Voetbal

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië uitgeschakeld voor WK
Het is volstrekt duidelijk geworden dat Tsjechië voor het WK is uitgeschakeld, Gisteravond werd verloren van Noord-Ierland met 2-0. Met nog twee wedstrijden te gaan zijn alle kansen verkeken.
De stand in de groep luidt:


1. Duitsland 8-24 (35- 2)
2. Noord-Ierland 8-19 (16- 2)
3. Azerbeidzjan 8-10 ( 8-12)
4. Tsjechië 8- 9 (10- 9)
5. Noorwegen 8- 7 ( 8-16)
6. San Marino 8- 0 ( 2-38)
 

Ad Verschoor

Donateur
fifa-onderzoekt-nazileuzen-duitse-fans-tijdens-duel-met-tsjechie.jpg

FIFA onderzoekt nazileuzen Duitse fans tijdens duel met Tsjechië

Wereldvoetbalbond FIFA is een officieel onderzoek gestart naar misdragingen van rechtsextremistische fans van Duitsland tijdens de WK-kwalificatiewedstrijd van vrijdag tegen Tsjechië.

Een deel van de supporters scandeerde in Praag 'Sieg Heil' en verstoorde ook een minuut stilte voor twee overleden Tsjechische voetbalbestuurders. Daarnaast staken de fans vuurwerk af.

Bondscoach Joachim Löw en meerdere Duitse spelers veroordeelden het wangedrag van een deel van hun meegereisde aanhang. Het ging om zo'n 200 fans.

De Duitse voetbalbond loopt kans op een boete. In het slechtste geval moet de viervoudig wereldkampioen een duel zonder publiek afwerken.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Geweldig: Nedved (45) bindt kicksen weer onder

Prachtig nieuws uit Tsjechië. Pavel Nedved zette in 2009 een punt achter zijn imposante loopbaan, maar heeft besloten de voetbalschoenen weer aan te trekken. FK Skalna, de club waar de middenvelder zijn loopbaan begon, maakt zaterdag bekend dat de Tsjech terugkeert bij die club.

Nedved is momenteel werkzaam als technisch directeur van Juventus, een functie die hij al sinds 2010 bekleedt. Hij krijgt van de club uit Italië nu echter toestemming om voor zijn oude club in actie te komen. Opmerkelijk is overigens ook dat Pavel Nedved junior, de zoon van het icoon, ook bij FK Skalna speelt. Vader en zoon komen daar dus samen te spelen. Bij Skalna kwam Nedved als talent op vierjarige leeftijd binnen, om vervolgens op achtjarige leeftijd al hogerop te gaan.
De 45-jarige Nedved werd in 2003 verkozen tot de beste speler van Europa. Die geweldige eer leverde hem de Gouden Bal op.

Bron: fcupdate.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
PSV verlengt met ‘grootste talent van Tsjechië’: ‘Ik houd van deze club’
9335153353135.jpg

PSV heeft de verbintenis van Michal Sadilek opengebroken en verlengd. De jeugdinternational van Tsjechië ligt nu tot medio 2020 vast, zo maakt PSV woensdagmiddag bekend via de officiële kanalen. Het vorige contract van de aanvallend ingestelde middenvelder liep nog door tot de zomer van 2019.

Sadilek maakte in 2015 op huurbasis de overstap van FC Slovácka naar PSV en werd in maart 2016 definitief vastgelegd. Tot een debuut in het eerste kwam het nog niet: sinds zijn komst speelde Sadilek voor PSV Onder-17 en Onder-19. Momenteel maakt hij deel uit van de selectie van laatstgenoemde ploeg. In november 2016 maakte de achttienjarige Tsjech zijn debuut voor Jong PSV in de Jupiler League.

"Ik houd van deze club, ik ben heel blij dat ik vandaag mag verlengen", zegt Sadilek, die in januari werd uitgeroepen tot grootste talent onder de zeventien jaar in zijn geboorteland. Ik heb sinds mijn komst veel geleerd, maar vind dat mijn Nederlands nog beter kan." Het doel voor de komende jaren is voor Sadilek duidelijk, zegt hij bij de contractondertekening in het Philips Stadion. "Binnen twee of drie jaar wil ik in dit stadion kunnen spelen."

Lees meer op www.voetbalzone.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
WOW! Spits redt het leven van bewusteloze keeper (video)

Knipsel.jpg


Hele nare beelden uit Tsjechië. De wedstrijd tussen Bohemians 1905 en Slovacko werd opgeschrikt door een hele ongelukkige botsing tussen de keeper van Bohemians en zijn eigen verdediger. Gelukkig voor de doelman stond Francis Kone, spits van Slovacko, in de buurt om snel in te grijpen. Martin Berkovec, zoals de doelman heet, had namelijk zijn tong ingeslikt.

Zie je de beelden niet? Klik dan hierrr.

We willen je alvast waarschuwen, de volgende beelden zijn niet heel fijn. Maar wel hulde voor Francis Kone. Wat een held!


Levensredder Francis Koné wint Fair Play Award

imageName114033834_original-756x422.jpg


Op het FIFA-gala is de Togolese voetballer Francis Koné beloond met de Fair Play Award. Die krijgt hij omdat hij het leven van zijn tegenstander had gered. Die slikte tijdens een wedstrijd zijn tong in.

