Verschrompelde hand van vermoedelijke dief in Praagse kerk

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen,

Het moet ruim 12 jaar geleden zijn geweest dat ik op een van mijn eerste reisjes naar Praag (ik ging toen nog mee als deelnemer) iets heb gezien dat mij nog altijd bezighoudt.:denk:
Niet dat het nou iets is dat ik niet kan los laten, maar eerder iets waarvan ik denk: “Wat raar dat ik daar na al die jaren nooit meer iets van heb gehoord”.
Maar ook gek dat ik in al die jaren deze plek niet heb terug gevonden.:denk:

Nancy en ik hadden een stedenreis geboekt met een stadswandeling, de eerste dag de oude stad en de tweede dag de burcht.Op een van deze wandelingen met een leuke groep mensen kwamen wij in een kerk terecht.
De goed Nederlands sprekende gids vertelde ons het volgende: Men had in het verleden ook veel last van criminaliteit, zelfs in de kerk. De gids vertelde ons dat hoe meer je in die tijd vooraan ik de kerk een plaatsje had hoe meer je moest op passen voor je buurman of vrouw.
Letterlijk zei ze: “hoe meer je voor aan komt hoe gevaarlijker en crimineler het is”.

Bij het verlaten van deze kerk werden we nog verrast door een verschrompelde hand van een vermoedelijke dief. Volgens de gids was dit ter waarschuwing voor mogelijke dieven. Dit was dan wat er met je kon gebeuren. Ondanks dat de lezing redelijk geloofwaardig klonk, zijn we deze reis wel op meer niet kloppende “feitjes” van deze dame gestuit. Mijn vragen zijn: Is dit verhaal waar en zo ja, in welke kerk hangt deze hand?

M.V.G.
Boeda
 

Freddy2005

† In Memoriam
....Bij het verlaten van deze kerk werden we nog verrast door een verschrompelde hand van een vermoedelijke dief. Volgens de gids was dit ter waarschuwing voor mogelijke dieven. Dit was dan wat er met je kon gebeuren. .... Mijn vragen zijn: Is dit verhaal waar en zo ja, in welke kerk hangt deze hand?
Of het verhaal waar is weet ik niet maar ik heb één en ander gevonden.

Toen een dief de juwelen van het altaar wilde stelen, bleef één van zijn handen vastkleven aan de beeltenis van Maria. Zo werd hij de volgende morgen door de gelovigen gevonden, die de booswicht zijn hand afhakten.
Dit verhaal speelde zich af in de de barokke St.Jacobus-kerk (Kostel svatého Jakuba Většího) aan de Stupartska. De afgehakte hand, Zlodějova ruka, hangt er, direkt rechts naast de ingang, omhoog in de kerk.

450px-Zlodejova_ruka.jpg
 

char

† In Memoriam
Ik denk dat het verhaal maar ten dele waar is.
Vroeger " kocht " men zijn plaats in de kerk. Hoe dichter bij het altaar, hoe duurder de plaats. Dus de mensen die een vaste plek vooraan hadden, waren meestal rijk.
Zij waren het, die het meest te duchten hadden van criminaliteit. Maar dan niet IN de kerk.

Ik kan het helemaal fout hebben, hoor!

Char.
 
dank voor Freddy

Beste Freddy 2005,

Bedankt voor het oplossen van dit mysterie voor ons.
Wel luguber dat handje,:stout: het meest waarschijnlijke verhaal is wellicht dat van de aanraking met het Mariabeeld.
Alhoewel je dan wel van gelovige huizen moet komen.( diegene zal wel vast hebben gezeten, vermoedelijk beklemt of zo)
Lijkt mijn eerder een afrekening uit de kerkelijk geschiedenis:dank:.

Maar hoe dan ook Nancy en ik kunnen er weer eens een kijkje nemen en dan door naar de Italiaan waar Nancy over schreef. Echt een van de lekkerste, betaalbaarste, gezelligste die wij kennen.:eten:

M.V.G.

Boeda
 

Bijlagen

  • terechtstellingen van uit de kerk.jpg
    terechtstellingen van uit de kerk.jpg
    75,4 KB · Bekeken: 8
  • terechtstelling.jpg
    terechtstelling.jpg
    51,2 KB · Bekeken: 8
Bovenaan