Verkrotten van Tsjechische huizen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hier zit toch geld in? Voor goed sloopmateriaal wordt goud betaald in Nederland. Helaas heb ik geen gevulde knip maar ik weet zo een paar aardige panden te staan met giga veel goed bruikbaar materiaal.
 
..... ik zie tot mijn verbazing en vreugde dat steeds meer woningen worden opgeknapt.

De woningen worden opgeknapt, zo mooi.
Garages, pri-elen in de tuin: het kan niet op.
Ook in ons dorp (regio Jilemnice) zie ik steeds meer woningen opgeknapt worden. Maar dit zijn in meerderheid de woningen die permanent bewoond worden. Nieuwe daken, ramen, stucwerk enz. En daarna worden de tuinen aangepakt. De overheid stimuleert dit ook d.m.v. subsidies.
 
Gisterennacht is hotel Beseda in Jirikov afgebrand. tenminste, de muren staan nog maar uit het dak steken alleen zwart gebakerde staketsels. Het hotel, gepleisterd in de kleur roze, was een markant gebouw op het plein van Jirikov en staat op bijna alle ansichtkaarten afgebeeld. AAn de hoofdstraat die het dorp Filipov met Jirikov verbindt staat een groot houten huis in de bouwstijl die je in deze omgeving veel ziet, ook afgebrand, al twee jaar geleden. Op de kruising van de weg naar Rumburk staat een mooi theater, met een groot toneel, balkons en vier appartementen. De muren zijn van rode steen met houten balken, vakwerkmuren, nieuw dak, nieuwe regenpijpen en goten. Het theater staat al een aantal jaar te koop te koop, alleen wil niemand het meer kopen want ook dit gebouw is afgebrand en staat daar maar te staan. Beslist geen mooi gezicht in het dorp al deze afgebrande huizen. Niemand doet er iets aan en als het niet wordt gesloopt door Tsjechen die materiaal kunnen gebruiken, staat het er over tien jaar nog!
 
Dat is ook één van de hoofdredenen dat iemand die niet goed bekend is in Tsjechië nog steeds denkt dat Tsjechië jááren achterloopt ten opzichte van bv Nederland. Al dat achterstallig onderhoud, op talloze huizen geen stuck of verf op de muren, of erger, de vele (afgebrande) huizen wat ruïnes geworden zijn horen we regelmatig. Wij hebben er in het dorp niet één maar verderop op de 292 staan er 2 van deze ingestorte bouwvallen, overwoekerd met onkruid. Omdat deze ruïnes buiten bewoond gebied staan lokken ze illegaal vuilnis storten aan.
 
Kan je het niet zo lang verhuren, zodat er in ieder geval niet geplunderd kan worden en er gestookt en gelucht wordt?
Als de betere tijden aanbreken zou je het dan weer te koop kunnen aanbieden.
 
Hallo Carla en Wim. Wat er vorige week met de oude pastorie onderaan de weg bij ons huis is gebeurd, hebben jullie denk ik inmiddels al wel gehoord of gezien. Grotendeels afgebrand. Een mooi en 300 jaar oud gebouw. Het is al het 4e gebouw dat binnen één jaar tijd in een klein dorp (Brtniky) met nog geen 250 huizen, onder verdachte omstandigheden afbrand. En Roma's (?), die hebben we hier niet echt in het dorp volgens mij, maar blijkbaar heeft de plaatselijke bevolking het niet op zgn. "nieuwkomers" voorzien, zo lees ik in de krant. Dus wie ze daar dan mee bedoelen? De pastorie werd gebruikt voor groepen jongeren als goedkoop vakantieverblijf. De herstelkosten worden geraamd op 3 tot 4 miljoen kronen. Dus dat gebouw zal er ook wel weer lange tijd zo bij blijven staan. Geen echt visitekaartje voor al die wandelaars, die in het weekend met het treintje aankomen voor een wandeling in de natuur en er eerst langs moeten lopen. Henk en Yolanda.

http://www.denik.cz/galerie/dc-fara-pozar.html?mm=3933428
 
Deze week is het internet en de electriciteit afgesloten van ons 1e huis in Tsjechie afgesloten ,de CEZ heeft de complete meterkast meegenomen :slik: . Het ziet ver nu nog zo http://reality.remax-czech.cz/detai...e-rekonstruovaneho-rd-jindrichovice-u-kolince uit maar hoelang nog?
dat is niet zo slim ,dat betekend dat bij heraansluiten van het huis,alles opnieuw gekeurd moet worden volgens de nieuwe richtlijnen.
ofwel nu raak je het aan de straatstenen niet meer kwijt.
 
