Voetbal

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Turkije schakelt Tsjechië uit op EK 2016

Bron: AD.nl - 21-06-2016

Turkije heeft dinsdagavond een einde gemaakt aan het optreden van Tsjechië op het Europees kampioenschap voetbal. In het duel tussen twee landen die zich ten koste van het Nederlands elftal plaatsten voor de Europese eindronde wisten de strijdende Turken eindelijk het doel te vinden en wonnen ze met 2-0. Ze hebben door hun zege nog een kleine kans op plaatsing voor de achtste finale.


© AFP


© EPA

Na twee EK-duels zonder doelpunt, wist Turkije dinsdagavond onder druk snel te scoren tegen de Tsjechen. Na een snelle aanval over rechts tikte Burak Yilmaz de voorzet van Emre Mor binnen in de tiende minuut. Wegens dreigende uitschakeling, ging Tsjechië in de hoogste versnelling op zoek naar een doelpunt en kreeg het publiek in Lens een spektakelstuk voorgeschoteld.

Necid
Spits Tomas Necid was al snel dichtbij de gelijkmaker. De oud-speler van PEC Zwolle kwam boven twee verdedigers uit om de bal op de paal te koppen. Verdediger Pavel Kaderábek kreeg twee kansen en Jaroslav Plasil produceerde een hard schot op doel. De Turkse doelman Volkan Babacan bracht een paar keer knap redding.

Turkije wist de tegenstander na rust verder weg te houden bij het doel van Babacan en slaagde er tegen de verhouding zelfs in om de marge te verdubbelen. Mehmet Topal legde de bal terug op Ozan Tufan die met een krachtig schot in de korte hoek de Tsjechische doelman Peter Czech klopte.

De Turken bleven ook in de spannende slotfase overeind en weten woensdag of hun toernooi in Frankrijk een vervolg krijgt.
 

Ad Verschoor

Donateur
Jaroslav Plasil (34) stopt na uitschakeling als Tsjechische international

De Tsjech Jaroslav Plasil heeft dinsdag zijn laatste interland gespeeld. De nederlaag tegen Turkije op het EK voetbal en daarmee de uitschakeling van zijn ploeg was voor de 34-jarige middenvelder reden af te zwaaien, zei bondscoach Pavel Vbra.


Plasil, die onder contract staat bij de Franse club Bordeaux, droeg 103 keer het nationale shirt van Tsjechië.

"Hij heeft mij na afloop in de kleedkamer gezegd dat hij stopt. Anderen niet'', zei Vrba.

Cech
Doelman Petr Cech bevestigde dat hij nog geen besluit heeft genomen over zijn toekomst bij het Tsjechische team. De 34-jarige keeper van Arsenal, die al 124 interlands onder de lat heeft gestaan bij de Tsjechen, neemt de tijd om na te denken.

''Ik neem in de komende weken een beslissing, nog voor de start van de kwalificatiereeks voor het WK. Ik heb even tijd nodig om de uitschakeling te verwerken.''

Bondscoach Vbra is zelf niet van plan op te stappen, ondank het teleurstellende resultaat in Frankrijk. ''Ik heb een contract als bondscoach van Tsjechië en niet ergens anders'', aldus de coach.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Vrba blijft ondanks slechte resultaten bondscoach van Tsjechië

Ondanks het slechtste EK-resultaat ooit mag Pavel Vrba tot en met het WK 2018 aanblijven als bondscoach van Tsjechië. Miroslav Pelta, voorzitter van de Tsjechische voetbalbond, liet donderdag weten nog altijd het volste vertrouwen te hebben in Vrba.


vrba-blijft-ondanks-slechte-resultaten-bondscoach-van-tsjechie.jpg


"De ploeg heeft zich bij het EK goed gemanifesteerd, alleen de laatste groepswedstrijd tegen Turkije konden we niet naar onze hand zetten. Onder leiding van Vrba beginnen we na de zomer vol goede moed aan het WK-kwalificatietoernooi", aldus Pelta.

In de poulefase van het EK in Frankrijk wist Tsjechië alleen een punt te pakken tegen Kroatië (2-2).

De daaropvolgende wedstrijden tegen Spanje (0-1) en Turkije (0-2) werden verloren. In de kwalificatiereeks voor het EK eindigden de Tsjechen als tweede en lieten zo onder meer het Nederlands elftal achter zich.

