Verstandelijk gehandicapten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,
Aangezien ik zelf werk met verstandelijk gehandicapten, ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig. Hoe wordt daar mee omgegaan in Tsjechie. Zijn er wel of geen goede voorzieningen? Wordt er veel gedaan aan de ontwikkeling of juist helemaal niet. Worden de verstandelijk gehandicapten daar nog weggestopt (mag hopen van niet)?

Je ziet er zo weinig van wanneer je op vakantie bent.
Wie kan mij daar eens wat meer info over geven.
Groetjes Jelle
crazy.gif
 
Beste Jelle,

Dat is heel gevoelig onderwerp nog steeds in Tsjechie, met deze mensen gaat nu beter dan in "oude" tijden, maar toch zijn voorzieningen nog steeds niet zo als hier in Nederland.
Heel veel verstandelijk gehandicapten kinderen en jongeren zijn ondergebracht in zogenaamde Jedlickuv Ustav. Daar wordt aandacht besteed en zorg verleend aan deze mensen.
Volgens mij bestaan ook diverse instellingen (o.a.Charita)die ook voor deze mensen iets kunnen betekenen maar heel kleinschallig.

Ik heb evt. eenadres voor jou als je ooit in het kontakt wil komen met iemand die zelf een verstandelijk gehandicapte dochter heeft en heel veel doet en betekent voor andere gehandicapten en hun gezinnen in stad Ostrava (Moravie).
 
Ik had wel al verwacht dat het een heel gevoelig onderwerp zou zijn. Heel erg jammer. In Nederland gaat het gelukkig steeds beter met de zorg van verstandelijk gehandicapten.
Maar goed met al de bezuinigigen heb je heel erg veel beperkingen.
Maar dat stelt natuurlijk niets voor met wat er in tsjechie gedaan wordt met en voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapten.
 
Nee Jelle, zou had ik dat ook niet bedoeld. Daar wordt gewoon niet echt over gesproken. Soms verschijnen wat berichten in de kranten, over welke instelling of verzorgingshuis gaat sluiten.
Meestal bedoeld als een 5 voor 12 oproep. Een noodklok. Alles moet zich nog ontwikkelen; en vooral deze mensen moeten opgenomen worden door onze maatschappij, die nu al zo zwaar te verduren heeft...
 
Ik ben eind 2002 als tolk met een clubje Tsjechen meegeweest naar een tehuis voor verstandelijk gehandicapten in Ede. Het waren allemaal mensen die in de gehandicaptenzorg werken - sommigen in staatsinstellingen, sommigen bij tehuizen van de diakonie van de Boheemse Broederskerk. Het verschil in benadering van deze twee soorten instellingen bleek aardig groot. Over het algemeen zijn de kerkelijke instellingen (voor zover ik weet) veel menselijker. Ik ben zelf in een aantal wezen kijken hier in Tsjechië en vond het er heel leuk uitzien.

Mijn man die fotograaf is, heeft een fotostudio in een ruimte in een sociale werkplaats voor verst. gehandicapte kinderen en zodoende komen zijn klanten ook een beetje met ze in aanraking. Tot nu toe alleen positieve reacties. De laatste tijd zijn er ook veel goede programma's over op tv, dus het gaat best de goede kant op.

Wat ik wel erg vervelend vond toen ik zwanger was van ons zoontje, was dat je na iedere test die gedaan wordt zo snel mogelijk moet bellen, "want dan kun je nog een abortus doen als het fout zit". Dat is hier dus de normaalste zaak van de wereld. Op een gegeven moment had ik zoiets van: nog één keer het woord abortus, en ik ga niet meer naar die controles!

Als je een keer in Praag bent kan ik je ook wanneer dan ook meenemen naar opvang voor verstandelijk gehandicapten. Ik ben met moederschapsverlof, dus tijd genoeg...
 
Bedankt, zo wordt er al steed wat meer duidelijk.
Lijkt me zeker vreselijk als ze je dat iedere keer vragen bij een controle tijdens de zwangerschap. Daar wil je dan toch helemaal niet aan denken?!
Maar goed, zo gaat dat dus in Tsjechie.
 
Wel naar dat er zo weinig over wordt gesproken. Ik heb zelf een vorm van autisme dus voor een deel val ik hier ook wel onder. Hoewel ik me voor een groot deel wel gewoon een normale jongere voel hoor. Ik zit verder ook gewoon op een reguliere school en ben bij dat dat hier kan.

Je hoeft je er toch helemaal niet voor te schamen? Je kind had waarschijnlijk ook liever gewoon geweest, of weet gewoon niet beter.
 
