Velorex

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Je bedoelt DE Velorex: een tent op drie wielen? Mooi autootje, er zijn ook versies met vier wielen.

De eerste versie (prototype) stamt uit 1943. In 1945 kwam eerste Velorex type Oscar op de markt, in totaal 12 stuks. 3 met motor ČZ 150 cm3, 3 met motor PAL 300 cm3 en 6 met motor JAWA 250 cm3.

In november 1971 zijn de laatste Velorex autootjes met 3 wielen geproduceerd. Vanaf december 1971 zijn nog 1380 stuks gemaakt met 4 wielen, in 1973 is de productie definitief gestaakt.

In totaal zijn 16.680 Velorex autootjes geproduceerd:

Oskar, Velorex Oskar 54, Velorex 16/250.......................... 2.500 st
Velorex 16/175.................................................................….. 800 st
Velorex 16/350................................................................. 12.000 st
Velorex 435.0...................................................…………………..1.380 st

Veel mensen zullen Velorex niet kennen, dit is die dan, de enige echte Velorex driewieler.

30024-velorex.jpg
 
Ik heb een paar keer zo'n ding zien rijden. Maar het blijft wel een prachtig voertuig. Er stond er ook een te koop, maar het was me te twijfelachtig om tot koop over te gaan. Trouwens, mag je daar in NL mee op de weg? Is het een auto of wat anders?
 

Macek

Geroyeerd Lid
Volgens mij moet je voor zo'n dergelijk voertuig een motorrijbewijs hebben en bij het aanvragen van de benodigde papieren zal de Rijksdienst van het Wegverkeer dit voertuig keuren. In Nederland hebben we toch ook zulke creaturen gehad, de Messerschmitt, Goliath en nog niet zo lang geleden de Robin, allemaal driewielers.
Vr gr. Macek
 
cor schreef:
Trouwens, mag je daar in NL mee op de weg? Is het een auto of wat anders?
Goeie vraag. In Tsjechie moet je volgens mij rijbewijs B1 (voertuig gaat harder dan 45 km/h en weegt maximaal 550 kg) hebben. Zo iets bestaat hier in Nederland niet, het is A (motor) of B (auto).
 
Zie http://www.jawa.nl/velorex_startpagina.htm

Er staan verscheidene Velorexen in Nederland op kenteken en naar schatting zijn er plusminus 60 exemplaren in NL. Een eigen club is er bij mijn weten (nog) niet, maar onder de hoede van de Jawa club zijn ook de Velorexen welkom. De techniek IS tenslotte Jawa, ook al heeft het voertuig dan een tweezitsbankje en een echt autostuur! Bij de Tsjechische Veteranen Dagen (een bijeenkomst van klassieke Tsjechoslowaakse voertuigen) , die om de vijf jaar in de buurt van Arnhem worden gehouden, zijn er altijd een aantal aanwezig.
Het fotootje komt van een Velorex bijeenkomst in Boskovice in het jaar 2001 en is gemaakt door dhr. R. Post uit Maassluis.
smiley20.gif


30135-r_post_velorex_velorexactueel.jpg
 
Hahaha,,,, Héélemaal goed! Ze ruiken ook zo en zijn niet geheel waterdicht. Maar ja, wie maalt daarom op een stoffig weggetje met een lekkere 250 cc Jawa!! Rendengdengdengdennnnng.
Dikke pret! :wow:
 

Vodnik

† In Memoriam
Het leukste is als ze uit een parkeervak moeten rijden, geen achteruit dus half erin om te sturen half eruit om te duwen!
Schitterende karretjes die niet goedkoop te vinden zijn.

(btw, ik doe ze na op een jawa 350)
 

char

† In Memoriam
Het is misschien een domme vraag!!.. Maar die oude driewiel -autootjes die leken op de bovenkant van een jachtvliegtuig,..Messerschmit, of zo iets?..
Hadden die ook geen "achteruit"-versnelling?...

Zo ja,... Dan klopt het verhaal van die man die zo'n ding kocht.
Je moet, om uit te kunnen stappen het, doorzichtige, dak omhoog en daarna opzij doen.
Hij had lang gespaard... En alvast een "garage" gebouwd.
Een garage, precies op de afmetingen van zijn nieuwe voertuig.
Zijn auto kon er, net aan, in. Qua breedte, lengte en hoogte!!..

Hij reed zijn nieuwe aanwinst, dezelfde dag nog, de nieuwe "garage" in.

Een week later werd hij dood aangetroffen......Hij kon zijn auto niet meer uit!!.....Hij kon, door de laagte van het plafond, niet meer uit die auto komen!!!...

Mochten dergelijke voertuigen wél een "achteruit" hebben,....dan heb ik mij in een grijs verleden beet laten nemen!!...

Char.
 
Of het verhaal waar is, weet ik niet, char, maar het gaat in ieder geval niet om een Velorex.
Ten eerste heeft een Velorex geen doorzichtig dak en ten tweede heeft een Velorex portieren (zie de foto's eerder in dit topic). Je hoeft dus niet - zoals bij een Messerschmidt - het dak omhoog te doen om in of uit te stappen. Dat van het ontbreken van de achteruitversnelling klopt. Een paar berichten boven het jouwe wordt dat al door semabyt vermeld.
 

Freddy2005

† In Memoriam
PuNkEnStEiN schreef:
... Dat van het ontbreken van de achteruitversnelling klopt...
Dat klopt niet helemaal, want bij de latere versies werd het mogelijk om de motor "andersom" op te starten waardoor men ook 4 versnellingen achteruit kreeg. Dit systeem werd ook door messerschmidt toegepast.
 
Goeie vraag. In Tsjechie moet je volgens mij rijbewijs B1 (voertuig gaat harder dan 45 km/h en weegt maximaal 550 kg) hebben. Zo iets bestaat hier in Nederland niet, het is A (motor) of B (auto).
volgens de nederlandse wetgeving bepaalt de afstand tussen de voorwielen of het een motor is of een auto. dus de velorex kan bestuurd worden met een autorijbewijs. er is in een ver verleden een typegoedkeuring voor afgegeven, dus je kan er de weg mee op.

groet Loek
 
Bovenaan