Vodochody: tweede luchthaven voor Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Vliegveld Vodochody wordt uitgebreid tegen 2013

Praag-Ruzyně krijgt konkurentie. Binnen drie jaar zal de luchthaven van Vodochody nabij Odolena Voda, ongeveer 15 km noordelijk van de hoofdstad, tot internationale luchthaven uitgebouwd worden.

Het zal zich vooral richten op de low-cost maatschappijen aldus ČT 24 gisteren. "De luchthaven is gebouwd om volledig te voldoen aan de eisen van low cost luchtvaartmaatschappijen, die goedkoper is en beter vertrek-en aankomsttijden dan de andere luchthaven kan bieden", zei Kačur Martin, direkteur van het vliegveld Vodochody. De verbinding met Praag is ideaal omdat het direkt aan de snelweg ligt, er is nu reeds een busverbinding om de 30 minuten.

Ook zien de uitbaters potentiele klanten in onregelmatige verbindingen en in privaat luchtverkeer.

In de toekomst zullen in Vodochody gemiddeld 3,5 miljoen passagiers per jaar behandeld worden. Via Ruzyně reizen jaarlijks 12 miljoen personen.De kosten van de ombouw rekent Martin Kačur rond drie miljard kronen.

De uitbouw is echter reeds lang een discussiepunt tussen de uitbaters en de omliggende gemeenten. Tegen het project is door 14 gemeenten een werkgroep opgericht en zijn er ook 9 burgerverenigingen die voor overlast vrezen.

Tegen de kritiek heeft de uitbater reeds een aantal toegevingen klaar, zo zullen er geen nachtvluchten plaats vinden tussen 22h00 en 06h00.

novinky.cz

idnes.cz

FIH307080_Vodochody_Letiste_0000.jpg
 

kuurgast

Donateur
Heeft Praag een tweede luchthaven nodig?

Het was in 2006 toen de Penta-aandelengroep voor het eerst werd gekoppeld aan het idee om een alternatieve luchthavenpoort naar Praag te ontwikkelen voor de opkomende LCC-markt (Low Cost Carrier) die de hoofdstad van Tsjechië bedient. Destijds stond de belangrijkste faciliteit bekend als de luchthaven van Ruzyne en verwerkte het voor de tweede keer meer dan tien miljoen passagiers per jaar. Nu staat het bekend als Václav Havel Airport en verwerkt het meer dan 17 miljoen passagiers na vier opeenvolgende jaren van sterke groei van het verkeer.

De recente groei is vooral te danken aan de LCC-sector die zijn aandeel in de internationale capaciteit heeft verhoogd van 59,6% in 2015 tot ongeveer 72% in de drie daaropvolgende jaren en het is nog steeds op een niveau van meer dan 70% voor de eerste negen maanden van 2019 Het is daarom geen echte verrassing om te horen dat Penta Equity opnieuw sprak over het veranderen van de luchthaven Aero Vodochody in Praag, ooit een belangrijke productielocatie voor civiele en militaire vliegtuigen, in een commerciële faciliteit.

Woordvoerder Ivo Mravinac van Penta gelooft dat Praag de vestiging van een LCC-luchthaven in Vodochody "zeker welkom" is, dat 15 km ten noordwesten van de stad zeker goed geplaatst is voor de geplande missie van de Centraal-Europese investeringsgroep.

De bedoeling was toen, en nu opnieuw, om LCC's zoals Ryanair, easyJet en Wizz Air weg te trekken van Václav Havel, waar ongeveer een op de vier stoelen wordt gevlogen door LCC's.

Maar de ambities om de luchthaven Vodochody te herontwikkelen zijn door tal van problemen geraakt. In 2012 diende de burgemeester van de districten Kralupy en Vltavou een initiatief in bij de minister van Milieu en de Europese Commissie om de voorgestelde uitbreiding van Vodochody Airport door de luchthaven te voorkomen.

Václav Havel Airport heeft ook zijn eigen toekomstige ontwikkelingsprogramma gepresenteerd tot 2035, wat een zelf gefinancierde investering van CZK27 miljard vertegenwoordigt. De luchthaven verwacht een gemiddelde passagiersgroei op de lange termijn van + 3% per jaar en voorspelt dat het verkeer zal toenemen van 16,8 miljoen in 2018 tot 30 miljoen in 2035.
Bron praguemorning.cz.
 
Bovenaan