Ik denk dat als het aan ouders van een verstandelijk gehandicapt kind ligt, ze hun kinderen ook het liefst in de samenleving willen laten leven. Maar het grootste probleem is de samenleving. Die accepteren hen ws niet. En zolang de samenleving de verstandelijk gehandicapte mens niet accepteert, verandert en ook te weinig.
 
Hoi,

Ik werk ook in de vertsandelijk gehandicaptenzorg en heb eigenlijk dezelfde vraag als Jelle.
Zijn er ook huizen of instellingen die op internet staan/homepage hebben, voor wat meer info?

Corina
 
he... leuk Corina dat je reageert.
Het maakt je wel nieuwsgierig he hoe het allemaal gesteld is met verstandelijk gehandicapten in een land als Tsjechie. Alleen jammer dat er zo weinig over bekend is, maar dat zegt mischien al genoeg. Helaas is de zorg daar nog niet zo als in Nederland.

Jelle
smile.gif
 
jelle schreef:
Worden de verstandelijk gehandicapten daar nog weggestopt (mag hopen van niet)?

Je ziet er zo weinig van wanneer je op vakantie bent.
Wie kan mij daar eens wat meer info over geven.
Hoi Marielle,

In 1999 was ik op vakantie in Moravie. We brachten toen een bezoek aan de kathedraal van Velehrad. Het viel ons op dat er zoveel verstandelijk gehandicapten rondliepen en op een terrasje zaten. Het bleek dat achter de kathedraal een tehuis was. Naast de kerk hing een vitrine waar in stond hoeveel idioten, debielen en imbecielen er in dit tehuis woonden tezamen met foto's van activiteiten, bezoek van Mikulas en allerlei dingen die door de bewoners gemaakt werden, handwerk etc. Met name het feit dat de aantallen en de beschrijving van de geestelijke handicap in het openbaar daar hingen bevreemde ons wel enigszins, we hebben er dan ook een foto van gemaakt. Verder was het die dag heerlijk weer en zat er een grote groep bewoners gezellig op een terras (bier met een rietje...) te drinken. Mijn ervaring was dus dat ze niet weggestopt werden, maar dat er juist bekendheid gegeven werd aan het feit dat ze daar woonden en waar ze overdag mee bezig waren.

13886-VelehradTehuis.jpg
 
marianne,

Mijn vraag is: stond er op dat bord echt idioten, debielen en imbecielen?
niet te geloven zeg, ik heb jaren geleden vrijwilligerswerk gedaan bij verstandelijk gehandicapten, heerlijke mensen.
 
Sorry, zo ver reikt mijn verstand van computers niet om de foto te vergroten. Ik had eerst verder moeten kijken dan mijn neus lang is. Ik schrok eigenlijk zo van die woorden.

excuses.
blush.gif
confused.gif
 
Mooi om te horen dat zij toch in de maatschappij komen en dat ze ook heerlijk op een terrasje zitten met mooi weer. En dat ze een dagbesteding hebben. Wie weet gaan we die kant eens een keer op, kunnen we een kijkje nemen.
Dat doe ik ook met de bewoners. Aankomende zomer gaan we weer met de bewoners op vakantie, heerlijk als je ze dan ziet genieten.

Vroeger werden verstandelijk gehandicapten hier ook debiel, imbeciel en idioot genoemd. Nu worden ze "onderscheiden" in hoog, midden en laag nivo. Het lijkt mischien wat minder hard, maar komt haast op hetzelfde neer.
 
Zie eerst reactie van Marianne, toen wij daar op vakantie waren viel ons juist op dat, althans daar, verstandelijk gehandicapten gewoon tussen de minder gehandicapten op een terras een drankje zaten te nuttigen. Wel onder begeleiding natuurlijk en waar nodig werden zij geholpen met drinken en eten. Gelukkig viel het niet op dat wij hen 'observeerden', het was voor ons in zekere mate een cultuurshock daar wij niet zo gewoon zijn dat deze mensen gewoon op een terras iets zitten te drinken. Zelf heb ik als jongen bij een wegrestaurant gewerkt en daar was een klachten/ideeën-bus. Op een dag zat daar een boze reactie van een bezoeker in die het niet vond kunnen dat er een bus met verstandelijk gehandicapten werd toegelaten: het had zijn eetlust bedorven. De manager liet ons die brief zien, zelf niet bij machte adequaat te reageren en vroeg ons wat hier mee te doen, dit geeft aan dat wij hier in Nederland wat dat betreft best nog wel moeten leren met verstandelijk gehandicapten buiten hun tehuizen om te gaan.

