Vimperk e.o.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie kent de omgeving tussen Vimperk en Husinec

Hallo
Wij hebben de tweede week van augustus 2 weken een huis gehuurd via Bohemia travel in Trhonin.
Wie kent de omgeving daar (misschien het huis Marek) en wat is daar zoal te doen voor jongens van 12 tot 17 jaar en ook voor ons zelf natuurlijk.
vr. gr.Willem
 
cesky kumlov is leuke plaatsje, beklimmen van de klet is leuk, best zware beklimming, met mooi weer uitzicht over oostenrijk, erboven is een restaurant met lekkere patatjes en tosti's. verder kan je in cesky krumlov ook raften. en leuk winkelen. cesky budejovice is ook een leuke stad. prachatice ook erg mooi vooral het stadsplein daar zijn veel cafeetjes waar je wat kan drinken en er zijn ook veel lekkere ijsjes enzo te koop.
 
Hallo Tsjechielen,

Ga 3 augustus weer naar Tsjechie, 1 week vlak bij Trutnov en daarna 1 week Sumavsko Hostice nabij Vimperk.
In omgeving Trutnov is zat te doen, te veel zelfs voor 1 week, maar als ik zoek bij omgeving Vimperk kan ik niet veel vinden ( ben misschien een beetje kippig of heb Altzheimer Light? ).
Kunnen jullie deze kippige oude vrouw een beetje helpen ?

Gr Hetty.
 
Zo, dat gaat snel, ik geef 1 tip en gelijk......

of bedoel je op de omgeving? Ik vond de direkte omgeving van Vimperk niet zo, maar als je het Sumava / Boheemswoud inrijd is het wel prachtig...

De steden Strakonice, Prachatice en Pisek zijn in de buurt en zeker de moeite waard...
Hier vind je een kaartje van Zuid Bohemen, Vimperk vind je rechts onder aan de kaart...

Vimperk ligt op de rand van Zuid en West Bohemen.

In West Bohemen is het plaatsje Klatovy de moeite waard.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Een uitstap naar Český Krumlov en terug over [SIZE=-1]České Budějovice [/SIZE]moet zeker een onvergetelijke indruk nalaten. Geniet ook van het rijden en het landschap onderweg.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vimperk (Een impressie van voorjaar 2009) deel 1.

Vimperk met 8000 inwoners ligt in het Boehmerwald op ongeveer 25 kilometer ten noorden van de grens met Zuid-Beieren.
Het ligt op 700 meter boven de zeespiegel, in het rivierdal van de Volynka en aan de voet van de berg Boubin.
Wij logeren in hotel Terasa (Website ook in het nederlands www.hotelterasa.cz). Een goed en net hotel met een goedkoop arrangement voor 5 dagen met halfpension en vriendelijke bediening.

HPIM2733.jpg IMGP5505.jpg

Vimperk is deels gebouwd op een uitlopende rots en dat is direct merkbaar, tijdens de wandeling richting centrum. Een helling met een stijgingspercentage van 27% geeft toegang tot het langgerekte marktplein. Hier blijkt dat er al meerdere gebouwen gerenoveerd zijn, zoals bv. de klokkentoren en het "oude" raadhuis van Vimperk.
Ook het informatiekantoor voor toeristen (VVV) vinden we aan dit plein. Opvallend was op weg naar dit plein toe, dat in het benedendeel van Vimperk veel renovatiewerkzaamheden plaatsvonden aan de meest uiteenlopende gebouwen van hotel tot winkel, woningen en bar.

HPIM2813.jpg HPIM2740.jpg

Via de stijgende straat bereiken we het Svoboda-marktplein met links het vvv-kantoor, in het midden de klokkentoren en rechts het "oude" raadhuis. Op de achtergrond zien we nog de Maria ten Hemelvaartkerk.Gedurende onze gehele wandeling veel historische gebouwen.
Het "oude" raadhuis dateert uit de 18e eeuw en in de kelder is nu het minimuseum van het "Gouden Pad" gevestigd.
Het Gouden Pad ("Goldener Steig") is de handelsroute, die ontstond in 1359 om vooral zout te vervoeren van Passau naar Vimperk. Nog steeds zijn zeer oude delen van deze route terug te vinden tussen beide plaatsen.
De klokkentoren werd gebouwd in 1500. Na een brand in 1861 is de toren herbouwd in 1866 en heeft z'n oude stijl behouden.
Ook de Maria ten Hemelvaartkerk dateert uit de 14e eeuw en in 1500 werd de Sint Anna kapel aangebouwd.
Aan het eind van het marktplein (het hoogste deel) beginnen delen van de historische stadsmuur zichtbaar te worden.
(wordt vervolgd)
 

