Verkrotten van Tsjechische huizen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hypotheken en leningen

Een lening of hypotheek krijg je in Tsjechië niet meer als buitenlander .Heb van mijn contactpersoon bij de bank gehoord dat als ik nu een lening aan zou vragen voor het pand dat ik nu heb ik dit gewoon niet meer zou krijgen.
Er is op dit forum meer over deze materie geschreven.

De enige optie is de overwaarde van een huis in NL in een huis in de CZ te steken .
 
Jozef, ik zou voor het door mij genoemde pandje ook geen geld lenen of een hypotheek nemen. Gewoon ouderwets sparen of hopen op een lot uit de loterij....
Het huis wat ik op het oog heb, kan nooit veel kosten gezien de toestand waarin het nu verkeerd, maar dan het renoveren.
Kent Tsjechie ook subsidie voor zulke restauraties?
 

Vodnik

† In Memoriam
....................
Kent Tsjechie ook subsidie voor zulke restauraties?

Ja, die zijn er, onder zeer strikte voorwaarden.
Als buitenlander zou ik er niet aan beginnen, tenzij je de taal perfect spreekt en schrijft EN de manier van zakendoen kent!

Van een bestemmingsplanverandering doorvoeren en een bouwvergunning verkrijgen, krijg je al grijze haren van (tijd en "stress"), laat staan van een subsidie regeling (zeker in een crisis periode)


Pieter
 
Daar was ik al bang voor. Maar ik neem wel aan dat wanneer je een krot opknapt (en daar hebben we het hier over), je de facade intact moet laten? Valt dat onder "monumentenzorg"? Waar staat dat genoteerd?
 
Kent Tsjechie ook subsidie voor zulke restauraties?

Ja, die zijn er, onder zeer strikte voorwaarden.
Als buitenlander zou ik er niet aan beginnen, tenzij je de taal perfect spreekt en schrijft EN de manier van zakendoen kent!
Nou Pieter, is dat niet een beetje voorbarig? :denk: Ik ken een forumlid die de taal zeker niet perfect spreekt en zich toch in de Tsjechische subsidie-land begeeft met goede resultaten.
 
Bij ons in het dorp Zbyslav staan een aantal huizen te verkrotten. Dáár wordt het dorp niet mooier van. Eigenlijk waren het echt best mooie oude authentieke woningen die zo'n Tsjechisch dorpje mooi en rustiek maken.
De overburen..jpg
Dit is één van de huisjes waar Tabe het over heeft en als ik eerlijk mag zijn vind ik dit net als Sandy: mooi!!!

Maar ik kan me ook wel in de andere optie vinden, alleen is het dan meer: wat komt er voor terug. Smaken en ideeën verschillen maar een restauratie met oa nieuwe, lelijke, witte plastic kozijnen in een 100 jaar oud pand, :slik: niet mooi is mijn persoonlijke mening. Of sloop met nieuwbouw en dan zo'n huis bouwen waaraan je direct ziet dat het rechtstreeks uit een catalogus komt. :fool:
 
Noem het een beetje idealistisch, maar dat zit er in ons geval ook achter: dit huis bewaren voor het dorp. Er zijn maar 18 huizen, en het zou zo'n mooie toevoeging zijn.
 
Nou Pieter, is dat niet een beetje voorbarig? :denk: Ik ken een forumlid die de taal zeker niet perfect spreekt en zich toch in de Tsjechische subsidie-land begeeft met goede resultaten.

Ik denk dat je mij bedoelt.
Voor mijn pand ben ik ook bezig om subsidie te verkrijgen. In mijn geval betreft het een (rijks)monument, ik ga voor dit pand een beroep doen op een tweetal EU subsidies en een regionale subsidie. Voor het pand komt het uit een toeristisch potje, dit komt omdat ik het wil gaan verhuren voor vakanties en de tweede subsidie komt uit een agrarisch fonds, dit is bestemd voor het restaureren van kasteeltuinen.
De regionale subsidie is bestemd voor het ontwikkelen van het toerisme.
De hoogte van de EU subsidies zijn behoorlijk maar daar worden dan ook hoge eisen aan gesteld.
Ik ken de taal niet voldoende om dit zelf te kunnen regelen maar hier zijn prima buro's voor die wel een persentage van het subsidie bedrag vragen.
 
