Velorex

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Unieke tent op wielen

Bron: ad.nl - Wessel van Houdt 12-07-16

Is het een motor of een auto? De Velorex van Ad en Jacquelien Huiberts trekt veel bekijks. En zorgt voor veel discussie.

Een oude man op een fiets stopt als hij de Velorex ziet. "Wat een mooi exemplaar", roept hij. "Heb je het over mijn vrouw", antwoordt Ad Huiberts. "Nee, over dat ding", vervolgt de man terwijl hij weer verder fietst.

1.jpg
Ad en Jacquelien in hun opmerkelijke driewieler © Peter Franken

Applaus
Ad en Jacquelien kijken er niet meer van op. Overal waar ze rijden met hun Velorex krijgen ze reacties. "Niemand kent hem en dat is leuk. Of je vindt hem mooi, of verschrikkelijke lelijk. Ze noemen het wel een 'tent op wielen'. In Italië begonnen mensen te klappen toen we langsreden. Een oude man bij een winkel stamelde alleen maar 'bello, bello'. In Nederland deden we een rondje IJsselmeer. Tijdens een pauze kregen we koffie van vreemde mensen, zodat ze wat langer naar de Velorex konden kijken. Je hebt altijd wat te praten onderweg", zegt Jacquelien.

2.jpg
Liefhebber Kees van der Horst in zijn Velorex uit 1965 © Willem Meuleman

Restaureren
Zelf ontdekten de Leimuidenaren de Velorex zo'n twintig jaar geleden op een vakantie in Tsjechië. "Een Fransman op de camping had zo'n ding. Wij wisten eerst niet wat het was, maar wel dat wij ooit ook zo'n ding wilden. Destijds waren onze kinderen nog jong en was het niet handig. Toch moest ik Ad uiteindelijk nog wel enthousiast maken. Een buurman die wist dat wij een Velorex wilden zag er één staan, maar die was erg duur. Uiteindelijk vonden we er op Marktplaats eentje in Alphen voor een redelijke prijs", zegt Jacquelien.

Stukje bij beetje vernieuwd
"Hij startte niet, maar dat komt wel, dachten we", vervolgt Ad. "Thuis zagen we een knopje waarvan we niet wisten waar het voor diende. Toen we erop drukten, startte hij in één keer. En dat terwijl hij vijf jaar stil had gestaan. Samen met een buurman hebben we hem lopend gemaakt en later gerestaureerd. Wij kunnen wel wat, maar waren niet heel handige mensen. Door de Velorex ben ik handig geworden. Elk jaar in de winter restaureren we een beetje. Stukje bij beetje hebben we alles vernieuwd. In de zomer reden we er mee. Heel hard gaat het niet, wij halen 65 kilometer per uur. Snelwegen gaan we niet op en provinciale wegen proberen we te vermijden. Sinds kort hebben we een tweede Velorex met een groter motorblok. Maatjes van ons hebben die ook, en zo kunnen wij hen bijhouden."

Invalidenvoertuig
De eerste Velorex van de Huiberts komt uit 1970, de tweede uit 1965. "Na de Tweede Wereldoorlog werd hij gemaakt als invalidenvoertuig. Hoe een invalide erin moet komen weet ik niet. Je zit heel laag en moet je benen intrekken om erin of eruit te komen. Als je eenmaal zit, zit je heel comfortabel. Destijds hadden meer mensen een motorrijbewijs dan een autorijbewijs. Het is dus oorspronkelijk een motor. Wij hebben daarom ook ons motorrijbewijs gehaald. Inmiddels mag je ook met je gewone rijbewijs erin rijden. Volgens de wet is het een driewielig motorrijtuig", zegt Jacquelien.

Geregeld gaan ze naar bijeenkomsten van Velorex-eigenaren. "Het leuke is dat er geen Velorex hetzelfde is. Bij de fabricage zetten ze er alles op wat voorhanden was. Als er tien tractorlampen over waren, werden die erop gezet. Ook overgebleven onderdelen van Skoda en Jawa zijn in de Velorex verwerkt. Die waren goedkoop en makkelijk te krijgen."
 
Velorex; in Heerde ken ik een man die oude hondekarren en driewielers verzamelt. Zo'n Velorex had hij uit Tsjechië gehaald, maar die was in slechte toestand, en hij vroeg mij of ik meer van deze driewielers wist, wat niet het geval is. Ik ben wel liefhebber van driewielers, maar dan modern met elektromotor, voor dagelijks gebruik. De techniek ontwikkelt zich steeds verder, die Velorex is meer voor een museum. De geschiedenis achter zo'n voertuig is vaak wel leuk voor de liefhebber, misschien weet op deze site iemand meer over opkomst en ondergang van dit voertuig?
 
Sorry, ik had eerst de pagina's hiervoor moeten bekijken. Leuk te zien waarmee de mensen vroeger gelukkig en tevreden waren. Over de afwezigheid van een achteruitversnelling: we hadden een buurman die reed met zijn [20 km] Messerschmidt met zijn vrouw zondags trouw naar de kerk en parkeerde dan op het kerkplein. Mensen die hem niet zo mochten, plaatsten dan hun fietsen voor zijn driewieler, zodat de buurman de auto achteruit moest schuiven. In mijn herinnering was dat een vaak herhaald verhaal.
 
