Verstandelijk gehandicapten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
images


Op 27 februari gaat in Hradec Králové Bistro U dvou přátel open, waar 7 verstandelijk gehandicapten gaan werken (op het plein tegenover het gemeentehuis).
Bistro U dvou přátel (De twee vrienden) zal een Frans tintje krijgen waar ze palačinky en wafels zullen bakken en met bagels op de kaart.
 

kuurgast

Donateur
Op 1 september is het nieuwe schooljaar begonnen in Tsjechië met een nieuwe wet voor inclusief onderwijs.
Als ouders hun kind met een geestelijke of lichamelijke beperking naar een gewone school willen laten gaan, is dit nu mogelijk en kan de school extra hulp krijgen met de begeleiding van het kind en ouders.
Bron oa zpravy.idnes.cz + radio.cz/en.
Dit betekent dat er ook extra klassenassistentes nodig zijn, zie vacatures en meer op inkluze.cz + rytmus.org.
 
Ik vind het niet passen dat we het nog steeds hebben over mensen die gehandicapt zijn.
Ik dacht dat we daar inmiddels, en zeker in Nederland, wel vanaf waren. Deze mensen hebben een beperking, maar kunnen op hun manier en tempo goed mee komen in de maatschappij.
Dus geen gehandicapten, maar mensen met een beperking a.u.b.
 
Ik vind het niet passen dat we het nog steeds hebben over mensen die gehandicapt zijn.
Ik dacht dat we daar inmiddels, en zeker in Nederland, wel vanaf waren. Deze mensen hebben een beperking, maar kunnen op hun manier en tempo goed mee komen in de maatschappij.
Dus geen gehandicapten, maar mensen met een beperking a.u.b.
Misschien ben ik dom, maar een handicap is toch hetzelfde als een beperking? :confused:
 
Bovenaan