Koné kwam in februari in actie tijdens de wedstrijd van zijn Tsjechische club Slovacko, toen doelman Martin Berkovec van tegenstander Bohemians in botsing kwam met een ploegmaat van Koné en roerloos bleef liggen op de grasmat met een ingeslikte tong. De Togolese spits bedacht zich geen moment, greep kordaat in en wurmde de tong los.

Hij vertelde destijds na de wedstrijd dat het al de 4e keer was dat hij dat had meegemaakt. "In Thailand en tweemaal in Afrika. Ik ga altijd onmiddellijk naar de speler in kwestie om te zien of hij zijn tong niet heeft ingeslikt", aldus de spits.

Bron: sportnieuws.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Vrees wordt bewaarheid: einde seizoen Ajacied Cerny

Ajax moet het de rest van het seizoen stellen zonder Vaclav Cerny. De 20-jarige rechtsbuiten heeft woensdag in het KNVB-bekerduel met De Dijk zijn voorste kruisband in de rechterknie afgescheurd.

De Tsjechische jeugdinternational viel in de met 4-1 gewonnen wedstrijd, waarin hij een keer scoorde, na rust uit toen hij zich verstapte. Ajax vreesde gisteravond al voor een ernstige kwetsuur. Vandaag werd die vrees na uitgebreid onderzoek in het ziekenhuis bewaarheid.

Cerny kwam tot nu toe tot 26 duels in het shirt van Ajax en maakte daarin vier doelpunten.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
‘Ik hoop later op een nog grotere club, zoals Real, Barcelona of United’

14735159353635.jpg

Patrik Schick wordt dit seizoen verhuurd door Sampdoria aan AS Roma, maar de spits was bijna speler van Juventus. De Tsjechische aanvaller kwam echter niet door de medische keuring van la Vecchia Signora vanwege tijdelijke hartproblemen. Schick zegt momenteel blij te zijn dat hij speelt bij de Romeinse club en geeft aan meerdere opties te hebben gehad afgelopen zomer.

"Ik kon uit verschillende clubs kiezen, er waren aanbiedingen vanuit Rome, Milaan en Turijn. Ik koos uiteindelijk voor Juventus, zeker nadat ik werd gebeld door Pavel Nedved (vicepresident, red.) en hij enthousiast vertelde over Juve", aldus de 21-jarige aanvaller in gesprek met Reporter Magazin. "Ik keek ernaar uit en in juni voelde ik me Juventus-speler, maar dat bleek van niet."

"Ik wist dat het niet iets serieus was, gewoon een kleine ontsteking dat snel over zou gaan. Ik moest op een gegeven moment nóg een medische keuring doen, het werkte me op de zenuwen. De vele overwegingen van Juve, die erg lang duurden, waren onnodig en in midden juli was mijn ontsnappingsclausule van 25 miljoen euro niet meer geldig. De president van Sampdoria (Massimo Ferrero, red.) kon daarna elk bedrag noemen dat hij wilde.”

Schick is gelukkig bij Roma en zegt dat geld zeker een drijfveer is in zijn carrière: "Geld zie ik als motivatie. Ik hoop dat ik later, over een paar jaar, naar een nog grotere club kan waar ik logischerwijs nog meer krijg betaald. Die motivatie heeft met altijd erg geholpen. Het is bijna niet mogelijk om hogerop te komen, er zijn maar een paar clubs. Laten we zeggen: Real Madrid, Barcelona of Manchester United."

Bron: voetbalzone.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
WK-deelnemer IJsland verliest van Tsjechië

IJsland heeft een oefenwedstrijd tegen Tsjechië verloren. In Doha ging de WK-deelnemer woensdag met 2-1 onderuit.

Tomas Soucek bracht de Tsjechische voetballers, die zich niet voor het WK wisten te kwalificeren, in de negentiende minuut op voorsprong. In de tweede helft nam Jan Sykora het tweede doelpunt voor zijn rekening. Kjartan Finnbogason bepaalde de eindstand in de 77e minuut op 2-1.

Bron: telesport.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjech Rosicky stopt met voetballen

Tomas Rosicky stopt met voetballen. De 37-jarige Tsjech meldde dat woensdag op een persconferentie bij zijn huidige club Sparta Praag. ,,Mijn lichaam kan de vereisten van profvoetbal niet meer aan'', aldus Rosicky, die eerder voetbalde voor onder meer Borussia Dortmund en Arsenal. Met Dortmund won hij in 2002 de Duitse landstitel.

Rosicky kwam tot 105 interlands voor Tsjechië en deed mee op vijf eindtoernooien: de EK's van 2000, 2004, 2012 en 2016 en het WK van 2006. Tijdens het EK van vorig jaar in Frankrijk werd Rosicky de oudste speler ooit, die Tsjechië vertegenwoordigde.

Bron: dvhn.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Stanciu: "Ik heb een aanbod van Sparta Praag"
  • 3177099674.jpg

Is het huwelijk tussen Anderlecht en Nicolae Stanciu nu al voorbij? De Roemeen laat in de Roemeense pers verstaan dat hij naar Tsjechië wil verhuizen.

Nicolae Stanciu (24) was in de zomer van 2016 dé toptransfer van Anderlecht, maar de Roemeense aanvallende middenvelder kon de verwachtingen door zijn prijskaartje van naar verluidt 10 miljoen euro nooit inlossen.

Stanciu paste amper in de plannen van René Weiler en ook onder opvolger Hein Vanhaezebrouck verzamelde Stanciu nauwelijks speelminuten. Een vertrek hing al langer in de lucht en lijkt dus steeds waarschijnlijker te worden.

