Verkoop van kaas, stroopwafels en/of Belgische wafels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn connectie met Tsjechie bestaat al zo'n 10 jaar. Mijn zoon, schoondochter en kleinkinderen wonen er. Zelf kom ik ca. 3 keer per jaar over. Nu ik gepensioneerd ben, denk ik er over om op boerenmarkten kaas, stroopwagels en/of Belgische wafels te gaan verkopen. Er zal ongetwijfeld al een bedrijf in Tsjechie zijn dat kaas importeert en verhandelt, maar ik heb hem nog niet gevonden. Wel heb ik een keer in het forum iets gelezen over Nederlanders die dat gestart waren, weet alleen geen naam meer buiten de rm letters.
 

kuurgast

Donateur
Er zijn diverse Hollanders die holandský sýr verkopen en de import zelf regelen.
Als je van hen wil afnemen zal je verkoopprijs te hoog worden, beter = zelf met busje rijden.
Holandské oblátky=stroopwafels lijkt me een veel interessanter product om vooral op jaarmarkten en grotere evenementen te verkopen. Er is/was een stroopwafelkraam in Praag.

[EDIT] Link naar website stroopwafelkraam verwijderd, site is uit de lucht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op dit moment ben ik info aan het verzamelen over de mogelijkheden en de ervaringen van anderen. V.w.b. de stroopwafels denk ik aan gedeeltelijk zelf bakken voor de geur en import omdat dat makkelijker is.
 
Serieuze reacties zijn altijd welkom. De regio in Tsjechië ligt vlakbij Duitsland en Polen in de buurt van het Reuzengebergte, verder wordt het kleinschalig. De marktverkenning wordt al uitgevoerd door mijn Tsjechische kennissen en familie.
 
In de driehoek Duitsland, Polen en Reuzengebergte is er volop Nederlandse kaas te koop, dus dat is ook geen optie.
Zit in mijn gedachten door de winkels te lopen, maar kan nog niet ontdekken wat er niet te koop is, of wat duurder is als in Nederland.
 
Bedankt voor de reactie. Klopt dat er Nederlandse kaas te koop is, maar dat is vooral de Edammer en geen goede en smaakvolle boerenkaas. Ben inmiddels in de loop der jaren in nagenoeg alle grote winkels geweest van Globus, Lidl, Albert, Spar tot Kaufland etc., wel een wat kleinere luxe winkel gevonden die vooral in Franse kazen handelt. En qua prijs moet je ook geen wonderen verwachten, het minimumloon in Tsjechië is ongeveer 1/3 van dat in Nederland. Maar ik ga rustig verder met onderzoeken.
 

kuurgast

Donateur
Zoek eerst eens markten op waar je wil gaan staan.
Ga dan uitzoeken of je wel een staanplaats kan krijgen.
Hoe zit het met regelgeving?
maximaal 3dgn in de week staan hetzij zelf of een Tsjech
Heb je papieren nodig om bedrijf te starten?
Hoe zit het wettelijk met voedselveiligheid ,HACCP etc.
Je kan wel lukraak op een forum informatie gaan vragen maar je zal zelf ook daadwerkelijk ter plaatse op zoek moeten gaan.
Goochel eens op "Holandský sýr" dan kom je vanzelf genoeg bedrijven tegen die NL-kaas verkopen en dan niet alleen de Edammer maar alle soorten zijn wel verkrijgbaar. Zag zelfs een Amelander voorbij komen.
Inkopen van een bedrijf in Tsjechië lijkt me niet logisch ,daar zit al een winst op en dan wil je zelf ook wat verdienen......kaas van 300 Kč per kilo zal dan in prijs verdubbelen. Denk niet dat je toekomstige klanten daarin trappen.
 
Een forum is een platform van meningen, interessante en mindere. Beren op de weg zijn er ook altijd, en natuurlijk moet alles formeel uitgezocht en geregeld worden. Een forum is daarvoor niet het juiste medium.
 
Er zijn hier in de omgeving diverse markten waar Nederlanders met Nederlandse boerenkaas staan.
In Dolni Lanov is behalve een camping en pension ook een kaaswinkel die gerund wordt door Jan en Akkelien, die echte boerenkaas uit Friesland verkopen.
Verder is er in Trutnov een kaaswinkel met een groot assortiment en tenslotte, bij de Albert kan je zelfs stukken Old Amsterdam kopen.
 
Er zijn diverse producten uit Tsjechië die Nederlanders lekker vinden en best vaker zouden willen eten totdat je ze gaat verkopen.
Je verandert het eet- en kooppatroon van mensen niet zomaar, of het nou Tsjechen zijn of Nederlanders.

Een winkel draaiende houden op iemand die zo en nu opeens vreselijke zin in een dropje heeft is leuk als je Tante Emma heet en er niet van hoeft te leven. Of als je het een aardig vooruitzicht vindt opeens heel veel potten speculaaspasta (wat is dat eigenlijk?) te moeten eten omdat de houdbaarheidsdatum verloopt.

En als je wilt zien wat er aan Nederlandse producten verkoopt ga je niet naar de markt maar naar de Albert: een van oorsprong Nederlandse winkel en turf nou eens voor de aardigheid hoeveel typisch Nederlandse producten die in de schappen hebben staan.
 
Bedankt voor je reactie. Ik hoef er inderdaad niet van te leven en in eerste instantie wil ik producten aanbieden voor Tsjechen. In Albert heb je inderdaad veel Nederlandse producten, maar dat zijn meer de fabrieksmatig gefabriceerde en niet van boerenbedrijven of kleinere bedrijven.
 
Bovenaan