Vietnamese markten Reuzengebergte

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij gaan in juli weer naar Krkonose, in de buurt van Zacler. Zijn daar nog ergens Vietnamezenmarkten bij de grens? Of anders komend vanuit Dresden (Hrensko of Liberec). Weet iemand dat?
 
In Kudowa Zdroj bedoelt U wel ?En dat is een Poolse markt, geen Vietnameezen hoor! En dan is er een groote markt in Jelenia Gora en in Karpecz is er markt van beneeden tot naar boven langs de hoofdstraat die naar die beroemde bezienswaardige noorse houten kerk gaat.Je kan daar koopen blijven hoor....Trouwens de markt die meneer Verschoor bedoelt in Hrensko is door het Elbehoogwaater weggespoelt, daar hadden ze toch niets leuks gehad, drank en wat rommel...Veel sucess met koopen en koop geen troep!
 
Aha. Mijn persoonlijke ervaringen met die markten zijn erg slecht. De kwaliteit die je bij deze stalletjes koopt is erg beneden peil en ik ben absoluut niet iemand die zweert bij dure merkartikelen.
Het namaken van spullen is echter strafbaar en we weten allemaal dat de hier aangeboden producten namaak zijn en daarmee maak je je in feite schuldig aan heling. Als er op het forum de vraag kwam of iemand nog een goed adres weet waar gestolen goederen worden verkocht, zouden we daar allemaal - terecht - over vallen.
Ik heb het dan nog niet eens over de beroerde arbeidsomstandigheden waaronder deze goederen gemaakt worden. Het kan niet voor niets over de halve aardbol versleept worden: er wordt beknibbeld op levensomstandigheden van medemensen en mocht dit argument ons koud laten, ook op kwaliteit. Als je dat goedkope jasje drie keer aan hebt en daarna is de ritssluiting kapot, dan was het niet goedkoop. Dan was het slechts een belasting van het milieu.

De opmerking over de vervuilde alcohol behoeft misschien wat meer uitleg. Tsjechië kampt op dit moment met een aantal problemen: een watersnood en een corruptieschandaal waarvan we waarschijnlijk nog slechts het topje zien. Een tijd terug speelde het nu al min of meer vergeten schandaal rond de giftige alcohol.
Dat laatste schandaal eindigde min of meer abrupt. Hier en daar zijn wat schuldigen opgepakt, maar echt doorvorst is het niet. De kans is aannemelijk dat er voorraden staan te wachten voor betere tijden.

Nu met de afgenomen aandacht voor dat schandaal - vanwege een nieuw schandaal en de watersnood - kunnen die voorraden nu op de markt worden gebracht. Geen beter gebied om dat te doen dan in de grensstreek - de slachtoffers vallen dan verspreidt in het buitenland - daarnaast zijn de daar opererende markthandelaren minder bekend met het product en zijn ze het gewoon niet al te veel vragen te stellen over dat goedkope product.

En mocht het dan toch nog uitlekken zal de politiek hier ook zeer blij mee zijn: want alcohol is altijd interessanter dan politiek.

Ik wilde slechts waarschuwen. Maar het kan natuurlijk altijd nog zo zijn dat dit soort opmerkingen hier niet thuishoren, dan kan ik daar ook mee leven.
 

kuurgast

Donateur
We gaan wel erg off-topic ,maar wat Dieter schrijft over de vervuilde alcohol is juist.
Er zijn nog steeds grote hoeveelheden van deze alcohol niet gevonden en er zijn nog steeds mensen die hieraan doodgaan. Zelf ben ik ook bang dat tijdens de vakantieperiode de buitenlandse toeristen niet weten wat ze voor sterke drank kopen en hoe ze kunnen zien of die "veilig" is of niet.
 
ok, allemaal bedankt voor de info. Overigens is niet alles namaak wat men verkoopt, wij hebben een aantal jaren terug een leuke brievenbus gekocht. Zoeken deze keer wat goedkope voetbalshirts voor de kids.
 
Dieter;over je beroerde de arbeidsomstandigheden waaronder die goedkope kleding gemaakt is.
Als ik me niet vergis was de fabriek die laatst ingestort is, een fabriek die spijkerbroeken á 100-200 euro maakt van de ''betere'' merken.
Dat is wrang, de consument veel laten betalen en de werknemers als ratten in een kooi laten werken.
Dan maar liever alles goedkoop, dus ook de prijs en kwaliteit.
Tevens de zooi die je hier koopt á 3-4-10 euro, komt heus niet uit een betere plek dan hetgeen wat zij daar aan de grens verkopen.
Laten we niet doen alsof we dom zijn. Laat die vietnamezen lekker verkopen, en koop er eens wat.
Ze kunnen ook andere dingen doen om aan geld te komen die veel minder leuk zijn voor de omgeving.
En denk er ook wel aan dat zij flink wat dagjes mensen uit Duitsland naar Tsjechie trekken. Die eten daar wat, tanken, doen wat boodschappen etc.
 
Ik denk ook echt niet dat ik de wereld verbeter door daar wel of niet te kopen.

Maar ik verbeter in elk geval mijn smaak niet, door er wel te kopen. Maar dat is persoonlijk. Met echt of niet heeft het ook niet te maken.
 
hallo,
wij gaan deze zomer ook weer naar tsjechie.
we zitten in het plaatsje cerny dul vlak bij trutnov en vrchlabi.
we zijn vorig jaar naar de markten in cheb geweest, dat was heel erg leuk!
weet iemand nog meer van zulke markten in de omgeving trutnov?

gr michelle
 
Bovenaan