Vloerverwarming aan (laten) leggen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
In de topic http://www.tsjechie.net/forum/index...-2e-huis-in-tsjechie.32465/page-3#post-383408 Komt zijdeling het aanleggen van vloerverwarming in Tsjechie aan de orde.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van mensen (positief zowel negatief) van het leggen van vloerverwarming in Tsjechie. Wie legt het aan of doet men het zelf. De kosten ervan, ongeveer, de voordelen en nadelen van vloerverwarming , de mogelijke systemen . Bij de renovatie van ons huisje in Tsjechie hebben we eigenlijk een beetje spijt dat we geen vloerverwarming onder de plavuizen hebben gelegd/laten leggen. Dat speelde destijds rond 2001 niet zo erg in Tsjechie en we zijn daar destijds dan ook nooit over geadviseerd door onze Tsjechische vrienden. Ik denk dat vloerverwarming daar nog niet zo bekend was. Hebben we terecht spijt? Om dat nu nog te veranderen zal een te grote kostenpost opleveren, omdat de hele plavuizen vloer verwijderd zal moeten worden. En dat is, uiteraard, jammer.
 
vloerverwarming is verreweg te prefereren boven verwarming dmv radiateuren omdat de warmte gelijkmatig verspreid wordt.
Zelf hebben we de vloerverwarmingsslangen destijds al gelegd, moeten alleen nog aangesloten worden op de pomp..
Dit laten we doen als we een houtkachel met warmtewisselaar hebben aangeschaft.
Hebben dus in Tsjechie nog geen ervaring, maar in Nederland wel..( altijd warme pootjes).
Overigens Tabe, achteraf aanbrengen kan altijd nog, men freest gewoon de leidingsleuven door de tegelvloer heen, hoef je hem er in principe niet uit te slopen.
Blijft zonde natuurlijk en kost geld want je moet opnieuw tegelen....
 

Tabe

† In Memoriam
Helaas, een optie d.m.v leidingsleuven in de bestaande plavuizen gaat niet. De naar binnenslaande terrasdeuren van de slaapkamer zouden dan niet meer geopend kunnen worden.
zie foto.

029_26.jpg

Ze zeggen wel eens dat je een nieuwbouwhuis tweemaal moet bouwen wil je alles goed en naar wens hebben. Maar dat geldt ook voor renovatie.

In Almere hebben we wel vloerverwarming in de woonkamer en ik moet zeggen dat is ideaal.

IM000510.jpg IM000516.jpg IM000523.jpg IM000528.jpg

Ik vraag/vroeg mij af of men dergelijke werkmethodes ook in Tsjechie kent.
 
Wij hebben in ons huis in Tsjechië ook vloerverwarming aan laten leggen door de Tsjechische aannemer.
water erin, antievries erbij, aansluiten op een verwarmingsketel.
Ligt op de gehele beneden vloer. Kamer - hal - badkamer- wc (allen met tegels) slaapkamer ( met laminaat)
 

Bijlagen

  • 11november005.jpg
    11november005.jpg
    119,9 KB · Bekeken: 23
  • 11november006.jpg
    11november006.jpg
    109,5 KB · Bekeken: 22
  • regelunit.jpg
    regelunit.jpg
    103,8 KB · Bekeken: 22

Tabe

† In Memoriam
Oók zo'n punt; antievries erbij. Daar zou ik als leek niet bij hebben stil gestaam. Maar, inderdaad, als het huis vaak leeg staat dan lijkt het mij in de winter geen overbodige luxe. En hoe houdt het laminaat zich met de vloerverwarming er onder. Ik heb me laten vertellen dat laminaat en vloerverwarming niet samen gaan. Verder zie ik op jouw foto's dat de slangen vrij ver uit elkaar liggen; bij ons in Almere liggen die 10 cm uit elkaar. Nogmaals, ik ben een leek, maar heb je dan geen last van "koudebruggen"?
 