Ad Verschoor

Donateur
Vimperk (Een impressie van voorjaar 2009) deel 2.

We wandelen verder richting het slot Vimperk, maar eerst moet nog een hoge trap genomen worden. Vandaar volgen we de stadsmuur waar zich de zwarte toren ( Schwarzes Tor) bevindt. Deze toren bewaakte de toegang tot het slot Vimperk en was daarmee ook onderdeel van de stadsmuur.

IMGP5644.jpg IMGP5651.jpg

Naar boven wandelend komen we langs uitkijkposten, die prachtige beelden te zien geven van het historisch deel van Vimperk.
Ook de klokkentoren en de Maria ten Hemelvaartkerk zijn zichtbaar van bovenaf.

IMGP5650.jpg HPIM2741.jpg

Slot Vimperk

Aankomend richting Vimperk valt het slot direct op en ziet het er vanaf beneden groots uit, zoals duidelijk is uit bovenstaande foto.
Het slot dateert uit de periode 1350-1400 en was bedoeld om de gouden handelsroute te beschermen. Het kasteel is in een opmerkelijk goede staat gebleven. Na een reeks branden in de 17e eeuw is er druk gerenoveerd totdat er weer een brand uitbrak in 1857. Het mooie renaissance paleis is daar gelukkig bij ongedeerd gebleven. Later zijn grote delen van het kasteel opnieuw gerenoveerd.
Nu is er een streekmuseum in gevestigd met natuurhistorische informatie over het Boheemse Woud en glaskunst.
Een deel van de collectie is gewijd aan de boekdrukkunst, die hier sinds 1484 bekend is. Specialiteit is de productie van miniatuurkorans, die geëxporteerd worden naar islamitische landen.
(wordt vervolgd)
 

Ad Verschoor

Donateur
Vimperk (Een impressie van voorjaar 2009) deel 3 en slot.

Helaas waren wij te laat op de dag om kasteel en museum nog te bezoeken, maar wij hoorden van anderen dat ze een bezoek zeker waard zijn. Op één van onze volgende reizen zullen wij dit zeker nog doen.
Via de binnenplaats verlaten wij het kasteel om onze wandeling te vervolgen.

IMGP5655.jpg HPIM2727.jpg

Middels een pad aan de andere zijde van de uitlopende rots bereiken we beneden de kerk van de Heilige Bartholomeus, die ongeveer gelijk gebouwd moet zijn als het kasteel en is bedoeld als uitvaartkerk op de oude begraafplaats van Vimperk.

Ik hoop met deze rondwandeling door Vimperk iets te hebben laten zien van deze stad, die minder mooi is dan vele andere plaatsen in Tsjechie. Door z'n ligging is de stad echter uiterst aantrekkelijk voor dagtochten in de omgeving.

Trips en bezienswaardigheden rond Vimperk.

Op deze reis hebben we verschillende mooie tochten gemaakt. Zo hebben we een schitterende rit gehad door Zuid-Beieren via Freyung naar Spiegelau om vervolgens bij Zelezna Ruda weer Tsjechie in te trekken. De weg (bosrijk en heuvelachtig gebied met verschillende haarspeldbochten) richting Klatovy en via Susice terug naar Vimperk.

IMGP5444.jpg

Ook onze bezoeken aan Pisek, Tyn nad Vltavou en Cesky Krumlov waren heel goed te doen.
Richting Cesky Krumlov is het aan te bevelen om de weg te volgen vanaf Prachatice. Een schitterende weg door de bossen met mooie vergezichten en door pittoreske dorpjes.