Toen wij daar ook nog een informatiebord zagen met daarop vermeld hoeveel bewoners er van welke categorie verbleven, was onze verbazing compleet: zo open zijn wij hier in Nederland niet daarover. Gelukkig verandert dat hier langzamerhand wel. Maar ik heb nog steeds de gedachte dat verstandelijk minder valide mensen hier enigzins weggestopt worden in de bossen en de duinen, misschien is dat niet juist maar zo als daar in Tsjechië heb ik hier nog nooit op een terras gezeten.... Vlak naast een kathedraal in de schaduw van een paar bomen stonden een aantal lange tafels met stoelen. Er zaten toeristen, die de kathedraal bezichtigd hadden, er was familie van bewoners en er waren enkele begeleiders van de bewoners die door elkaar heen verspreid op het terras van een drankje en/of een hapje konden genieten. Zoals bij het onderschrift van de foto ook al staat: Één bewoner kon zelf zijn glas niet vasthouden en werd geholpen zijn glas pils te ledigen met een speciaal daarvoor bestemd rietje!
(Hopelijk was dat niet bedoeld om zelf een rustige namiddag te hebben.)(De foto is overigens ook te zien in mijn fotoalbum en daar staat ook deze ervaring beschreven, ik had zelf gehoopt dat daar meer reacties op zouden komen om een soortgelijke discussie te voeren als nu hier.
Het klinkt misschien vreemd maar die middag op dat terras is een van fijnste herinneringen aan die vakantie in Tsjechië geworden waar ik nog vaak met genoegen aan terug denk.)

En Arachnee: inderdaad zijn die woorden van oorsprong geen scheldwoorden maar daar ze hier in de volksmond wel zo worden gebruikt is het des te shockerend om ze op een bord te zien staan.
 
Hallo Kees,

Waarschijnlijk kom je toch niet zo veel in contact met verstandelijk gehandicapten (weet ik niet hoor, denk ik). Want de woning waar ik werk, "normaal" twee onder een kap en iets groter dan normaal, staat midden in een woonwijk.
Wanneer ik op vakantie ben of een dagje weg, dan kom ik ze altijd tegen behalve dan in Tsjechie. Je ziet ze hier dus wel degelijk in de maatschappij (kan altijd nog veel meer.) Wat een *** trouwens die gasten van dat wegrestaurant waar jij gewerkt hebt.
Heb ikzelf ook al een meegemaakt bij een pizzeria in Ommen. We stonden buiten met een groep nette verstandelijk gehandicapten. Samen met een collega even naar binnen om te vragen of ze plek hadden voor 8 personen, en dat hadden ze wel. Het restaurant was bijna leeg. Toen wij binnen kwamen met een rolstoel konden we direct weer terug gaan er was ineens geen plek meer.
Tja acceptatie en integratie is soms nog ver te zoeken. Maar ja, wat doe je daar aan?

Groeten Jelle
59.gif
 
Hallo Jelle,

Het klopt dat ik niet veel contact heb met verstandelijk gehandicapten (laat dat toch maar weg, kennelijk dacht je er eerst anders over). Ik weet dat er ook hier in Nederland woningen zijn waar verstandelijk gehandicapten wonen in woonwijken, maar ik dacht dat dat (nog) sporadisch en experimenteel was. Bij mij in de buurt in ieder geval niet. En over het tegenkomen van hen wanneer ik er op uit ga: ik denk dat dat mogelijk te maken heeft met je werk, je hebt het sneller in de gaten of let er meer op. Hiermee bedoel ik zoiets als: wanneer je zwanger bent, lijkt het alsof de halve wereld zwanger is, als je een nieuwe auto hebt gekocht, rijden er opeens allemaal nieuwe auto's op de weg en ben jij niet de enige (snik!) met zo'n prachtauto.
Begrijp je wat ik bedoel? Het is maar met welke bril je de wereld tegemoet gaat en kennelijk let ik op andere dingen dan jij.
Voor wat betreft acceptatie en integratie, dat is een proces wat zich moeilijk laat sturen.
 
In mijn woonplaats zijn inderdaad ook huizen midden in een woonwijk waar verstandelijk gehandicapten wonen. Dit is geweldig om te zien. Ook omdat ze zelf boodschappen mogen doen bij de bijliggende supermarkt. Wel onder begeleiding, maar ze voelen zich helemaal Toppie omdat ze zelf de boodschappen mogen doen. Ik vind dit geweldig. Ook word er ééns in de zoveel tijd een feest georganiseerd in een discotheek voor verstandelijk/lichamelijke gehandicapten. Ze hebben dan echt de avond van hun leven. Geweldig. Deze mensen mogen inderdaad niet in een hutje op de hei weggestopt worden.
 
Bovenaan