Verkrotten van Tsjechische huizen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Verkrotten!
Ik kwam dit woord tegen in een andere topic. Verkrotten. Eigenlijk en heel vervelend woord.
Krot; een woning die ongeschikt is om te worden bewoond en waarvan de gebreken niet door lonend herstel zijn weg te nemen. (www.mijnwoordenboek) Een huis laat je, als het even kan, niet “verkrotten”.

Toch zie je veel huizen in Tsjechie verkrotten. In ons dorp Zbyslav, onder de rook van Planice, staan zo'n veertig woningen, waarvan, denk ik, ongeveer de helft nog worden bewoond. De andere helft staat dus grotendeels te verkrotten. Jammer voor het dorp; dat wordt er niet mooier op. Aan het begin van het dorp stond een, eigenlijk best mooi, huis jarenlang leeg. Totdat het geheel op instorten stond. De gemeente heeft toen de eigenaar, een inwoonster van Plzen, de opdracht gegeven de boel te slopen. Dat is inmiddels voor een groot deel gebeurd. Wat overgebleven is is een “natuurtuin”, een gigantische wildernis. Veel huizen komen leeg te staan omdat de oorspronkelijke bewoners zijn overleden en de kinderen of kleinkinderen er niks voor voelen om de zooi op hun schouders te nemen (figuurlijk bedoeld). Het huisje van opa of oma is meestal nog in een best redelijke staat maar de kinderen willen toch wat meer luxe en comfort dan het geen wat opa's huisje biedt. Deze huisjes zijn soms meer dan honderd jaar geleden gebouwd met de materialen van toen. Hout uit het bos, stenen en keien van het veld. Blokken zelfgemaakt lemen bouwstukken. Zo, zonder vaak een goede fundering opgebouwd op de kale grond. Geen Praxis in de buurt toen destijds. Water uit de pomp, Wc, een klein houten gebouwtje buiten de deur of boven de septic van de varkensstal. Geen elektriciteit totdat er een draadje werd getrokken naar de woning. Verwarming? En kachel die met hout werd gestookt. Isolatie van de woning was niet nodig. Allemaal even primitief dus. Logisch dat de huidige jeugd niet zo staat te trappelen om een dergelijk huis in gebruik te nemen. Men bouwt liever een nieuw huis met met alle gemakken en comfort, en terecht. Vaak op een stuk bouwgrond op het erf van opa's huisje. En opa's huisje staat leeg en verkrot en verpauperd. En veel van dit soort huisjes staan nu in Zbyslav, maar zijn in elk dorp in Tsjechie wel te vinden.

Soms worden dergelijke huisjes gesloopt maar soms krijgt een dergelijk huisje een andere bestemming. Een Pragenees ziet er wel wat in als tweede woning; of een buitenlander als vakantiewoning (chalupa).

Wij kochten ons huisje, een oud boerderijtje, een aantal jaren geleden in een eigenlijk onbewoonbare staat. Het heeft na “opa's” dood een aantal jaren leeg gestaan. We reden er vaak langs en dachten; eigenlijk best zonde. Vaak stonden de ramen open om het huis wat door te laten tochten. Maar het verkrotten was al begonnen. Houtwerk in zeer slechte staat, de facade waar het pleisterwerk van af donderde. De tuin die een wildernis werd. En ach, het was zo'n lief en schattig huisje. Jammer, jammer, jammer. Totdat het uiteindelijk voor verkoop werd aangeboden. En nu zijn wij dus de eigenaar. Met alle lusten en ….lasten. Wat moest er veel gebeuren om de woning in een enigzins redelijk bewoonbare staat te krijgen. Nieuwe waterleiding, nieuw elektriciteit. Een douche/wc in huis. Een goede slaapkamer, een nieuwe septic, nieuwe ramen en deuren, het ophogen van het plafond. Nieuw stucwerk aan de buitenkant, een goede kachel. Dat is allemaal in de afgelopen jaren gebeurd en het resultaat is helemaal naar onze zin, Een leuk huis met een mooi uitzicht over het veld. In Nederland onbetaalbaar maar hier in Tsjechie voor ons bereikbaar gebleken.

