Vloer renoveren (begane grond)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
.................Ik weet niet of het broodjessysteem met de betonbalken in Tsjechie bekend is, dat zou je eventueel uit nederland kunnen betrekken.


Zijn hier niet bekend, uit NL betrekken? Wordt dat niet een duur transport, die balkjes wegen wel wat!

Bovendien is "broodjessysteem" minder/niet geschikt voor renovatie. Een heel goed alternatief zijn de iglu's die ik in een van de eerste postings noemde echter moet een aannemer er zelf wel in geloven voordat die ermee gaat bouwen!

Wat betreft puin gebruiken, is dat wel een goed idee?
Puin is vaak gebroken steen, trekt vocht aan en dat wil je toch juist niet? Beter is makadan (zwarte scherpe stenen) of grind te gebruiken, dit trekt geen water aan.
 

Vodnik

† In Memoriam
in algemen term "gebroken rotsblokken" dus harde steen en géén gebakken steen!
Ik hoorde onlangs van mensen die onder het fundament puin gestort hebben, gebrokken baksteen enzo, nu al problemen met vocht!
 
Hoeft niet duur te zijn, die schelpen
Op sommige plekken liggen er bergen.
Er was een hele industrie die schelpen invoerden.
Ze maakten er knopen van, het afval gooiden ze op een hoop.
Ik heb er ooit iets over geschreven.
Kweetnietmeerwaar.

Groet.
 

Vodnik

† In Memoriam
Schelpen????

Ik begrijp het al, jullie wonen aan de kust en weten wat schelpen zijn!
MIjn vrouw heeft de nijging die dingen mee te nemen als we in It zijn, is in ieder geval beter dan rots-stenen.
Maar . . . . . waarom schelpen, wat is daar het voordeel van?
 
Als de nieuwe vloer boven het maaiveld komt, is de beste keus om voor ventilatie te zorgen onder de vloer, de ventilatie kan dmv drainagepijpen welke in "sterk" (gebroken natuursteen met zomin mogelijke zouten) komt te liggen en die via gaten in de muur naar buiten ventileren.

Op de sterk en tegen de buitenmuren moet folie komen, eventueel speciale anti radon folie onder de vloer.

LET OP VENTILATIE IS ZEER BELANGRIJK, zonder ventilatie komen het optrekkende vocht, schimmels en paddestoelen weer terug.

Zie Handboek Vocht en Ventilatie, ISBN 90-5367-293-1
 
Schelpen isoleren, niets meer niets minder.
Is jaren geleden als hot item geintroduceert en vervolgens hoor je er niets meer van.
Met de isolatie zal het wel meevallen.
Andere materialen isoleren veel beter maar vragen heeeeeel veel energie om dat te maken.
Om glaswol te maken heb je zeer veel energie nodig die er uiteindelijk niet uit verdient wordt.
Wedden dat glas wol verboden wordt over een aantal jaren. Jeuk en zo.
En schelpen zijn een natuurlijk materiaal, maar als je die opvist verwoest je de natuur.
Het is ook nooit goed.
Dus renoveer je vloer naar eigen inzicht en denk alleen maar aan warme voetjes.
 
Nadeel van schelpen is de klontvorming door de aanwezige klei en zand, wordt namelijk om die reden gebruikt als (weg)verharding in natuurgebieden.

Ook ben ik bang dat schelpen niet te koop zijn in Tsjechie, ik heb het mis ze hebben ze wel "skořápky".
 
Wat betreft puin gebruiken, is dat wel een goed idee?
Puin is vaak gebroken steen, trekt vocht aan en dat wil je toch juist niet?

Wij hebben van een hele berg kruiwagens puin een soort dammetje gemaakt. Nou, na een hele tijd, toen ik het er omheen ging maaien, zag ik dat er geen puin meer was, maar gewoon een dam van een soort klei / grond. Lekker stevig dus, gelukkig is dat allemaal uit het huis haha.

Echt vruchtbaar was het ook niet, er groeit zelfs amper onkruid op haha

Maar idd, puin is niet handig!
 
Bovenaan