Vietnamese markten, winkels en bazars

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ron, in Tsjechie wonen ongeveer 56.000 Vietnamezen. Dat is in een land met 10.425000 inwoners niet echt veel.
Maar omdat er zoveel Vietnamezen in de (straat)-handel zitten, vallen ze gewoon wat meer op.
De meeste Vietnamezen zijn de nazaten van de, door het toenmalige communistische regiem binnengehaalde, goedkope arbeidskrachten.
Toen het wat minder ging met de economie, waren zij de eersten die ontslagen werden. Zo ontstond de straathandel, meestal door een soort Mafia gecontroleerd...Men stond/staat vaak met de zelfde handel, tegen dezelfde prijzen op de markten. In het begin voor een hap rijst en een schamel onderkomen. Het gaat nu, gelukkig, met veel Vietnamezen een stuk beter! Maar de Handel, is nog steeds onder controle van een beperkt aantal Topfiguren.

Dat klopt grotendeels char maar er worden nog steeds veel vietnamezen naar Tsjechie gehaald. Ik sprak onlangs met twee jonge vietnamese meisjes die hier in een winkel werken. Ze lieten niet veel los maar vertelde me wel dat ze in totaal 40 jaar moeten blijven hier. Daarna mogen ze terug naar hun eigen land en dat waren ze dan ook zeker van plan. Het valt mij ook op dat er steeds meer vietnamese handel vanuit normale winkelruimtes plaatsvind. Aan de ene kant is dat natuurlijk een goede ontwikkeling. Aan de andere kant zoek ik hier al maanden naar een verkoopruimte en in al die maanden heeft er nog niet een te huur gestaan. Wel zie ik steeds winkels die er mee ophouden en zie dan een week later vietnamezen in deze zaken staan met hun eigen handel. Ze lijken een monopoly positie te hebben om zaken over te nemen als ze leeg komen te staan. Weet iemand daar meer over te vertellen? Inmiddels maak ik me enige zorgen of ik nog wel aan een winkelruimte ga komen. Tegelijkertijd vraag ik me af of het wel goed is voor de diversiteit en aantrekkelijkheid van een stad als dit nog enige jaren zo door gaat.
 
Vorig week in/op een Vietnamese markt geweest.

Veel agenten liepen er rond om de waren te controleren.

Ik denk dat langzamerhand de handel er een beetje uit gaat en de Vietnamezen zich vestigen in normale winkels.

Geen idee of deze winkeliers zich kunnen ontrekken aan de Vietnamese maffia.

De tijd zal het leren.
 
Vorig week in/op een Vietnamese markt geweest.
in welk dorp of plaats bent u dan geweest.
We gaan in de juli naar techie en we zijn op zoek naar zo`n markt.
We konden ze vorig jaar niet vinden in 2008

hebben ze op de vietnamese mark in praag veel (neppe)merkkleding? en goedkope kleding?
waar heeft u deze kleding gevonden in praag?
ik wil daar in juli 2009 graag naar toe. Maar ik weet niet waar ik ze kan vinden kunt u mij dat vertellen?
 
Ik ga over een paar weken naar het Zittau gebied in Duitsland. Ik zag dat dit in de buurt was van Liberec, nu heb ik een vraagje;
Heb je hier ook allemaal van die vietnamese marktjes waar ze van alles verkopen zoals kleding enz? Alvast bedankt!:top:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Douanebeambten nemen namaakgoederen ter waarde van 12 miljoen kronen in beslag

Douanebeambten uit Usti nad Orlici hebben op maandag, 4256 paar schoenen uit China, in beslag genomen. De schoenen zijn vervalsingen van het merk Mizuno. De geschatte schade bedraagt ongeveer 12 miljoen kronen.

Zondag nog werd een Poolse burger op de D11 gestopt door de douanebeambten van Hradec Kralove en Pardubice. De man vervoerde 93 paar schoenen en 141 stuks kleding. Waarschijnlijk waren het valse merken Adidas, Nike, Puma, Lacoste, Versace en Dolce & Gabbana. De goederen zijn in beslag genomen.

Volgens zijn verklaring heeft de man de goederen gekocht op de Praagse markt, en overgebracht naar Polen voor persoonlijk gebruik. De boete kan oplopen tot een half miljoen kronen.

novinky.cz
 
hoi allen,
kom nu al jaren in tsjechie en zoals gewoonlijk kopen wij hier veel kleding en schoenen, maar we zijn volledig uitgekeken op de vietnamese markten.
prijzen zijn hoog en na onderhandelen net zo duur-goedkoop als in de winkels.
we zijn nu in omgeving trutnov en ook daar in het centrum genoeg winkels en zo zijn er veel meer plaatsen.

maar vergelijk zelf maar als je hier bent... ;)
 
We hebben onze vaste Vietnamees die gewoon in een winkel zit in Klatovy. Lekker lage prijzen en geen gezeur. Was van de week in Domazlice, gelijk in de hoofdstraat rondgekeken. Er zitten hier zo'n stuk of 10 Vietnamezen met soms heel mooi spul. Zonen en schoondochters hebben hier flink ingekocht voor het komende najaar en winter. :wow:
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ik kom bijna nooit op dergelijke markten, ze zijn te opdringerig en verkopen rotzooi.
Ooit eens een beginnersfout gemaakt jaren geleden en een paar nepsportschoenen gekocht, vielen al snel uit elkaar. Ga gewoon naar de winkel, misschien wat duurder maar wel van normale kwaliteit, goedkoop is duurkoop!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Douane controleert opnieuw hallen in Hatě

Bij kontrolles in Hatě nabij Znojmo hebben douanebeambten zondag opnieuw naar valse verkoopswaar gezocht. In drie hallen hebben ze meerdere zaken in beslag genomen. De goederen droegen alle valse merknamen. De verkoop zou de eigenaars van de merknamen miljoenenschade hebben toegebracht. De woordvoerdster van de douane verklaarde dat niet alleen in de verkoopshallen maar ook in de gestationeerde wagens wordt gekontroleerd.

idnes.cz

novinky.cz

DMK2da04d_IMG_0040.jpg
 
Het gaat slecht met de Vietnamese markt in Kraslice.
Vreselijk slecht.

De kramen op de middenpaden zijn dichtgetimmerd.
Er is nog weinig te doen.

Ik denk dat binnen 2 jar de zaak gesloten is.

Maar: de Vietnamezen openen gewoon winkeltjes in de stad, hoeven ze ook niet de hele dag in de kou te zitten.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Bij kontrolles in Hatě nabij Znojmo hebben douanebeambten zondag opnieuw naar valse verkoopswaar gezocht...

Vandaag deelde de douanedirectie in Brno mede dat het om een 100.000 kledingstukken ging met de logo's van verschillende gerenommeerde internationale merken. Verder ook 15.000 DVD's en CD's. Ook werden duizenden uurwerken en verschillende toebehoren in beslag genomen. Verder werden honderden gevaarlijke vuurwerk- en springstofartikelen, die alleen door pyrotechniekers mogen afgevuurd worden, uit omloop genomen. Hierbij is ook de politie betrokken ivm de wetgeving op illegaal bezit en verhandeling van vuurwapens.

radio.cz
 
Bovenaan