N weet haar weg al jaren, én spreekt de taal echt wel behoorlijk..
Ik denk dat Lina idd Joost bedoelde maar ik geloof dat we enigszins afdwalen.

Huizen die verkrotten leveren mss leuke plaatjes op maar het is ook tekenend voor de leegloop van dorpen en kleine plaatsen. Scholen, winkels en kroegen sluiten. Als de leeg staande huisjes opgeknapt worden tot vakantiewoning zal daar weinig aan veranderen
 

Tabe

† In Memoriam
Ik lees dit topic nog eens door
.....
Bij ons in het dorp Zbyslav staan een aantal huizen te verkrotten.
......
In de winter is de buurvrouw van onze Tsjechische vrienden overleden. Haar huisje was dus bewoond
.....
Er zijn echt maar twee mogelijkheden.
...direct slopen of .... laten staan, desnoods in deze slechte toestand , tot er inderdaad iemand langs komt die er wat in ziet en de boel tegen m.i aanzienlijke kosten gaat opknappen , waardoor het dorp zijn rustieke uitstraling blijft behouden.
.......
Hierbij de beloofde fotootjes van een drietal woningen in Zbyslav. Ik begin met een foto van het huisje van de buurvrouw van vriend Mira. Maria is in december overleden, 85 jaar oud, en sinds kort staan de twee woninkjes te koop. Het is alleen interessant voor de doe het zelver die hééél erg handig is. Zelf zou ik er niet (meer) aan beginnen. Als mijn vermoeden uitkomt zullen deze twee huisjes tot in lengte van dagen er staan met verkrotten als gevolg. Jammer, maar helaas. En ik ben het dus niet met Lina en nog een paar anderen eens dat ze maar moeten blijven staan, want het dorp wordt er echt niet mooier op.

Het tweede fotootje is van een huisje waarvan mevrouw een tiental jaren geleden is overleden. Zij deed tot het laatst toe haar behoefte buiten de deur in de tuin. Ruim 90 was ze toen ze overleed. Sindsdien is de staat van het , overigens best romantieke, huisje te verkommeren. En enkele maal wordt het onkruid in de tuin verwijderd door de familie, maar verder staat het te verkrotten. Het fotootje dat Lina heeft gemaakt van dit huisje is in dit topic te "bewonderen". Zelf zeg ik : slopen!

Het derde fotootje is van een huisje waarvan het oude vrouwtje, (85 jaar) naar een verzorgingshuis ging, zo'n vier jaar geleden. Hiervan heb ik in de rubriek MOOIE VERHALEN, over verteld. Dit huisje is twee jaar terug door een Italiaan die met een Tsjechische getrouwd is, gekocht. De hele bovenverdieping is er af gesloopt en opnieuw aangebracht. Beneden is alles inmiddels ook opgeknapt. Maar het heeft wat gekost!!! Ik denk dat de Italiaan met een stukje grond en nieuwbouw beter uit was geweest. Maar ik ben blij dat dit huis is opgeknapt alhoewel er van het oorspronkelijke huis eigenlijk niets meer over is.
 

Bijlagen

  • verkrotten1.jpg
    verkrotten1.jpg
    46,7 KB · Bekeken: 74
  • verkrotten3.jpg
    verkrotten3.jpg
    62,2 KB · Bekeken: 79
  • verkrotten2.jpg
    verkrotten2.jpg
    50,4 KB · Bekeken: 76
Ik lees je verhaal net, beste Tabe.
Bij ons is het allemaal nog redelijk.
Sterker nog, ik zie tot mijn verbazing en vreugde dat steeds meer woningen worden opgeknapt.
De uitdijende regio van Karlovy Vary is daar debet aan.
De woningen worden opgeknapt, zo mooi.
Garages, pri-elen in de tuin: het kan niet op.
Maar achter mijn villa staat een prachtig huis,leeg, ik wilde het toendertijd kopen voor € 25000 maar de eigenaren wilde niet.
Het staat nu 7 jaar leeg en het huis verkrot.
Ik heb nu € 2000 geboden.
Dan knap ik het op mijn gemak op.
Maar de eigenaren geven geen reactie.
Het blijft een merkwaardig volk.