Nee wij wisten dit nog niet. Wat jammer toch van zo'n mooi oud gebouw! Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat de brandstichters zijn gepakt, zou daar wel onderzoek naar worden gedaan? Of zou het een kwestie zijn van innen van verzekeringspenningen?
 
Ben niet bang voor een nieuwe keuring van de bedrading,de dorpselectricien Bernard heeft de installatie gemoderniseerd .lijkt wel of elk stopcontact een aparte zekering heeft .

In korte tijd heeft het onkruid de tuin overwoekert ,het groeit zelfs op het grind :snotter:Groeizaam weer nu ,en er ligt ineens wel veel puin in de tuin :kwaad: . We hadden zelf de parkeerplaats van de camper met puin verhard maar als je ziet wat er nu ligt :slik:
 

Tabe

† In Memoriam
Zbyslav.jpg

Als je een aantal jaren geleden Zbyslav binnenreed was dit het eerste huis aan de rechterkant. Inmiddels is het helemaal gesloopt en het is nu een door onkruid overwoekerd bouwterrein. Twintig jaar geleden was dit huis in een nog redelijk bewoonbare staat. Een typisch Tsjechische boerenwoning met schuur. Het huis werd nog bewoond door een vrouw die al over de negentig was. De buurvrouw van onze Tsjechische vrienden, Mira en Jirina. Begin jaren negentig is de vrouw overleden en kwam het leeg te staan. Het huis was destijds te koop voor rond de 200.000 kronen, maar dat was voor Mira veel te veel. Dus stond het jarenlang leeg. Het verval kon beginnen.

Vele jaren later werd het huis gekocht door een Pragenees van een jaar of 30, een handelaar in tweedehands auto's. Een man met een aardige babbel en het toeval wil dat hij in zijn jeugd regelmatig bij mensen in Almere over de vloer kwam. Hij was, zogezegd, een beetje geadopteerd door een Almeers echtpaar.
Van een vriendschap met die man willen we nog net niet spreken, maar de contacten waren zodanig dat wij bij hem in Praag op bezoek zijn geweest. Zelf woonde hij met zijn moeder en een vriendin ergens aan de rivier aan de buitenkant van Praag. Een mooi oud huis met uitzicht over de rivier. Hartelijke mensen. Uiteraard moesten we ook zijn “bedrijf” bezichtigen. Een typisch Tsjechische tweedehands autohandel, een met vlaggetjes versierd terrein met een bouwkeet erop en een stuk of twintig auto's die wij naar de sloop zouden brengen. Ik moet nog ergens een visitekaartje van hem en zijn bedrijf hebben liggen. Ooit hebben we van hem een mooie grote koperen kan als geschenk gekregen. Maar als ik toen wist wat ik nu weet?

En deze autohandelaar zou het huis, dat inmiddels in de loop der jaren al redelijk in verval was geraakt, opknappen. Hij dacht met het inhuren van een paar Oekraïners de klus wel te kunnen klaren. In een rap tempo werd het verval bespoedigd... Bij afwezigheid van de "baas" hielden de Oekraïners er regelmatig een feestje. Zo nu en dan werd er een nieuw muurtje opgetrokken, maar er werd meer afgebroken dan opgebouwd. Toen bij de sloop van de schoorsteen de hele bende naar beneden flikkerde (gelukkig zonder gewonden) werd de bouw tijdelijk stopgezet en werden er andere activiteiten door de heren ontplooid. Het bleek dat de "heren" rooftochten hielden in Duitsland en onze autohandelaar wist er van. Vermoedelijk zijn ze daarbij gearresteerd in Duitsland, want we hebben de man en de Oekraïners niet meer terug gezien in Zbyslav.

