Voetbal, dieren, vissen en tenen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We zijn net terug van 2 1/2 week Mala Skala. Omdat ik met een kapotte knie zat, mocht ik niet veel lopen. Dat was wel jammer, maar met water voor de tent vermaken man en zoon zich wel.
We zijn dus veel op de camping geweest, maar toch genoeg gedaan. Mijn lief (Peter) is een visser, dus ieder jaar gaan we op zoek naar de juiste papieren om te vissen. De gewone vispas is geen probleem, maar de gebiedsvergunning is een ander verhaal.
Op de camping hing in 3 talen waar je deze vergunning kon kopen. Erg handig dat ze erbij vermeld hadden dat de eigenaar van de viswinkel alleen Tsjechisch sprak. Peter dacht slim te zijn en dus naar Turnov te rijden, hij moest ook zijn gewone pas nog kopen. Helaas was het al 16.45 uur eer hij bij de juiste persoon was en na het maken van de pas, kon er niet meer afgerekend worden. Hij moest de volgende dag terugkomen, de pas werd in een boek gestopt en Peter werd naar buiten begeleid. De volgende dag was de juiste persoon niet aanwezig en niemand snapte wat Peter wilde. Dus Peter pakte het boek van de plank en haalde daar zijn pas uit. Gelukkig kreeg hij die toen wel mee (na betaling natuurlijk). Ze wisten ook te vertellen waar je heel eenvoudig de gebiedsvergunning kon krijgen, dus in de auto daarheen. Dat was aan de andere kant van Turnov, dus de twijfels sloegen bij ons toe. Inderdaad: die vergunning was alleen voor de meren en Peet wilde de vergunning voor de rivier bij de camping en dat hadden ze niet.:(
Peter heeft op de camping gevraagd of ze naar Zelesny Brod konden bellen om uit te leggen wat Peter wilde en dat gebeurde. Dus Peet die kant op, maar niemand snapte hem. Zelfs toen Peter een oude gebiedsvergunning (van een andere streek) liet zien, wisten ze niet wat hij wilde. Redelijk verhit kwam hij op de camping terug (het was tenslotte ruim 30 graden;)) Na een koude Cambrinus besloot hij toch te gaan vissen. Dan gokte hij er maar op niet gecontroleerd te worden. Hij had zijn best gedaan.

Na veel beek- en regenboogforellen en enkele kopvoorns gevangen te hebben, kwam de dag dat hij met trillende benen bij de tent terugkwam. Hij was gecontroleerd. Peter haalde de hele papierwinkel van 4 jaar vissen in Tsjechië tevoorschijn en liet eerst zijn pas zien. Dat was goed, nu nog die gebiedsvergunning. Peet haalde diep adem om uit te leggen dat hij die dus niet had, toen de man een greep deed in zijn papieren en de vergunning van vorig jaar te pakken had. Hij keek hem in en schudde zijn hoofd. Peet kreeg het wederom warm (het was nog steeds ronde de 30 graden). De controleur wees naar de lijst en pakte zijn pen, vervolgens vulde hij de datum netjes onder de oude datum in en het nummer van de rivier. "so dobre" vertelde hij Peter en met een "na stradanou" nam hij afscheid.
Wat bleek, vorig jaar had Peet de laatste datum op 16/7 ingevuld en nu werd hij de 20e gecontroleerd. De man heeft helemaal niet op het jaartal en gebied gelet! PFFFF. Peter wilde nog in Zelsny Brod bij de brug gaan vissen, maar na dit avontuur heeft hij dat maar niet gedaan. Het kostte een pivo extra om weer tot rust te komen. :D

De rest komt later!
 
Inderdaad, maar zonder geluk vaart niemand wel. En het was niet alleen boffen:

