Velorex

Topic in 'Vervoer' gestart door jacquelien, 09-10-2004.

  1. Wij komen al een aantal jaren in Tsjechië en je ziet altijd weer mooie oude spullen. Wij zijn helemaal gek van Velorex, ik vind dit zulke leuke en gekke autootjes.
     
  2. Je bedoelt DE Velorex: een tent op drie wielen? Mooi autootje, er zijn ook versies met vier wielen.

    De eerste versie (prototype) stamt uit 1943. In 1945 kwam eerste Velorex type Oscar op de markt, in totaal 12 stuks. 3 met motor ČZ 150 cm3, 3 met motor PAL 300 cm3 en 6 met motor JAWA 250 cm3.

    In november 1971 zijn de laatste Velorex autootjes met 3 wielen geproduceerd. Vanaf december 1971 zijn nog 1380 stuks gemaakt met 4 wielen, in 1973 is de productie definitief gestaakt.

    In totaal zijn 16.680 Velorex autootjes geproduceerd:

    Oskar, Velorex Oskar 54, Velorex 16/250.......................... 2.500 st
    Velorex 16/175.................................................................….. 800 st
    Velorex 16/350................................................................. 12.000 st
    Velorex 435.0...................................................…………………..1.380 st

    Veel mensen zullen Velorex niet kennen, dit is die dan, de enige echte Velorex driewieler.

    30024-velorex.jpg
     
    Fujara vindt dit leuk.
  3. cor

    cor

    Ik heb een paar keer zo'n ding zien rijden. Maar het blijft wel een prachtig voertuig. Er stond er ook een te koop, maar het was me te twijfelachtig om tot koop over te gaan. Trouwens, mag je daar in NL mee op de weg? Is het een auto of wat anders?
     
  4. Macek

    Macek Geroyeerd Lid

    Volgens mij moet je voor zo'n dergelijk voertuig een motorrijbewijs hebben en bij het aanvragen van de benodigde papieren zal de Rijksdienst van het Wegverkeer dit voertuig keuren. In Nederland hebben we toch ook zulke creaturen gehad, de Messerschmitt, Goliath en nog niet zo lang geleden de Robin, allemaal driewielers.
    Vr gr. Macek
     
  5. Goeie vraag. In Tsjechie moet je volgens mij rijbewijs B1 (voertuig gaat harder dan 45 km/h en weegt maximaal 550 kg) hebben. Zo iets bestaat hier in Nederland niet, het is A (motor) of B (auto).
     
  6. Zie http://www.jawa.nl/velorex_startpagina.htm

    Er staan verscheidene Velorexen in Nederland op kenteken en naar schatting zijn er plusminus 60 exemplaren in NL. Een eigen club is er bij mijn weten (nog) niet, maar onder de hoede van de Jawa club zijn ook de Velorexen welkom. De techniek IS tenslotte Jawa, ook al heeft het voertuig dan een tweezitsbankje en een echt autostuur! Bij de Tsjechische Veteranen Dagen (een bijeenkomst van klassieke Tsjechoslowaakse voertuigen) , die om de vijf jaar in de buurt van Arnhem worden gehouden, zijn er altijd een aantal aanwezig.
    Het fotootje komt van een Velorex bijeenkomst in Boskovice in het jaar 2001 en is gemaakt door dhr. R. Post uit Maassluis. [​IMG]

    30135-r_post_velorex_velorexactueel.jpg
     
  7. cor

    cor

    prachtige foto.ik had er geen idee van dat er nog zoveel van die"dingen"rond reden

    nog een mooi model gevonden, een pick-up.

    30167-Velorex_pick-up.jpg
     
  8. Een pickup! Is het niet schitterend, wat Tsjechen van hun voertuigen kunnen maken! De tijd en liefde die daarin wordt gestoken!

    Naders over de Tsjechische Veteranen Dag is overigens te vinden op http://www.swarttouw.demon.nl/tvdnl.htm en de volgende wordt gehouden in 2007. De site bevat vele foto's (klik op "foto's") waaronder ook menige Velorex.
     
  9. Leuk he?

    De mijne is uit 1956
     
  10. Yep, ze zijn leuk! Zien eruit als sigaren in een regenjasje! :lmfao:
     
  11. Hahaha,,,, Héélemaal goed! Ze ruiken ook zo en zijn niet geheel waterdicht. Maar ja, wie maalt daarom op een stoffig weggetje met een lekkere 250 cc Jawa!! Rendengdengdengdennnnng.
    Dikke pret! :wow:
     
  12. Vodnik

    Vodnik † In Memoriam

    Het leukste is als ze uit een parkeervak moeten rijden, geen achteruit dus half erin om te sturen half eruit om te duwen!
    Schitterende karretjes die niet goedkoop te vinden zijn.

    (btw, ik doe ze na op een jawa 350)
     
  13. Ja, maar die had al dat aparte luchtfilter.

    Maakt niet uit; Rengdengdengggggndeng:zwaai:
     
  14. voor de liefhebber: in het magazine "auto motor klassiek" van deze maand is een heel artikel over dit bijzondere vervoermiddel te vinden.

    ron
     
  15. char

    char † In Memoriam

    Het is misschien een domme vraag!!.. Maar die oude driewiel -autootjes die leken op de bovenkant van een jachtvliegtuig,..Messerschmit, of zo iets?..
    Hadden die ook geen "achteruit"-versnelling?...

    Zo ja,... Dan klopt het verhaal van die man die zo'n ding kocht.
    Je moet, om uit te kunnen stappen het, doorzichtige, dak omhoog en daarna opzij doen.
    Hij had lang gespaard... En alvast een "garage" gebouwd.
    Een garage, precies op de afmetingen van zijn nieuwe voertuig.
    Zijn auto kon er, net aan, in. Qua breedte, lengte en hoogte!!..

    Hij reed zijn nieuwe aanwinst, dezelfde dag nog, de nieuwe "garage" in.

    Een week later werd hij dood aangetroffen......Hij kon zijn auto niet meer uit!!.....Hij kon, door de laagte van het plafond, niet meer uit die auto komen!!!...

    Mochten dergelijke voertuigen wél een "achteruit" hebben,....dan heb ik mij in een grijs verleden beet laten nemen!!...

    Char.
     
  16. Of het verhaal waar is, weet ik niet, char, maar het gaat in ieder geval niet om een Velorex.
    Ten eerste heeft een Velorex geen doorzichtig dak en ten tweede heeft een Velorex portieren (zie de foto's eerder in dit topic). Je hoeft dus niet - zoals bij een Messerschmidt - het dak omhoog te doen om in of uit te stappen. Dat van het ontbreken van de achteruitversnelling klopt. Een paar berichten boven het jouwe wordt dat al door semabyt vermeld.
     
  17. Freddy2005

    Freddy2005 † In Memoriam

    Dat klopt niet helemaal, want bij de latere versies werd het mogelijk om de motor "andersom" op te starten waardoor men ook 4 versnellingen achteruit kreeg. Dit systeem werd ook door messerschmidt toegepast.
     
  18. Kijk eens aan. Weer wat geleerd. :dank2:
     
  19. char

    char † In Memoriam

    Nou,...Gelukkig maar!!... Dus het was een inzinverhaal en die man leeft dus misschien nog!!..

    Char.
     
  20. volgens de nederlandse wetgeving bepaalt de afstand tussen de voorwielen of het een motor is of een auto. dus de velorex kan bestuurd worden met een autorijbewijs. er is in een ver verleden een typegoedkeuring voor afgegeven, dus je kan er de weg mee op.

    groet Loek
     

Deel deze pagina