Voetbal

Topic in 'Tsjechische Topsport' gestart door Freddy2005, 06-01-2009.

1. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Gesprek tussen Heerenveen en Cerny vruchteloos, Tsjech wil bij Ajax blijven

SC Heerenveen hoeft in de zoektocht naar een nieuwe vleugelaanvaller niet te rekenen op Vaclac Cerny. Volgens De Telegraaf ziet de Tsjechische Ajacied toch niets in een tijdelijk vertrek naar Heerenveen.

Cerny had in Friesland de opvolger moeten worden van Arber Zeneli, die afgelopen week verkocht werd aan het Franse Stade Reims. De naam van de 21-jarige Tsjech werd al snel genoemd in het Abe Lenstra Stadion. Maandag was er een gesprek tussen technisch manager Gerry Hamstra, Cerny en zijn zaakwaarnemers. Deze ontmoeting heeft echter geen resultaat opgeleverd voor de Friezen: Cerny heeft vooralsnog besloten om het seizoen toch in Amsterdam af te maken.

De jeugdinternational van Tsjechië scheurde vorig seizoen zijn kruisband af en moest de eerste maanden van de nieuwe voetbaljaargang missen. Op 17 september maakte hij zijn rentree namens Jong Ajax, waarna er nog elf optredens in de Keuken Kampioen Divisie zouden volgen. Cerny heeft dit seizoen nog niet in de Eredivisie gespeeld, maar mocht wel drie keer meedoen in de KNVB Beker.

Bron: voetbalprimeur.nl

2. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Oud-voetballer Repka in de cel voor verkopen gehuurde auto

PRAAG – De Tsjechische oud-voetballer Tomás Repka moet vijftien maanden de gevangenis in. De 45-jarige Repka, die bijna vijftig interlands speelde, zou een gehuurde auto voor zo’n 40.000 euro hebben verkocht. De oud-speler van onder meer Fiorentina en West Ham United kondigde aan in beroep te gaan.

Repka werd vorig jaar al tot een half jaar cel veroordeeld, omdat hij op internet onder de naam van zijn ex-vrouw seksuele activiteiten zou hebben aangeboden. Die celstraf werd later omgezet in een werkstraf. Nu Repka opnieuw in de fout is gegaan, kan hij wel achter de tralies belanden.

Repka deed met Tsjechië mee aan het EK van 2000 in Nederland en België. De robuuste verdediger veroverde vier landstitels met Sparta Praag en won in 2001 met Fiorentina de Italiaanse beker.

Bron: ditjesendatjes.nl

3. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Slavia Praag op kop in Tsjechische voetbalcompetitie

In dit team speelt de Nederlander Mick van Buren, die na maandenlang blessureleed gisteren zijn rentree maakte in het eerste team.

Van Buren, die sinds de zomer aan de kant stond met een beenbreuk, maakte als invaller pas zijn eerste speelminuten van het seizoen. De 26-jarige spits is bezig aan zijn derde jaar in Tsjechië.

Slavia Praag won zaterdagavond met 2-0 van FK Teplice, mede door een goal van hun spits van Buren. Door die overwinning werd de koppositie in de Fortuna Liga verstevigd.

4. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Vanavond : Slavia Praag - KRC Gen;

Slavia-coach weet welke speler zijn team in het oog moet houden: "Hij profiteert van de kwaliteit rond hem"

Trpisovsky, de coach van Slavia Praag, vindt Samatta de gevaarlijkste speler van Racing Genk

Bij Genk zijn er een paar spelers die in erg goede doen zijn. De trainer van Slavia Praag zegt dat er voldoende kwaliteit rondloopt bij de Limburgers, maar eentje vreest hij het meest.

Jindrich Trpisovsky, de coach van Slavia Praag, verwacht zich donderdagavond aan een duel met "twee offensief ingestelde teams die toch op 'safe' zullen spelen". Dat schrijft Het Belang van Limburg.

Bij Genk steken er dit seizoen enkele spelers bovenuit, waaronder Ally Samatta. Trpisovsky vreest hem dan ook meer dan de andere Limburgers. "Het is een heel gevaarlijke speler. Hij is bijzonder snel en kan uit alle hoeken scoren. Ik denk niet dat hij nog lang bij Genk zal spelen."

Maar hij maakt er nog wel een kleine kanttekening bij. "Al moet gezegd dat hij vooral profiteert van de goede spelers rondom hem. Met Pozuelo, Trossard en Malinovskyi is zijn aanvoer geweldig.” Die eerste hoeft de trainer wellicht niet te vrezen vanwege zijn transferperikelen.

