze de machine maar niet in gang. De beste kansen voor rust waren voor Slavia Praag.

Drama
Tien minuten in de tweede helft kwam Slavia Praag op voorsprong. Keeper Vukovic van Genk zag er alweer niet goed uit. Hij kwam in botsing met eigen verdediger Sebastien Dewaest, bleef liggen en Ibrahim Traore kon de 1-2 binnentrappen.
Vukovic werd geblesseerd naar de kant gehaald en Nordin Jackers was zijn vervanger. Ook de jonge Jackers moest zich nog twee keer omdraaien. Het was Milan Skoda die Genk met twee kopbaldoelpunten een zware 1-4-nederlaag aansmeerde.

football_4502.png


Viktoria Plzeň uitgeschakeld voor volgende ronde
Na de thuiswedstrijd met 2-1 gewonnen te hebben is Viktoria Plzeň er niet in geslaagd de volgende ronde in de Europa League te bereiken. Uit tegen GNK Dinamo Zagreb werd verloren met 3-0
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Slavia Praag naar goede uitgangspositie

Sevilla kwam thuis niet verder dan een 2-2 gelijkspel tegen Slavia Praag, dat over geluk niet had te klagen. Al na 26 seconden schoot Wissam Ben Yedder de thuisploeg op een 1-0 voorsprong, maar voormalig FC Twente-speler Miroslav Stoch maakte met een van richting veranderd schot gelijk.

Munir El Haddadi zette de 2-1 op het bord door een corner van Ever Banega in een keer op de slof te nemen. Nog voor rust werd het 2-2. Alex Král kreeg de bal op zijn schouder en zag tot z'n eigen verbazing dat de bal in de kruising belandde.
 

Ad Verschoor

Donateur
Slavia Praag op weg naar kampioenschap in Fortuna Liga cz
Een maand geleden beschreef ik al de riante koppositie van Slavia Praag in deze competitie. Een prestatie die geleverd wordt naast de wedstrijden in de Europa League. Weinig is er veranderd in de stand.
Vandaag vinden we Slavia Praag nog steeds op 1 met 61 punten uit 24 wedstrijden. Op 2 Viktoria Plzen met 55 uit 24 en op 3 staat Sparta Praag met 47 uit 24. Opvallend en verrassend staat op de laatste plaats Dukla Praag met slechts 16 punten.
Met nog 6 wedstrijden te gaan is Slavia Praag zo goed als onbereikbaar.
 

Ad Verschoor

Donateur

Sadílek (PSV) valt ook op in zijn thuisland en verdient eerste selectie voor Jong Tsjechië


Michal Sadílek heeft met zijn optredens bij PSV ook in Tsjechië de aandacht op zich weten te vestigen. De 19-jarige middenvelder is voor het eerst geselecteerd voor Jong Tsjechië, dat op 22 maart en 25 maart oefenduels met respectievelijk Jong IJsland en Jong Mexico speelt.

Sadílek is de afgelopen periode razendsnel doorgestoten vanuit de jeugdopleiding naar een belangrijkere rol bij PSV 1, waar hij al een keer in de basis begon. Mark van Bommel werkte bij PSV onder 19 met hem en besloot vorig jaar om hem ook naar de kleedkamer van het eerste elftal te halen. Inmiddels groeide hij toe naar een prominentere rol en maakte hij al zijn debuut in de Champions League in eredivisie. Tegen Excelsior stond Sadílek zelfs in de basis.

Bron: ed.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Stuntend Slavia Praag schakelt Sevilla uit dankzij Nederlandse held
534-3.jpeg


Slavia Praag heeft zich verrassend geplaatst voor de kwartfinales van de Europa League. De Tsjechen waren tegen Sevilla dicht bij uitschakeling, maar trokken de overwinning in de verlenging alsnog over de streep: 4-3.

Na de reguliere speeltijd was het 2-2. De eerste ontmoeting in Spanje kende vorige week dezelfde eindstand. In de verlenging speelden twee Nederlanders een belangrijke rol. International Quincy Promes van Sevilla gaf in de 98ste minuut een perfecte voorzet op Franco Vázquez. De Argentijn kopte raak (2-3). Daarmee leek het duel gespeeld.

Nederlander
Slavia kwam dankzij invaller Mick van Buren aan het einde van de eerste helft van de verlenging langszij. De 26-jarige aanvaller uit Ridderkerk, die in eigen land voor Excelsior uitkwam, schoot in de verre hoek raak: 3-3. Slavia moest nog een keer scoren om uitschakeling te voorkomen, maar daar leken ze niet in te slagen.

In de 119ste en voorlaatste minuut gebeurde het alsnog. Ibrahim-Benjamin Traoré kreeg de treffer achter zijn naam.


