Voetbal

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Ajax Vrouwen winnen ook return tegen Sparta Praag en bereiken achtste finales Champions League

De Ajax Vrouwen hebben ook de return tegen Sparta Praag gewonnen en daarmee de achtste finales van de Champions League bereikt. Na de 2-0 op de Toekomst werd het vanavond in Praag 1-2.

In de eerste helft was Sparta Praag de betere ploeg en hadden de Ajax Vrouwen het lastig. Dat resulteerde uiteindelijk in een 1-0 achterstand door een doelpunt van Burkenroad. Na de thee sloegen de Amsterdames toe en stond het binnen enkele minuten op voorsprong. Lewerissa scoorde de 1-1 na een mooie pass van Jansen en even later scoorde Lewerissa ook de 1-2 na een voorzet van Schenkel. Dat Zeeman in de slotfase nog een strafschop miste mocht de pret niet drukken en is de achtste finale van de Champions League bereikt.

Sparta Praag – Ajax 1-2

Bron: ajaxfanzone.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Oud-Feyenoord tegen het Tsjecho-Slowaaks elftal

Oud-Feyenoord neemt het vandaag (vrijdag) in Slowakije op tegen het Tsjecho-Slowaaks voetbalelftal. In Zilina wordt om 18:00 uur afgetrapt tegen een team vol spelers die het voormalige Tsjecho-Slowakije (1920-1993) vertegenwoordigden bij internationale wedstrijden.

Oud-Feyenoord is met een groep van 26 oud-spelers en trainers, onder wie Pierre van Hooijdonk, Henke Larsson, Mike Obiku en Patrick Paauwe, afgereisd naar Slowakije. Bij de tegenstander maken Kamil Čontofalský (UEFA Cup-winnaar in 2008), Vratislav Greško (voormalig speler van Internazionale en Bayer Leverkusen) en Miroslav Karhan (Besiktas en VfL Wolfsburg) deel uit van de selectie.
 

Ad Verschoor

Donateur
Bayern München - Ajax onder leiding van Tsjechische leidsman

116038_732a95e91b898ee9097d2b4bb170e20f.jpg


Het Champions League-treffen tussen Ajax en Bayern München staat onder leiding van een Tsjechische leidsman. Pavel Kravolec zal de wedstrijd dinsdagavond in goede banen moeten leiden. Dat maakte de UEFA zondag bekend.

Het is niet de eerste keer dat Kravolec een wedstrijd van Ajax fluit. Twee keer eerder stond een Champions League-duel van de Amsterdammers onder leiding van de Tsjechische arbiter. Tegen Real Madrid werd in 2012 onder toeziend oog van Kravolec met 4-1 verloren, terwijl de leidsman tevens getuige was van de Amsterdamse stunt tegen FC Barcelona (2-1) in 2013.

Bron: ajaxfanatics.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Arsenal maand zonder Tsjech Cech

De 36-jarige Tsjech viel zaterdag in de gewonnen competitiewedstrijd tegen Watford (2-0) kort voor rust uit met een hamstringblessure. De medische staf van de Engelse club denkt dat Cech over drie tot vier weken weer kan gaan trainen.

Cech, bij afwezigheid van de langdurig geblesseerde Laurent Koscielny de aanvoerder van Arsenal, moest zich laten vervangen door Bernd Leno. De Duitser maakte tegen Watford zo zijn debuut voor Arsenal, dat hem in de zomer had overgenomen van Bayer Leverkusen.

Bron: telegraaf.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië wint van Slowakije in Nations League

13c94cc4-cef9-11e8-99a8-f7bc6f5634eb.JPG

Patrik Schick viert zijn winnende treffer met zijn ploeggenoten.


TRNAVA - Tsjechië heeft in divisie B van de Nations League gewonnen bij Slowakije.

De ploeg van de nieuwe bondscoach Jaroslav Silhavy nam drie punten mee uit Trnava: 1-2. Aanvaller Patrik Schick van AS Roma maakte een kwartier voor tijd de winnende treffer, amper twee minuten nadat hij was ingevallen.

Tsjechië was kort na rust op voorsprong gekomen via Michael Krmencik. Marek Hamsik bracht Slowakije, waarbij Matús Bero van Vitesse de hele wedstrijd op de bank bleef, na een uur op gelijke hoogte. Schick bezorgde Silhavy en diens assistent Tomás Galásek, oud-speler van Willem II en Ajax, een geslaagd debuut. Silhavy volgde vorige maand Karel Jarolim op, die vertrok na de nederlaag in de Nations League tegen Oekraïne (1-2) en de verloren oefeninterland tegen Rusland (1-5).