Bron: ANP/NU.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Zo spoelt Cech rampzalig EK met Tsjechië door

Het Europees Kampioenschap werd voor Tsjechië geen al te leuk avontuur. De manschappen van coach Jan Koller wisten enkel tegen Kroatië een puntje te sprokkelen (2-2) en verloren van Spanje (1-0) en Turkije (0-2). Een troosteloze laatste plaats was het gevolg.

Doelman Petr Cech liet het niet aan zijn hart komen en bezocht afgelopen weekend de All England Club. Het sluitstuk van Arsenal hielp zijn landgenoten Radep Stepanek (die een wildcard kreeg voor Wimbledon) en Lukas Rosol door tijdens de training te fungeren als ballenjongen. De 34-jarige Cech deed dat uiteraard in aangepaste (witte) kledij.

fill_642x386_67734971.jpg

fitwidth_300x0_67735064.jpg


Na de trainingssessie sloeg hij ook nog een praatje met Dominic Thiem. De Oostenrijkse nummer acht van de wereld is een grote fan van Chelsea, de ex-club van Cech. Thiem verschijnt geregeld op training met een shirt van de Blues.

fitwidth_642x0_67734906.jpg

fitwidth_642x0_67734991.jpg

©Getty Images

Bron: demorgen.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Vrba weg als bondscoach Tsjechië

Pavel Vrba vertrekt als bondscoach van Tsjechië en gaat aan de slag als trainer van Anzji Machatsjkala in Rusland. De 52-jarige Vrba overleefde met de Tsjechen op het EK de groepsfase niet. Na nederlagen tegen Spanje en Turkije en een gelijkspel tegen Kroatië werd de ploeg laatste in groep D.


864x486.jpg


Vrba kreeg de Tsjechische ploeg na het WK van 2014 onder zijn hoede en kreeg als opdracht mee kwalificatie voor het EK af te dwingen. Dat lukte in een groep met onder andere Nederland.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Cech zet punt achter interlandloopbaan

Recordinternational Petr Cech zal niet meer onder de lat verschijnen in de Tsjechische ploeg. De doelman, die met zijn land op het EK in de groepsfase werd uitgeschakeld, vindt het na 124 interlands welletjes.


864x486.jpg

Petr Cech EPA

"Ik wil niet halverwege de kwalificatiereeks voor het WK 2018 moeten zeggen dat ik moe ben", verklaarde de doelman, die in 2002 debuteerde in de nationale ploeg.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
'Jarolim volgt Vrba op als bondscoach Tsjechië'

Karel Jarolim volgt naar alle waarschijnlijkheid Pavel Vrba op als bondscoach van de Tsjechische voetballers. De 59-jarige trainer heeft zaterdag een goed gesprek gehad met bondsvoorzitter Miroslav Pelta.


image-6180621.jpg


'Het is aan de ene kant een eer om bondscoach van Tsjechië te worden, maar aan de andere kant ook een grote verantwoordelijkheid', aldus Jarolim, de vader van oud-international David Jarolim.

Jarolim, die voor Pelta de enige kandidaat is om bondscoach te worden, won in mei met Mlade Boleslav de Tsjechische beker. Eerder werkte hij als trainer bij Dukla Praag, Slavia Praag, Slovan Bratislava en Al-Ahli.

Vrba verliet Tsjechië na het teleurstellend verlopen EK. De Tsjechen werden in de groepsfase uitgeschakeld. Vrba koos voor een lucratief contract bij de Russische club Anzji.

Bron: gelderlander.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Eerst ‘pinkje’, nu een krachtpatser bij Cambuur

Dominik Masek is terug na een zware knieblessure. De Tsjechische middenvelder wil zich revancheren voor een bijzonder teleurstellend eerste seizoen bij Cambuur.


dominik%20masek.jpg

Dominik Masek balt zijn vuist. FOTO DIJKSFOTOGRAFIE

Wat waren ze bij Cambuur in 2015 blij. Dominik Masek, het grote Tsjechische talent, koos voor een avontuur in Leeuwarden. Hij kwam over van het beloftenteam van het Duitse Hamburger SV, waar hij in de Regionalliga (vierde niveau) speelde. In zijn leeftijdscategorie werd de aanvallende middenvelder in Tsjechië vier keer uitgeroepen tot speler van het jaar. Al op vijftienjarige leeftijd debuteerde hij bij FK Pribram in de hoogste divisie.

De overgang naar Cambuur moest hem de volgende stap in zijn carrière bezorgen. Hij wilde schitteren in een team dat aanvallend wil voetballen, wedstrijden spelen tegen topclubs als Ajax en PSV. Het afgelopen seizoen werd voor Cambuur echter een grote flop en voor Masek net zo goed. Toegegeven, hij stond tegen Ajax en PSV op het veld, maar dat waren ook direct zijn enige twee duels in de eredivisie.