Over de afwezigheid van een achteruitversnelling
Nou,....... Die was er dus wel! Dit werd mogelijk gemaakt d.m.v. een "Omkeerbak".

VELOREX 16/350
Motortype Jawa 3500572/03 tweecil. geforceerd luchtgekoelde 2tactmotor
Cilinderinhoud 344cc
Comp. verhouding 8:1
Boring x slag 58x65mm
Max. vermogen 17 pk bij 4750 tpm
Topsnelheid 85 km/u
El. installatie 12V Dynastarter PAL-Magneton 12V150W
Ontsteking accu/bobine accu 12V/35Ah
Versnellingen 4 voor en 4 achteruit dmv omkeerbak
Vering schokbrekers
Remmen trommels 160x35mm mechanisch
Bandenmaat voor; 3.25x16 achter; 3.50x16 inch
Gewicht 310 kg

Bron:
http://www.jawa.nl/index.php?op=viewpage&page=24

ps.
Mijn Velorex 16/350 heb ik vorig jaar kunnen verkopen en wordt door een liefhebber uit Friesland geheel gerenoveerd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Wist je dat: 3x raden waar deze carrosserie van gemaakt is

Tegenwoordig bestaan carroserieën uitsluitend uit aluminium, staal of zelfs carbonfiber. Het Tsjecho-Slowaakse Velorex koos een andere oplossing. Ooit een auto met een kunstlederen carrosserie gezien?

Velorex
Grote kans dat je nog nooit van het Tsjecho-Slowaakse Velorex gehoord heb. Het is een van die kleine automerkjes die na de oorlog goedkope auto’s produceerde om de bevolking zo snel mogelijk van vervoer te voorzien. De broers František en Mojmír Stránský bouwden in 1943 hun eerste driewieler. Erg knap, aangezien grondstoffen schaars waren.

Velorex-brochure-1-1140x792.jpg


Wedstrijd
De driewieler presteerde boven verwachting en de zeven jaar daarna bleven ze het autootje doorontwikkelen. In 1950 besloten ze met twee driewielers aan een wedstrijd mee te doen: de Oskar DKW 350 en de Oskar 54. Beide waren uitgerust met het motorblok uit een motorfiets.

velorex-1-1140x656.jpg


Leren Carrosserie
De Oskars waren verrassend succesvol en de twee broers besloten de Oskar 54 in productie te nemen onder de naam Velorex. Niet alleen de aandrijflijn, maar ook de carrosserie was bijzonder. Die bestond namelijk uit stalen binten, met daaroverheen kunstleer gespannen. Heb je ooit zoiets gezien?

Velorex-4-1140x855.jpg


120 auto’s per maand
In het na-oorlogse Tsjecho-Slowakije bleek de Velorex verrassend populair! De auto kreeg in 1956 zelf een typegoedkeuring voor gehandicapten. Vanaf dat moment ging hij als Velorex 16/250 door het leven. Toen ontstonden er zelfs wachtlijsten voor de kleine auto. Velorex produceerde op het hoogtepunt 120 auto’s per maand.

Velorex-2-1140x641.jpg


Concurrentie
Achter het IJzeren Gordijn werd de Velorex langzaamaan ingehaald door merken als VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau (Trabant) en Zastava. Hoog tijd om de overstap naar vierwielige auto’s te maken. In 1959 begon Velorex met de ontwikkeling van een vierwielige auto. Er werden prototypes van een kleine cabriolet en een pick-up ontwikkeld, maar beide schopte het niet tot serieproductie.

Het duurde uiteindelijk nog dertien jaar voordat er productiemodel gereed was. Na 15.000 exemplaren werd in 1971 de productie van driewielers gestaakt ten faveure van de Velorex 435D.

Velorex-brochure-2-1140x792.jpg


Velorex 435D
De 435D leek een beetje op de Fiat 126 en werd opnieuw door het motorblok uit een motorfiets aangedreven. Het opmerkelijkste was echter – opnieuw – de carrosserie. In plaats van kunststof of staal koos Velorex voor een carrosserie van laminaat!

Uiteindelijk was de 435D geen lang leven beschoren. Na 1380 exemplaren stopte in 1973 de productie. Velorex stortte zich uiteindelijk volledig op de productie van zijspannen.

Velorex-435D-1140x653.jpg


Velor-X-Trike
Velorex raakte daarna in de vergetelheid, maar in 2010 was daar opeens de Velor-X-Trike. Een luxe driewieler met een 1.000 cc motorfietsblok en een carrosserie van carbonfiber. Zestig exemplaren stonden op de planning, maar of ze daadwerkelijk gebouwd zijn is nog maar de vraag. Zou het ontbreken van een kunstlederen carrosserie hem parten gespeeld hebben?


Bron: autorai.nl
 
Afgelopen 1 september waren wij in Terezin . Naast de grote parkeerplaats is een automuseum en daar stond er een
 

Bijlagen

  • 20210901_145458.jpg
    20210901_145458.jpg
    195,6 KB · Bekeken: 3
  • 20210901_145249.jpg
    20210901_145249.jpg
    251 KB · Bekeken: 3
  • 20210901_145338.jpg
    20210901_145338.jpg
    230,1 KB · Bekeken: 3
Bovenaan