Trpisovsky is natuurlijk niet voor niets bang van Samatta. De Tanzaniaanse sluipschutter zit in de competitie al aan 19 rozen in 24 partijen. In de poulefase van de Europa League trof hij 3 keer raak in 5 partijen.

Bron: voetbalkrant.com

5. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

UEFA Europa League begonnen aan KO-fase
    De Europa League is gisteren begonnen aan de KO-fase. Er zijn nog 2 Tsjechische ploegen die hieraan mogen meedoen.
    Het zijn Slavia Praag en Viktoria Plzen. Beiden begonnen met een thuiswedstrijd. Slavia Praag moest het opnemen tegen KRC Genk en speelde met 0-0 gelijk. Een overwinning was er voor Viktoria Plzen dat met 2-1 won van Dinamo Zagreb. Op 21 februari worden de heenwedstrijden gespeeld en wordt duidelijk wie doorgaan naar de volgende ronde.

6. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Slavia Praag wint overtuigend van Racing Genk

Racing Genk is uitgeschakeld in de Europa League. Na de 0-0 in Praag, verloor het in eigen huis met zware 1-4 cijfers van Slavia Praag.
    Het begon nochtans allemaal erg mooi voor Racing Genk. In de tiende minuut kwamen de Limburgers al op voorsprong. Praag-doelman Ondrej Kolar klungelde en Trossard kon Genk virtueel naar de volgende ronde trappen: 1-0.
    Lang kon Genk niet van zijn voorsprong genieten, want ook Danny Vukovic voelde zijn moment gekomen om te klungelen. Hij werkte een voorzet niet ver genoeg weg en Vladimir Coufal kon binnenkoppen.
    Tot aan de rust had Racing Genk het erg moeilijk. Ook met Pozuelo in de basiself, kregen ze de machine maar niet in gang. De beste kansen voor rust waren voor Slavia Praag.

Drama
    Tien minuten in de tweede helft kwam Slavia Praag op voorsprong. Keeper Vukovic van Genk zag er alweer niet goed uit. Hij kwam in botsing met eigen verdediger Sebastien Dewaest, bleef liggen en Ibrahim Traore kon de 1-2 binnentrappen.
    Vukovic werd geblesseerd naar de kant gehaald en Nordin Jackers was zijn vervanger. Ook de jonge Jackers moest zich nog twee keer omdraaien. Het was Milan Skoda die Genk met twee kopbaldoelpunten een zware 1-4-nederlaag aansmeerde.

Viktoria Plzeň uitgeschakeld voor volgende ronde
    Na de thuiswedstrijd met 2-1 gewonnen te hebben is Viktoria Plzeň er niet in geslaagd de volgende ronde in de Europa League te bereiken. Uit tegen GNK Dinamo Zagreb werd verloren met 3-0

Laatst bewerkt: 22-02-2019
  7. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Slavia Praag naar goede uitgangspositie

Sevilla kwam thuis niet verder dan een 2-2 gelijkspel tegen Slavia Praag, dat over geluk niet had te klagen. Al na 26 seconden schoot Wissam Ben Yedder de thuisploeg op een 1-0 voorsprong, maar voormalig FC Twente-speler Miroslav Stoch maakte met een van richting veranderd schot gelijk.

Munir El Haddadi zette de 2-1 op het bord door een corner van Ever Banega in een keer op de slof te nemen. Nog voor rust werd het 2-2. Alex Král kreeg de bal op zijn schouder en zag tot z'n eigen verbazing dat de bal in de kruising belandde.

8. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Slavia Praag op weg naar kampioenschap in Fortuna Liga cz
    Een maand geleden beschreef ik al de riante koppositie van Slavia Praag in deze competitie. Een prestatie die geleverd wordt naast de wedstrijden in de Europa League. Weinig is er veranderd in de stand.
    Vandaag vinden we Slavia Praag nog steeds op 1 met 61 punten uit 24 wedstrijden. Op 2 Viktoria Plzen met 55 uit 24 en op 3 staat Sparta Praag met 47 uit 24. Opvallend en verrassend staat op de laatste plaats Dukla Praag met slechts 16 punten.
    Met nog 6 wedstrijden te gaan is Slavia Praag zo goed als onbereikbaar.

9. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Sadílek (PSV) valt ook op in zijn thuisland en verdient eerste selectie voor Jong Tsjechië

Michal Sadílek heeft met zijn optredens bij PSV ook in Tsjechië de aandacht op zich weten te vestigen. De 19-jarige middenvelder is voor het eerst geselecteerd voor Jong Tsjechië, dat op 22 maart en 25 maart oefenduels met respectievelijk Jong IJsland en Jong Mexico speelt.