Trainingsarbeid
Van toenmalig trainer Henk de Jong kreeg hij te horen dat de technische staf tevreden was over zijn trainingsarbeid. Een duidelijke uitleg waarom hij niet speelde, kwam er nooit. ,,Dat vond ik wel wat raar, maar daar heb ik het liever niet meer over. We moeten nu vooruitkijken’’, antwoordt Masek keurig.

De taalbarrière hielp ook niet. Masek kreeg wel Nederlandse les, maar dat bleef bij zes of zeven keer. In Duitsland, bij HSV, zat hij vier keer per week met zijn neus in de boeken. De eerste woorden die Masek in Leeuwarden van zijn ploeggenoten leerde waren - uiteraard - van schunnige aard.

,,‘Gvd’ was denk ik het eerste woord dat ik kende’’, blikt de gister 21 jaar geworden middenvelder verlegen lachend terug. ,,Na de voorbereiding wil ik weer op Nederlandse les. Drie keer per week, zoiets. Dan kan ik met de boys in de kleedkamer lekker ouwehoeren.’’

Blessure
Bij HSV sprak Masek voornamelijk Duits. Engels heeft hij zichzelf in Nederland aangeleerd, door veel te praten met ploeggenoten Jack Byrne, Valmir Berisha en Vytas. Zij zijn inmiddels weg. Masek is nu de enige speler in de selectie die geen Nederlands spreekt. ,,Maar ik versta het inmiddels wel wat. Zeker voetbaltaal is heel algemeen. Links, rechts, stap door.’’

Masek was fit, maar speelde niet. In de winterstop had hij genoeg van zijn uitzichtloze situatie. De interesse van het Tsjechische Slavia Praag bood uitkomst. ,,Ik heb met Cambuur gesproken en ben naar Tsjechië afgereisd, maar op het laatste moment besloot ik toch in Leeuwarden te blijven.’’

Op 29 februari stortte zijn wereld in. Tijdens een oefenwedstrijd van Jong Cambuur tegen Jong FC Twente scheurde de linkspoot de achterste kruisband in zijn rechterknie. ,,Dat het mijn rechter was, maakte het misschien nog wel lastiger, omdat ik pass en schiet met links. Dan moet je veel stabiliteit hebben in je rechterbeen.’’

Er wachtte hem in eerste instantie een herstel van een halfjaar. Masek hoefde echter niet te worden geopereerd en stond na 3,5 maand weer op het trainingsveld. In de tussenperiode reisde hij naar Tsjechië om bij zijn familie en vriendin Aneta Cesar - met wie hij al zes jaar samen is - te zijn. ,,Zij is nu ook in Leeuwarden (waar Masek in de binnenstad woont, red.), maar studeert in Tsjechië. Ik zie haar normaal gesproken twee keer in de drie weken. Dan vlieg ik even naar huis.’’

Breedgeschouderd
Masek is hard gaan trainen en is vijf kilo in spiermassa aangekomen. Dat was wel nodig ook, want Masek had een ‘juniorenlijf’. Dat hij goed kon voetballen, was wel duidelijk. Maar Masek was vorig seizoen voor de eredivisie letterlijk iets te licht. Lachend steekt de Tsjech zijn pink de lucht in, om maar aan te geven dat hij dondersgoed weet dat hij vorig seizoen niet een bijzonder imposant lichaam had.

,,Ik verloor bijna alle duels, maar voel me nu sterker. Het is voor een voetballer belangrijk om krachtig te zijn. Dat was inderdaad niet mijn sterkste punt. Ik voel nu tijdens trainingen en wedstrijden dat ik duels kan winnen. Ik duw ze nu gewoon aan de kant.’’ Het is aan hem te zien dat hij flink heeft getraind. Breedgeschouderd en met armen als staalkabels wil Masek dit seizoen laten zien wat hij in huis heeft.

In alles voelt Masek zich klaar voor het eerste van Cambuur. De concurrentie is zwaar, maar de middenvelder kijkt alleen naar zichzelf. ,,Ik wil alle wedstrijden spelen en ook al is dat niet altijd mogelijk, dan nog wil ik belangrijk zijn en misschien een van de leiders worden. Ik heb mijn techniek niet verloren en dat wil ik laten zien. Dit is voor mij een nieuwe kans. Ik weet dat het beter gaat worden.’’ Eén voordeel voor Masek: het kan in ieder geval niet slechter.