"Ik heb een aanbod van Sparta Praag en ik wil naar die club. Ik wil met een topcoach als Andrea Stramaccioni samenwerken", vertelde Stanciu bij het Roemeense Fanatik.

Sparta Praag eindigde vorig jaar op de 3e plaats in de Tsjechische competitie. Dit seizoen staat het na 16 speeldagen op de 5e plek, op 18 punten van leider Plzen. Coach Stramaccioni heeft een verleden bij Inter, Udinese en Panathinaikos.

Bron: sporza.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Het fantastische seizoen van pilsclub Viktoria Plzen
Ooit werd Pilsen bekend vanwege het allereerste pilsje ooit. Vandaag de dag staat de stad bekend om de succesvolle voetbalclub. De club met een dugout in de vorm van een blikje bier kent een ongekend goed seizoen.

Geschiedenis
De stad Pilsen staat vol bierbrouwerijen en de pilsgeschiedenis van de stad is vele malen groter dan de sportgeschiedenis. In 1842 beleefde Pilsen het hoogtepunt uit zijn geschiedenis. Josef Groll brouwde daar het allereerste pilsje ooit. Nu lijkt de stad een ander hoogtepunt te kennen. Op de voetbalclub staat geen maat. Nadat Viktoria Plzen in 2011 voor het eerst in de clubgeschiedenis kampioen van Tsjechië werd is er alleen maar een stijgende lijn te zien in de sportprestaties van de club waar Petr Cech ooit nog het doel verdedigde. In 2013, 2015 en 2016 werd de titel veroverd en ook dit seizoen stijgt Plzen boven zichzelf en de concurrentie uit. Het gat met de clubs van vroeger, Slavia Praag en Sparta Praag, is geslagen.

42749_big.jpg


Fantastisch seizoen
In de competitie kende Viktoria Plzen een betere seizoensstart dan de seizoensstart van Manchester City in Engeland. De club haalde in de eerste seizoenshelft 46 punten uit zestien wedstrijden. Er werd dus vijftien keer gewonnen en één keer gelijkgespeeld. Het gat met nummer twee Slavia Praag is inmiddels al opgelopen tot veertien punten. Viktoria Plzen is dus al zodanig uitgelopen dat ze ongrijpbaar zijn geworden in de competitie. De vierde titel in zes jaar lijkt nu al een feit. Het doelsaldo van Plzen is ook indrukwekkend te noemen. De club incasseerde slechts vijf tegendoelpunten. De club maakte zelf 34 doelpunten.

Maar ook in de Europa League stunten de Tsjechen. De club overleefde de groepsfase en mag in de volgende ronde aantreden tegen FK Partizan Belgrado. Tegen de nummer twee van Servië liggen mogelijkheden voor de pilsclub om de goede seizoensstart door te trekken naar de tweede seizoenshelft. Met een selectie zonder bekende namen en veelal routiniers presteert Viktoria Plzen uitstekend. Waar ligt de lat voor de club uit Pilsen?

Bron: elfvoetbal.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Michal Sadilek Tsjechisch talent van jaar

cid62869_Sadilek.jpg

Michal Sadilek, aanvoerder van PSV O19, is in zijn thuisland Tsjechië uitgeroepen tot talent van het jaar. De middenvelder won vorig jaar in de leeftijdscategorie tot onder 17 jaar eveneens deze titel.

Sadilek was samen met Antonín Růsek (1.SC Znojmo) en Martin Graiciar (Slovan Liberec) genomineerd voor de titel Talent van het Jaar, en ging er met de prijs vandoor. De middenvelder speelde zich onder andere in de kijker door afgelopen zomer met Tsjechië O19 de bronzen medaille op het EK te winnen. Sadilek is momenteel op trainingskamp met Jong PSV en verlengde onlangs zijn contract bij de club tot 2020.

Namens de PSV feliciteren we Michal met deze individuele onderscheiding.
 

Ad Verschoor

Donateur

‘Cerny raakte geblesseerd toen hij moest doorbreken bij Ajax’
1313512355735.jpg
Vaclav Cerny raakte in oktober in de bekerwedstrijd tegen ASV De Dijk (1-4) geblesseerd. De aanvaller scheurde de voorste kruisband in zijn rechterknie af en daardoor was het al einde seizoen voor hem, tot teleurstelling van niet alleen de Tsjech zelf, maar ook van directeur spelersbeleid Marc Overmars.

“Die liep hij op, net op het moment waarop wij hoopten dat hij door zou breken”, zegt Overmars tegen Voetbal International. “Hij heeft heel lang gewacht op zijn kans en zat er echt dicht tegenaan. We wisten dat we aan de rechterkant alleen David Neres hadden, dus de kans was groot dat hij dit seizoen veel minuten zou krijgen.”

Overmars noemt de blessure van Cerny ‘heel zuur’: “We zijn er enorm ziek van.” De twintigjarige Tsjech speelt sinds de winter van 2014 voor Ajax; hij kwam over van Pribram en speelde tot dusverre 26 wedstrijden in het eerste elftal. Daarin was Cerny goed voor vier doelpunten en zes assists.

Bron: voetbalzone.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Feyenoord bekijkt Tsjechische spits Krmencik

Feyenoord lijkt toch rekening te houden met een tussentijds vertrek van Nicolai Jørgensen in de winterse transferwindow. Newcastle United bereid een miljoenenbod voor. Scouts van Feyenoord zijn ondertussen op zoek naar een mogelijke vervanger.

