Verhuizing centraal station Brno?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Al 15 jaar wordt er gesproken over een mogelijke verhuizing van het CS van Brno. In oktober wordt er een referendum over gehouden in Brno. Het kabinet van Zeman heeft zich twee jaar geleden uitgesproken als voorstander van dit project (kosten 28 mld kroon, 1 mld Euro); de huidige staatssecretaris van Economie, Jahn, meent echter dat andere dingen (snelweg naar Wenen, ontsluiting van Ostrava, verbinding naar Duitsland, rondweg Praag) hogere prioriteit zouden moeten hebben. 20 000 Brno'ers hebben zich ook tegen de verhuizing uitgesproken. Bron: iDnes Wat ik hier niet uit haal is de reden dat het station verhuisd zou moeten worden? Wie weet meer? En wat vinden jullie dat er gebeuren moet?
 
Volgens mij zit het station in de weg. Het centrum van Brno moest opgeknapt gaan worden, vooral meer winkels.

Stationsgebouw zou niet afgebroken worden, het is een historisch gebouw uit de 19e eeuw. Het nieuwe station zou maar 800 – 1000 meter verderop te komen staan. Eigenlijk belachelijk en onlogisch.
 
hetgeen ik er ooit van gehoord heb, is dat ze het centrum van brno te klein vinden. het stopt aan het station en erachter heb je een soort achterstandsbuurt. met het station te verplaatsen hopen ze die achterstnadsbuurt bij het centrum te krijgen. of zoiets, mssn weet iemand er meer over...
kvind het ook maar een dwaze operatie...
 
de hele operatie heeft te maken met ruimtelijke ordening en praktisch nut. het station van Brno is sterk verouderd, dat weet iedereen. een renovatie zou erg duur uitvallen omdat allerlei technische snufjes 'onder het station' moeten worden aangepast. een nieuw station zou in de praktijk niet veel meer kosten en daarom is de stad wel vragende partij voor zo'n nieuw station. Brno mist namelijk vandaag de dag de internationale treincorridor en die doet Breclav aan (Warschau-Breclav-Wenen; Budapest-Bratislava-Breclav-Warschau; Budapest/Wenen-Breclav-Brno-Praag). In principe zou Brno dus wel al die lijnen rechtstreeks moeten kunnen ontvangen, maar met het huidige station is dat nagenoeg onmogelijk.
ook de sociale reden speelt inderdaad een rol, zoals elke zegt is de buurt achter het station nogal onvriendelijk en armoedig. tegenwoordig wordt er een nederlands merkendorp neergezet en op termijn zou het dan handig zijn als het station daar dan weg is.
 
Die hele stationsverhuizing is echt grote onzin. De "ontwikkeling" van het gedeelte tussen het station en het busstation bestaat vooral uit mer van hetzelfde (winkels, winkels en winkels), wat alleen een verdere verplaatsing van het winkelaanbod gaat veroorzaken vanuit het stadscentrum - iets dat nu al aan de gang is. Interessante winkels verdwijnen, in de plaats darvan zie je steeds meer winkels ("Vse za 39 kc", goedkope kleding en kiosken.) Er is bovendien totaal niet nagedacht over hoe het station goed te verbinden met het huidige tram-netwerk...
Ook betekent het dat in de begroting van de gemeente Brno de komende jaren totala geen ruimte meer is voor zaken die echt nodig zijn hier in de stad (fietspaden, veiligheid voor voetgangers, betaalbare flats,het verkeersprobleem).
Tot nu toe heeft de gemeente op geen enkele manier aangegeven wat de konkrete verbetering zal zijn (aleen vage net-bewijsbare stellingnames). Maar zoals met veel bouwprojektenhier in Brno, de bouwbedrijven-lobby (al dan niet met de bekende goedgevulde enveloppen) heeft al meer onzinnige projekten erdoor gedrukt (Velky Spalicek bijvoorbeeld - een gruwel van een nieuwbouwcomplex midden in het oude stadscentrum.
 
Vandaag, 9 oktober is het referendum gehouden, opkomst 24,9% en dat is te weinig. Stad Brno hoeft zich dus niets aan te trekken van de uitslag. Het zal wel gewoon doorgan...
 

Bijlagen

  • 30019-nadrazi.jpg
    30019-nadrazi.jpg
    23 KB · Bekeken: 5
Bovenaan