Bron: lc.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Chelsea stuurt Tsjechische verdediger opnieuw tijdelijk weg

Tomás Kalas speelt komend seizoen op huurbasis voor Fulham, zo maakt Chelsea woensdagavond bekend. De 23-jarige verdediger leek langer bij Middlesbrough te blijven, maar keert bij Fulham nu dus terug naar de Championship.

111351373513535.jpg


De drievoudig A-international van Tsjechië maakte in de zomer van 2010 de overstap van Sigma Olomouc naar Chelsea en werd vervolgens uitgeleend aan achtereenvolgens Sigma, Vitesse, FC Köln en Middlesbrough. Hij speelde nog de meeste wedstrijden in Arnhem: 76 stuks. Daarin kwam Kalas tot twee doelpunten en vier assists.

Kalas, die in het eerste elftal van Chelsea tot vier duels kwam, heeft op Stamford Bridge nog een contract dat tot de zomer van 2018 doorloopt.

Bron: voetbalzone.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Ook Limbersky stopt als international bij Tsjechië

De nieuwe Tsjechische voetbalbondscoach Karel Jarolim kan geen beroep doen op David Limbersky. De 32-jarige verdediger maakte bekend dat hij stopt als international. Limbersky wil zich concentreren op zijn club Viktoria Pilsen.


image-6200845.jpg


Na doelman Peter Cech, Jaroslav Plasil en David Lafata is Limbersky al de vierde Tsjechische voetballer die na het EK zijn afscheid heeft aangekondigd.

In de strijd om kwalificatie voor het wereldkampioenschap voetbal van 2018 in Rusland, zijn de Tsjechen ingedeeld in een groep met Duitsland, Noord-Ierland, Noorwegen, Azerbeidzjan en San Marino.

Bron: ad.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Van Kessel blijft kritisch na droomdebuut bij Slavia
cid216538_KesselVI01_1180_580x310.jpg

Met een goal en een assist heeft Gino van Kessel donderdagavond in zijn eerste wedstrijd voor Slavia Praag direct zijn visitekaartje afgegeven, al blijft de zomeraankoop kritisch. De verwachtingen zijn hoog in de Tsjechische hoofdstad.
Met de dubbel en de Slowaakse topscorerstitel op zak, vertrok Van Kessel door de hoofduitgang bij AS Trencín. In Praag wordt het volgende hoofdstuk geschreven in de voetballoopbaan van de ex-Ajacied. De 23-jarige aanvaller hielp Slavia donderdagavond in de tweede voorronde van de Europa League direct voorbij Levadia. Na een 3-1 uitnederlaag wonnen de Tsjechen in eigen huis met 2-0, mede dankzij de productieve Van Kessel.

'Maar over mijn spel was ik zeker niet tevreden', zegt Van Kessel tegen Voetbal International. 'Ik speelde vanaf rechts en had veel vrijheid gekregen van de coach. Aanvallend mocht ik mijn ding doen en voor de actie gaan. Bij een-tegen-een-situaties is het normaal 50-50 of ik er langs kom, nu was het 80-20 in mijn nadeel. Als ik er dan eens voorbij kwam, dan gaf ik vaak een slechte voorzet.'

Door zijn kopgoal halverwege de tweede helft had niemand het daar meer over na afloop in de Eden Arena. Na succesvolle jaren bij Trencín, waar Van Kessel in zijn laatste jaar met zeventien goals een groot aandeel had in de landstitel, is dat de plek waar de aanwinst het moet laten zien. 'Het is weer een stapje hoger, maar de eerste indruk is heel positief. Het stadion is prachtig en mijn ploeggenoten zijn prettig in de omgang.'

a0224064-0764-4306-abad-22beafe7e3a3_Kessel_640_580x372.jpg

Slavia werd voor het laatst kampioen van Tsjechië in 2009. Vervolgens volgden magere jaren, met de vijfde plaats van vorig seizoen als lichtpunt. Dat neemt niet weg dat de ambities groot zijn. Voorzitter Jaroslav Tvrdik wil de aansluiting vinden met de top. Slavia moet weer strijden om de titel en zich laten zien in Europa. 'Ik geloof echt dat Gino, die zich keer op keer heeft bewezen bij AS Trencín, ons daarbij kan helpen', sprak de preses bij de presentatie van zijn Nederlandse aanwinst.