Maar de tijden zijn veranderd! Ondanks dat er veel huisjes in Zbyslav, of welk ander dorp dan ook in Tsjchie, staan te verkrotten, zijn ze niet meer te koop voor een appel en een ei, Ook de Tsjech weet inmiddels donders goed dat onroerend goed waarde heeft. Een huisje, in een dergelijke staat, als ons huis in 1998, staat nu te koop voor meer dan een miljoen kronen. Reken daar het drievoudige bij voor een grondige renovatie en je kunt net zo goed een nieuw huis laten bouwen. Het gevolg is wel dat er steeds meer krotten te vinden zijn in Tsjechie. De dorpen worden er niet mooier en leuker op.

Waarom dit verhaal? Ooit was er een topic “de roze bril”. Het klinkt leuk en het lijkt zo leuk; we hebben/kopen een huis in Tsjechie. Het is voor velen nog betaalbaar, maar verkijk je er niet op. Het vergt nog al wat doorzettingsvermogen en financieel vermogen. Bezint eer u begint. Orienteer u goed en ga niet over één nacht ijs. Dat geldt niet voor ons gelukkig. Wij zaten “in de goede tijd”. Dat wil niet zeggen dat ik mensen af wil schrikken om in Tsjechie een huis te kopen. Integendeel; hoe meer van dergelijke huisjes worden opgeknapt hoe beter. Maar laat die roze bril thuis.
 
Tabe,

Wat mooi geschreven!
Wij kochten ons huisje in 1999 in Dolni Lanov en hebben precies dezelfde ervaring, geen stroom, stro en geitenkuttels op zolder en dan komen er mensen kijken o, die w.c. met dat hartje mooooi !! pff en wij maar denken...
Uiteindelijk zijn alleen de buitenmuren blijven staan maar het heeft wat kruim gekost om er van te maken wat het nu is.
 
Fraai stukje Tabe, met veel plezier gelezen.

Overigens ben ik nog steeds van mening dat het goed is je geld in een Tsjechisch huis/opknapper te stoppen. Voor een krot zou ik oppassen, dat kost je veel meer dan welk scenario je ook bedenkt. Die zogenaamde 'goede tijd' is nog steeds gaande als je de huizenprijzen in Europa naast elkaar legt. Kopen en de verbouwing uitsmeren over de jaren, wel wetende dat als je er aan begint je moet doorbijten en met gezond verstand moet handelen..:)
 
roze bril

Wat ook belangrijk is hoe je er fysiek voor staat als je aan een oud huis begint :( heb zelf teveel met roze bril gekeken en dacht dat doen we wel even .Ben laatst bij de Neuroloog in het EMC voor de jaarlijkse controle geweest en die vroeg mij of ik soms een doodswens had zo erg was de boel verslechterd in 1 jaar tijd:fool::kwaad: .En dan zijn er nog van die buren die roepen "kijk nou hij laat anderen al het werk doen" .:slik::ice::proost::champ::kok::bbq::cheers::romantiek::eten2::eitje:

Laat dus voorlopig de boel de boel en geniet van elke dag die ik heb

Er gaat idd. heeeeeeeeeel veel geld in zo,n oud huis zitten
 

Marcel

Moderator
in "ons" dorp en omgeving (Adelaarsgebergte) wordt er juist de laatste jaren meer gedaan aan renovatie van ramen - stucwerk - daken.
nu weet ik niet of die panden recentelijk in andere handen zijn overgegaan of niet.
dus verkrotten is hier niet van toepassing.
 
In Nederland is een beschermd dorpsgezicht een kwalificatie van een gebouw of een groep gebouwen die van algemeen belang zijn wegens hun schoonheid, hun onderlinge ruimtelijke of structurele samenhang. Wanneer deze gebouwen aangemerkt zijn als 'beschermd dorpsgezicht' mogen deze niet worden afgebroken of worden gewijzigd zonder een schriftelijke vergunning van het College van Burgemeester en Wethouders. Ook gebouwen die niet worden aangemerkt als monument, kunnen hieronder vallen. Vaak bepalen een aantal gebouwen samen, of de ruimtelijke structuur en de onderlinge samenhang van de gebouwen, het historisch karakter van een dorp.

Beschermde dorpsgezichten zijn als zodanig aangewezen ingevolge de toepassing van artikel 35 van de Monumentenwet 1988, en daarmee een rijksmonument.

Wie kan mij vertellen of het begrip beschermd dorpsgezicht in Tsjechie bekend is?????
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dat is inderdaad een site die spreekt over bescherming van dorpsgezichten en financiering.

