Verwarming

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

het lijkt me verstandiger om gewoon de waterleidingen af te tappen voor de winter.
elektrisch verwarmen volgens het normale tarief is gewoon veel te duur.
ook om het boven het vriespunt te houden.

Vraagje aan je Curious:

Wij gaan komend jaar een nieuw huis bouwen en willen er vloerverwarming inleggen. Waterbuizen op gas. Er loopt nl. een gasleiding langs de kavel. (We willen overigens ook gaan koken op gas)

Is het een stom idee om dat dmv die vloerverwarming op gas je huis boven nul te willen houden in de winter als je er zelf niet bent?
Ik weet dat elektra nogal eens wil uitvallen maar gas????
 
als de elektra uitvalt stroomt ook je warme water niet meer door de buizen (pomp loopt op elektriciteit).

maar volgens mij hoeft stroomuitval niet te betekenen dat je huis meteen bevriest. Dat duurt toch wel een tijdje...
 
ja, helaas heeft een gasketel ook elektra nodig.

sommige bedrijven gebruiken ook een topni kabel (een soort kabel die als een verwarming werkt) dan hoeven ze niet de hal te stoken.
je legt/monteerd de topni kabel naast/tegen de waterleiding en eromheen de isolatie. werkt goed en is niet duur. of het voor een huis ook zinvol is ????
stroomverbruik is in ieder geval gering.
 

Vodnik

† In Memoriam
sommige bedrijven gebruiken ook een topni kabel (een soort kabel die als een verwarming werkt) dan hoeven ze niet de hal te stoken.
je legt/monteerd de topni kabel naast/tegen de waterleiding en eromheen de isolatie. werkt goed en is niet duur. of het voor een huis ook zinvol is ????
stroomverbruik is in ieder geval gering.

Stroom verbruik van deze kabel is 10watt per meter. ik heb het om mijn leidingen maar inmiddels tap ik weer af als ik voor meer da neen week niet aanwezig ben. De stroomkosten zijn hoog!

(50 meter 500 watt, schakelt in als de temp. van de leiding onder 4 graden komt, tel uit je winst -kosten dus-!)

(kabel wordt onder andere geleverd door AEG / Electrolux / De Dietrich maar is ook bij obi/hornbach/bauhaus verkrijgbaar)
 
heb je dan wel isolatie rond de buis ?

want zoveel kan het toch niet zijn om alleen de buis boven het vriespunt te houden.
(de complete ruimte verwarmen moet toch 100x of meer kosten)
ik heb het zelfs gezien om de dakgoot ijsvrij te houden.
ben toch benieuwd naar de kosten!
 
Ik heb het geloof ik wel eens eerder gemeld.
Ik verwarm electrisch middels een ketel en radiatoren.
In de winter zet ik, bij afwezigheid, de thermostaat op vier graden.
Het water bevriest niet en het huis blijft heel.
Het kost wat maar je krijgt er ongezien nog meer voor terug.

Groet van een ijskouwe.
 
Nee hoor, ongezien verrijking.

Wat wil het geval.
Huis misschien een beetje vochtig, gaat vriezen, water zet uit bij vriezen en de muren klappen, scheuren uit elkaar.

Zo zie je maar weer dat als de ijskap smelt dit geen stijging geeft maar een daling van het zeeniveau.

Maar dit terzijde.

Ave.
 

Vodnik

† In Memoriam
heb je dan wel isolatie rond de buis ?

want zoveel kan het toch niet zijn om alleen de buis boven het vriespunt te houden.
(de complete ruimte verwarmen moet toch 100x of meer kosten)
ik heb het zelfs gezien om de dakgoot ijsvrij te houden.
ben toch benieuwd naar de kosten!

Uiteraard zijn de leidingen (20 mm plastic) geisoleerd, bovendien is de verwarmingsdraad er niet omheen gewikkeld maar met tape vastgeplakt (een soort ducktape).
Probleem is dat de verwarmingskabel niet in te korten is dus wordt er ook kabel over buis geplakt waar het minder noodzakelijk is, of je moet er een kortere kabel met eigen thermovoeler voor gebruiken.
Mijn ervaring is dat de kabel ca 4 kWh verbruikt in 24 uur. De aansluitwaarde is 500 Watt, over 24 uur is dat 12kW dus is de thermostaat blijkbaar 1/3 van de tijd ingeschakeld.

Als ik twee weken niet aanwezig ben, de eerste 4 dagen verwarming niet nodig is (omgevingswarmte!) verbruikt ik dus in de overige 10 dagen ca 40kW!

Deze resultaten zijn van vorig jaar, in de periode dat ik het bekeken heb was het altijd onder nul en een paar maal zelfs minus 26 in de nacht.

Inmiddels heb ik m'n waterleidleidingen zodanig aangepast dat ik slechts twee aftappunten hoef te openen en een kraan, leidngen lopen dan automatisch leeg en aftapwater gaat direct een afvoer in.
 
verwarmingssysteem

Wat is nu het beste systeem?
Kostprijs - gemak in gebruik - verwarming in meerdere kamers - zo weinig mogelijk handarbeid - warmteregeling - stockage van de brandstof - opvultijd - ... Graag een duidelijk antwoord (en beknopt)
 
dat moet je toch echt zelf beslissen.
zijn je muren droog , kun je de boel af tappen.
optrekkend vocht en de muur breekt/vriest gewoon kapot indien er niet gestookt wordt.
de een heeft aardgas de ander alleen elektro.
heb je meer geld te besteden denk dan aan een tepelna cerpadlo.
ben je er elke dag of alleen met de vakantie ?
en ga maar door
 
Bovenaan