Velorex

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Volgens idnes.cz gaat het echt gebeuren. Velorex, een tent op wielen wordt weer in productie genomen onder de naam Jawa New Velorex 60th Jubilee.

De eerste versie (prototype) stamt uit 1943. In 1945 kwam eerste Velorex type Oscar op de markt, in totaal 12 stuks. 3 met motor ČZ 150 cm3, 3 met motor PAL 300 cm3 en 6 met motor JAWA 250 cm3.

In november 1971 zijn de laatste Velorex autootjes met 3 wielen geproduceerd. Vanaf december 1971 zijn nog 1380 stuks gemaakt met 4 wielen, in 1973 is de productie definitief gestaakt.

In totaal zijn 16.680 Velorex autootjes geproduceerd. Veel mensen zullen Velorex niet kennen, dit is die dan, de enige echte Velorex driewieler.

http://auto.idnes.cz/foto.asp?r=motorky&foto1=FDV1c17bb_140806_990249.jpg
Bron: Vašek
 

pepo

† In Memoriam
. Veel mensen zullen Velorex niet kennen, dit is die dan, de enige echte Velorex driewieler. http://auto.idnes.cz/foto.asp?r=motorky&foto1=FDV1c17bb_140806_990249.jpg
Bron: Vašek


Mijn oom in Moravska Trebova had er een, begin jaren 60. Heeft toegewezen gekregen als invalide.
Samen met zijn kinderen gingen wij in dat schattig karretje, onvoorstelbaar tot aan de nok volgeladen met vooral kindertjes, naar een zwem-meertje in de buurt.
Richting Svitavy was dat, denk ik. Genoten, genoten!
 

char

† In Memoriam
Eeuwig zonde!!.. En datzelfde geldt voor die caravan,.. De buitenkant lijkt uit "geklopt " aluminium,.. Zeer laag model,.. je kunt er, net aan, in liggen. In het midden kan de vloer zakken en het plafond omhoog!!.. Verder lijkt ie op de neus van een mislukt vliegtuig!!..

Freddy,.. Vriend!!.. heb je daar ook nog een foto van?...

Naast de Velorex is dit toch wel het ultieme beeld van hoe men zich vroeger in Tsjechie verplaatste.....( En dan heb ik het niet over auto's of motoren.)...

Ik hoop dat je begrijpt om welke caravan het gaat!!..

Char.

___________________________________________________
Char. ...bedankt Johannes P. ...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Nieuwe Velorex op motorshow in Brno

Vandaag is Brno de nieuwe versie van de Velorex voorgesteld. Net als de retro legenden Volkswagen en Mini is de Velorex niet goedkoop. Alle bestellingen worden stuk voor stuk gebouwd en zijn allen unieke exemplaren. De startprijs bedraagd 19.900 euro of ongeveer een half miljoen kronen. Het is dan ook heel wat anders dan de oude vertrouwde Velorex die we kennen van ergens onderweg.

De nieuwe Velor-X-Trike heeft een lengte van 3,8 meter, is 1,9 meter breed en 1,32 meter hoog. De vier-cilinder motor van Honda heeft een volume van 1284 cc. Vergeleken met de oorspronkelijke versie heeft de nieuwe een lagere en bredere basis wat resulteert in een verbetering van de stabiliteit van het voertuig, mede door de brede banden.

2936614-novy-velorex-velor-x-trike.jpg


2936566-novy-velorex-velor-x-trike.jpg


Ondernemer Pavel Brída haalt samen met zijn ontwerper, de 86-jarige Mojmír Stránský het doek van de nieuwe Velorex.

novinky.cz (video)

idnes.cz (video)
 
In 2004 heb ik deze topic aangemaakt, inmiddels zijn we een aantal jaren verder en vanaf september zijn we de trotse eigenaars geworden van de velorex.
We hebben er alweer een aantal kilometers mee gereden en zijn van plan om begin mei naar Boskovice te gaan
naar de velorex meeting

groetjes Jacquelien
 
Het Bruce Werner Microcar Museum in het Amerikaanse Madison (Georgia) huisvest de grootste verzameling dwergauto's ter wereld.

Helaas gaat het museum zijn deuren sluiten en daarom gaan de ongeveer tweehonderd kleintjes onder de hamer.

Er is ook een een héél bijzondere erbij, een Velorex.
BW13_r111_01.jpg BW13_r111_04.jpg BW13_r111_03.jpg

Lot 637: 1959 Velorex Oskar
ID No.02949044
Estimate: $15,000-$20,000 US
AUCTION DATE: To be auctioned on Saturday, February 16, 2013
A fascinating Czech-built microcar with a leatherette-covered birdcage frame.

SPECIFICATIONS
Manufacturer: Vyrobni druzstvo Velorex
Origin: Solnice, Czechoslovakia
Production: 15,300 (all models)
Motor: Jawa 1-cyl, 2-stroke
Displacement: 129 cc
Power: 9 hp
Length: 10 ft. 7 in.
Identification No. 02949044

The Stránský brothers built tricycles for disabled veterans in their garage in the village of Parnik. In 1950, their design was taken over by a government co-operative called Velo, later called Velorex. With the Stránskýs’ help, production of the tube-framed, fabric-bodied cyclecar started in Hradac Kralove with a Jawa 250-cubic centimeter motor (Oskar 54, 16/ 250), and soon also with a CZ 175-cubic centimeter motor (16/ 175). In 1956, the vehicle became known as the Velorex Oskar.

The vehicle was about as faithful as one could get to the true spirit of the classic cyclecar. Components such as the motor, wheels, fenders, and even the peanut gas tank were pure motorcycle. The birdcage frame was covered in a removable leatherette material called “Igelit.” There were air intake slits in the fabric, and the motor was blower-cooled, with the conversion done by Velorex.

Interestingly, the disabled were allowed to purchase the vehicle at a substantial discount through the Invalid’s Organization; thus, hand controls were available. A Jawa 350-cubic centimeter-engined version replaced the 250 in 1963. It included improvements such as a wooden floor, a bench seat, and insulation from the motor. This was in turn replaced by the four-wheeled 435 in 1971. Seen here, the Velorex is a terrific example and is finished in tan with the tan leatherette Igelit material.
 
Bovenaan