Sadílek is de afgelopen periode razendsnel doorgestoten vanuit de jeugdopleiding naar een belangrijkere rol bij PSV 1, waar hij al een keer in de basis begon. Mark van Bommel werkte bij PSV onder 19 met hem en besloot vorig jaar om hem ook naar de kleedkamer van het eerste elftal te halen. Inmiddels groeide hij toe naar een prominentere rol en maakte hij al zijn debuut in de Champions League in eredivisie. Tegen Excelsior stond Sadílek zelfs in de basis.

Bron: ed.nl

10. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Stuntend Slavia Praag schakelt Sevilla uit dankzij Nederlandse held

Slavia Praag heeft zich verrassend geplaatst voor de kwartfinales van de Europa League. De Tsjechen waren tegen Sevilla dicht bij uitschakeling, maar trokken de overwinning in de verlenging alsnog over de streep: 4-3.

Na de reguliere speeltijd was het 2-2. De eerste ontmoeting in Spanje kende vorige week dezelfde eindstand. In de verlenging speelden twee Nederlanders een belangrijke rol. International Quincy Promes van Sevilla gaf in de 98ste minuut een perfecte voorzet op Franco Vázquez. De Argentijn kopte raak (2-3). Daarmee leek het duel gespeeld.

Nederlander
    Slavia kwam dankzij invaller Mick van Buren aan het einde van de eerste helft van de verlenging langszij. De 26-jarige aanvaller uit Ridderkerk, die in eigen land voor Excelsior uitkwam, schoot in de verre hoek raak: 3-3. Slavia moest nog een keer scoren om uitschakeling te voorkomen, maar daar leken ze niet in te slagen.

In de 119ste en voorlaatste minuut gebeurde het alsnog. Ibrahim-Benjamin Traoré kreeg de treffer achter zijn naam.

Bron: sportnieuws.nl

11. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Slavia Praag in kwartfinale Europa League
    Na de overwinning op Sevilla was duidelijk dat Slavia Praag tot de kwartfinales was doorgedrongen. Zij mogen het daarin gaan opnemen tegen de Engelse topclub Chelsea. Eerst staat op 11 april de thuiswedstrijd voor Slavia op het programma en een week later (18 april) de heenwedstrijd.

12. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Verpletterende nederlaag voor Tsjechië

Engeland heeft zijn EK-kwalificatiecampagne ingezet met een knaller. Thuis tegen Tsjechië verwende het de toeschouwers met 5 goals. Raheem Sterling kroonde zich tot man van de match met 3 rozen.
    Voor de aftrap namen de 82.575 supporters in Londen een minuut stilte in acht ter ere van de slachtoffers van de aanslag in Nieuw-Zeeland.

Daarna ontbond vooral man in vorm Raheem Sterling zijn duivels. De flukse aanvaller van Manchester City opende halverwege de 1e helft de score. Op slag van rust lokte diezelfde Sterling een strafschop uit, Harry Kane zette die netjes om.

Na de koffie vond de alomtegenwoordige Sterling nog 2 keer de weg naar het net. Nadien kreeg de uitblinker zijn applausvervanging en mocht toptalent Hudson-Odoi zijn debuut maken.

De forfaitcijfers kwamen nog op het scorebord na een ongelukkige owngoal van Kalas. De andere wedstrijd in groep A tussen Bulgarije en Moldavië eindigde op 1-1, Kosovo was vrij.

Bron: sporza.be

13. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Brazilië neemt na invalbeurt Neres afstand van Tsjechië

Het ging moeizaam van start, maar uiteindelijk heeft Brazilië het vriendschappelijke potje met Tsjechië toch nog gewonnen. In Praag werd het 1-3.

Invaller en debutant David Neres had een aandeel in de winst. Voordat hij binnen de lijnen kwam, stond het nog 1-1. David Pavelka had de Tsjechen na 37 minuten op voorsprong gebracht. Vlak na rust maakte Roberto Firminho gelijk.

Neres
    Daarna scoorde Gabriel Jesus 2 keer voor de Goddelijke Kanaries. David Neres was met een assist mede-verantwoordelijk voor de 1e goal. Daarna leidde hij met een hakbal een aanval in die de 3e Braziliaanse treffer opleverde.

