Verjaring

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sinds geruime tijd zijn we in het gelukkige bezit van een boerderijtje in Tsjechisch Siberië. De aankoop is heel degelijk en legaal doorlopen.
Pasgeleden werden we door buren erop geattendeerd, dat het kadaster gedigitaliseerd is. Nieuwsgierig als we zijn hebben we een kijkje genomen. Wat blijkt: een van onze buren gebruikt al lang een stuk grond, volgens het kadaster van ons. Compleet met erfafscheiding. Op zich hebben we daar alle vrede mee, de situatie is prima zo en we hebben geen enkele behoefte aan een verstoorde relatie met deze buren.
In verband met eventuele verkoop of vererving van het onroerend goed zouden we deze situatie graag kadastraal laten vastleggen. Mijn vraag: zouden we nog rechten kunnen doen gelden of zijn deze rechten verjaard?
'k Ben heel benieuwd of iemand ervaring heeft met dergelijke omstandigheden. En ja, 'k zal zeker bij Radka te rade gaan!

M.vr.gr., pozdrav! Jan
 
Hoi Jan, het is zeker belangrijk om de situatie met een advokat te overleggen zodat je rechten en plichten kent.

ik doe al jaren in onroerend goed in Tsjechie en dit geval heb ik eerder meegemaakt. volgens mij kan het nooit verjaard worden, je kan zelfs huur voor vragen, alleen het kost veel meer geld bij de rechtbank en met advokaten dan wat je eventueel kan krijgen, dus ik raad je niet aan om zoiets te doen. dit is een hele bekende situatie overal in tsjechie. goede kontakten met de buren zijn heel belangrijk. Tsjechische mentaliteit is niet slecht maar wel heel anders dan de nuchtere Nederlandse mentaliteit. ik wens je veel succes en een fijne verblijf in CZ. Amad
 
We zijn ongeveer halfom in NL en CZ. De situatie is volgens mij te goeder trouw, van alle betrokken partijen, ontstaan. In NL is dat voor de verjaringstermijn van belang, zo begreep ik. Trouwens, de huidige situatie bestaat al meer dan 20 jaar.
 
Nou het verjaart nooit volgens mij. Wij hebben vorige maand een stuk grond gekocht (onze oprit en stuk tuin) want die was van iemand anders. Situatie was al 30-40 jaar zo. Maar we hadden geen recht. En omdat we het huis wilden verkopen, hadden we dit stuk grond echt nodig (anders koopt niemand het, geen eigen toegang).

Gelukkig allemaal goed gekomen en huis is verkocht.
 
Het mag best wel 20 jaar duren, het is heel normaal hier, je hoeft je geen zorgen te maken hoor, niemand kan je je land afnemen of stelen!
tsja helaas zijn er al veel gevallen bekend waarbij van de ene op de andere dag een andere eigenaar staat geregistreerd bij het kadaster.
er was een oude wet die bepaalt, indien men het land lange tijd bewerkt je daarmee ook eigenaar werd.
hopelijk niet meer zo...
in dit soort gevallen altijd even het land opnieuw laten opmeten, en voorkom je discussies.
altijd leuk als de oranje paaltjes de erfafscheiding aangeven en je je glazige cz blik opzet, en zegt tegen de buurman dat is een leuke verrassing :).
 
Toen wij ons huis hebben gekocht, werd er een stuk grond verhuurd aan de coöperatie. Er was geen contract voor zover we wisten. Voor een paar jaar geleden kwamen ze zelf met een nieuwe voorstelling om het te blijven huren. Wij vonden het prima dat ze het nog steeds wilden gebruiken. Het wordt zo mooi onderhouden en we hebben er geen omkijken naar.
 
Bovenaan