Vliegenoverlast

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij hebben er ook last van, over drie weken worden de houten kozijnen met de dubbele ruiten (waar ze vaak zaten) vervangen door kunststof kozijnen met dubbel glas.
Wel waren er dit jaar buiten ook meer vliegen, bij vlagen trouwens.:confused:
De vliegen (jullie bedoelen vast de bromvlieg) komen binnen via de gekste ingangen, niet alleen ramen en deuren maar ook via je spouwmuren, dakbeschot, luchtafvoer, stookhout etc. Ze willen na de zomer gewoon overwinteren. Zodra het iets warmer wordt in je huis komen ze tevoorschijn uit hun slaap en zijn dan inderdaad erg sloom. Ik denk dat er weinig aan te doen is. Tussen de dubbele ramen spuiten met een vlooienspray voor vloer en mand wil ook wel helpen.
 
Nee Lina het zijn geen bromvliegen, en vorig jaar hadden wij ze helemaal niet.
Ook liggen /zitten ze alleen maar op de tussenverdieping ( was vroeger hooizolder ) Dus niet op de begane grond en ook niet op de 3de verdieping.
Nieuw dak en 8 cm isolatie op het huis - binnen alles met gipsplaten en ook nog eens met isolatie , dus we hebben geen luchtafvoer waar ze door kunnen komen!!!
afwachen wat het over 10 weken weer is nu was het huis brandschoon en vlieg vrij.
MAAR EEN MARTER IN HUIS IS INDERDAAD VEEL ERGER, DAT VIND IK OOK.
 
Bij ons liggen ook dode vliegen als wij even niet in huis zijn geweest maar niet in de mate waar ik hier over hoor, maar inderdaad met een marter hoef je ook niet blij te zijn! :kwaad:
 
afwachten wat het over 10 weken weer is, nu was het huis brandschoon en vliegvrij.
Wij hebben een nagelnieuw huis, kunststof kozijnen en goed geïsoleerd dak. Ook hebben we lange roosters met daarachter nog schuim onder de daklijn om vogels en marters te weren (nesten en uitwerpselen trekken ook vliegen). Toch hadden wij ook vorige week, toen het huis eenmaal warm was, last van dode of trage vliegen (kleine bromvliegen) in voornamelijk de badkamer en logeerkamer. Wij hebben geen idee waar ze zich verschuilen of hoe en waar ze binnen zijn gekomen, ook gebruiken we in alle vertrekken horren en laten we altijd een zeer schoon huis achter. Slimme beestjes, die vliegen. ;)
 
Lange tijd geen vliegen gehad, nu enkele stuks.
Op zolder, waar we niet komen, veel vliegen.
Ik heb het al eerder geschreven: ik heb zo een electronisch apparaatje in een stopcontact zitten en voila, weinig tot geen vliegen.
Gebruikt nauwelijks stroom.
Kosten: nog geen € 10,=
Doen, ik zou zo zeggen: doen.
 
wij hebben er ook heel veel last van, ondanks dat de ramen extra zijn afgekit en er strips tussen de ramen zitten. we spannen ook nog horrengaas over de ramen als we weggaan maar niets helpt!
we hebben "op wacht" gezeten, maar niet kunnen zien waar ze vandaan komen !
ze zijn er gewoon ineens... vorig jaar leek het minder, dit jaar is het echter verschrikkelijk.
vooral de hele kleine vliegjes zitten tussen de ramen waar ze heel snel groot worden.
bij ons werkt de vliegenlamp niet... we worden steeds verwelkomt door hele legers dode, halfversufte maar ook springlevende vieze zwarte vliegen in 3 slaapkamers van ons huis en verder nergens.
er moet toch een goede oplossing zijn???
 

Tabe

† In Memoriam
..... ik heb zo een electronisch apparaatje in een stopcontact zitten en voila, weinig tot geen vliegen. .....
Ik denk dat dode vliegen geen last hebben van jouw apparaatje.

Enkele jaren geleden logeerden wij eens in Tsjechie bij vrienden. Ontiegelijk veel vliegen daar in huis. Niet gelogen maar het waren wel duizenden. Doety en ik zijn eens een hele dag bezig geweest om die krengen te verm.... Niks hielp. Een zwart tapijt van vliegen. En zelf werkten de mensen overdag. Bleek dat hun kippen de overlast bezorgden. We hebben ze een vliegengordijn gegeven als dank voor het logeren. En dat heeft geholpen. Geen vlieg (nou ja een enkele) meer in huis.
 
Dat apparaat helpt dus WEL!

Voorgaande jaren veel last van vliegen gehad, nu niet meer.
Op een enkele vlieg na.

Het apparaatje kan je ook bestellen op zo een verkoopkanaal op de tv, zag ik laatst.
Maar dan wel voor rond de € 50,=
Ik betaalde veul minder.
 
