Veteranenkenteken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dag allemaal, ik ben benieuwd of iemand op de hoogte is van de huidige voorwaarden en voordelen voor het verkrijgen van een veteranenkenteken op een auto (of motorfiets) in Tsjechie.

Zelf leg ik momenteel de laatste hand aan een restauratie van een Lada Niva Mk1 uit 1983. Op diverse filmpjes op "Joeptjoep" zijn bij klassiekerevenementen in CZ voertuigen waar te nemen van gelijke leeftijd of zelfs jonger, die een groengeletterde veteranenplaat dragen. Het maakt mij erg nieuwsgierig. Als het bijvoorbeeld inhoudt dat je slechts een beperkt aantal kilometers per jaar mag rijden en minder vaak naar de STK hoeft, ben ik al blij. Het op normaal kenteken zetten van een (ex NL) auto in CZ is mij al gelukt.
 
Dag B@rt, zelf hebben wij een aantal Škoda's welke in aanmerking zouden kunnen komen voor een veteranenkenteken en welke wij ook uit Nederland hebben geïmporteerd.

Op al onze auto’s hebben wij een gewoon CZ kenteken. Zoals vele zaken in CZ zijn de regels niet makkelijk en naar onze mening is het veteranenkenteken alleen interessant als je geen gewoon kenteken kan krijgen.

Onze auto’s zijn zo’n 3 jaar geleden op kenteken gegaan en toen waren de voordelen versus nadelen duidelijk, om een gewoon kenteken te nemen.
- Elk jaar STK en alleen bij een bedrijf welke de "echtheid" van de veteraan kan bevestigen (dus geen aanpassingen aan het voertuig).
+ Lagere premie verzekering (maar die zijn sowieso al niet hoog).
- En dat lelijke groene bord (eigen smaak).
+ Geen eco tax (10.000).
 
Dank je wel voor het snelle antwoord! Op zich vind ik de plusjes en minnetjes nog wel te begrijpen, behalve de eerste. Op naam van mn schoonmoeder heb ik in CZ een smart hobbelen uit 2003 op gewoon kenteken, die heeft eens in de twee jaar StK. Bijzonder als een veteraan dan elk jaar de STK moet hebben, terwijl deze amper rijdt in vergelijk met een reguliere auto. Dat ging toch om een momentopname van veiligheid..? Heel bijzonder. Of is het als een stuk erfgoedbewaking...
 
Na wat googelen is het nu niet dat een veteraan elk jaar moet worden gekeurd, maar er moet wel elk jaar worden gecontroleerd of het voertuig nog "veteraan" is.
Voor mij was het meest onhandige dat dit bij een speciale club moet (welke ik niet dichtbij heb) en niet bij de "normale" STK.

Ik lees net aan het einde van het artikel dat iemand heeft opgemerkt dat het nu ook elk 2 jaar is. Dus dat is dan nu geen verschil, behalve dat het bij een veteranenclub moet.

Nog een artikel;
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Artikel van iVeteran heb ik zojuist (mbv google translate) eens doorgelezen. De periodieke belangrijkdoenerij voor het vaststellen van authenticiteit klinkt op papier erger dan in de praktijk ten uitvoering wordt gebracht. Authentiek kan, spijkers op laag water zoekend, betekenen dat ieder deel matching moet zijn of gelijksoortig vervangen. Wat nou als er een motorconversie is gedaan die al in 1969 is uitgevonden, maar nooit zo op het model door de fabrikant gevoerd... geen Vkenteken? Toch zie ik ze voorbij komen. Ik denk dat ik komende vakantie maar eens met Vkenteken-eigenaren ga praten om de praktijk te vernemen.
 
Vkenteken-eigenaren ga praten om de praktijk te vernemen.
Lijkt mij een goed idee.

Als ik op bijeenkomsten kom, zie ik ook genoeg voertuigen met een nieuw wit kenteken (ook oude witte, maar dat vinden eigenaren leuk, net als de blauwe in NL). Deze eigenaren zullen waarschijnlijk de nadelen van de groene belangrijker vinden dan de voordelen. De groene zitten meestal op bijvoorbeeld auto's met rechts stuur.

Succes met de keuze en misschien zien we elkaar een keer op een meeting.
 
A je kunt zelf uitstekend in tsjechisch communiceren ,dus al deze hordes zelf nemen ? B je neemt een standaard cz kenteken zonder problemen.
Ik voorzie zoals nostradamus een eindeloze kwelling in de bureaucratie.
Ooit zelf eens een Duitse quad onder (lof) geïmporteerd ,kon hier alleen als landbouw voertuig worden toegelaten .
Deze oplossing kwam na een heeeeele lange en veeele telefoontjes met heeeel veel instanties.
 
B je neemt een standaard cz kenteken zonder problemen.
Zelfs dat kan niet altijd zonder problemen met een veteraan of "normaal" voertuig.

Uit eigen ervaring;
aanhanger tot 500kg is me niet gelukt
aanhanger die voldoet aan Duitse 100km/h maar in CZ 80km/h
Volkswagen LT speciaal gekocht in Nederland, omdat die 2800kg mag trekken, maar in CZ maar 2000kg
Škoda Rapid 1987 omgebouwd tot cabriolet (toen die nieuw was). Gelukt, maar duurde wel 1 maand bij de STK voordat ze dat voor elkaar hadden.

Zodra het voertuig een EU goedkeuring heeft geen probleem, maar alles daarvoor is het maar afwachten wat lukt en mag.
 
Bovenaan