Bron: sportnieuws.nl

14. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Sadílek droomt: ''Daar spelen, al is het maar voor één keer''

Michal Sadílek heeft zich bij PSV in de basis geknokt. De 19-jarige Tsjech debuteerde in november 2016 in het betaald voetbal in het shirt van Jong PSV en is inmiddels een vaste waarde in de selectie van trainer Mark van Bommel.

Desondanks is er ook nog het nodige wat Sadílek kan verbeteren. "Mijn rechterbeen kan sowieso een stuk beter, dat is niet mijn sterkste been. Qua positionering kan ik ook nog groeien. En misschien dat mijn rendement ook omhoog moet, dus meer assists en meer doelpunten", zegt hij voor de camera van FOX Sports.

Waar Sadílek zichzelf over een jaar ziet? "Dan wil ik spelen en belangrijk zijn voor PSV. Succesvol zijn en prijzen zijn", vervolgt de middenvelder. En over vijf jaar? "Dat is te lang. Dat kan ik nu niet zeggen. Mijn droomclub is Chelsea. Daar spelen is mijn droom, ook al is het maar voor één keer", aldus Sadílek.

Bron: psvfans.nl

15. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Slavia Praag verliest nipt van Chelsea

Chelsea verschafte zich een goede uitgangspositie door met 1-0 te winnen bij Slavia Praag.

Het enige doelpunt van de wedstrijd viel vijf minuten voor tijd. Marcos Alonso kopte een voorzet van Willian tegen de touwen. Bij de Tsjechen viel de Nederlander Mick van Buren, vlak voor de Londense goal, in.

Marcos Alonso (l) viert zijn goal met Olivier Giroud Pro Shots
    Van zijn vorige tien EL-wedstrijden dit seizoen had Chelsea er negen gewonnen en in de laatste drie duels had het elf keer gescoord.
    In Praag kwam de Engelse nummer drie echter maar moeizaam op gang. De enige kans, en het enige hoogtepunt, voor rust was een pegel van Willian op de lat.
    Na een uur kwam Eden Hazard van de bank en dat leidde prompt tot kansen. Slavia verstopte zich echter niet. Zo keerde Kepa Arrizabalaga nog schoten van Ibrahim Traoré en Jan Boril.

Returns
    De returns in de kwartfinales van de Europa League zijn volgende week donderdag.

Bron: nos.nl

16. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Van Buren treft Chelsea: "Wij zijn een beetje het Ajax van de Europa League"

Mick van Buren kan met zijn Slavia Praag met wat fantasie wel het Ajax van de Europa League genoemd worden. De relatief kleine club heeft het tot de kwartfinale van de Europa League geschopt en is met een 0-1 thuisnederlaag tegen Chelsea nog altijd niet kansloos voor het bereiken van de halve finale.

Chelsea - Slavia Praag zie je donderdag 18 april om 21.00 uur LIVE op FOX Sports 6

17. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Slavia Praag verliest na spektakelstuk met zeven doelpunten

Chelsea heeft zich ten koste van Slavia Praag bij de laatste vier van de Europa League geschaard. De Londenaren gingen uitstekend van start.
    Na de 0-1 overwinning uit de heenwedstrijd volgde donderdagavond op het eigen Stamford Bridge een nieuwe zege voor de Engelsen: 4-3. Voor Chelsea wacht in de halve finales een tweeluik met Eintracht Frankfurt, dat zich ontdeed van Benfica. Pedro was de grote man aan de kant van the Blues: hij scoorde tweemaal en was ook betrokken bij de overige treffers. Mick van Buren zat bij Slavia Praag negentig minuten op de bank.

Vorige week bezorgde Marcos Alonso Chelsea pas in de absolute slotfase de overwinning, maar ditmaal had het aanvankelijk een stuk minder te duchten van Slavia Praag. Het elftal van manager Maurizio Sarri schoot voor eigen publiek furieus uit de startblokken en stelde kwalificatie eigenlijk razendsnel veilig door binnen zeventien minuten driemaal te scoren. Pedro vertolkte bij alle doelpunten een hoofdrol. De Spaanse buitenspeler nam na vijf minuten voetballen zelf de openingstreffer voor zijn rekening: na een combinatie met César Azpilicueta en Olivier Giroud rondde hij oog in oog met doelman Ondrej Kolar beheerst af.

Vier minuten later was Pedro ook betrokken bij de 2-0. Hij schoot na voorbereidend werk van Eden Hazard op de paal, waarna de terugkaatsende bal ongelukkig in eigen doel werd gelopen door Simon Deli. Het bezoek kwam er absoluut niet aan te pas en moest even later toezien hoe Giroud na een assist van Pedro voor de 3-0 tekende. Slavia Praag deed in minuut 26 wat terug via een rake kopbal van Tomas Soucek, maar Chelsea wist zijn voordelige marge van drie vrijwel onmiddellijk weer in ere te herstellen via Pedro. Hij frommelde de bal tegen de touwen, nadat Giroud in eerste instantie nog op Kolar was gestuit.