De laatste woensdag van de vakantie laat Peter aan de buurvrouw zien hoe je het beste het dammetje over kan steken. Niet over de houten balk, maar ernaast, want de houten balk is glad. Op een gegeven moment zegt Peet: Shit er steekt een spijker door mijn waterschoen. Wanneer hij zijn schoen uittrekt begint de boel spontaan te bloeden. Gauw zijn schoen aan en naar de tent. Ik was net bezig mijn zoons elleboog te verbinden, dus de EHBOtrommel stond klaar. Peet trekt zijn schoen weer uit en ik kijk regelrecht naar het bot van zijn middelste teen. Hier doe ik dus verder niets aan.
Bij de receptie nagevraagd of we direct naar het ziekenhuis konden gaan, en dat kon. Peet in de auto, het meisje had alvast de slagboom opengedaan, dus we konden snel doorrijden.
In Turnov de auto neergekwakt en naar binnen. Bij de receptie praatte de vrouw geen woord buiten de grens, maar Peets bloedende teen was duidelijk genoeg. De gang in en doorgaan. Hier moesten we wachten tot een verpleegster alle gegevens van de hulpbehoevenden verzamelde. Zij sprak ook alleen Tsjechisch en ik had het woordenboekje in de tent laten liggen. Gelukkig was er een andere patient die Engels sprak en zij vertaalde voor ons.
Toen begon het wachten......... na 45 minuten mochten we naar binnen komen. De dokter vertelde dat hij een klein beetje Engels sprak, genoeg om alles duidelijk te maken. Peet moest op zijn buik liggen en de boel werd schoongemaakt. Toen zag de dokter dat het toch wat erger was dan hij verwacht had, dus de hechtspullen en verdovingsspuit werden klaargemaakt. Ondertussen moest Peter zijn "fingers" bewegen, zodat de dokter kon kijken of er geen spieren geraakt waren, gelukkig niet. Na 4 gemene prikken werd de teen weer met 3 hechtingen aan zijn voet vastgemaakt. Vervolgens ging er een halve fles jodium overheen en de andere helft ging over het verband. Dat werd om zijn teen heen gevouwen en Peet moest op zijn rug gaan liggen met zijn been omhoog. Ondertussen moest het verzekeringspasje overhandigd worden, maar dat was volgens de dokter niet goed. Het moest een blauw pasje zijn (onze is bruin/rood) dus we moesten betalen. Hij zou wel een verslagje maken (in het Tsjechisch) wat hij gedaan had. Prima, we betalen we. Na allerlei formulieren en brieven gemaakt te hebben, moesten we de somma van 742 CKZ betalen en konden we weer vertrekken. Peet moest wel zijn been omhoog houden, maar een rolstoel werd er niet geregeld.
Op de camping hebben we Peter dus aan zijn stoel vastgebonden en met een fles Gambrinus bij de rivier gezet. Het ergste van het hele geval vond Peter dat hij niet meer kon vissen *zucht*.
 
Dan hebben jullie vast samen aan de rivier gezeten frogette! :D
Want jij mocht immers vanwege je kapotte knie niet veel lopen...
Ik maak er nu een grapje over maar weet ook wel dat het balen is op zo'n moment. Heel herkenbaar. Twee zomers geleden kreeg mijn man ook een gapende wond aan zijn grote teen door een ijzeren rand van een trap. We zijn drie keer terug geweest naar het ziekenhuis voor schoonmaken etc. Perfect geregeld! Gelukkig heeft het onze vakantie verder weinig beïnvloed, alleen lange wandelingen hebben we die keer overgeslagen. Ik hoop dat de teen van Peet inmiddels genezen is en ben benieuwd hoe creatief jullie met de resterende vakantietijd om zijn gegaan. ;)
 
Tja, wat hebben we nog meer gedaan? "Genoten" van de fauna van Tsjechië.
Onder onze tent is een familie veldmuisjes komen wonen, dat was wel heel lief, maar de laatste dag vonden ze het nodig om de tent kapot te knagen. Dan nog vele vlinders en spinnen, dat vind ik allemaal niet erg, net zo min als de kudde eenden die iedere ochtend om het overgebleven brood kwamen vragen. Nee, er is maar één soort beest waar ik van gruw en dat zijn kevers! En laten die nou net in grote getale om onze tent zitten. Lederboktorren (ongeveer 4 cm lang en zwart), juni/julikevers (bruine kevers met pluizige voelsprieten), wespenboktorren en leliehaantjes vlogen in de schemering rond. Gelukkig hadden man en zoon hier geen last van en vooral mijn zoon heeft heel wat kevers aan de eenden gevoerd. De laatste avond kwam hij nog even een mooi exemplaar tonen: een neushoornkever. In principe vind ik er beste mooie beesten bijzitten, maar ik moet de afstand kunnen bepalen en dat is lastig als ze vliegen:(

Overdag hadden we er gelukkig geen last van, dus met een koude pivo naar rafters en kanovaarders gekeken. Ook zijn we nog naar het kasteeltje Hradec Skala gewandeld, later zijn Peet en Jared er nog een keer heengelopen en ook door het hele kasteel, dat in de rotsen is uitgehakt, gelopen. We hebben zitten dromen over waar we volgend jaar allemaal gaan wandelen en we zijn naar de dierentuin in Liberec geweest. Dit was ook leuk en met een pijnstiller extra ook goed te doen (mijn dokter zit toch niet op het forum ;))
Ook moesten we iedere dag bedenken waar we die avond uit eten zouden gaan, want in Tsjechië koken we niet. Verder genoten van de vogels, de mensen om ons heen (Tsjechen en Nederlanders). We hebben ons prima vermaakt. Het lijkt zo een nare vakantie, maar zo kijken we er niet op terug. Mijn puberzoon was hartstikke lief, ik werd door de twee mannen vertroeteld en we hebben een stukje Tsjechië meegemaakt dat de meeste mensen niet meemaken (ziekenhuis). Verder hebben we heerlijk gegeten, vooral in het Kino waar onze buren ons mee naar toe genomen hadden. Dit was een hospoda met een kleine kaart. Goulash (alleen uien) met knedlicky en voor Peter zelfs een bord extra, die arme man moest aansterken en hij had zijn goulash wel op en de knedlicky nog niet, dus kreeg hij nog een bordje.
 