De scouts zijn uitgekomen bij Viktoria Plzen in Tsjechië. De 24-jarige Michael Krmencik werd de afgelopen weken bekeken. Krmencik is een Tsjechische spits die dit seizoen zestien keer scoorde in twintig wedstrijden.
 
AZ contracteert Tsjechische aanvaller Mihalik voor 4,5 jaar

25 januari 2018 Bron: nu.nl

AZ heeft zich donderdag versterkt met aanvaller Ondrej Mihalik. De 20-jarige Tsjechische jeugdinternational wordt per direct overgenomen van FK Jablonec.

Mihalik tekent bij de nummer drie van de Eredivisie een contract voor 4,5 jaar tot medio 2022. Het is niet duidelijk hoe hoog de transfersom is die de Alkmaarders voor hem op tafel leggen.

crop-1170421-mihalik.jpg


De 1,87 meter lange aanvaller doorliep alle jeugdelftallen van Tsjechië. Bij zijn club Jablonec was hij dit seizoen goed voor vijf doelpunten in zestien duels.

AZ liet deze winterstop Fred Friday (Sparta), Dabney Dos Santos (Sparta) en Levi Garcia (Excelsior) op huurbasis vertrekken en zat daarom wat krap in de aanvallers. Deze transferperiode werd wel Oussama Idrissi overgenomen van FC Groningen.

Posities
Mihalik is volgens directeur voetbalzaken Max Huiberts op meerdere posities inzetbaar. "Maar bij zijn club en de nationale jeugdploeg heeft hij het meest als spits gespeeld", zegt hij op de website van AZ. De Alkmaarders lijken daarmee de selectie rond te hebben voor de rest van het seizoen.

De speler zelf, die gaat spelen met rugnummer 27, wil zich eventueel ook op de andere posities in de aanval richten. "Ik ben een spits, maar kan ook op de flanken uit de voeten. Nu wil ik zoveel mogelijk wedstrijden in AZ 1 gaan spelen."
 

Ad Verschoor

Donateur
'Černý had langer in Tsjechië moeten blijven'

André Kruf, de Nederlandse voorzitter van het Tsjechische FK Jablonec, is van mening dat Václav Černý beter wat langer in Tsjechië had kunnen blijven spelen. De jonge buitenspeler vertrok op zijn vijftiende naar Ajax, terwijl het niveau in volgens Kruf eigen land niet per se minder is. Dit vertelt Kruf aan Voetbalzone.

De twintigjarige Černý maakte al onder Frank de Boer zijn debuut en het leek er toen ook op dat hij zou gaan doorbreken. Na een terugval onder Peter Bosz leek de Tsjech weer op de weg terug, maar juist toen scheurde hij zijn kruisband af. Kruf: 'Dan is het moeilijk terugkomen, want na een kruisbandblessure ga je vaak terughoudender voetballen. Ik hoop echt dat hij zijn niveau weer kan halen.'

Dat Černý zo jong al naar Nederland vertrok, snapt Kruf maar half. 'De ambiance in Tsjechië is minder, maar het niveau is niet zo slecht. Het tempo ligt hoog en de spelers zijn fysiek sterk. De kampioen van Tsjechië gaat tegenwoordig ook direct de Champions League in (de Nederlandse niet, red.), dus dat zegt genoeg.' Černý koos uiteindelijk dus voor Ajax. Kruf: 'Ik denk wel dat Cerny langer in Tsjechië had moeten blijven, maar zijn vader wilde per se dat hij vanwege de naam van de jeugdopleiding naar Ajax zou gaan.'

Bron: ajaxshowtime.com
 

Ad Verschoor

Donateur
PSV-fan leidt ‘Galácticos’ van Tsjechië: ‘Het is een goede deal van AZ’

183519356335.jpg

JABLONEC NAS NISOU - André Kruf (49) kwam in het voorjaar van 1995 in Tsjechië terecht. Hij zou er een jaar of drie blijven, maar dat werden er 23. “Het is een beetje uit de hand gelopen”, lacht de Brabander. Tegenwoordig is zakenman Kruf onder meer voorzitter van tweevoudig bekerwinnaar FK Jablonec. Een interview over onder meer de Galácticos van Jablonec, de staat van het Tsjechische voetbal, Václav Cerny, de veelbesproken clubbaas Miroslav Pelta en de nieuwste aanwinst van AZ.

Door Gijs Freriks

Ondrej Mihálik
Nog nooit kwam een Tsjechische voetballer uit voor AZ, tot Ondrej Mihálik anderhalve week geleden in de competitiewedstrijd tegen Willem II zijn debuut maakte. De twintigjarige aanvaller kwam bij een 0-2 stand, na 78 minuten voetballen, in het veld voor Oussama Idrissi en hij deed vervolgens ook mee tegen PEC Zwolle (4-1) en Roda JC Kerkrade (2-2). In de spaarzame minuten die Mihálik van trainer John van den Brom kreeg heeft hij nog niet veel kunnen laten zien, maar André Kruf is ervan overtuigd dat het talent het in zich heeft om te slagen in het AFAS Stadium.