Slowakije verloor in groep 1 van divisie B vorige maand ook al van Oekraïne (1-0).

Bron: telegraaf.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Ex-bondscoach Slowakije onthult curieuze reden van vertrek

Jan Kozak heeft tekst en uitleg gegeven over zijn plotselinge vertrek bij Slowakije. De trainer legde zondag na de met 2-1 verloren Nations League-wedstrijd tegen Tsjechië zijn taken als bondscoach per direct neer. Nu is duidelijk geworden dat hij dat deed omdat een deel van zijn selectie na die verloren wedstrijd flink feest heeft gevierd.

BBOzBE4.img


Slowakije speelde zaterdag thuis tegen Tsjechië, maar ging in de burenruzie pijnlijk met 1-2 onderuit. Een dag later stapte Kozak - die sinds 2013 aan het roer stond - verrassend genoeg op, maar hij heeft pas donderdag tijdens een persconferentie uitleg gegeven. 'Ik wilde de voorbereiding op Zweden-uit (de in 1-1 geëindigde oefeninterland van dinsdag, red.) niet verstoren. Maar in samenspraak met de voorzitter van de bond heb ik besloten dat dit verhaal naar buiten moet komen.'

Kozak vertelt hoe hij zaterdagavond laat werd geconfronteerd met onaangenaam nieuws. 'Nadat ik de wedstrijd tegen Tsjechië twee keer had teruggekeken, kwam ik erachter dat zeven spelers op stap zijn gegaan.' Hij noemt daarbij de namen van Stanislav Lobotka (die nog even voor Jong Ajax speelde), Milan Skriniar (verdediger van Internazionale), Martin Dúbravka (de keeper van Newcastle United), Vladimír Weiss (ploeggenoot van Wesley Sneijder bij Al-Gharafa), Michal Sulla, Lubomír Satka en Norbert Gyömber.

Het nieuws kwam hard aan bij Kozak, zo vertelt hij. 'Dat was zeer pijnlijk. Alsof ik een klap kreeg, of in mijn gezicht werd gespuugd. Ik wilde dat die spelers het eerlijk zouden toegeven. Op zondagochtend heb ik vóór de training met aanvoerders Martin Skrtel en Marek Hamsik gesproken. Zij waren verrast. Vervolgens heb ik tijdens de bespreking gezegd dat ik wist dat zeven spelers op stap waren geweest, en dat dat voor mij een groot probleem was.'

Een paar spelers gaven hun stapavond toe. 'Ik heb ze allemaal recht in de ogen gekeken. Dubravka vertelde dat hij een moeilijke tijd doormaakt bij Newcastle, Weiss zei dat hij niet wist waarom hij uit was gegaan, Satka zei dat hij met vrienden uit was en Lobotka zei dat hij moest ontspannen omdat hij een druk schema heeft met Celta de Vigo', somt Kozak een paar verklaringen op. 'Dat laatste vind ik trouwens grappig. Toen Lobotoka werd gevraagd naar mijn vertrek, sprak hij nog over wat voor een goede prof hij is.'

De trainer twijfelde vervolgens over zijn volgende stap. 'Nadat zeven van mijn spelers zoiets deden, vroeg ik me af hoe ik moest reageren. Er waren in mijn optiek drie opties. Ik had kunnen doen alsof ik van niets wist, maar zo ben ik niet. Ik had ze allemaal uit de selectie kunnen gooien, maar kon ik dat wel maken? Slowakije heeft zeker vier van die spelers keihard nodig, ik kan me voor het nationale elftal geen toekomst bedenken zonder kwaliteitsspelers als Dúbravka, Skriniar, Lobotka en Weiss.'

Kozak koos voor de derde optie: zijn baan opzeggen. 'Ik heb de voorzitter gebeld om mijn ontslag aan te bieden, maar kon hem niet direct vertellen waarom. Die spelers zijn als kinderen voor hem.' De bond heeft overigens maatregelen aangekondigd. Als de zeven feestende spelers in de volgende interlandperiode worden opgeroepen, ontvangen zij niet de gebruikelijke financiële compensatie: die bedragen zullen naar een goed doel gaan.