Het laminaat houdt zich prima. Trekt niet krom en voelt absoluut niet koud aan als wij 's morgens uit ons bed stappen.
Laminaat en vloerverwarming kan best samen.
De temperatuur van de vloer die ik gemeten heb is ongeveer 27 graden. Wat wel opvallen is (vind ik), het duurt best wel lang voordat de hele zaak op temperatuur is maar daarna blijft het ook erg erg lang door verwarmen ook nadat de ketel weer afgeslagen is.
Last van "koudebruggen" heb ik nog niet ondervonden en we lopen toch altijd op de sokken door het huis.

Kortom: Ik ben er erg blij mee.
 
Wat wel opvallen is (vind ik), het duurt best wel lang voordat de hele zaak op temperatuur is...
Dat is logisch en staat ook in je link, laminaat, hout etc geleidt de warmte gewoon slechter dan plavuizen.
Wij kunnen goed vergelijken met onze buren in Tsjechië, die hetzelfde systeem hebben, wij hebben plavuizen (in tsjechië) en zij hebben een mooie houten vloer. Onze vloer voelt (en is ook uiteraard) bij aankomst kouder aan maar wij hebben de gehele ruimte toch eerder (en houden het ook langer) warm. Zij vangen dit op door bij afwezigheid de verwarming hoger te laten staan dan wij, maar zij zijn er ook regelmatiger. In ons volgende huis in Nederland krijgen we een Mflor (pvc), veel beter geschikt voor een vloerverwarming (of -koeling) dan onze huidige houten eiken vloer.
 

Tabe

† In Memoriam
tabe, mijn vriend die bij mij alle installatie heeft gedaan is te vertrouwen... dus mocht je iets nodig hebben....

Even voor de goede orde Zdenda, en ook Camyl, ik heb zelf in Tsjechie momenteel GEEN vloerverwarming nodig. Heb alleen spijt dat ik die tijjdens de renovatie van ons huis in Zbyslav niet heb laten aanleggen.

Het gaat mij om o.a. om de vraag of hoe men denkt over vloerverwarming, welke methoden, wat voor problemen etc.

Dit ter leringhe en vermaeck voor eventuele toekomstige klusser aan Tsjechische chalupa's.
 
De ondersteuning van de hollandse firma,s is prima .via mail of webcam sturen ze je in de goede richting .
Bij veel bedrijven kan je "doe het zelf setjes"kopen met ondersteuning van het thuisfront via internet .bevalt me tot nu prima
 
Ik zou onze vloer verwarming niet willen ruilen voor radiatoren.
Het is de hele dag lekker warm, je kunt op sokken lopen zonder kou.
En volgens mij nog zuiniger dan met radiatoren.
Kan ik nog niet helemaal zeggen omdat het er pas vanaf september in zit.
Ik gebruik nu met deze lage temperaturen 7m2 gas per dag voor douchen, koken en stoken.
Wij hebben het in de afwerk vloer gefreesd, en dan de buis gelijk onder de marmer vloer.
 

Tabe

† In Memoriam
We hebben het nu (kennelijk) over Nederlandse situaties. Het is bekend dat vloerverwarming in Nederland veel wordt gebruikt, maar nogmaals, hoe zit dat in Tsjechie. En eigenlijk met name in de renovatie van huizen. Wordt dat veel toegepast of blijft het vaak bij de oude traditionele houtkachel?
 
Ik zou onze vloer verwarming niet willen ruilen voor radiatoren.
Het is de hele dag lekker warm, je kunt op sokken lopen zonder kou.
En volgens mij nog zuiniger dan met radiatoren.
Kan ik nog niet helemaal zeggen omdat het er pas vanaf september in zit.:D Ik gebruik nu met deze lage temperaturen 7m2 gas per dag voor douchen, koken en stoken.
Wij hebben het in de afwerk vloer gefreesd, en dan de buis gelijk onder de marmer vloer.

7 kub - 7 m3 bedoel je...:D
 
Bovenaan