“Ik denk dat AZ in de toekomst zeker van hem gaat profiteren”, vertelt Kruf aan Voetbalzone. “Hij maakt soms nog verkeerde beslissingen doordat hij in zijn acties te veel tijd neemt, maar het is een snelle en doelgevaarlijke aanvaller die makkelijk scoort en goed is in de één-tegen-één-situaties. Ik denk dat AZ een goede deal heeft gedaan.” FK Jablonec ontving veertig miljoen kroon, omgerekend ruim anderhalf miljoen euro. Met die transfersom is Mihálik na Tomás Pekhart de duurst verkochte speler aller tijden van Jablonec, maar toch heeft de huidige nummer acht van de HET Liga volgens Kruf ‘niet de hoofdprijs’ gekregen.

“Het is een goede deal voor Jablonec, want het geld is meer dan welkom. Maar”, legt de preses uit. “In potentie is Mihálik meer waard. Die waarde bouw je hier alleen niet op. Als spelers hier twee jaar goed presteren, worden ze daarna vaak verkocht en voor spelers in Tsjechië wordt doorgaans niet meer dan twintig tot dertig miljoen kroon betaald. Dat is acht ton tot 1,2 miljoen euro, meer geven clubs er niet voor. Met wie Mihálik te vergelijken is? Hij is geen spits enkel voor de zestien. Hij is geen Luuk de Jong of Klaas-Jan Huntelaar, want Mihálik kun je rustig de diepte in sturen. Hij is snel, misschien een beetje een type-Edwin van Ankeren. Hij past in ieder geval goed in de Eredivisie en zal ook fysiek kunnen meekomen.”

8835130352935.jpg


Werder Bremen
Pista Mihálik maakte voor FK Jablonec 14 doelpunten in 58 wedstrijden en zijn transfer zet de groenhemden in ieder geval in Nederland weer even op de kaart. De meeste voetbalvolgers zullen Jablonec vooral herkennen als de club die het Ajax in 2015 heel lastig wist te maken in de play-offronde van de Europa League. Jablonec verloor in Amsterdam door een strafschop van Arek Milik met 0-1 en in Stadion Strelnice (‘Stadion Schietbaan’) werd het vervolgens 0-0. Eerder, in het seizoen 2011/12, werd Jablonec in de derde voorronde van de Europa League uitgeschakeld door het AZ van Gertjan Verbeek. Maar wat waarschijnlijk niet veel Nederlanders weten, is dat Jablonec sinds september 2016 wordt voorgezeten door PSV-supporter Kruf. Zelf had hij 23 jaar geleden ook niet kunnen bevroeden dat hij nu de baas zou zijn van een club in de Tsjechische eredivisie.

Kruf speelde voor RKSV Halsteren alvorens hij in de jeugdopleiding van RBC Roosendaal terechtkwam. “Ik speelde samen met Henk Vos en heb in de jeugd ook nog tegen Pierre van Hooijdonk gevoetbald. Met hem oefende ik ook vaak op vrije trappen en toen ik Pierre bij de Champions League-finale van 2014 tegenkwam, moesten we toegeven dat we allebei veel waren veranderd.” In tegenstelling tot Kruf brak Van Hooijdonk wél door bij RBC en speelde hij voor grote clubs als Celtic, Benfica, Feyenoord en Fenerbahçe. De voetbalcarrière van Kruf eindigde in het tweede elftal van Werder Bremen, maar daarmee begon tegelijkertijd wel zijn avontuur in Tsjechië. “Ik was in dienst in Stolzenau en de vader van mijn toenmalige vriendin werkte als administrateur in de kazerne: Louis ten Elzen. Hij was tevens scout voor Werder Bremen.” De bijnaam van Ten Elzen luidt ‘De Wortelman’, omdat hij het Nederlands elftal al decennia achterna reist naar interlands en op de tribunes steevast een helm draagt met daaraan een bos wortelen. Hij geldt als een boegbeeld van het Oranjelegioen.

De kazerne had een eigen voetbalteam en daarin speelde Kruf samen met Arie van Lent. Ten Elzen raakte onder de indruk en tipte zowel Van Lent als Kruf bij wijlen Rolf Behrens, de manager van de amateurtak van Werder Bremen die ook jongens als Frank Rost, Tim Borowski, Marco Bode, Dieter Eilts, Günter Hermann, Frank Neubarth en Frank Ordenewitz ontdekte. “Van Lent brak door, maar ik werd na drie, vier maanden te licht bevonden”, aldus Kruf. Hij probeerde het nog even in de lagere regionen van Osnabrück en na het afronden van zijn studie besloot hij zich te richten op zijn maatschappelijke carrière. “Het was moeilijk om een baan te vinden. Louis had nog contacten bij de Gauselmann-Gruppe, een exploitant in casino’s en speelhallen. Op een gegeven moment belden ze met de vraag of ik naar het buitenland wilde. ‘Ja, goed’, zei ik. Ze vroegen: ‘ook Tsjechië?’. ‘Ja, goed’, zei ik weer.”

