Verkoop briketten (geperst zaagsel)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heb ik een onderwerp gemist? Ik haal briketten bij een kleine fabriek, maar wanneer ik toch in Liberec moet zijn haal ik ze ook bij Bauhaus of Obi. Gisteren moeten constateren dat midden in het seizoen er daar niets te koop was. Ook niet duurdere versies. Is er een speciale reden voor dat ik in Liberec geen voorraad zag? De kleine fabriek is voor mij op een kilometer of 16 afstand. Leuker wanneer je geen extra kilometers hoeft te maken.
 
Ik zag hier in DE bij Thomas Philips, dat ze daar ook al weken niet meer liggen, dus ergens zal daar wel een verband en dus ook een reden voor zijn.
Bij de Vietnamesen hier ligt nog meer dan genoeg.
 
Ik haal vaak pakketten resthout bij de houtzagerij in Turnov. Kan ik zelf vervoeren. Men kent me daar als goede klant. De baas zag me komen en vroeg hetzelfde te betalen als eerder. Je moet wel zelf verzagen. Nu heb ik dus enige tijd nat hout. Het lukt wat te zagen en dat bovenop de kachel zo te drogen dat het redelijk brandt. Natuurlijk is aanschaf van een forse lading en lang drogen een betere oplossing.
 
Ik mix. Had hout van eigen kweek. Nu van de houtzagerij. Mijn vraag gaat erom of net als in Nederland het gebruik van houtkachels wordt ontmoedigd.
Het gebruik van een houtkachel die met het verwarmings systeem verbonden is en brandend gehouden wordt door een elektrische ventilator iod,
is verboden sinds dit jaar en de boete is vanaf 50000 kc .
als ik je vraag goed begrijp
 
ik dacht dat bijna iedereen dat wel wist , was enorm veel in het nieuws .
maar je hebt nog een paar maanden.
in mijn nieuwe bouwvergunning, moest ook voor de nieuwe wetgeving de open haard gescheiden zijn van de rest vd verwarming .
anders werd het als een kotel gezien.
hier in het dorp is dit toch wel het meest pijnlijke financieel ,aangezien je die zg dotace toch niet krijgt.

Máte doma starší kotel na tuhá paliva? Pak se vás možná týká zákon o ochraně ovzduší, který zakazuje používání všech kotlů 1. a 2. emisní třídy. Od září 2022 je dle zákona o ochraně ovzduší z roku 2012 nebude možné ani provozovat. Tomu, kdo zákaz poruší, hrozí pokuta až do výše 50 tisíc korun. Informuje o tom ministerstvo životního prostředí.

Zelf niet geheel doorgelezen maar info genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Aha, ja dit ken ik wel. Maar het betreft geen verbod o.i.d. op houtkachels, wel worden er steeds strengere normen gehanteerd voor houtgestookte CV-ketels. (Maar ja, dat geldt vrijwel voor alles tegenwoordig.)
 
Bovenaan