Vissen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mij bereikt de vraag via onze website, waar in Tsjechië op (zalm)forel gevist kan worden. Graag krijg ik tips waar dat mogelijk is. Zelf ben ik geen deskundige op dit gebied, daarom de vraag maar eens doorgespeeld via het forum.
 

kuurgast

Donateur
Lijstje van website vliegvissenineuropa.nl/Tsjechie :

Noord Bohemen - Jizera, Labe, Kamenice, Nisa, Ohre, Oleska, Ploucnice, Smeda, Svitava.
Oost Bohemen - Cista, Chrudimka, Jizera, Labe, Metuje, Oleska, Orlice, Upa.
Midden Bohemen - Berounka, Jizera, Litavka, Mohelka, Vltava.
West Bohemen - Kremelna, Mže, Otava, Radbuza, Strela, Svatava, Úhlava, Úterský potok, Vydra.
Zuid Bohemen - Blanice, Malse, Otava, Vltava, Volynka.
Noord Moravië - Bela Jesenicka, Becva, Moravice, Ostravice, Staric.
Zuid Moravië - Dyje, Svratka.
 
Hoera, eindelijk gaan we weer naar Tsjechië. Door ziekte is het er niet van gekomen. En nu gaan we gezellig met dochter en kleinzoon van 2,5 jaar. En dat is dus ook mijn vraag: moeten voor hem ook een visvergunning aanvragen. Hij loopt meer met opa mee dan dat hij vist, maar heeft wel een eigen hengel(tje).
Ik kan vinden dat jongeren tot 15 jaar iets moeten betalen, maar geldt dat ook voor zo'n ukkie? Wie weet het?
 
Geweldig!
Welkom terug en veel plezier.
Voor wat betreft het vissen van de kleinzoon: Ik zou het er op wagen:toppie:
Mocht het tot een confrontatie komen met een overijverige klabak, dan graag de naam en het rugnummer!
(daar heb ik wel wat mee!:ja::ja:)
Ik betaal de boete!

Goede vangst.
 
Voor de volwassenen misschien hierbij toch nog wat nuttige informatie.
https://www.chytej.cz/svazove-reviry/433034-otava-8/

Eeen beetje vertaald als volgt:

Het mag duidelijk zijn:

Beschrijving van de wijk
Instroom van de rivier de Moldau. Van stuw in Long Ves (r. 99,8 km) om de weg brug in Rejštejn (r. Km 107,8), met inbegrip van Losenice stroom (r. Km 107,8), rijden in en rijden naar Radešov Klášterský molen. Geen toegang tot de linkeroever van de overloop in Annínského station naar de uitlaat van de inrichting odchovného Klatovy Fisheries (r Km 102,5.) - vissen verboden - gekenmerkt door planken. Annín hele rit tot aan de poort naar Otava, Losenice stroom en al haar zijrivieren in de hele wijk zijn aan het broeden - vissen is verboden.
Alleen kunstvliegvissen is toegestaan in het hele gebied.

Kleinzoon met z'n hengeltje zal wel niet onder deze regelgeving vallen.

Gelukkig heb ik hier vers gefileerde zoute haring in de diepvries liggen:)
 

Ad Verschoor

Donateur
Met De Vissende Hollander naar Carplake Katlov visresort

m_katlov-tsjechie-karpervissen-vakantie-visvakantie-karper-3.jpg


Op 450 meter hoogte boven zeeniveau ligt het Tsjechische karperwater ‘Carplake Katlov’, eigendom van ‘Big Fish Man’ Jakub Vagner. Gelegen in de midden Bohemen met zijn vele heuvelruggen, slapende oude dorpjes en groene akkers, verscholen tussen de natuur op één van de heuvelruggen van het plaatsje Červené Janovice.

m_plattegrond-carplake-katlov.jpg


Plattegrond Katlov

Dit meerval- en karperparadijs is een waar mekka voor zowel de beginnende als gevorderde roofvisser, karpervisser, witvisser. Dit mooie visparadijs ligt op ongeveer 950 kilometer rijden van ons kikkerlandje. Het voordeel is wel dat je voor een groot deel over de Duitse snelwegen heen rijdt.

Naast de vignet van een paar euro bij de grensovergang heb je verder geen tolwegen of buitensporige kosten. Ook is Tsjechië zelf een erg mooi en goedkoop land ten opzichte van Nederland.

m_katlov-tsjechie-karpervissen-vakantie-visvakantie-karper-1.jpg


Het Katlov visresort bestaat uit Carplake Katlov, speciaal voor de karpervisser en Catlake Pohan, speciaal voor de meervalvisser.

Het Katlov visresort bestaat uit Carplake Katlov, speciaal voor de karpervisser en Catlake Pohan, speciaal voor de meervalvisser. Jakub Vagner heeft op beide plassen zelf de gehele onderwatervegetatie bepaald en aangelegd, om alles zo ‘fishy’ mogelijk te maken. Dat betekent: mooie taluds, eilandjes, diverse soorten waterplanten, nette aangelegde stekken, veel natuur en een verbluffend visbestand.