Bron: sportnieuws.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Slavia Praag in kwartfinale Europa League
Na de overwinning op Sevilla was duidelijk dat Slavia Praag tot de kwartfinales was doorgedrongen. Zij mogen het daarin gaan opnemen tegen de Engelse topclub Chelsea. Eerst staat op 11 april de thuiswedstrijd voor Slavia op het programma en een week later (18 april) de heenwedstrijd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Verpletterende nederlaag voor Tsjechië

Engeland heeft zijn EK-kwalificatiecampagne ingezet met een knaller. Thuis tegen Tsjechië verwende het de toeschouwers met 5 goals. Raheem Sterling kroonde zich tot man van de match met 3 rozen.
Voor de aftrap namen de 82.575 supporters in Londen een minuut stilte in acht ter ere van de slachtoffers van de aanslag in Nieuw-Zeeland.

Daarna ontbond vooral man in vorm Raheem Sterling zijn duivels. De flukse aanvaller van Manchester City opende halverwege de 1e helft de score. Op slag van rust lokte diezelfde Sterling een strafschop uit, Harry Kane zette die netjes om.

Na de koffie vond de alomtegenwoordige Sterling nog 2 keer de weg naar het net. Nadien kreeg de uitblinker zijn applausvervanging en mocht toptalent Hudson-Odoi zijn debuut maken.

De forfaitcijfers kwamen nog op het scorebord na een ongelukkige owngoal van Kalas. De andere wedstrijd in groep A tussen Bulgarije en Moldavië eindigde op 1-1, Kosovo was vrij.

Bron: sporza.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Brazilië neemt na invalbeurt Neres afstand van Tsjechië

Het ging moeizaam van start, maar uiteindelijk heeft Brazilië het vriendschappelijke potje met Tsjechië toch nog gewonnen. In Praag werd het 1-3.

Invaller en debutant David Neres had een aandeel in de winst. Voordat hij binnen de lijnen kwam, stond het nog 1-1. David Pavelka had de Tsjechen na 37 minuten op voorsprong gebracht. Vlak na rust maakte Roberto Firminho gelijk.

Neres
Daarna scoorde Gabriel Jesus 2 keer voor de Goddelijke Kanaries. David Neres was met een assist mede-verantwoordelijk voor de 1e goal. Daarna leidde hij met een hakbal een aanval in die de 3e Braziliaanse treffer opleverde.

Bron: sportnieuws.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Sadílek droomt: ''Daar spelen, al is het maar voor één keer''
whatsapp.svg

74465_ecd2ec06518dd74648bbea60cb1e27ad.jpg


Michal Sadílek heeft zich bij PSV in de basis geknokt. De 19-jarige Tsjech debuteerde in november 2016 in het betaald voetbal in het shirt van Jong PSV en is inmiddels een vaste waarde in de selectie van trainer Mark van Bommel.

Desondanks is er ook nog het nodige wat Sadílek kan verbeteren. "Mijn rechterbeen kan sowieso een stuk beter, dat is niet mijn sterkste been. Qua positionering kan ik ook nog groeien. En misschien dat mijn rendement ook omhoog moet, dus meer assists en meer doelpunten", zegt hij voor de camera van FOX Sports.

Waar Sadílek zichzelf over een jaar ziet? "Dan wil ik spelen en belangrijk zijn voor PSV. Succesvol zijn en prijzen zijn", vervolgt de middenvelder. En over vijf jaar? "Dat is te lang. Dat kan ik nu niet zeggen. Mijn droomclub is Chelsea. Daar spelen is mijn droom, ook al is het maar voor één keer", aldus Sadílek.

Bron: psvfans.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Slavia Praag verliest nipt van Chelsea

Chelsea verschafte zich een goede uitgangspositie door met 1-0 te winnen bij Slavia Praag.

Het enige doelpunt van de wedstrijd viel vijf minuten voor tijd. Marcos Alonso kopte een voorzet van Willian tegen de touwen. Bij de Tsjechen viel de Nederlander Mick van Buren, vlak voor de Londense goal, in.

xxl.jpg

Marcos Alonso (l) viert zijn goal met Olivier Giroud Pro Shots
Van zijn vorige tien EL-wedstrijden dit seizoen had Chelsea er negen gewonnen en in de laatste drie duels had het elf keer gescoord.
In Praag kwam de Engelse nummer drie echter maar moeizaam op gang. De enige kans, en het enige hoogtepunt, voor rust was een pegel van Willian op de lat.
Na een uur kwam Eden Hazard van de bank en dat leidde prompt tot kansen. Slavia verstopte zich echter niet. Zo keerde Kepa Arrizabalaga nog schoten van Ibrahim Traoré en Jan Boril.

Returns
De returns in de kwartfinales van de Europa League zijn volgende week donderdag.

Bron: nos.nl
 
Bovenaan