Slavia Praag leek daarmee rijp voor de slacht, maar via Petr Sevcik wisten de Tsjechen in de eerst tien minuten na de onderbreking volledig terug te komen in de wedstrijd. De middenvelder verschalkte Kepa Arrizabalaga tweemaal met een poging van afstand, waarvan met name het tweede schot onhoudbaar was voor de doelman van Chelsea, en zorgde daarmee na 54 minuten spelen voor een 4-3 tussenstand. Slavia Praag had daarna nog twee doelpunten nodig voor een wonder, maar Chelsea was op tijd bij de les en speelde de wedstrijd uiteindelijk professioneel uit.

Bron: fok.nl

18. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Trotse Sadilek vol ongeloof: ‘Ik kan het soms zelf niet geloven wat ik dit seizoen al heb meegemaakt’

Michal Sadilek kan amper bevatten wat hem dit seizoen overkomt in Eindhoven. De Tsjechische middenvelder heeft zich razendsnel opgewerkt tot basiskracht van PSV.

“Ik kan het soms zelf niet geloven wat ik dit seizoen al heb meegemaakt”, zegt Sadilek in gesprek met weekblad Voetbal International. “Als iemand mij voor de competitie had gezegd dat ik wedstrijden in het eerste en zelfs in de Champions League zou spelen, dat ik een rol heb in de titelstrijd, dan had ik gezegd: ben je gek of zo?

Mark van Bommel is een groot fan van Sadilek en dat is te merken afgelopen weken. Jorrit Hendrix is zijn positie verloren maar om nu te stellen dat er vooruitgang is geboekt op het middenveld, gaat een brug te ver. Sadilek is geen verfijnde voetballer die overloopt van de techniek. De nog geen twintigjarige Tjech is wat soepeler in de heupen dan Hendrix en lijkt wat meer wendbaar. Gretig oogt hij zeker en als een tijger die op zijn prooi jaagt kan hij op bal en tegenstander maar om nu te zeggen dat het publiek volop geniet van de jonge Tjech gaat weer iets te ver. Wie weet wat er nog in het vat zit met de zichzelf ontwikkelende Tsjechische voetballer.

“Nu ik er ben, moet ik er ook staan op het veld, nu moet ik een man zijn. Dat eis ik van mezelf. Vorig seizoen speelde ik bij O19, dat is kindervoetbal vergeleken met wat ik nu beleef. Voetballen tegen spelers van het kaliber Frenkie de Jong of Ivan Perisic van Inter is natuurlijk een heel ander niveau. Vorig jaar keek ik nog op tv naar Perisic op het WK, zag ik hem scoren in de finale tegen Frankrijk. Een half jaar later speel ik in Milaan tegen hem, dat is natuurlijk fantastisch.”

Bron: psvinside.nl

19. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Slavia Praag is Tsjechisch voetbalkampioen 2019
    Gisteren is de laatste competitieronde afgewerkt. en zoals te verwachten mag Slavia Praag zich kampioen noemen.
    Zij behaalden 72 punten uit 30 wedstrijden. Viktoria Plzen is op de 2e plaats geëindigd met 68 punten en Sparta Praag is terug te vinden op de 3e plaats met 57 punten. Op de laatste plaats is Dukla Praag geëindigd met 20 punten.

20. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Josef Sural in 2015 in actie tegen Oranje. Links Kenny Tete.
    Tsjechisch international (28) komt om het leven bij ongeval met clubbus Alanyaspor

Bij een ongeval met een minibus van de Turkse club Alanyaspor is de Tsjechische international Josef Sural gisteravond om het leven gekomen. De 28-jarige spits, die twintig interlands achter zijn naam heeft, overleed nadat het busje verongelukte op de terugweg van het uitduel met Kayserispor (1-1).

Sural, die gisteren niet in actie kwam, overleed in een ziekenhuis waar hij en zes ploeggenoten naartoe waren gebracht na het ongeval, zo meldt zijn club op Twitter.

Sural speelde twee keer tegen Oranje: in de kwalificatieduels voor het EK van 2016. Hij scoorde in de Arena tegen het Nederlands elftal zijn enige interlandgoal (3-2).

Bron: Tubantia.nl

Deel deze pagina