157351354635.jpg


FK Príbram
“Ik vertrok in maart 1995 naar Tsjechië en zou er in principe twee, drie jaar blijven, maar dat is een beetje uit de hand gelopen”, glimlacht Kruf. “Er gebeurden intern een paar dingen en mij werd gevraagd of ik directeur wilde worden. Dat wilde ik wel. Ik moest bij Gauselmann op zoek gaan naar nieuwe locaties voor speelhallen in Tsjechië en Slowakije, daar bestond mijn job voornamelijk uit.” Het voetbal helemáál loslaten, dat kon Kruf niet. Hij schreef zich in bij de amateurvereniging van zijn dorp Cernolice en speelde samen met onder anderen voormalig PSV’er Jozef Chovanec en Sparta Praag-icoon Ivan Hasek. “Allemaal dorpsgenoten, heel leuk. Het was de club van een vriend van mij, Ludek Macela. Hij was een legende bij Dukla Praag en werd in 1980 als aanvoerder van het Tsjecho-Slowaaks elftal Olympisch kampioen. Hij overleed in de zomer van 2016. Tegenwoordig speel ik nauwelijks meer omdat ik problemen heb met mijn rug. Ik ben ook bijna vijftig…”

Kruf bleef overigens niet al die tijd bij de Gauselmann-Gruppe werken. Hij richtte een aantal bedrijven voor zichzelf op, waaronder eentje in de textielbranche, maar bleef actief in de gokwereld. Met sportwedkantoor TipGames werd hij sponsor en later ook hoofdsponsor van FK Príbram, op 25 minuten rijden van Cernolice. Kruf trad toe als vicevoorzitter van de Raad van Bestuur van de Fotbalová Akademie 1. FK Príbram, de voetbalacademie van de club. “Pavel Kuka, een legende van Slavia die ook nog lange tijd bij FC Kaiserslautern heeft gespeeld, vroeg meerdere keren of wij interesse hadden om daar wat te doen. Hij was de algemeen directeur van FK Príbram. Ik ben er toen met een vriend ingesprongen. We hebben een academy opgezet en die vervolgens helemaal vormgegeven. Václav Cerny komt er vandaan, net als Ales Mateju van PSV. Nu speelt hij bij Brighton & Hove Albion.”

“Dominik Masek (ex-Hamburger SV en SC Cambuur, GF) is een ander product. Steeds meer spelers uit de jeugdopleiding van Príbram timmeren aan de weg in Europa.” In die periode kwam Kruf via een kennis in contact met Miroslav Pelta, de voorzitter van de Tsjechische voetbalbond en voor tachtig procent de grootaandeelhouder van FK Jablonec. “Ik ging met hem naar een wedstrijd van Chelsea en we brachten een paar dagen in Londen door. We hebben toen goed met elkaar kunnen spreken. Met TipGames waren we sponsor van de handbalbond, maar dat contract liep af en dus probeerden we iets te regelen met Jablonec. Sponsor worden van Sparta of Slavia Praag zat er immers niet in, want daar zoeken ze echt een grote sponsornaam. Jablonec was klein en provinciaal, een club die de sponsors goed kon gebruiken.” TipGames werd sponsor van Jablonec op het moment dat Pelta grootse plannen zei te hebben met de club. “Hij had een Galácticos-project, zo noemde hij het.”

Miroslav Pelta
Pelta hoopte met het aantrekken van grote namen als Jean-David Beauguel, Milan Skoda, Nivaldo, Jan Lastuvka, Martin Posísil, Stanislav Tecl en Tomas Wagner de concurrentie aan te gaan met Viktoria Plzen en de grootmachten uit Praag, maar in december 2015 kwam er een abrupt einde aan dat tijdperk. Vier maanden na de uitschakeling tegen Ajax zei Pelta: “Vergeet de Galácticos. Jablonec wordt weer een provinciale club. Mijn ambities en filosofie zijn veranderd, hoewel ik mij met de club nog wel graag wil blijven plaatsen voor Europees voetbal.” De investeringen hadden te weinig opgeleverd, concludeerde de grootaandeelhouder: “Daarom ga ik in de winter ook een of twee spelers verkopen.” Diverse sterkhouders vertrokken en ook trainer Jaroslav Šilhavý en sportief directeur Martin Dolezal moesten het veld ruimen.

De kritiek op Pelta en zijn beleid nam na die hectische maanden steeds hevigere vormen aan en dat deed hem er in mei 2016 toe besluiten om terug te treden als voorzitter. Hij droeg de hamer uiteindelijk in september van dat jaar over aan Kruf. “Ik kon ook aandelen kopen van de club, maar dat heb ik niet gedaan omdat ik deels in de Verenigde Staten leef. Mijn vrouw Radka heeft in Florida een bedrijf waarmee ze keukens en badkamers ontwerpt en ook mijn twee jongste kinderen wonen daar. We hebben plannen om ons binnen vijf jaar definitief in Florida te vestigen, dus een aandeel nemen in Jablonec had niet veel zin.” Pelta maakt overigens nog wel deel uit van de Raad van Bestuur van de voetbalclub en bepaalt het sportieve beleid.

Toen Pelta in 2017 in hechtenis werd genomen omdat hij verdacht wordt van verduistering van overheidssubsidies, moesten zijn taken worden overgenomen. Kruf en Pelta’s vrouw namen de honneurs waar, onderhandelden over spelers en bepaalden welke contracten wel en welke niet werden verlengd. “Van de ene op de andere dag hebben we geprobeerd om alles op te vangen. We deden de contracten, namen een paar spaarmaatregelen, enzovoort. Het was een moeilijke periode, want doordat Pelta wegviel, haakten ook sommige sponsoren af. FK Jablonec is toch een soort onemanshow, want Pelta is de eigenaar en heeft ook de juiste contacten bij de lokale politiek. Veel clubs kunnen enkel bestaan wanneer ze ingangen hebben bij mensen met invloed. Je ziet dat ook in Europa gebeuren: ADO Den Haag, Roda JC Kerkrade, Vitesse… Er zijn investeerders nodig om clubs gezond te houden. Tsjechië is een kopie van West-Europa, maar dan op kleinere schaal met kleinere budgetten.”