Tijdens ons volgende bezoek aan Vimperk (eind april 2010) hopen we een korte rondrit te maken door Nationaal Park Sumava en gaan we met de trein vanuit Vimperk naar Kubova Hut (het hoogstgelegen treinstation van Tsjechie) om van daaruit te wandelen naar de oerbossen (Boubinsky Prales) genoemd naar de berg Boubin die er een paar kilometer vanaf ligt en met z'n 1362 meter het hoogste punt is van de Sumava of het Boheemse Woud.

Als nieuw te bezoeken plaatsen willen we nog Klatovy, Ceske Budejovice, Hluboka nad Vltavou en Prachatice aandoen.

Informatie

In de voorliggende berichten zijn verschillende websites genoemd.
Deze verdient extra aandacht omdat Vimperk beschikt over een mooie site met informatie in het Tsjechisch, Duits en Engels. U vindt er uitgebreide beschrijvingen met foto's van alle bezienswaardigheden in en rond Vimperk. Het adres luidt: http://www.vimperk.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
HPIM2733.JPG


Jawel, volgende week zondag (25 april) weer richting Vimperk.
Ik ben, gelet op alle werkzaamheden vorig jaar, benieuwd wat er allemaal veranderd is.
Begin juni hoop ik jullie opnieuw te informeren over Vimperk en haar omgeving.
Tot dan. groet
 

Ad Verschoor

Donateur
Vimperk (Een impressie van voorjaar 2010) deel 1.

Vanaf hotel Terasa (www.hotelterasa.cz) wandelen we omhoog naar het Svoboda-plein. Het is een aardige klim, waarbij we onderweg een paar houten huizen zien in het korte Innocenz-straatje en dichtbij de klokkentoren van Vimperk.
Normaal gesproken zie je deze huizen op het platteland, maar niet in het centrum van een stad.
Ze dateren waarschijnlijk uit de 17e eeuw en zijn typisch voorbeeld van de volksarchitectuur in het Boehmerwald.
Na een jaar valt het ons op, dat in rap tempo wordt gerestaureerd aan de vele oude panden aan het Svoboda-plein, maar ook in de directe omgeving.
Eenmaal boven zien we een mooi plein, dat er bovendien keurig uitziet.
In een vorige bijdrage heb ik het plein laten zien van de andere kant met de klokkentoren, het oude raadhuis en de Maria ten Hemelvaartkerk.

Pa. Tsjechie 2010 021.jpg Pa. Tsjechie 2010 023.jpg

Op het plein vinden we twee bronnen, die beiden afkomstig zijn uit de 18e eeuw en gemaakt zijn van graniet. Op de foto zien we de bovenste bron met de heilige Florian. De heilige is in ware grootte te zien en draagt een vaan. Vanaf hier beziet hij de stad en het dal waardoor de rivier Volynka loopt.
In het verre verleden waren er 3 bronnen van hout, die met elkaar verbonden waren door houten waterleidingen en die er tevens voor zorgden, dat woningen en het oude raadhuis van water werden voorzien. Helaas zijn deze tijdens branden verloren gegaan.
Aan de zuidzijde van het plein bevindt zich Huis Nr.8, dat in het verleden dienst heeft gedaan als raadhuis. Nu nog is het gedeeltelijk in gebruik bij de gemeente. Het huis is bijzonder, omdat het als enige bewaard gebleven is tijdens de grote brand in 1904.
Onder het huis bevinden zich gotische kelderruimtes, waarin nu het mini-museum van het "Gouden Pad"is gevestigd.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (54).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (58).jpg

Op het plein bevindt zich ook de VVV op de hoek van een steegje. Dit wandelen we af, waarna we terecht komen op het beneden plein "Pivovarska".
Er staan enkele bankjes en er is zelfs moderne kunst te zien. Het pleintje ademt dan ook een heel andere sfeer uit. Toch is weer een oplopende straat te zien richting het kasteel. Mijn vrouw Marja is in Tsjechie steeds heel gelukkig met haar nordic-walking stokken.
Het tweede plaatje is bijna hetzelfde, maar indrukwekkend te zien hoe hoog het kasteel overal bovenuit rijst. Ik vind het een machtig schouwspel.