Bron: msn.com
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjech Hapal bondscoach Slowakije

BRATISLAVA (ANP/DPA) - De Tsjech Pavel Hapal is door de Slowaakse voetbalbond aangesteld als bondscoach. De 49-jarige trainer volgt Jan Kozak op. Kozak stapte op na de nederlaag in de Nations League tegen Tsjechië op 13 oktober. Zijn opvolger Hapal tekent een contract tot en met de kwalificatiecyclus voor het EK 2020.
BBOIZY7.img
Pavel Hapal, de nieuwe bondscoach van Slowakije

Hapal is een bekende naam in het Tsjechische en Slowaakse voetbal. Tijdens zijn actieve loopbaan speelde de middenvelder voor verschillende Tsjechische clubs. Ook speelde hij drie jaar bij Bayern Leverkusen. Voor de nationale ploeg van Tsjecho-Slowakije en later Tsjechië kwam hij 31 keer uit.

Als trainer werd Hapal kampioen van Slowakije met MSK Zilina in 2010 en bereikte hij tevens de groepsfase van de Champions League. Hapal was daarna onder meer bondscoach van Jong-Slowakije.

Het vertrek van Kozak verraste de Slowaakse voetbalbond. De 64-jarige trainer legde zijn functie neer nadat meerdere spelers na de nederlaag tegen rivaal Tsjechië in een nachtclub waren gespot. Kozak had hen juist opgedragen om op tijd naar bed te gaan voor de training van de volgende ochtend.

Bron: msn.com
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië en Zweden strijden om organiseren Champions League-finale voor vrouwen

Het duurt nog even, maar toch zijn de landen die in de race zijn voor het organiseren van de UEFA Women's Champions League-finale van 2021 al bekend. Tsjechië en Zweden hebben zich gemeld bij de Europese voetbalbond.

De finale van dit jaar vindt plaats in de Groupama Arena in Boedapest. Het jaar daarna is het Franz Horr Stadion in Wenen het decor.

Voor 2021 strijden de Eden Arena (Praag) en Gamla Ullevi (Göteborg) om het organiseren voor de eindstrijd.

Bron: vrouwenvoetbalnieuws.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Real Madrid mist drie verdedigers tegen Viktoria Pilsen

Real Madrid gaat zonder drie vaste krachten naar Tsjechië voor de ontmoeting met Viktoria Pilsen in de Champions League. Santiago Solari, de interim-trainer van de Madrilenen na het ontslag van Julen Lopetegui, moet achterin flink improviseren. Van de 'vaste' defensie van Real Madrid is alleen aanvoerder Sergio Ramos fit.

De vleugelverdedigers Dani Carvajal en Marcelo zijn geblesseerd, evenals Raphaël Varane, de vaste kompaan van Ramos centraal achterin.

Real Madrid won twee weken geleden voor eigen publiek met 2-1 van Viktoria Pilsen. De titelhouder in de Champions League verloor eerder van CSKA Moskou en staat met zes punten uit drie duels tweede in de groep achter AS Roma, dat een beter doelsaldo heeft.
 

Ad Verschoor

Donateur
Real rolt Plzen in 20 minuten op

Santiago Solari zet zijn vliegende start met Real Madrid vrolijk verder. Na overwinningen om de Copa del Rey en La Liga heeft de interim-coach van Los Merengues nu ook een zege in de Champions League te pakken. Viktoria Plzen had in Tsjechië niets in te brengen en ging er met 5-0 hard af. In 20 minuten voor rust sloeg Real verwoestend toe.

Bron: ziggosport.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië wint van Slowakije

Tsjechië heeft zich maandag in divisie B van de Nations League gehandhaafd. De ploeg van bondscoach Jaroslav Silhavy won voor eigen publiek met 1-0 van Slowakije.

Tsjechië, dat tegen Slowakije aan een remise genoeg had om degradatie naar de C-divisie af te wenden, kwam voor eigen publiek na 32 minuten op voorsprong door een doelpunt van Patrik Schick.

De 22-jarige aanvaller werd op randje buitenspel weggestuurd en verschalkte doelman Martin Dubravka met een fraaie lob. Na rust werd niet meer gescoord in de Eden Arena in de Tsjechische hoofdstad Praag.

Oekraïne was al zeker van groepswinst in diezelfde poule met negen punten uit vier wedstrijden. Hekkensluiter Slowakije komt bij de volgende editie van de Nations League uit in de C-divisie.
 

Ad Verschoor

Donateur
Winst voor Viktoria Plzen.
xxl.jpg

Viktoria Plzen heeft CSKA Moskou op de knieËn na de 2-1

CSKA Moskou had bij een overwinning op Viktoria Plzen nog een klein kansje op de tweede ronde in de Champions League, maar verloor met 2-1.