Catlake Pohan ligt naast het 25 hectare grote Carplake Katlov meer en is met zijn 2,5 hectare water en drie tweepersoons stekken een wat kleiner meer.

m_katlov-tsjechie-karpervissen-vakantie-visvakantie-karper-8.jpg


Katlov heeft maar liefst zeventien grote, dubbele stekken, tussen bijna elke twee stekken is een droog toilet gemaakt zodat je niet ver hoeft te lopen.

Bij de aankomstplaats kunt je je auto uitladen en parkeren, via deze weg kunnen alle spullen in een boot worden overgeladen om zo naar de visstek te varen. De aankomst plaats biedt drie verschillende gebouwen. Het eerste gebouw is een beknopte hengelsportzaak, het tweede gebouw is het huis van de beheerder die alles mooi kan overzien vanaf dit punt. En in het derde gebouw zijn zeer nette douches en toiletten geplaatst. Op de andere kant van het meer komt ook nog een sanitair gebouw, dit zou inmiddels klaar moeten zijn.

Faciliteiten

m_katlov-tsjechie-karpervissen-vakantie-visvakantie-karper-4.jpg

Catlake Pohan en Carplake Katlov zijn nu exclusief te boeken bij ‘De Vissende Hollander’ vakantiereizen en liggen op zo’n 960 kilometer rijden vanaf Amsterdam.

Vliegen naar Praag is nog sneller, een haal- en brengservice van het vliegveld naar het resort is extra te boeken in het pakket.

Katlov & Pohan beschikken over een douche-toilet gebouw, stroom, wifi op de centrale parkeerplaats. Ook doen zij maaltijdservice op de stek en je kunt er je hengelsportmaterialen huren en aas kopen. Daarnaast is er altijd een ervaren visgids aanwezig.

m_katlov-tsjechie-karpervissen-vakantie-visvakantie-sanitair.jpg

Wil je meer luxe en minder ‘back to basics’, dan zijn er ook enkele chalets beschikbaar op het terrein.

Op zo’n vijftien minuten rijden vanaf het resort bevinden zich restaurants en winkels, waaronder veel hengelsportzaken.


m_katlov-tsjechie-karpervissen-vakantie-visvakantie-te-huur-2.jpg

De prijzen zijn inclusief het gebruik van facilitaire voorzieningen en je mag een roeiboot gebruiken.

De prijzen om te vissen
• visvergunning 24 uur – € 42,- per visser
• visvergunning 2 dagen – € 37,50,- per dag per visser
• visvergunning 3 dagen – € 33,- per dag per visser
• visvergunning 4 dagen of meer – € 29,- per dag per visser
• vergunningen gehele meer 1 week € 5000,- (34 vissers)
• niet vissers 24 uur – € 2,-

m_katlov-tsjechie-karpervissen-vakantie-visvakantie-karper-5.jpg


Er is de mogelijkheid om allerlei items extra bij te huren.

Aanvullende informatie
Maximaal aantal personen: 34
Waarvan max. aantal vissers: 34

Wateroppervlakte 25 hectare
Gemiddeld vangstgewicht 11-14 kg
Zwaarste gevangen vis: 25 kg
Aantal visstekken: 17
Faciliteiten: Gas, water, elektra, toilet, douche,Wifi

m_katlov-tsjechie-karpervissen-vakantie-visvakantie-karper-9.jpg


Kenmerken: boot en/of voerboot toegestaan, hond(en) toegestaan, met visgids (optie), verhuur gehele meer (exclusief).

Voor nadere informatie kijk je hier: https://www.devissendehollander.nl/visvakantie-landen/tsjechie/.
 

kuurgast

Donateur
kleinzoon van 2,5 jaar. En dat is dus ook mijn vraag: moeten voor hem ook een visvergunning aanvragen
Toevallig kwam ik eindelijk het antwoord hierop tegen........ nee een kind tot 6 á 7 jaar heeft geen visvergunning nodig en mag met 1 hengeltje met kunstaas vissen. Er is verschil tussen de twee vis-unie's de Tsjechische (ČRS) en Moravische (MRS) die een klein verschil hebben hiermee. Zie leeftijd op chytapust.cz/Magazin/Zabava-a-inspirace/Rybareni-a-deti.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Boete voor vissen zonder Rybářský lístek/viskaart is 8000 Kč en mogelijk gevangenisstraf tussen 1/2 jaar tot 5 jaar. eagri.cz.
Een plaatselijke visvergunning is verkrijgbaar op het gemeentehuis voor 200 Kč.
Zie NL-beschrijving over deze vergunningen op campingfrymburk.cz.
 
Laatst bewerkt:
We hebben inderdaad er op gegokt dat we geen vergunning voor onze kleinzoon nodig hadden. Helaas bleek dat op het stukje rivier waar wij kampeerden net niet met een vaste hengel gevist mocht worden. Dit stond niet in de papieren die mijn man bij de vergunning gekregen had, maar wel weer in een ander boekje. Hij kon dus zijn visvergunning inleveren (alleen voor die week). Balen! Maar wel daardoor veel andere leuke dingen gedaan.
 
Bovenaan