Pa. Tsjechie 2010 031.jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (66).jpg

Op de terugweg naar het hotel lopen we langs het huis "Zum Hirsch"
(Dum U jelena) Nr.61
Het huis is versierd met een muurschildering van de legende van Sint Hubertus. Hertengewei en crucifix bezien van bovenaf de drukte in de straat. Afbeelding en voorwerpen geven aan dat het huis vermoedelijk de woning was van een jachtopziener. Het is een van de oudste gebouwen van Vimperk buiten het plein.

Pa. Tsjechie 2010 030.jpg

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Vimperk (Een impressie van voorjaar 2010) deel 2.

Per auto bezoeken we "nieuw Vimperk". We zien duidelijk dat dit moderne deel van de stad eveneens op een heuvel is gebouwd.

Pa. Tsjechie 2010 034.jpg

De flats die we te zien krijgen zijn tot 8 etages hoog en het hoogteverschil tussen de flats bedraagt 2 etages.
De buitenkant is van een moderne vormgeving met balkon en ook intercom bij de deur ontbreekt niet.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (30).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (16).jpg

We verlaten dit deel van de stad en rijden naar boven richting kasteel. De weg voert langs "Volynka" de nieuwe begraafplaats.
Vanaf hier een weids uitzicht over de vallei en nieuw Vimperk.
Gezichtsbepalend voor de begraafplaats is de kerk van het Heilig Hart van Jezus, die gebouwd is in 1912. De smalle puntige toren met gotische ramen boven de entree en een gipsenbeeld van Christus aan het kruis naast de deur, onderstrepen de ernstige en sombere sfeer van de plek die de laatste rustplaats is voor de bevolking van Vimperk.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (78).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (77).jpg

Trips en bezienswaardigheden rond Vimperk.

In mijn impressie 2009 heb ik al verschillende mogelijkheden gemeld. Deze keer hebben we (vanuit Vimperk) Klatovy, Hluboka nad Vltavou en Prachatice bezocht en ook deze plaatsen zijn heel goed bereikbaar op een dag. Voor een uitvoerige beschrijving verwijs ik naar mijn reisverslag.
In juni 2011 starten we opnieuw een reis van 16 dagen door Tsjechie en ik hoop jullie dan weer van de ontwikkelingen en mogelijkheden in en rond Vimperk op de hoogte te stellen
 
hotel Terasa

Ad, leuk de beschrijving van Vimperk. Wij willen volgend jaar zomer 1 week naar die omgeving. Je schreef: Vimperk is minder mooi dan andere Tsjechische steden. Als ik je foto's bekijk lijkt het me toch wel leuk. Wij waren eens 1 week in Susice en hadden het daar erg naar ons zin. Is het vergelijkbaar met Susice?
Wij komen vnl om te wandelen en 's avonds gezellig ergens te eten in een leuk restaurantje. Wij waren weg van de omgeving en de wandelmogelijkheden!

Wat moet ik me van hotel Terasa voorstellen? Is het leuk gelegen en kun je in de buurt goed parkeren? Wij zijn eens op de bonnefooi naar Tsjechie gereden en kwamen er toen achter dat er toch veel (in onze ogen) slechte hotels zijn. Het hoeft geen Hilton te zijn of zo maar goede bedden, lekker ontbijt, gezellige sfeer, schoon en aardig ingericht.
 

Ad Verschoor

Donateur
Hallo Yohe,
Begin mei gaan wij weer naar Tsjechie en starten in Vimperk (3e keer). Het hotel is sober en goed met een prima keuken. Het ligt aan de weg van Freyung naar Strakonice met het terras aan het water. De auto wordt achter het hotel
geparkeerd op een afgesloten plaats. Vimperk ligt niet zo heel ver af van Susice, maar als plaats zijn ze niet vergelijkbaar.
Wij vinden Vimperk een prima stek, omdat je er alle kanten op kunt. Een beschrijving van de mogelijkheden is te vinden in mijn reisverslag van dit jaar.
Plaats en hotel zijn voor mij een absolute aanrader.
 
Bovenaan