Vliegmaatschappij Pragusa.One in oprichting?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Nieuwe Europese maatschappij met premium economy Airbus A350's?

PRAAG - Verschillende media melden dat er in Oost-Europa een nieuwe maatschappij wordt opgericht, genaamd PRAGUSA.ONE. Die zou Praag en Dubrovnik met de rest van de wereld moeten verbinden met Airbus A350’s in een volledige Premium Economy-configuratie.

a350cpragusa.one_.jpg


De naam PRAGUSA is een samentrekking van Prague en Ragusa, de oude naam van Dubrovnik. De maatschappij zou al komende zomer van start moeten gaan met gewetleasde A350’s en A330’s, en later een eigen A350-900-vloot krijgen met per toestel 251 Premium Economy-stoelen aan boord.

PRAGUSA.ONE, een initiatief van Kresimir Budinski, zou volgens Simple Flying een oplossing moeten bieden voor het gebrek aan premium-longhaulverkeer naar Praag en Dubrovnik. De eerste routes gaan naar New York, Los Angeles, Johannesburg, Tokio, Chengdu, Kuala Lumpur, Singapore, Beijing.

Is dit echt?
Hoewel het niet om een vroege 1 april grap lijkt te gaan – de Kroaat Budinski heeft ervaring in de luchtvaartindustrie – klinkt het extreem onwaarschijnlijk dat PRAGUSA.ONE daadwerkelijk van start gaat. Een luchtvaartmaatschappij oprichten is erg complex en kapitaalintensief.

Bovendien komt het businessmodel nogal onlogisch over. Nog nergens bestaat er een maatschappij met alleen Premium Economy-stoelen aan boord, en het lijkt niet realistisch dat er genoeg vraag is van en naar Praag en Dubrovnik om daar een hele Airbus A350 mee te vullen.

Mocht het wél lukken om PRAGUSA.ONE op te zetten, dan zou dat dus zeker innovatief zijn. Tot nu toe is er alleen een eenvoudige website.

Bron: luchtvaartnieuws.nl
 

kuurgast

Donateur
Met een geregistreerd kapitaal van £ 100 plant het bedrijf langeafstandsvluchten vanuit Praag met een Airbus A350

Ten tijde van de grootste luchtcrisis verschijnt er een nieuw project van langeafstandsvluchten vanuit Praag op de markt. Onder het merk Pragusa.One wordt het gepland door een Brits bedrijf met een Kroatische eigenaar en een aandelenkapitaal van honderd pond.

De Simple Flying-server informeerde over de plannen, het bedrijf heeft ook een eigen website, waarop de geplande netwerkkaart staat. Het heeft een basis in Praag en Dubrovnik, Kroatië.

Kateřina Pavlíková, een woordvoerster van de luchthaven van Praag, bevestigde aan het dagblad Zdopravy.cz dat ze vorig jaar een ontmoeting had met vertegenwoordigers van dit project. "Tijdens de eerste helft van vorig jaar werden we gecontacteerd door een vertegenwoordiger van het bedrijf dat het eerder genoemde PRAGUSA.ONE-project voorbereidt. Als gevolg van de crisis, die vervolgens een aanzienlijke impact had op het luchtvervoer, werden de onderhandelingen opgeschort, dus op dit moment hebben we niet meer details over het huidige plan en de verdere stappen van deze luchtvaartmaatschappij", aldus Pavlíková.

Volgens het Britse handelsregister heeft het bedrijf een aandelenkapitaal van honderd pond, het bedrijf wordt gecontroleerd door Kresimir Budinski uit Kroatië.

Volgens de server wil het bedrijf volgend jaar een exploitatievergunning (AOC) aanvragen die geldig is in heel Kroatië in Kroatië. Het is van plan om langeafstandsvluchten alleen in premium economy class aan te bieden. In Praag zou de luchtvaartmaatschappij twee Airbus A350-900-vliegtuigen moeten hebben met een capaciteit van 251 stoelen in de premium economy, en twee in Dubrovnik. Volgens het plan moeten de luchtvaartmaatschappijen vliegen naar New York, Tokio, Peking, Los Angeles, Singapore, Johannesburg, Kuala Lumpur en Chengdu. Voordat hij de vliegtuigen van Airbus krijgt, wil hij gaan vliegen met geleasde vliegtuigen, waaronder de A330. Het bedrijf is van plan om in juni van dit jaar te gaan vliegen.

Er zijn een aantal problemen met het hele project, vooral met de terugkeer ervan. Geen enkele luchtvaartmaatschappij is bijvoorbeeld tot nu toe alleen doorgedrongen tot de langeafstandslucht met een premiumklasse aan boord (met uitzondering van vluchten tussen Singapore en New York en voorheen vluchten tussen Londen en New York). De luchtvaartmaatschappij is van plan te beginnen op een moment dat grote luchtvaartmaatschappijen nog steeds geen volledige hervatting van langeafstandsvluchten plannen vanwege de zwakke vraag.

Bron zdopravy.cz. met links...
 
Bovenaan