Het proces kan volgens Kruf weleens ‘vier jaar’ in beslag gaan nemen: “De impact is heel groot. Er zijn veel mensen bij betrokken en politici en zakenmannen moeten gehoord worden. Dat gaat lang duren. Het probleem is dat Pelta niet alleen voorzitter van Jablonec was, maar ook de voorzitter van de voetbalbond en de vicevoorzitter van de overkoepelende sportorganisatie van het sportministerie, de NOC*NSF van Tsjechië. In die functie ging hij over de subsidies. Hij vroeg subsidies aan voor de roeibond en skibond, maar ook voor zijn eigen voetbalbond. Hij bepaalde in een commissie bijvoorbeeld hoeveel geld er besteed zou worden aan kunstgrasvelden en welke jeugdopleidingen hoeveel subsidie zouden krijgen. De vraag is dan waar precies de grens ligt. Het is moeilijk om te zeggen wat hij fout heeft gedaan, want er is niet een groot voetbalproject gerealiseerd. Er is geen stadion uit de grond gestapt, bijvoorbeeld. Ik denk dat het oké is, maar het is de vraag hoe het nu verder gaat.”

66357355135.jpg


André, Miroslav Pelta heeft eerder laten weten dat hij zijn aandelen wil verkopen. Waarom?
“De politiek plaatste veel kritische noten bij zijn dubbelfunctie. Pelta was immers voorzitter van de bond én voorzitter, eigenaar en grootaandeelhouder van FK Jablonec. Men vond dat hij moest kiezen. Hij speelt daarom met de gedachte om zijn aandelen te verkopen, ook om economische redenen trouwens. Het is in Tsjechië heel moeilijk om break-even te draaien als club. De sponsor- en televisiegelden zijn heel anders dan in West-Europa, de salarissen zijn minder, enzovoort. Het is ook moeilijk om sponsoren te werven omdat de toeschouwersaantallen en de entreeprijzen laag zijn. Je kan hier voor drie, vier euro naar het stadion. Dat betaal je ook om het terrein op te mogen van een dorpsclub in Duitsland. Als er dan ook nog maar twee-, drieduizend mensen zijn, dan tel maar uit wat de recette is. Hiernaast is er nauwelijks merchandising, ook niet bij topclubs als Plzen, Slavia en Sparta. Er worden weinig shirts verkocht, terwijl in Nederland 20.000 supporters een shirt van tachtig euro kopen. Dan krijg je als club een heel ander budget. De financiën zijn in het gehele Tsjechische voetbal een probleem. Veel clubs zijn in handen van mannen als Pelta, die de club als hun baby zien en die liefde hebben voor het spel. Alleen zo kan je het volhouden.”

Hoeveel tijd neemt het voorzitterschap van FK Jablonec in beslag?
“Het is geen fulltimebaan. Je moet het vergelijken met Michael van Praag. Hij is de voorzitter van de KNVB, maar neemt de dagelijkse leiding ook niet. Die ligt namelijk in handen van de directeuren, voor zover ze die hebben daar. De rol van clubvoorzitter is hier ook wat meer representatief. Ceremonieel? Ja, inderdaad. Alhoewel Pelta er wel dag en nacht mee bezig was. Hij bepaalde zelfs welke stoelen de mensen kregen toegewezen als er een voetbalgala was. Verder hebben we een keer in de maand een vergadering met de Raad van Bestuur. We zitten daar met z’n vieren in, met onder anderen Pelta dus. Ik ben wel fan van Jablonec, natuurlijk, maar ben meer supporter van PSV. Als ik tijd heb, vlieg ik naar Eindhoven om een wedstrijd te bezoeken. Het is daar altijd heel gezellig.”

Wat zijn de ambities van FK Jablonec?
“We hebben ons stabiel in de top zes van de competitie genesteld. We staan nu achtste, maar hebben een budget om ook bij die eerste zes te eindigen. Dat is de doelstelling, al hebben we dit seizoen wel veel punten onnodig laten liggen. Hiernaast zitten we nog in de kwartfinale van de beker en via die weg kunnen we ook Europees voetbal halen. We spelen op 28 februari tegen Slovácko.”

Jullie zijn Ondrej Mihálik kwijtgeraakt aan AZ, maar ook de andere spits is vertrokken. Stanislav Tecl is teruggekeerd naar Slavia Praag. Een probleem?
“We proberen Jan Chramosta te halen van Mladá Boleslav. Hij traint al met ons mee en heeft in een oefenwedstrijd tegen Hammarby IF twee keer gescoord. Het is bijna, maar nog niet helemaal rond. Op de andere posities ziet de groep er goed uit en met onze kwaliteiten moeten we hoger kunnen eindigen dan de achtste plaats. We hebben trouwens ook geprobeerd om David Lafata van Sparta terug te halen, maar hij was niet haalbaar. Hij is al jaren de aanvoerder daar, dus dat zou wel een publiciteitsstunt zijn geweest. Ik denk dat Chramosta en Lafata elkaar goed hadden kunnen aanvallen. Het is jammer dat Tecl weg is. Hij scoorde veel, maar de spits van Slavia raakte geblesseerd en daarom hebben ze hem teruggehaald.”