De kampioen van Tsjechië kwam in de natte sneeuw van Moskou nog wel op achterstand, nadat arbiter Danny Makkelie een strafschop had toegekend na een overtreding op Georgi Schennikov. Nikola Vlasic - broer van oud-wereldkampioene hoogspringen Blanka Vlasic - schoot de strafschop onberispelijk tegen de touwen.

Ook de Tsjechen kregen in de eerste helft een strafschop, maar die werd verprutst door Roman Prochazka. De Slowaak maakte zijn fout goed door tien minuten na rust de gelijkmaker in de kruising te lepelen.

CSKA Moskou ging op zoek naar de overwinning, kreeg ook de meeste kansen, maar het doelpunt viel aan de andere kant. Lukas Hejda werkte een voorzet met zijn schouder binnen en verraste daarmee doelman Igor Akinfejev.

Europa League
Viktoria Plzen is bij een overwinning over twee weken tegen AS Roma zeker van een vervolg in de Europa League. CSKA Moskou moet zelf een resultaat zien te halen in Santiago Bernabeu tegen Real Madrid en hopen op een misstap van de Tsjechen.

Stand in groep G
Real Madrid 5-12
AS Roma 5-9
Viktoria Plzen 5-4
CSKA Moskou 5-4

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Panenka 70 jaar: een ode aan de Tsjech met stalen zenuwen

xxl.jpg

Antonin Panenka scoort met een 'panenka' op het EK van 1976 EPA


Antonin Panenka viert vandaag, 2 december, zijn 70ste verjaardag. Als de Tsjech tijdens de EK-finale van 1976 zijn strafschop gewoon in de hoek had geschoten, was zijn verjaardag geen reden geweest om uitvoerig bij stil te staan.

Maar Panenka deed het anders. Hij stiftte de bal over de Duitse doelman Sepp Maier. Niet alleen bezorgde Panenka Tsjechoslowakije daarmee de Europese titel. Ook was de 'panenka' geboren.

"Ik koos voor deze wijze omdat ik realiseerde dat het het makkelijkste recept was voor een goal. Geen enkele keeper blijft in het midden staan. Daar baseerde ik mijn strategie op", zei hij later.

"Voor de 'panenka' nam ik strafschoppen op een normale manier en faalde ik vaker. Maar het was geen toeval. Ik had er op geoefend."

Onderstaand een overzicht, ter ere van de jarige bedenker:

https://nos.nl/video/2261670-antonin-panenka-is-70-jaar-een-reeks-van-zijn-panenka-s.html


Antonin Panenka is 70 jaar: een reeks van 'zijn' panenka's
Eens in de zoveel tijd komt er weer een panenka voorbij, soms een mislukte, met hoongelach tot gevolg. En soms een geslaagde versie, zoals Memphis Depay onlangs deed tegen Frankrijk. Bijzonder blijft het, een panenka.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur


Michal Sadílek maakt ook zijn Champions League-debuut bij PSV: ‘Het was een geweldige week’

Nadat Michal Sadílek vrijdag zijn debuut in de eredivisie maakte, volgde dinsdag de volgende belangrijke stap in zijn carrière. Trainer Mark van Bommel liet hem ook zijn debuut in de Champions League-groepsfase maken. ,,Geweldig. Een droom voor mij”, sprak de 19-jarige Tsjech na afloop.

,,Ik was er klaar voor. De trainer zei al in de rust dat ik moest warmlopen. Na de 1-1 en nadat Tottenham tegen Barcelona scoorde, moesten we nog een tijd volle bak. We moesten er alles aan doen om een tegengoal te voorkomen en dat is gelukt. Het was fijn om naast Jorrit Hendrix te staan en je merkt dat hij de ervaring heeft die in deze situaties nodig is.”

Sadílek speelde vorig seizoen nog bij PSV onder 19, waar hij aanvoerder was, en maakt nu dus al minuten in het eerste elftal. Het maakt hem niet uit waar hij speelt, maar natuurlijk genoot hij enorm van de Champions League-ambiance. ,,Twee weken geleden stond ik op de Herdgang voor 200 toeschouwers en nu voor 70.000 mensen in San Siro en niet te vergeten meer dan duizend geweldige fans van ons.”

Bron: ed.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Viktoria Plzen na winst op AS Roma verder in Europa League

In groep G van de Champions League heeft Viktoria Plzen zich geplaatst voor de Europa League. Het won thuis met
2-1 van AS Roma, dat al zeker was van een vervolg in de Champions League.