Ik zie wel dat in de omgeving de recreatiewoningen steeds minder bewoond worden.
Wat een feest was voor pappa en mamma is niet meer toereikend voor de kinderen.
Amerika, Italie en Canada zien ze liever.
En gelijk hebben ze.

Groet uit een zonnig Voorburg.
 
Kukel je hebt gelijk, ook onze kinderen zijn een beetje uitgekeken.
Afgelopen kerst waren we eindelijk na zoveel jaren weer eens met de kinderen in CZ, en ze hebben genoten. Als nu ter sprake komt dat er nog veel moet gebeuren, en wij daar er geen zin meer in hebben is het antwoord, als jullie het maar niet weg doen . Wij knappen het later wel verder op. Het is toch wel gezellig hier, maar nu willen we nog andere dingen doen.
 

Tabe

† In Memoriam
Eventjes een oude topic tevoorschijn halen, omdat ik het jammer vind dat dergelijke mooie huizen aan het verkrotten zijn.

De eerste foto is van een monumentaal pand in het dorp Mecholupy, ongeveer 10 kilometer van Klatovy. En fantastisch mooie rubuuste voorgevel en jammer, jammer, het spul staat te verpauperen.

3.jpg

He tweede pand staat een dorpje verderop, in Nemcice. Ik vermoed dat ik weet wie de eigenaar is. Deze man heeft zelf een geheel nieuw huis laten bouwen/ gebouwd in de bossen bij Planice. Tja, en wat doen we dan met dit mooie oude boerderijachtige pand? Een kapotte shovel staat in de bloemenrijke onkruidtuin. Mooie dikke muren, gewelven , noem maar op. Verkrotting slaat toe.

4.jpg
 
Tja, als je dat zo ziet.
Jammer, maar helaas.
In Nederland krijgt het de kans niet om te verkrotten, slopen geblazen.
Ik denk wel eens als ik door Tsjechie rijdt: gewoon een sloopweek houden!
Weg met die rotzooi.
Maar het interesseert blijkbaar niemand.
Maar een troost, je kan er mooie foto"s van maken.
Woningnood is er niet anders zou het gekraakt worden.
Of doen ze dat niet?

Groet van een uitruimer.
 

Vodnik

† In Memoriam
In NL komt het inderdaad niet zover, die verkrotting.
Vóór die tijd is de eigenaar al aangeschreven er iets aan te doen, zoniet dan grijpt overheid in verhaalt de kosten op de eigenaar. In CZ is dat (helaas) niet mogelijk. Een pand dat op instorten staat kan een gemeente niet zomaar slopen en zeker niet daarna de kosten verhalen op de eigenaar.

In Praag zie je ook verkrotting, maar als je dan in het kadaster kijkt naar wie de eigenaar is wordt het in veel gevallen duidelijk, speculatie! In Praag stijgt de waarde van de gornd sneller dan de waarde van een woning, dus waarom "iets van niets" maken! Laat maar verkrotten, uiteindelijk is de grond voor heel veel geld te verkopen.
 
In NL komt het inderdaad niet zover, die verkrotting.
Vóór die tijd is de eigenaar al aangeschreven er iets aan te doen, zoniet dan grijpt overheid in verhaalt de kosten op de eigenaar. In CZ is dat (helaas) niet mogelijk. Een pand dat op instorten staat kan een gemeente niet zomaar slopen en zeker niet daarna de kosten verhalen op de eigenaar.

Nou, dat ligt toch wat ingewikkelder. In onze (NL) gemeente hebben we ook met zo'n woning te maken. De gemeente heeft echt geen mogelijkheden om de eigenaar tot renovatie te dwingen. Er wordt druk op hem uitgeoefend, maar veel meer mogelijkheden heeft een gemeente niet. Alleen als er gevaar voor mensen dreigt kan er beperkt worden opgetreden. Dit houdt bijvoorbeeld in het huis met hekken ontoegankelijk maken.
 
Bovenaan