Verkeersregels, overtredingen en boetes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

tsjechie kent geen flitspalen, heb er nog nooit 1 gezien hier. Wel flitkasten, flitsmutsen (overgewichtige politieagente verstopt in een bushokje) en kasten in stukken met werkzaamheden. Maar de foto van "boven" deed het lichtje aanspringen.
Het enige wat van boven een foto maakt is de trajektcontrole. Dus gemeten over een bepaald stuk weg. En dan ben je al snel te snel, zeker als het stuk langer is. Of omdat je niet meer weet waar het begint of eindigt.
 
Ja het was wederom een leuke foto als aandenken, maar nu ook een beetje verpest omdat er een hele hap "uitgeknipt" was. Ik zal er eens op gaan letten, die trajectcontrole (ik twijfel daar een beetje aan, maar het kan natuurlijk zo zijn). Wel vreemd want het betreft een doodgewone weg met stukken door het bos, zoals eigenlijk elke weg buiten de bebouwde kom er in Tsjechië uit ziet. Volgens mij kun je vanaf nu maar beter met een enorme boog om Varnsdorf heen rijden of overal dan maar 50 gaan rijden ter voorkoming van.
 
Dat valt gelukkig weer reuze mee. Voor 18 kilometer te hard ongeveer 40 euro. Betaal je vanuit Nederland dan komen er extra kosten bij (vaak rond de 8 of 9 euro). Betaal je via bijvoorbeeld de CSOB in Tsjechië dan natuurlijk niet. Maar het is nogal vervelend dat de overtredingen van het vorige jaar nu pas druppelsgewijs zo'n 8 tot 10 maanden later aan je deur in Nederland bezorgd worden door de vriendelijke en altijd lachende pakketbezorger. Want dan kun je er natuurlijk ook niet meer op tijd op anticiperen, oftewel beter op gaan letten. Dus misschien toch maar weer TOMTOM of Google gaan gebruiken, wat je vaak wel op tijd waarschuwt waar de palen staan of voor de echte durfal, toch maar weer een radarverklikker installeren in je auto onder de motorkap (werkte lange tijd bij mij jaren geleden echt heel goed, maar is vandaag de dag vrijwel overal verboden).
 
Wij gaan in september weer voor 14 dagen. Het wordt dan ons 20e jaar dat wij op vakantie gaan in Tsjechië. Buiten een wielklem om die niks heeft gekost (mocht niet langer als een half uur parkeren) tot op heden (was 5 jaar geleden) heb ik nog nooit een bekeuring gehad voor te snel rijden in Tsjechië. Niet dat ik een heilige ben! ""Maar meer een geluksvogel"", denk ik.
Maar het is wat Kobus hierboven zegt, en hij heeft gelijk.
Wij trappen zelf het gaspedaal in.
 
Of je past je snelheid aan naar de toegestane snelheid. Schijnt ook te werken tegen boetes.
Zo werkt het niet helemaal kobus
De plek in Studanca waar het hier over gaat is een grote doorgaande weg. Je komt aanrijden, je ziet eerst het bordje "bebouwde kom" en ongeveer een halve km verder staan de eerste huizen pas. Je laat ruim voordat je dat bordje passeert je gas los, waarbij je mogelijk nog 58-60 rijdt en pas 100 meter verder op 50 zit.
Helaas staat die camera direct na het bordje Studanca.
 
Kobus, daar gaat natuurlijk nou juist dit hele onderwerp over. Namelijk dat je vaak niet zo goed kunt zien in Tsjechië hoe hard je ergens mag rijden. Mijn vrouw rijdt altijd behoorlijk nauwkeurig en op safe en dacht dus dat ze daar 70 mocht rijden en reed in werkelijkheid 68 km. Dus je hebt wel gelijk (te hard rijden mag niet), maar je moet je zelf ook afvragen waarom wij in Nederland, waar we dus veel en veel meer kilometers rijden al in 20 jaar geen boete meer hebben gehad voor te snel rijden. Ik zelf reed bijvoorbeeld al wekelijks voor mijn werk tussen de 500 en de 600 kilometer. Feertje (Martin) slaat de spijker dan ook precies op zijn kop. Je kunt het vaak aan de bebouwing niet goed zien en soms zijn een paar huizen in Tsjechië ook al een dorp (buurtschap). En ja, dan zal er inderdaad wel ergens een (klein?) naambordje ergens hebben gestaan. Gek genoeg in Duitsland waar we zowel hier in Nederland in de grensstreek als in Tsjechië (ook in de grensstreek) bijna door net zoveel dorpjes en over buitenweggetjes heen rijden, ook daar nog nooit een boete hebben gehad. Het is gewoon vaak onduidelijk in Tsjechië aangegeven (we zijn er ook niet veel) en blijkbaar wordt er nu extra goed op je snelheid gelet. In de 9 jaren voor 2018 hebben we ook nog nooit een boete daar gehad. Misschien overal dan maar net geen 60 km gaan rijden op de buitenwegen en natuurlijk gewoon 50 (normaal) in de bebouwde kom als dat wel duidelijk is?
 
