Vertaling enkele ingredienten voor erwtensoep

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Gerda, ik heb ooit een recept gevonden op internet van Hollandse erwtensoep in het Tsjechisch geschreven. Misschien dat je er wat aan hebt.

groetjes
Jeanne

Holandská hrachová polévka (Hollandse erwtensoep)
500 g vepřových žebírek
100 g čerstvého špeku
1 velká cibule
1 menší pórek
1 hrubší plátek celeru
1 větší mrkev
500 g loupaného hrášku (doperwten?)
1 bobkový list
koření (pepř, sůl, muškátový oříšek, hřebíček = kruidnagels)
2 l vody
uzenina (dle chuti)

Příprava:
Pečlivě omyjte a na kostičky nakrájejte všechnu zeleninu. Všechny ingredience vložte do hlubokého hrnce (kromě špeku), zalijte vodou a přiveďte do varu. Nechejte povařit cca 1,5 hod. a poté z hrnce vyndejte žebírka i bobkový list. Oberte maso, rozkrájejte ho na malé kousky a vhoďte zpět do hrnce. Podle chuti přidejte pepř a sůl, trochu muškátového oříšku a špetku hřebíčku. Špek pokrájejte na drobné kostičky a nechejte v hrnci povařit cca 15 minut. Na závěr přidejte na kousky nakrájenou uzeninu.
Dobrou chuť !
 
Spliterwten hebben ze in Tsjechie aleen in geele kleur, dat gelooven Jullie niet maar het is wel zo en de kreet "loupany hrasek" geld voor dopperwten.Hier hebben ze geen groene spliterwten, dat eeten ze niet.
 
Bedankt voor de snelle reacties,hier kan ik wel wat mee.
Had zelf spliterwten meegenomen uit Ned.vonden ze erg lekker, maar ik heb het ook al eens gemaakt van de halve erwten van hier een beetje geel/bruin van kleur, smaakte ook goed.Dus die moeten ze dan maar gebruiken.

Gerda
 
A.U.B. maar met die geel-bruine of oranje,hoe men de kleur ook noemen wil,word het dan niet net als sorry voor het verglijk-diaree-? Maar Zacler is ja al Polen en in Polen hebben ze groene spliterwten mischien wel want daar hebben ze al een beetje de Nederlandse smaakjes = neem bij voorbeeld de mosterd of de augurkjes...Of de kok moet de soep van de groene-erwten-felletjes ontdoen door het zonder het vlees met behulp van een groentenmolen (pasvit)en daar door te draaien .Of men moet zeggen dat dit engelse erwtensoel is...
 
Bovenaan