Vervoer met kajak richting Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal, ik heb mij aangemeld op dit forum in de hoop iemand te vinden die mij vanaf Nederland een lift kan geven, samen met mijn kajak (dus in het bezit van dakdragers), en mij tegen vergoeding af wil zetten aan de Elbe in de buurt van de Duits-Tsjechische grens, zodat ik vandaar naar Hamburg kan varen.
Dus als er iemand in het weekend van 1 augustus die kant op gaat, zou ik graag met hem of haar in contact komen.
 

kuurgast

Donateur
Klinkt mooi.... met kayak over de Elbe van Tsjechië naar Hamburg.
Maar houd je er rekening mee dat het in augustus wel eens heel erg laag water kan zijn?
Afgelopen jaren konden mensen op sommige plaatsen de Elbe oversteken met het water tot hun enkels...
 
nee, daar heb ik niet aan gedacht.
ik heb alleen youtube filmpjes bekeken en daarop was genoeg water te zien.
mocht vervoer niet lukken heb ik de moezel nog als alternatief.

ik dacht zelf aan een vergoeding van 200 euro, ruim het bedrag wat ik zelf kwijt zou zijn als ik er heen en weer voor zou moeten rijden. lijkt me redelijk voor iemand die paar uurtjes om zou moeten rijden.
 

kuurgast

Donateur
307092_H.png

Bron hydro.chmi.cz.

Bij een normale zomer moet het gewoon goed gaan, maar als het erg droog wordt.....
Nu zie je een piek aankomen vanwege de vele regenval dit weekend.
Ik zag al enkele schepen richting Tsjechië varen om grote ladingen op te halen nu het weer kan.
Als de vrachtschepen vertrekken komt er ook weer een piek doordat ze extra water mee krijgen.

Enerzijds zorgt klimaatverandering (naar alle waarschijnlijkheid) voor laag water in de Elbe, onder meer veroorzaakt door het intensieve vrachtvervoer per vrachtwagen en het lage gebruik van binnenvaart. Aan de andere kant stroomt er te weinig water in de Elbe waar schepen niet doorheen kunnen. Bron volksstimme.de.

In Děčín, aan de oevers van de Elbe, zie je het oudste hydrologische monument, dat wil zeggen een in water verborgen monument. Het is de zogenaamde "Hladový kámen=honger steen", die alleen uit het water komt tijdens periodes van grote droogte.
'Als je me ziet, huil' of 'Huil niet meisje, huil niet als het droog is, besproei het veld.' Je kunt precies zulke inscripties lezen tijdens de droogte op een hongerige steen aan de oevers van de Elbe bij de Tyrš-brug in Děčín.
De oudste inscriptie stamt uit 1616 en is daarom een echt oud monument van dit type in Midden-Europa.
Momenteel zijn ze in het huidige hydrologische jaar gemiddeld 126 dagen te zien.
Beetje info over Labe/Elbe vanuit Tsjechië op seekajakforum.de + faltboot.org.

Waar wil je in Tsjechië starten?
 
Laatst bewerkt:
weer wat geleerd .
mijn bedoeling was om in Duitsland te starten in Schmilka net voor de grens van Tsjechie.
maar Decin zou ook prima zijn.
 
Bovenaan