'In de Europa League proberen we de groepsfase te halen. Nu ontmoeten we Rio Ave. Het is lastig in te schatten hoe sterk die ploeg is. Ik weet wel dat wij heel veel kwaliteiten hebben', klinkt het vol vertrouwen uit de mond van Van Kessel, voor wie Slavia ruim één miljoen euro betaalde. 'Er waren mensen die schrokken van die prijs, want het is veel geld. Zeker voor een club uit de Tsjechische competitie. Dan moet je het toch laten zien als topscorer van Slowakije.' (Bas van den Hoven)

Bron:vi.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische clubs in de Europese voetbalcompetities

Deze week zijn de wedstrijden gespeeld voor de derde ronde in de Champions League, maar die hebben voor de Tsjechische clubs nog geen duidelijkheid gegeven. Beide ploegen speelden gelijk.

Sparta Praag - Steaua Boekarest 1 - 1
Viktoria Plzen - Qarabag FK 0 - 0

In de derde ronde voor de Europa League komen nog 3 clubs deze week in actie, te weten:
Slavia Praag, Mlada Boleslav en Slovan Liberec.
 

Ad Verschoor

Donateur
Viktoria Plzen door in Champions League

Gisteravond heeft Viktoria Plzen een gelijkspel behaald tegen Qarabag FK. In Azerbeidzjan werd het 1-1. Na het doelpuntloze gelijkspel, vorige week, in Plzen is het gescoorde uitdoelpunt doorslaggevend. Viktoria Plzen gaat nu door naar de play-offs van de Champions League.
 

Ad Verschoor

Donateur
Sparta Praag uitgeschakeld in Champions League

In haar wedstrijd tegen Steaua Boekarest is Sparta Praag uitgeschakeld. In Boekarest werd met 2-0 verloren.

In de Europa League is Mlada Boleslav uitgeschakeld. Slovan Liberec en Slavia Praag gaan door naar de volgende fase.
 

Ad Verschoor

Donateur
Dominik Masek van Cambuur terug naar Tsjechië

De carrière van Dominik Masek bij SC Cambuur is voorbij. De Tsjech vertrekt naar een club uit zijn geboorteland: FC Bohemians 1905 uit Praag.


masek.jpg

Dominik Masek tijdens een oefenwedstrijd

Masek werd vorige zomer overgenomen van Hamburger SV en destijds als groot talent binnengehaald. Mede door een zware blessure kwam dat er echter nooit uit. De Tsjech kwam tot twee officiële wedstrijden voor de Leeuwarders.

Bron: lc.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Geen Champions League voor Viktoria Plzen
Viktoria Plzen is er niet in geslaagd door te dringen tot de groepsfase van de Champions League. Zij hebben het onderspit moeten delven tegen Loedogorets en gaan nu verder in de groepsfase van de Europa League. Hierin komen naast Viktoria Plzen, ook Sporting Liberec en Sparta Praag terecht. A.s. vrijdag is de loting voor de groepsfase.

Slavia Praag uitgeschakeld in Europa League
Slavia Praag is er niet in geslaagd verder te gaan in de Europa League. Zij verloren hun wedstrijd tegen Anderlecht.
 

Ad Verschoor

Donateur
WK kwalificatie: Tsjechië speelt gelijk

Tsjechië, dat is ingedeeld in groep C, heeft gelijk gespeeld tegen Noord Ierland met 0 - 0.

De andere uitslagen in de groep waren als volgt:

San Marino - Azerbeidzjan 0-1
Noorwegen - Duitsland 0-3
 

Ad Verschoor

Donateur
Uitslagen Europa League (groepsfase)

Er zijn nog drie Tsjechische voetbalteams, die uitkomen in de groepsfase van de Europa League. Ik geef alleen de uitslagen, omdat het gaat om de eerste groepswedstrijden.

Groep E: Viktoria Plzen - AS Roma 1-1
Groep J: FK Qarabag - Slovan Liberec 2-2
Groep K: Southampton - Sparta Praag 3-0
 
Gisteren, 19:53

Voetballer Jan Sykora van Slovan Liberec heeft donderdag voor een record gezorgd. De middenvelder scoorde in de wedstrijd tegen FT Qarabag in de Europa League al na 12 seconden.

Daarmee was hij sneller dan Vitolo, die in maart vorig jaar voor zijn club Sevilla tegen Villarreal na 13,21 een doelpunt maakte en daarmee de snelst scorende voetballer in de Europa League was.

De treffer van Sykora, die profiteerde van een verkeerde pass vanaf de aftrap, was niet genoeg voor de overwinning. De wedstrijd tussen Qarabag en Slovan Liberec eindigde in Bakoe in 2-2.
 
Bovenaan