CSKA Moskou begon als nummer vier in de groep aan zijn uitduel met Real Madrid met evenveel punten als Plzen.
Het won met 3-0, maar dat baatte dus niet.

AS Roma oogde tegen Plzen niet bepaald geïnspireerd en de overwinning van de Viktoria Plzen was verdiend.
In de 62e minuut scoorde Kovarik de 1-0 voor Plzen. Under maakte in de 68e minuut de gelijkmaker voor Roma, waarna Chory de winnende goal voor zijn rekening nam. In de 72e minuut kopte hij de 2-1 binnen.

Eindstand groep G:

1. Real Madrid * 6-12 (12- 5)
2. AS Roma * 6- 9 (11- 8)
3. Viktoria Plzen + 6- 7 ( 7-16)
4. CSKA Moskou 6- 7 ( 8- 9)

* naar achtste finales + naar EL
 

Ad Verschoor

Donateur
Na Plzen ook Slavia Praag naar volgende ronde Europa League

In groep C van de Europa League heeft Slavia Praag een overwinning behaald op FC Zenit. Na de winst van 2-0 bereikten zij de volgende ronde, waardoor we Slavia na de winter terugzien in deze competitie. Ook Plzen zien we hierin terug na het behalen van een 3e plaats in groep G van de Champions League.
FK Jablonec verloor haar wedstrijd tegen Dinamo Kiev met 0-1, waardoor zij zijn uitgeschakeld.
 

Ad Verschoor

Donateur
Loting Europa League
Vanmiddag heeft de loting plaatsgevonden voor de volgende ronde van de Europa League.
Viktoria Plzen komt uit tegen Dinamo Zagreb, terwijl Slavia Praag moet gaan spelen tegen KRC Genk.
Thuiswedstrijden staan gepland in de periode 12-14 februari 2019 en de returns op 20 of 21 februari.
 

Ad Verschoor

Donateur
'Vechter' Sadílek hoopt zich na winterstop vaker te laten zien bij PSV

Michal Sadílek hoopt in de tweede seizoenshelft opnieuw belangrijk te kunnen zijn voor PSV. De jonge Tsjech was zaterdag voor het eerst doorslaggevend met een doelpunt tegen AZ (3-1-zege).

"Het was een heerlijke avond", zei Sadílek na zijn tweede wedstrijd in de Eredivisie in goed Nederlands. "In de eerste helft waren we erg slordig en kwamen we 1-0 achter. Maar gelukkig konden we drie keer scoren, waarvan één door mijzelf. Dat voelt prima."

De negentienjarige middenvelder werd door PSV-coach Mark van Bommel zaterdag al na 28 minuten in het veld gebracht voor Gastón Pereiro. Omdat de koploper tactisch werd vastgezet door AZ, wilde de trainer met zijn wissel meer strijdlust in de ploeg brengen.


Dat pakte goed uit, want PSV knokte zich in de wedstrijd en boekte mede dankzij een treffer van Sadílek de zestiende competitiezege van het seizoen.

Kort na rust werkte de invaller een lage voorzet achter zijn standbeen in het doel. "Het was een hakje, ik deed dat bewust, maar ik had ook veel geluk", lachte de tiener.

znjx9y8aztau_wd640.jpg


'Een kleine gozer die overal invliegt'

Technische hoogstandjes zijn niet het handelsmerk van Sadílek, die het vooral van zijn werklust moet hebben. "Ik ben geen speler die vaak in de zestien komt. Vandaag deed ik dat gelukkig wel."

De ogen van Van Bommel beginnen te stralen als Sadílek ter sprake komt. "Mooi hè, zo'n kleine gozer die overal invliegt", zei de voormalige defensieve middenvelder tegen FOX Sports over zijn slechts 1.69 meter lange pupil.

"Als het voetballend niet loopt, dan moet je vechten. Daarom is het goed dat we hem erbij hebben."

De controleur speelde zaterdag zijn vierde wedstrijd in het eerste elftal en kreeg daarin al zijn derde gele kaart. Eerder werd hij bestraft in de bekerwedstrijd tegen Excelsior Maassluis (0-4-zege) en het Champions League-duel met Internazionale (1-1).

Sadílek denkt dat hij nog beter kan
Eerder deze maand zei Van Bommel al dat Sadílek vanwege zijn mentaliteit "een voorbeeld is voor alle spelers in de jeugd van PSV". Vorig seizoen maakte Van Bommel als trainer van PSV onder 19 Sadílek aanvoerder. Het hoogste jeugdteam pakte voor het eerst in 27 jaar de landstitel.