Doen jullie ook weleens pogingen om Tsjechische talenten te huren die bij grotere clubs niet aan de bak komen. Bijvoorbeeld een Cerny van Ajax?
“Het is moeilijk om een speler van zijn kaliber te halen. Op spelers die daar een niveau onder zitten, maken we meer kans. We merkten het ook bij Václav Kadlec, die we hebben geprobeerd te huren van Sparta. En we waren ook geïnteresseerd in die andere lange spits, Tomas Necid. Dat bleek ook moeilijk. We blijven een regionale club ondanks mooie woorden als de Galácticos. Pelta heeft die bijnaam bedacht en iedereen heeft er wel om kunnen lachen. Maar een echte betekenis heeft die bijnaam voor onze club niet.”

Bron: voetbalzone.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Seizoen van aankoop Mihálik bij AZ al over door blessure
112112.jpg


Aanvaller Ondrej Mihálik komt dit seizoen niet meer in actie voor AZ. De twintigjarige buitenspeler viel tijdens het Jupiler League-duel tussen Jong AZ en Fortuna Sittard (2-0), een week geleden, uit met een blessure. Maandag is uit nader onderzoek gebleken dat de Tsjech zijn voorste kruisband afgescheurd heeft en voorlopig uit de roulatie is.

Het wegvallen van Mihálik is een flinke streep door de rekening van trainer John van den Brom, die weer een aanvallende optie minder heeft. In de winterstop vertrokken Fred Friday, Dabney dos Santos (beiden Sparta Rotterdam) en Levi García (Excelsior) op huurbasis uit Alkmaar. Tegenover het vertrek van het drietal stond de komst van Mihálik en de van FC Groningen overgenomen Oussama Idrissi.

Mihálik kwam tot nu toe drie keer in actie voor AZ. Van den Brom bracht hem in de Eredivisie tegen Willem II (0-2 winst) en Roda JC-thuis (2-2) als invaller binnen de lijnen. In het bekertoernooi kreeg hij een kwartier speeltijd tegen PEC Zwolle (4-1 winst). Tot een assist of doelpunt in het shirt van AZ kwam Mihálik nog niet.

Bron: fcupdate.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische competitie al bepaald met nog 13 wedstrijden te gaan

Het kan bijna niet meer fout gaan voor de Tsjechische topclub Viktoria Plzen. De club staat 14 punten boven nummer 2 Slovan Liberec en kan eigenlijk de kar al gaan halen.

Liberec keek ook even verbaasd op dat zij nu op plek 2 terug zijn te vinden; aan het begin van dit seizoen werd Slavia Praag voor flink geld overgenomen en werden er direct heuse namen als Miroslav Stoch en Danny gehaald. Toch staat die club op een matige plek 4 en staat het bescheiden Sigma Olomouc op 3. Om maar niet Sparta Praag te noemen, die club staat namelijk op plek 5, een totale wanprestatie van de club die steevast meedoet om de titel.

Nu, na 17 speelrondes, staat Plzen dus al 14 punten los. Dat kan na maandagavond alleen maar erger worden als de club het moet opnemen (met een wedstrijd minder) tegen laagvlieger Vysočina Jihlava. Plzen verloor dit seizoen zelfs nog niet 1 keer dus de kans is klein dat dat tegen de nummer 15 wel gebeurt, hoewel er niet vergeten mag worden dat diezelfde club aan de haal ging met Liberec én Slavia eerder dit jaar. Een mooi detail is ook dat de ploeg uit bierstad Pilsen (Plzen) maar 5 tegengoals kreeg in die 17 wedstrijden.

Maar heeft Viktoria dan zulke goede voetballers? Nee, eigenlijk niet. Hoe ze dit voor elkaar hebben gebokst weet eigenlijk niemand. Iedereen heeft vast weleens die middenvelder Martin Zeman – met zijn gekke paars-rozige haar – gezien, verder dan dat zal je kennis over de club niet gaan. Totaal logisch natuurlijk.

Maar in Tsjechië leeft voetbal echt enorm. Het niveau ligt lager dan de Eredivisie maar toch is het een geweldige sfeer. Toen vorig seizoen legende Tomáš Rosický terugkeerde naar Sparta, stonden er rijen van Praag tot Pilsen voor shirts van de middenvelder. Het niveau maakt de Tsjechen natuurlijk wel uit maar ze waarderen de sport zelf ook véél meer dan wij doen. Daarnaast is het mooi meegenomen dat er af en toe een club uit de Tsjechische HET Liga hoge ogen gooit in een Europees toernooi, zoals Sparta dat deed tegen Southampton in de Europa League van vorig seizoen en Plzen wat enkele seizoenen op rij telkens de knock-out fase haalde.

Al met al een leuke competitie dus om naar te kijken. Al is het alleen maar om dat geinige haar van die Zeman eens te bekijken.

Bron: v-bal.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Mihálik succesvol geopereerd

ZAANSTAD- Ondrej Mihálik is donderdagmiddag met succes aan zijn rechterknie geopereerd. De Tsjechische aanvaller werd in de Bergman Clinics in Naarden geholpen aan de blessure die hij tijdens een duel met Jong AZ opliep. Mihálik richt zich op een rentree in het komende seizoen.

HEADMihlik.png

Mihálik kwam tijdens de winterstop over van FK Jablonec. In Alkmaar tekende hij een contract tot medio 2022.

Bron: az.nl
 
Bovenaan