En dan het laatste stukje: voetbal
Vrijdag voor we vertrokken had Nederland verrassend gewonnen, dus direct kwamen de kriebels, kunnen we de volgende wedstrijd ook zien?
Via het forum had ik geen reactie gehad (was ook erg kort dag), dus in Tsjechië wisten we nog niets. Die avond aten we in een restaurace in Zelesny Brod, waar de televisie op sport aanstond. "Holland fotbal úterý?" en wijzen op de televisie. "Ano" en op een briefje schreef hij 20.30 en wees op de televisie en op onze tafel. Oké geregeld dus!
Dinsdag sms't mijn dochter of ze de tussenstanden door moet geven of dat we konden kijken. Heel lief, maar we hadden het geregeld. Even later kwam de buurman vertellen dat er in het restaurace op de camping ook voetbal zou worden gekeken. Er stond een scoutinggroep op het terrein en die hadden het gevraagd. Tsja, een dilemma, we hadden al iets afgesproken, dus daar hou je je aan.
Om ongeveer 19.00 rijden we richting Zelesny Brod (een kleine 10 km). Halverwege staat de politie op de weg. We mochten niet doorrijden, maar moesten via de berg. Dit was een gigaomleiding, die we op de bonnefooi maar gereden hebben (achter de auto voor ons aan). Na 45 minuten zijn we eindelijk bij het restaurace. We willen naar binnen, maar het restaurant is dicht!!!!! Er zitten wel wat Tsjechen, maar de dame is heel stellig: closed!
We hebben nog gekeken of de ober van gisteren er was, maar helaas. Wat nu, we hadden nog niets gegeten en we wilden de wedstrijd zien. De weg was nog steeds afgesloten, dus zou ons in ieder geval weer 45 minuten kostten om terug te komen. De wedstrijd was dan al begonnen en wij nog niets te eten. Het restaurace-gedeelte op de camping zou om 20.00 sluiten en dat was het bijna. Toch besloten om terug te rijden, tot we iets te eten zagen.
Net buiten Zelesny Brod ligt een hotel/restaurant: Stary Mlin. Hier gevraagd of ze "etwas zu essen" hadden. In onvervalst Nederlands werd ons verteld dat de keuken eigenlijk dicht was, maar dat ze het na zou vragen. Gelukkig konden we daar nog eten. Mijn dochter gesms't of ze de stand toch door wilde geven en al heel snel werd het 1-0. Snel dooreten en gauw weer naar de camping, dan konden we daar de tweede helft zien. Eerst nog het dorp ingereden of de versperring al weg was, maar helaas, we moesten weer via de berg.
Vlak voor de tweede helft (het was inmiddels 1-1) kwamen we het stampvolle restaurace binnen. En dan merk je (als niet-roker) wat een zaligheid het is dat er bij in Nederland niet meer gerookt wordt in restauranten en cafés.
We hebben dus Nederland zien winnen!
Tja en toen de finale, wat gaan we doen! Niet moeilijk gedaan. We hebben gevraagd of de finale ook gekeken werd en ja, dat werd het.
Met 7 oranje mensen en de rest een hoop Tsjechen hebben we zitten kijken. Hoe enthousiaster wij voor Nederland werden, des te enthousiaster werden de Tsjechen voor Spanje. Dat gaf best wel sfeer. Jammer, dat we niet gewonnen hebben, maar het was wel een leuke ervaring.

We hebben trouwens in onze vakantie nog vaker bij het restaurant in Zelesny Brod gegeten. De televisie stond steeds uit en de ober hebben we ook niet meer gezien. Maar het eten was goed!
 
Heerlijk onthaast en dat is het belangrijkste! Gezellig met man en zoon. En als ik dan soms andere ouders met pubers hoor, ben ik blij dat ik het met mijn zoon (15 1/2) geen puberlasten heb:top:Hij heeft me prima verzorgd en toen Peter moest blijven zitten met zijn voet omhoog heeft hij met een stuk hout ernaast gezeten, zodat hij Peet kon neerknuppelen als die zich bewoog :lmfao:
 
Bovenaan