Van die succesvolle lichting kregen ook verdediger Jordan Teze en aanvaller Cody Gakpo al speelminuten in het eerste elftal. Sadílek is de trainer dankbaar voor de kans in de hoofdmacht.

"Samen met Van Bommel werden we vorig jaar kampioen", zei Sadílek, die in het seizoen 2015/2016 door PSV werd weggeplukt bij de kleine club 1.FC Slovako uit zijn vaderland. "En hij haalde me in de voorbereiding al bij het eerste."

"Ik doe altijd mijn best. Maar ik kan nog beter dan hoe ik vandaag speelde. Dat hoop ik in de tweede seizoenshelft te laten zien."

De middenvdler vertrekt op 4 januari met PSV voor een negendaags trainingskamp naar Qatar. De winterkampioen speelt zijn eerste wedstrijd na de winterstop op 20 januari uit tegen FC Emmen.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Slowaakse voetbalheld Adamec overleden

De Slowaakse voetbalheld Jozef Adamec is vlak voor kerst op 76-jarige leeftijd overleden in het ziekenhuis van Trnava.

5dcf1174-07a1-11e9-8659-2fc6f06680d9.jpg

Jozef Adamec, linksboven, in het nationale elftal van Tsjecho-Slowakije

Spartak Trnava, de club waarbij Adamec het grootste deel van zijn carrière speelde, maakte dat op de website bekend. De aanvaller werd met Spartak Trnava vijf keer kampioen en bereikte daarmee in 1969 de halve finales van de Europa Cup 1, waarin het ’gouden’ Ajax van Johan Cruijff over twee duels met 3-2 net te sterk was.

Adamec speelde speelde in de jaren ’60 en ’70 voor Tsjecho-Slowakije 44 interlands, waarin hij veertien doelpunten maakte. Hij behoorde tot de selectie die bij het WK van 1962 in Chili de finale haalde. Tsjecho-Slowakije moest daarin met 3-1 buigen voor Brazilië.

Na zijn actieve carrière werkte Adamec zo’n dertig jaar als trainer bij tal van clubs in Slowakije, Tsjechië en Oostenrijk. Van 1999 tot 2001 was hij bondscoach van Slowakije. Zijn laatste trainersklus was in 2008 bij Spartak Trnava.

Bron: telegraaf.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Sadílek: ''Ik ben een type Van Bommel, maar hij heeft veel meer bereikt''
120042_a077b5e2a23b5e0078f00acb462608e0.jpg


Michal Sadílek was de laatste weken misschien wel de meest opvallende naam bij PSV. De 19-jarige Tsjech debuteerde in het bekerduel met Excelsior Maassluis voor PSV en al snel volgde ook het debuut in de Eredivisie en de Champions League.

Mark van Bommel is trots op de ontwikkeling van Sadílek en geniet van zijn manier van spelen. "Ik ken hem al sinds hij hier is. Ik heb hem vorig jaar aanvoerder gemaakt bij onder 19. Toen zijn we kampioen geworden en was hij een drijvende kracht. Hij snapt het voetbal en doet er alles aan om te winnen. Zoals het hoort. Het maakt hem niet uit of hij bij onder 19, Jong PSV of het eerste elftal speelt. Dat is een groot compliment naar hem. Of ik mezelf in hem herken? Hij heeft die verbetenheid, het ten koste van alles willen winnen. Daar houd ik van, ja", zo zegt Van Bommel op de officiële clubsite van de landskampioen.

"Ik hoor van veel mensen dat ik een beetje de stofzuiger van het middenveld ben en veel ballen afpak", zo analyseert de jonge Tsjech zijn eigen spel die. Hij wil zichzelf nog niet vergelijken met zijn trainer. "Ik voel me wel een type Van Bommel, maar hij heeft zoveel bereikt dat ik me er niet te veel mee wil vergelijken. Ik heb een paar wedstrijden van hem gezien. De trainer Van Bommel was een grote speler."
Sadílek erkent dat hij wel een favoriete positie heeft, al is hij al blij als hij kan spelen. "Ik ben een echte zes, maar ik kan ook op acht spelen. Wij spelen met twee controlerende middenvelders, dus het maakt niet uit of ik op zes of op acht speel. Ik geniet van deze momenten en hoop bij het eerste te kunnen blijven", aldus Sadilek.

Bron: psvfans.nl
 
Bovenaan