Ik zag net dat ik er 10 jaar geleden ook al een bericht over had geplaatst. En ik heb volgens mij echt alles al geprobeerd…
Spuitbussen, stekkers in het stopcontact, afkitten en schuimband, extra horrengaas enz.
Zelfs ongediertebestrijders hebben ook geen oplossing!
Het enige wat helpt, blijft de stofzuiger… maar dit ben ik wel een beetje zat…
 
Dan heb je last van steenmarters onder je dak, die slepen namelijk dode prooien als ratten, vogels en mollen mee naar binnen. Dat ligt daar te rotten en de vliegen zetten hun eitjes af op de dode resten. Vervolgens krijg je heel veel maden en dat wordt vanzelf je vliegenpopulatie.
 
Vliegen vliegen over de weg weg, en er was ook een bij bij.
Vliegen en "overlast".
Ook wij ervaren soms vliegen invasies en soms ook een marter. Maar altijd op zolder.
Vliegen in een landbouwgebied,........... wie kent ze niet. Vliegen in het bos, rond modderige paadjes,.......... Van dikke brommers, groene aasvliegen en non descripte soorten die bij massa's onder de pannen willen schuilen. Daar is echt geen eten te vinden, dus gaan ze daar dood. Bij bosjes. Massa's. Honderdduizenden, zo niet meer, vliegen. Jarenlang. Vliegen die langs de dakpannen en via een gat in het raam binnenkwamen en de weg terug niet meer vonden en de hongerdood vonden, daarmee een dikke laag vormden op de zoldervloer.
Zo troffen wij ons huis aan voorafgaande aan de aankoop.
Die zolder hebben maar even gelaten voor wat het was, maar hebben de lijkjes benut om, in hun gedroogde vorm, deel te laten maken van de renovatie, daarmee een gratis isolatielaag te accepteren, die, via de spleten en kieren in de vloer, te laten afdekken met een splinternieuwe OSB vloer die alles zou bedekken. En zo geschiedde. We zitten er warmpjes bij.
De vliegen blijven. Via elke kier of spleet. Ze zijn en blijven er, Een resultaat van voedsel vinden. Of niet.
Onze tuin nog maar eens goed bekeken, zo komen de meeste vliegen van tuinafval. Blaadjes, zaadjes, vruchtjes, soms een dooie muis of het restant van een gevleugeld beest, na afloop van een geslaagde jacht.
Daarmee terugkomend op de steenmarter.
Ook dit mooie beestje kennen wij. Niet in de vorm van prooidier-slepend: de hoogte en route is te gecompliceerd, maar de excrementen: na het verorberen van de maaltijd elders, te dumpen op onze zolder tussen de warme isolatiedekens.
Juist daar, in de afwezigheid van vliegen, vinden wij de ingedroogde resultaten van hun digestie tussen de isolatie.
Vliegenpoepjes ruik je niet. Marterpoepjes wel.
Eind april, begin mei, wacht mij een taak. De "meuk "weghalen ( 4 vuilniszakken vol, incl. isolatiemateriaal) en de oude vervangen met frisruikende nieuwe.
We zijn gasten in ons huis.
Ieder het zijne.
 
Ook wij hadden (waarschijnlijk) last van een marter op zolder. Een beetje eigen schuld, ik had ventilatie openingen gemaakt in de zoldervloer boven de verdieping die ik nog van roostertjes moest voorzien. Door maanden afwezigheid ivm covid regels kon ik dit niet afwerken. Ideale omstandigheden voor de marter die behoorlijk wat isolatiemateriaal eruit had getrokken na het voorjaar. Intussen alles hersteld en afgewerkt. En elektrische ongedierte verjagers geplaatst. De dochter van mijn vriendin gebruikt de zolder ook regelmatig als oefenruimte voor haar drumstel. Marters houden niet van lawaai had ik begrepen dus dat kan ook helpen. En er komen ook katten over de vloer van buren en die zijn welkom. Tot nu toe geen last weer gehad. Wel van vliegen af en toe. Maar ja dat hoort bij wonen in een dorp met meerdere mestbulten en kippen binnen 50 meter. Maar de overlast is beheersbaar met horren en vliegenvangers.
 
Bedankt voor je reactie, welke elektrische ongedierte verjagers werken echt?
Of ze echt werken weet ik nog niet. Ze hangen er nu een paar maanden. Het merk weet ik niet precies. Ik heb er twee bij Intratuin gekocht die je aan 230 volt kunt aansluiten. Maar ik hoop dat het effect heeft. Het goed afsluiten van plekken waar ze onder de isolatie kunnen komen is denk ik minstens zo belangrijk.
 
Bovenaan