Weer een aantal jaren later bleek het perceel weer te koop te staan. Wederom was de vraagprijs voor Mira te hoog en kwam het in handen van een stel uit Plzen. Maar er werd niks opgeknapt. Er werd gewoon niet meer naar omgekeken naar het boerderijtje. Eeuwig zonde. Onkruid kwam door het dak naar buiten. Kennelijk hebben de nieuwe eigenaren van de gemeente de opdracht gekregen daar wat aan te doen. De ooit eens zo mooie oude authentieke boerenwoning werd gesloopt. Vriend Mira kreeg als dank voor de hulp bij de sloop een aantal mooie houten balken die inmiddels in de kamna zijn verdwenen. Mooi brandhout; dat kan ik beamen. We hebben er in ieder geval een mooie koperen kan aan overgehouden.
 

Tabe

† In Memoriam
Hieronder het sloopwerk van het eens toch mooie Tsjechische boerenwoning. Op de laatste foto, de hapklare Kamnablokken bestemd voor de kachel van Mira. Eeuwig zonde.

1.jpg 2.jpg 4.jpg 3.jpg
 
Als je het kostenplaatje neemt van het opknappen van een woning in Tsjechië dan schrik je je rot . Niet alleen de prijzen van bouwmaterialen schieten de pan uit . Echte vaklieden zijn ook ver te zoeken en als je ze vindt vragen ze prijzen die niet normaal meer zijn .
 
Renovatie kost vaak meer dan nieuwbouw, en met nieuwbouw heb je een betere woning die voldoet aan de eisen die we nu stellen.

Maar we moeten wel goed uitkijken dat het geen historisch belangrijk pandje betreft wat we gaan slopen, dan is het zonde.
 

Tabe

† In Memoriam
..... Maar we moeten wel goed uitkijken dat het geen historisch belangrijk pandje betreft wat we gaan slopen, dan is het zonde.
Regelmatig rijden wij van Zbyslav naar Chlumy en terug. Onderweg, in het dorpje Milcice, staat onderstaand pandje. MOOI!!! maar helaas zwaar aan het verkrotten. Alleen al de sierlijke voorgevel met poort is het opknappen waard. En is het niet..... met de woorden van Baan te spreken..... oppassen geblazen dat een dergelijk m.i. historische pandje gesloopt gaat worden? En wat is "historisch"? Valt zoiets eronder? Vlak achter dit mooie oude boerenwoninkje op hetzelfde erf verrijst een nieuwe woning. Ongetwijfeld naar moderne maatstaven gebouwd. Rode opgestapelde stenen....

24-07-2013-varken 038.JPG 24-07-2013-varken 039.JPG 24-07-2013-varken 040.JPG 24-07-2013-varken 041.JPG

Zodra de "nieuwbouw" klaar is, zal dit pandje door slopershamers sneuvelen. Weer (vermoedelijk) een stukje dorpshistorie minder.
 
Ik heb 10 jaar geleden ook een oude Chalupa gekocht in Chuchelna bij Semily. De eigenaar was al jaren overleden en als er niets aan gedaan was, zou het nu zijn ingestort. Eigenlijk is nu zo'n beetje alles vervangen. Ieder jaar een beetje. Vloeren, dak, aanbouw etc. etc.. Als ik alles geweten had dat er zoveel werk in zou zitten had ik het niet gedaan want een nieuw huis bouwen of iets meer betalen voor een huis dat in betere staat was eenvoudiger en goedkoper geweest. Maar uiteindelijk zijn we er wel gelukkig mee. :)
 
Jammer, jammer. Alweer zo'n mooi houten huis plat in ons dorp . Het stond te koop maar daar heeft de bevolking geen boodschap aan. Ramen, deuren, balken, alles wat bruikbaar is werd er uit gesloopt en nu is het ingestort. Verder op staat nog een klein houten huis leeg. Dat zal eerstdaags ook wel leeggeroofd worden en instorten.
 
Bovenaan