Een eveneens beschermd dorpsgezicht is Vesec u Sobotky, dat in menig film is gebruikt.
 
Richting Malonice staat een geheel vrijstaand huis met ca.700m2 tuin met rondom magnifiek uitzicht te verkrotten ,ieder jaar zien we het verder achteruitgaan .In shuhov is dit ook het geval met sommige panden .

Aan sommige panden word driftig gewerkt maar het een behoorlijk aantal staat weg te rotten in dit gebied
 
Verkrotten van oude woningen.

Hallo.

Inderdaad een heel mooi verhaal, en ook wij kochten 5 jaar geleden een krot in het Reuzengebergte. Wij hebben er zeker 3 maanden over gedaan voordat we de stap tot aankoop werkelijk durfde te zetten.
Maar na 5 jaar goede samenwerking met onze Tsjechie-vrienden is dit het resultaat.

Groetjes,

Lenka
Helmond
 

Bijlagen

  • aankoop 5 jaar geleden.jpg
    aankoop 5 jaar geleden.jpg
    53,1 KB · Bekeken: 84
  • dito.jpg
    dito.jpg
    58,8 KB · Bekeken: 83
  • 14.jpg
    14.jpg
    67,3 KB · Bekeken: 81
Dit is een totale ( renovatie ) verbouwing op het bestaande fundament.
Ook wij hebben alleen de buitengevel laten staan.
En wat voorheen de hooizolder was is nu veranderd in een tweede huis.
1.Onder huiskamer- keuken - hal - badkamer en van de koeienstal hebben wij een slaapkamer laten maken (mooi voor oudere mensen)
2.Boven 2 grote slaapkamers-grote hal- 2de keuken badkamer met douche en toillet, en daarnaast nog een losse toillet.
3.In de top hebben wij nog een huiskamer gerealiseerd en een speelkamer. ( maar ook hier kun je nog 2 slaapkamers van maken )
Eigenlijk hebben we twee huizen in een gemaakt.
Lenka
 
Ik ben wel benieuwd op een schaal van 100% wat de aanschaf is geweest van de bouwval, dan hebben we een idee waar je aan toe bent wanneer je voor deze weg kiest? Prachtig resultaat!
 
Natuurlijk is de verkrotting van de huizen in Tsjechië triest, maar ik bekijk het van een heel andere kant. Wanneer ik in Tsjechië ben, door het landschap en de dorpjes wandel of rijd, dan denk ik alleen maar 'wat geweldig dat hier niet alles dat oud is en in functioneel opzicht afgedaan heeft meteen platgewalst en weggevaagd wordt om plaats te maken voor dertien in een dozijn betonnen nieuwbouw met kunststof kozijnen, zoals in Nederland'.

Voor mij vertegenwoordigen deze 'krotten' de geschiedenis van dit mooie land, ze staan voor het harde werk dat generaties eerder is geleverd en geven een uniek aanzicht van het schitterend landschap. Het enige dat inderdaad ontzettend jammer is, is dat de financiele middelen ontbreken om deze huizen in goeie staat te houden. Maar slopen? Nee, alsjeblieft niet doen, daarmee sloop je het karakter en de historie van een prachtig land.
 
Sorry hoor. Wonend hier in CZ vind ik bovenstaande de groots mogelijke onzin. We zullen in NL de huizen eens "laten gaan om het landelijke karakter te behouden", moet je eens zien wat er dan van komt.

Hier is er veel overlast rondom deze huizen van ongedierte, zwervers, daklozen en ander gespuis. Daarnaast spelen vaak kinderen in en rondom deze huizen, ook een zeer onveilige situatie omdat veel op instorten staan. Nee..... inderdaad de buldozer er overheen in plaats van laten verkrotten en opruimen die ouwe rotzooi.

Of, en da's altijd beter, terugbrengen in de oorspronkelijke staat. Dan kan ook IK ervan genieten en het mooi en landelijk vinden.
Anders niet.
 

Tabe

† In Memoriam
Ik lees dit topic nog eens door....

En ik meen dat zowel Smiley als Sandy gelijk hebben! Hoe is dat mogelijk met twee zulke tegenstellingen.

