Velorex

Topic in 'Vervoer' gestart door jacquelien, 09-10-2004.

1. Volgens idnes.cz gaat het echt gebeuren. Velorex, een tent op wielen wordt weer in productie genomen onder de naam Jawa New Velorex 60th Jubilee.

De eerste versie (prototype) stamt uit 1943. In 1945 kwam eerste Velorex type Oscar op de markt, in totaal 12 stuks. 3 met motor ČZ 150 cm3, 3 met motor PAL 300 cm3 en 6 met motor JAWA 250 cm3.

In november 1971 zijn de laatste Velorex autootjes met 3 wielen geproduceerd. Vanaf december 1971 zijn nog 1380 stuks gemaakt met 4 wielen, in 1973 is de productie definitief gestaakt.

In totaal zijn 16.680 Velorex autootjes geproduceerd. Veel mensen zullen Velorex niet kennen, dit is die dan, de enige echte Velorex driewieler.

http://auto.idnes.cz/foto.asp?r=motorky&foto1=FDV1c17bb_140806_990249.jpg
    Bron: Vašek

2. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

3. pepo

pepo † In Memoriam

Mijn oom in Moravska Trebova had er een, begin jaren 60. Heeft toegewezen gekregen als invalide.
    Samen met zijn kinderen gingen wij in dat schattig karretje, onvoorstelbaar tot aan de nok volgeladen met vooral kindertjes, naar een zwem-meertje in de buurt.
    Richting Svitavy was dat, denk ik. Genoten, genoten!

4. Hier vlakbij Blovice is ook iemand die een oude heeft heel mooi bijgehouden. We zien hem regelmatig rijden, geweldig om te zien.

A3.

5. is dit er ook een?

DSC08031.JPG

6. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

En of !

7. char

char † In Memoriam

Eeuwig zonde!!.. En datzelfde geldt voor die caravan,.. De buitenkant lijkt uit "geklopt " aluminium,.. Zeer laag model,.. je kunt er, net aan, in liggen. In het midden kan de vloer zakken en het plafond omhoog!!.. Verder lijkt ie op de neus van een mislukt vliegtuig!!..

Freddy,.. Vriend!!.. heb je daar ook nog een foto van?...

Naast de Velorex is dit toch wel het ultieme beeld van hoe men zich vroeger in Tsjechie verplaatste.....( En dan heb ik het niet over auto's of motoren.)...

Ik hoop dat je begrijpt om welke caravan het gaat!!..

Char.

8. cor

cor

mijn kinderen noemden die caravan :een strijkijzercaravan.

volgens mij is deze het:

sumava57050021xv.jpg

9. char

char † In Memoriam

Cor!!.. Sorry,.. een beetje late reaktie, maar die caravan bedoelde ik...Bedankt!!..

Char.

10. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

Nieuwe Velorex op motorshow in Brno

Vandaag is Brno de nieuwe versie van de Velorex voorgesteld. Net als de retro legenden Volkswagen en Mini is de Velorex niet goedkoop. Alle bestellingen worden stuk voor stuk gebouwd en zijn allen unieke exemplaren. De startprijs bedraagd 19.900 euro of ongeveer een half miljoen kronen. Het is dan ook heel wat anders dan de oude vertrouwde Velorex die we kennen van ergens onderweg.

De nieuwe Velor-X-Trike heeft een lengte van 3,8 meter, is 1,9 meter breed en 1,32 meter hoog. De vier-cilinder motor van Honda heeft een volume van 1284 cc. Vergeleken met de oorspronkelijke versie heeft de nieuwe een lagere en bredere basis wat resulteert in een verbetering van de stabiliteit van het voertuig, mede door de brede banden.

Ondernemer Pavel Brída haalt samen met zijn ontwerper, de 86-jarige Mojmír Stránský het doek van de nieuwe Velorex.

novinky.cz (video)

idnes.cz (video)

11. kuurgast

kuurgast Donateur

De Velorex is te zien op de Motosalon in Brno Exhibition center tot en met 14 Maart.
    Helaas is de Jawa niet aanwezig want de nieuwe modellen zijn in voorbereiding en men wilde niet met de oude modellen daar staan.

idnes.cz.

12. In 2004 heb ik deze topic aangemaakt, inmiddels zijn we een aantal jaren verder en vanaf september zijn we de trotse eigenaars geworden van de velorex.
    We hebben er alweer een aantal kilometers mee gereden en zijn van plan om begin mei naar Boskovice te gaan
    naar de velorex meeting

groetjes Jacquelien

ave271 vindt dit leuk.
  13. Wat leuk. Plaats wat grotere foto. Die cocker is trouwens ook heel erg leuk.

14. onze velorex en onze hondjes erbij
    geen cockers maar caveliertjes

DSC00112.JPG velorex 004.jpg

Simpel, antonin, kuurgast en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Ziet er prachtig uit. Echt waar.
    Sorry voor je Cavaliertje, fototje was zo klein ...

16. Fantastisch; ik ben jaloers.:ja:

17. Ik zou hem niet willen hebben, maar ik vind hem echt wel prachtig!!! :ja::ja:

18. Het Bruce Werner Microcar Museum in het Amerikaanse Madison (Georgia) huisvest de grootste verzameling dwergauto's ter wereld.

Helaas gaat het museum zijn deuren sluiten en daarom gaan de ongeveer tweehonderd kleintjes onder de hamer.

Er is ook een een héél bijzondere erbij, een Velorex.
    BW13_r111_01.jpg BW13_r111_04.jpg BW13_r111_03.jpg

Huiberts01, Ad Verschoor en Baan vinden dit leuk.
  19. Ik zou er best wel even tussen willen kijken, zeer bijzondere auto's staan er bij.

20. Voor degene die geïnteresseerd zijn in de Velorex: er is nu een nieuwe website, www.velorex.org, voor mensen die wat willen zien van de Velorex en ook een leuke site voor bezitters van een Velorex.
    Kijk, geniet en doe er wat mee!

Gr.
    Henk.:lache:

Doma, Huiberts01, Tabe en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel deze pagina