Laatst bewerkt:
Zo werkt het niet helemaal kobus
De plek in Studanca waar het hier over gaat is een grote doorgaande weg. Je komt aanrijden, je ziet eerst het bordje "bebouwde kom" en ongeveer een halve km verder staan de eerste huizen pas. Je laat ruim voordat je dat bordje passeert je gas los, waarbij je mogelijk nog 58-60 rijdt en pas 100 meter verder op 50 zit.
Helaas staat die camera direct na het bordje Studanca.
De wet zegt dat je NA het bord 50 niet harder rijden mag. Dat betekent niet dat je dan pas het gas los laat. Ook al staan er geen huizen.

De trajectcontrole is een leuke melkkoe. soms weet je niet eens waar hij begint of ophoudt. En dat de boetes pas na 2018 binnen beginnen te lopen heeft waarschijnlijk meer te maken met het samenkoppelen van de systemen in de EU.
 
Dit verhaal kreeg ik vandaag opgestuurd door een vriendin van me die ook een huis in Tsjechië heeft. Ik vond het wel een aardig verhaal en de reactie van de ANWB daarop ook. Lees vooral het verhaal over de vertaling die blijkbaar verplicht is. Nooit gehad dus.

https://www.anwb.nl/experts/juridisch/45/boetes-uit-tsjechie

Klik onderaan het verhaal ook eens op het andere linkje van de ANWB:

https://www.anwb.nl/vakantie/tsjechie/informatie/verkeersboetes

Daar staan alle boetes van Tsjechië op, waarbij sommigen wel meteen opvallen. Rijden met een mobiel in de hand is blijkbaar minder erg dan bijvoorbeeld fout parkeren.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt. Ze hebben die flitspalen inderdaad uitbesteed. Ik vraag me daarom ook af of dit soort boetes nu voornamelijk in Noord Bohemen wordt afgegeven of dat dit zich nu ineens in heel Tsjechië voordoet. Ik vermoed dat het nu vooral in de regio Varnsdorf plaats vindt. Ik ken meer mensen met een huis in Tsjechië in hele andere streken en die hoor ik er eigenlijk (nog) niet over maar misschien vergis ik me nu.
 
Varnsdorf, Lipno, Susice, Bilenice, Domoraz, ..............................

Volgens mij gaat het nog steeds om snelheid. In de dorpen. Gemeenschappen, steden, zo je wilt.
Houdt je er aan. Geen gezeur over het "moment" van registratie of een oplichtend bordje aangaande je snelheid.
50 is 50, 60 is 60. Etc...

Ja, de 90 km-wegen natuurlijk niet, want dat is de uitlaat van de frustratie als je op zo'n weg wordt ingehaald door een Biznizman M/V in een leaseauto, op weg naar een klant.

Die limiet is er niet voor niets.
Kennis van de snelheidsafhankelijke remafstand (heb ik dit echt geschreven?) kan behulpzaam zijn.

Bedenk zelf maar elke legitime reden waarom je er niet aan zou houden...
Oh ja, ik schrik ook wel eens hoor, als een zeer betrokken lokalo ineens van 90 naar 45 km gaat.
Maar het went.
En terecht!
 