Bij ons in het dorp Zbyslav staan een aantal huizen te verkrotten. Dáár wordt het dorp niet mooier van. Eigenlijk waren het echt best mooie oude authentieke woningen die zo'n Tsjechisch dorpje mooi en rustiek maken. En waarom wij in zo'n dorpje ons huisje hebben gekocht en opgeknapt. Ook een oud woninkje vlak bij ons wordt mooi opgeknapt.....door Italianen. De Tsjechen kijken er kennelijk niet meer naar om; naar die mooie oude etc. woninkjes. Maar dat zijn maar twee van dergelijke woninkjes die in de laatste jaren in ons dorp zijn opgeknapt. Zeker een vijftal huizen in het dorp zijn onbewoond en er kijkt echt geen hond naar. Verlaten troosteloos. Nu nog in een redelijke staat, maar een tiental jaren verder vast en zeker sloopwaardig en een achteruitgang van het dorp.

In de winter is de buurvrouw van onze Tsjechische vrienden overleden. Haar huisje was dus bewoond, maar in Nederland had er vermoedelijk wel een bordje aangehangen van ONBEWOONBAAR VERKLAARDE WONING. Voor mij was de woning onverklaarbaar bewoond. Deze week werd bekend dat het huis tesamen met het huis ernaast in de verkoop kwam. Nieuwsgierig als Tante Marijke is ben ik gaan kijken. Van binnen! Inderdaad onverklaarbaar bewoond de laatste jaren. Muf, tochtig, schimmelig, vies, oud, dak en dakspanten in zeer slechte staat. En verder zoals, Smiley, denk ik, beschreven heeft. De hele ouwe troep stond er nog in. De kastjes afgeladen met potjes met vruchten etc. De jasjes aan de kapstok, de nachtpon nog op het beslapen bed.

Een heeeeeeel handige doe het zelver zou er iets van kunnen maken, als hij door de rotzooi heen zou kijken. Ik ken potentiele kopers voor die huizen, maar die zijn direct afgehaakt bij het zien wat er zoal aan moet gebeuren. Niet aan beginnen;niet doen!

Het gevolg is dat de huizen onverkoopbaar zullen blijken te zijn. En.... het echte verkrotten kan beginnen. Een kwestie van tijd of de boel staat op instorten. Eeuwig jammer. Want gesloopt wordt er niet door de Tsjechen. Pas als er geen ontkomen meer aan is wordt de boel platgegooid, maar daar kunnen nog jaren overheen gaan. Al die tijd zit het dorp met de zooi. Kwestie van tijd.

Er zijn echt maar twee mogelijkheden.
Zoals Smiley wil; direct slopen of zoals Sandy kennelijk wil: laten staan, desnoods in deze slechte toestand , tot er inderdaad iemand langs komt die er wat in ziet en de boel tegen m.i aanzienlijke kosten gaat opknappen , waardoor het dorp zijn rustieke uitstraling blijft behouden.

Ik zie hier in Zbyslav geen kans om fotootjes te plaatsen, maar zodra ik in Nederland ben zet ik ze in dit topic. Misschien is er iemand (Een Nederlander want een Tsjech doet het niet) die de beide, eigenlijk schattige huisjes wil renoveren. Want dit heeft toch mijn voorkeur boven het slopen ervan. Al sta ik niet te trappelen voor nog meer Nederlanders in het dorp.
 

Marcel

Moderator
wij westerlingen zien vaak de romantiek in zo'n huis, de tsjechen niet. die wonen hun leven lang al tussen dit soort huizen en willen ook vooruitgang en modernisering. en wonen ook liever in de grote stad ipv in een klein "achtergebleven" dorpje.
hebben wij hier ook gedaan en meegemaakt : de plaggehutten zijn uit het straatbeeld verdwenen. de verzakte duikhuisjes zijn weg, vaak ook na jarenlange verkrotting.
over 20-30 jaar komen de tsjechen erachter dat ook zij eigenlijk een stukje erfgoed hadden moeten bewaren.
maar dan is het voor veel panden te laat. wordt het te duur om dit nog weer in oude staat te herstellen.
 
In Porezanky staat ook zo'n huisje: met een fraaie barokgevel. M'n handen jeuken! In gedachte heb ik het al tien keer verbouwd, met behoud van het fraaie geveltje. Het huisje staat op een van de foto's van Punkensteins vakantieverhaal. Ook te zien op de site met allerlei verkrotte en opgeknapte woningen.
Dus als ik nog een ouwe sok vind.....:ja:
 
Bovenaan