Verkrotten van Tsjechische huizen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In Modra Hurka ook een geval van verkrotting, alleen in dit geval is het complex van gebouwen van de gemeente.... Deze heeft het al jaaaaren te koop staan, maar het wil niet lukken. Het bevat een grote oude pastorie, stal met 4 paardenboxen, hostinec op 3500 m2 grond. Af en toe hebben jongelui er een bijeenkomst of zo en de stallen worden af en toe gebruikt, maar je zie het verval toenemen. En geef nou toe: wat MOET je met zulk vastgoed? Zulke panden kosten niet veel (in dit geval nog geen miljoen kc) maar de renovatie zal een veelvoud zijn.
Kortom, wat is wijsheid?:confused:

Dit genoemde krot is ondertussen afgebroken, inclusief facade...
Er zou een nieuw huis worden neergezet, maar ja, de kroontjes waren op en het werd crisis...
 
Gaat hier niet hetzelfde gebeuren als datgene wat er gebeurt in Belgie ?
Grondprijzen die zo duur worden dat het niet haalbaar meer is om grond te kopen ?
De percelen van 1000 m2 van 20 jaar geleden zijn inmiddels geslonken tot loten van 3-400 m2 en bijna onbetaalbaar.
De nieuwbouwmarkt die inmiddels bijna verdwenen is ........de renovatiemarkt des temeer boemt ?
ivm het bekomen van kwaliteits vakmensen .......hier in Belgie is dit een groot probleem geworden in het algemeen.
Belgische vakmensen zijn schaars geworden......die hebben geen zin meer om het vak nog te leren.
Bovendien is het ook niet zeker dat je hier nog aan de bak komt doordat de Belgische vaklui onbetaalbaar geworden zijn.
Instroom van vreemde vaklui tegen zeer lage lonen is hier schering en inslag......en is ook niet tegen te houden.
Heden ten dage zie je dan ook een vlucht van ouderen en jongeren naar het buitenland, op zoek naar een betaalbaar leven.
De teruggang op de consumentenmarkt in het algemeen is sterk voelbaar in de verschillende markten waar partikulieren nog consumeren.....horeca, detailhandel, bouwwereld.....
Dus moeten we de consumenten volgen......daar waar zij naartoe trekken. Ik geloof dat Tsjechie 1 van deze landen is
Renovatie hoeft niet duurder te zijn......vaak schuilen er gezonde en degelijke structuren waarop zeer veel mogelijk is
 

Tabe

† In Memoriam
Regelmatig rijden wij van Zbyslav naar Chlumy en terug. Onderweg, in het dorpje Milcice, staat onderstaand pandje. MOOI!!! maar helaas zwaar aan het verkrotten. Alleen al de sierlijke voorgevel met poort is het opknappen waard. En is het niet..... met de woorden van Baan te spreken..... oppassen geblazen dat een dergelijk m.i. historische pandje gesloopt gaat worden? En wat is "historisch"? Valt zoiets eronder? Vlak achter dit mooie oude boerenwoninkje op hetzelfde erf verrijst een nieuwe woning. Ongetwijfeld naar moderne maatstaven gebouwd. Rode opgestapelde stenen....

Bekijk bijlage 27969 Bekijk bijlage 27970 Bekijk bijlage 27971 Bekijk bijlage 27972

Zodra de "nieuwbouw" klaar is, zal dit pandje door slopershamers sneuvelen. Weer (vermoedelijk) een stukje dorpshistorie minder.
Dit pand is inderdaad nu gesloopt. Alleen de fundering staat no. Achter deze fundering is een geheel nieuwe woning gebouwd.
 
Positieve berichten uit Modra Hurka: het grote pand wat daar stond te verkrotten, is opgekocht door "een rijke man uit Praag", zoals ze hem hier noemen.
Natuurlijk ben ik vreselijk benieuwd wat er met pand en de bijgebouwen gaat gebeuren. Het gerucht gaat de ronde, dat het een luxe welness resort gaat worden. Dat lijkt me wel wat, lekker kuren op loopafstand! Ondertussen is zij druk bezig, nieuw dak er op, gaten gepleisterd, nieuwe kozijn en de achterkant moeten we nog stiekem beloeren.
Ook een heerlijke attractie voor onze gasten en huurders natuurlijk!
Geen idee waarom de foto op zn kop staat! Tis geen renovatiefoutje!
20150430_182310.jpg
 
Ik woon nu in Tsjechie sinds December vorig jaar, ben getrouwd met een Tsjechische en we hebben in April een huis gekocht in mijn vrouw haar geboortedorp Velké Březno (vlakbij Usti nad Labem).
Het huis is 10 jaar oud en dus vrijwel nieuw. De bovenverdieping wordt deze winter afgemaakt met 3 slaapkamers en een badkamer.
Voordat we dit huis kochten hebben we ook naar oudere huizen gekeken met het romantische idee om het dan compleet op te knappen. Na het bekijken van enige huizen hebben we daar toch vanaf gezien. Kosten zijn idd vrij hoog om alles goed te krijgen, en het kost ontzettend veel tijd en energie ( lees ook: WILSKRACHT) om dit te gaan doen. Aangezien wij allebei een volledige baan hebben, en ik ervaring heb met het verbouwen in Nederland, hebben we toch besloten om een nieuwer huis te kopen. En..........het kwam op de juiste tijd en in de perfecte plaats en wat we ook eigenlijk willen.
Vrienden van ons hebben een paar jaar geleden een zeer slecht uitziend huis gekocht en spenderen hier nu nog steeds veel geld en energie aan en het einde is nog niet in zicht.
Kortom, ben blij dat wij niet een verkrot huis hebben gekocht.
En het is waar wat hier ook geschreven wordt, kijk goed en en denk goed na voordat je in het herbouw / verbouw avontuur stapt.
 

Bijlagen

  • DSC_2659.JPG
    DSC_2659.JPG
    127,2 KB · Bekeken: 23
Mee eens, A.Smit. Wij hebben in Tsjechie nu 2 boerderijen (en daar blijft het bij :)), maar bij de aanschaf hebben we er rekening mee gehouden dat we zelf wel klusideeen hebben, maar niet de fysieke mogelijkheden om als een bouwvakker te keer te gaan.
Voor veel plannenmakers zal ook het gebrek aan tijd, geld en de taal niet spreken, meespelen.
Toch geniet ik nog steeds van klusverhalen van anderen!
Onze huizen hadden TLC nodig en dat hebben ze gekregen! Ik geniet nog steeds van onze voor/ en na foto's!
 
Bovenaan