Beste Zapalky, hopelijk vind je het niet erg als ik me nu niet echt voel aangesproken met je opmerkingen als "geen gezeur, legitieme reden" etc. Zoals al eerder door mij gezegd, heb ik in de afgelopen 20 jaar nauwelijks een boete gehad (1 of 2 keer wegens foutparkeren schat ik zo in). Dit terwijl zoals ook al eerder gezegd door mij, ik wekelijks toch altijd zo'n 5 tot 6 honderd kilometer of meer reed voor mijn werk. Dat deed ik niet alleen in Nederland maar ook veelvuldig in Duitsland en 12 jaar geleden ook nog in Frankrijk. Dus ik denk eerder mee met kuurgast, een andere verklaring kan ik op dit moment niet echt voor mezelf bedenken. Daar gaat dit item denk ik nu vooral over, dat het gewoon opvalt wat er nu ineens gebeurt (ik ben echt niet anders gaan rijden of zo). Iedereen weet hoe hij behoort te rijden, want anders heeft die persoon natuurlijk geen rijbewijs. Het is gewoon volgens mij een ordinaire melkkoe, die nu ineens veelvuldig wordt ingezet door sommige gemeenten en dan gaat het lang niet altijd meer om veiligheid waarborgen, maar in dit geval veel meer om te scoren vermoed ik zo. Maar goed, je hebt wel gelijk hoor, vanaf nu rijden we gewoon als een slak door Tsjechië heen, want anders wordt het alsnog een duur land, nietwaar?
 

kuurgast

Donateur
@dennuzzz klopt..... niet Lipno.

Milevsko okres Písek en Trhové Sviny okres České Budějovice zijn de enige twee steden in Zuid-Bohemen waar zij snelheidsmeting van auto's hebben ingevoerd. In beide gevallen heeft het systeem zijn waarde bewezen en zijn de stuurprogramma's langzamer. Meer steden gaan dit niet doen. Aldus idnes.cz augustus vorig jaar.
In Český Krumlov stond vorig jaar iig een flitspaal volgens ceskokrumlovsky.denik.cz.
Bron idnes.cz. Klik daar op de afbeelding om de kaart te vergroten zodat je kan zien hoeveel ze verdienen.
Zuid-Bohemen is een lege plek op die kaart.

De regio rondom Most en Děčín moet ook rekening houden met nieuwe radarcontroles.

Ondertussen is een dispuut over radars in het nabijgelegen Varnsdorf op weg naar een rechtszaak. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken opereren zij in strijd met de wet, omdat de stad voor hen een particuliere huur betaalt op basis van een aantal boetes.
"Varnsdorf sloot het contract ondanks de kennisgeving, er was geen andere keuze dan een rechtszaak aan te spannen", bevestigde de woordvoerster van het ministerie, Hana Malá, deze stap op vrijdag.

Elke inmenging in de prestaties van het openbaar bestuur (ook al is het alleen een financieel belang dat afhankelijk is van opgelegde boetes) door een privé-onderneming zonder steun in de wet is onaanvaardbaar. Het aldus verkregen bewijsmateriaal kan niet worden gebruikt op het gebied van administratieve straffen.
Bronnen idnes.cz + auto.cz.

PJE2a22af_mereni_rychlosti.jpg

Bij de flitsapparatuur zouden deze borden moeten staan.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Straffen verkeersovertredingen in Duitsland aanzienlijk verhoogd

De sancties voor verkeersovertredingen zijn in Duitsland sinds dinsdag 28 april aanzienlijk aangescherpt. Men moet bijvoorbeeld veel meer betalen voor het overschrijden van de toegestane snelheid, voor het niet creëren van een zogenaamde reddingsbaan of bij slechte inhaalacties van fietsers.

Nu riskeer je een boete van 30 euro voor een snelheidsovertreding van minder dan 10 km/u, 50 euro bij 11-15 km/u en 70 euro bij 16-20 km/u, maarrr... als u de 21 km/u overschrijdt, kunt u naast een boete van 80 euro uw rijbewijs een maand verliezen.

Wie de snelheid met meer dan 50 kilometer per uur overschrijdt, riskeert een boete van maximaal 280 euro en een rijverbod van twee maanden!
Bovendien moeten bestuurders van auto's van meer dan 3,5 ton nu bij het keren in woonwijken stapvoets rijden, anders riskeren ze een boete van 70 euro.

Bron garaz.cz.
Zie uitleg op adac.de.
 
Bovenaan