Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo en goede morgen,
Ik heb onlangs een heel goed contract afgesloten als zelfstandige om te gaan werken in Tsjechië. Nu heb ik daaromtrent natuurlijk heel wat vragen.
Moet ik mijn domicil in Tsjechie hebben om aan een tsjechisch BTW nummer te geraken?
Welke bank is het meest geschikt voor ons (Taal, vriendelijkheid, gebruiksgemak, online banking, enz...)?
Kan ik beter een auto leasen in Tsjechië of in België?
Waar kan ik een boekhoudkantoor vinden waar ik met Engels terecht kan?
Momenteel spreek ik nog geen woord tsjechisch dus al die aanvragen en documenten, dat wordt een hele klus. Kan ik in Praag iemand vinden die me daarbij kan helpen? Wij zijn 11,12,13 en 14 januari in Praag om de woonmarkt te bekijken en vooreerst iets te huren. De bedoeling is dat ik eind maart, begin april ginder begin te werken.

Alle info is welkom, maar dan ook alle info.
Groetjes,

Eddy
 
Een vriend van mij woont in Praag en is vertaler en gids van beroep.
Ik kan hem vragen of hij iets voor je kan betekenen en indien ja, het is dan het handigst dat ik hem dan jou telefoonnummer - email kan geven.
Stuur me maar een pm als je belang hierbij hebt, dan kan ik hem vragen.
En zoals dennuzz schreef, Hartmanova is erg goed en zeer behulpzaam.

TIP: leer vooral snel een paar woorden en zinnetjes Tsjechisch, zal je veel goodwil opleveren.

Goedendag - Dobry den (Dobrie den)
Ik spreek geen tsjechisch - Nemluviem cesky (Njemloeviem tsjeskie)
Dank u wel - Djekuji (Djekoejie)
Kan u mij helpen? - Muzete my pomoc? (Moezjete mi pomots?)
Ik ben Nederlander - Jsem holandan (Jsjem holandjan)
Spreekt u Engels - Duits? - Mluvite Anglicky - Nemecky (Mloeviete Anglitskie - Nemetskie?)

Beleefdheidsvormen zijn belangrijk hier in Tsjechie, bij onbekenden, winkels etc etc altijd de U-vorm gebruiken.

Ik heb het geschreven zonder de speciale tekens..
Heel veel succes.
 
Beste Smit,

bedankt voor je reaktie. Ik zal alle hulp kunnen gebruiken die ik kan krijgen. Ik ben verleden week voor 5 dagen naar Praag gegaan om het terrain te verkennen en een eerste indruk op te doen. Laat me zeggen dat 85% heel positief was. Het verkeer is er veel minder stresserend, de mensen zijn er vriendelijk, de prijzen aangenaam en het eten is er zeker niet slecht. Een problem is natuurlijk de taal maar we hebben ondertussen al contact met een privé-leraar die ons 2 maal weeks les komt geven eenmaal ginder ter plaatse. Ik ben ook langs geweest op de Belgische ambassade maar daar konden ze slechts antwoorden met "Ik weet het niet", geen grote hulp dus. Gelukkig heb ik al met enkele kollega's ginder kennis gemaakt waaronder 2 Slovaakse dames die de taal 100% de taal machtig zijn en die willen helpen.
Ik hou jullie op de hoogte van onze progressie.
 
btw nummer voor zelfstandige kun je aanvragen als je je hebt ingeschreven in CZ.
Standaard Zivnostejnksy blablabla.
Bank maakt niets uit. Als je internetbankieren hebt werkt het meestal wel. CSOB Ceske Sporitelna Raiffeisenbank is geen probleem.
leasen in CZ is relatief duur. Zou gewoon standaard huren of kopen.
boekhouding is makkelijk te regelen. voor standaard zivno zonder toestanden kost je dat ongeveer 1000 czk per maand.
 
Uit eigen ervaring, kies vooral geen Raiffeisen-bank. Wij hebben zelf al vele jaren de CSOB en het bevalt prima en men spreekt er goed Engels en Duits.
Maak je vooral geen zorgen om de taal, met Engels en Duits kom je bijna overal en een paar woorden Tsjechies al dan niet goed uitgesproken doen wonderen, Veel succes en plezier in ons mooie land!!!!!
 
Bovenaan