Velka Amerika

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ingang Velká Amerika

hallo,
ik kom al jaren in tsjechie en elke jaar zoek ik naar de ingang van Velká Amerika!
kan iemand mij a.u.b helpen de goede ingang te zeggen zonder dat ik via de rotsen naar beneden moet?

Gr Sanne
 
ben er nu 3 x geweest, maar er is geen andere ingang dan via de rotsen naar beneden, wat ook een aanrader is is de kloof die achter de eerste ligt, daar ligt ook een heel wandelpad naast
 
Wij hebben een paar jaar geleden ons suf gezocht naar de kloof. We zijn het daar bij de plaatselijke VVV gaan vragen en toen bleken we er al 3 keer langs gereden te zijn! Er werd daar namelijk niets aangegeven met borden dus eindelijk gevonden. Zag er aardig uit, maar we vonden het tegenvallen omdat we ook geen weg konden vinden behalve een eng pad, dat vonden we meer iets voor ervaren klimmers en waaghalzen.
 
Als onderdeel van een heerlijke wandeling van Srbsko naar Karlstejn zijn we langs Velka en Mala Amerika gekomen (en ook Lom Politickych Veznu en Mexiko). We hadden geluk dat net de zon doorbrak en precies de hele kloof van Velka Amerika in de lengte verlichtte (plm. 15.30 u in begin mei). Prachtig zicht! Op alle punten wordt het je zeer duidelijk gemaakt dat het verboden is de kloof/mijn te gaan afdalen. De boete bedraagt 15.000 Kc, er staan overal borden, hekken enzovoort. Maar bij de uitzichtpunten aan beide einden van de kloof, die geheel legaal zijn want voorzien van uitlegborden, heb je een prima zicht.

Tip: als je vanaf de bushalte naar het eerste uitzichtpunt gaat, en je hebt wat tijd, loop dan rechts van de kloof het pad af dat met rood staat aangegeven. Op een gegeven moment zie je dat je linksaf naar het uitzichtpunt aan de andere kant van de kloof toe kan gaan.
 
Foto's komen er aan, heb er afgelopen week wat veel gemaakt dus dat moet ik even goed verwerken. Overigens is er pal naast, bij lom Mexiko, nog steeds een mijnbouwbedrijf in volle actie. Daar worden met mega vrachtwagens stenen heengebracht en blijkbaar aldaar verwerkt. Levert flink wat herrie op, in ieder geval op werkdagen. Wellicht is het stil in het weekend.

Op de bodem van Velka Amerika kan je allemaal mozaiekfiguren zien liggen; gemaakt van stenen/steentjes. Geen Neanderthalerwerk of zo, gewoon een wat aardiger variant op graffiti.

Overigens kan je vanuit Morina prima naar Velka Amerika lopen, aangezien het parkeren aldaar inderdaad niet legaal is (parkeerplaats bij bushalte moet ivm toegankelijkheid van hulpdiensten over breedte van 30 meter vrijblijven). Gewoon de hoofdweg naar boven volgen. Terug naar de auto kan je dan lopen over het weiland; gelijk vanuit bushalte schuinrechts aanhouden, over spoor heen en dan gelijk rechtsafslaan, met spoor aan je rechterhand dus. Het platgetreden graspaadje brengt je vervolgens met een slinger naar links terug naar Morina. Morina heeft trouwens een paar aardig luxe huizen staan, niet slecht.
 

kuurgast

Donateur
TOM1e71d2_amerika_radekCIHLA.jpg


Ondanks dat je op de foto mensen ziet zwemmen is het verboden om dat te doen. Er zijn vele dodelijke ongelukken gebeurd en ernstige gewonden gevallen. Het water is ongeveer 20 meter diep en er staat een boete op van tenminste 500Kč.
Bron:idnes.cz en lomy-amerika.cz.
Binnen een paar maanden beschikbaar moeten worden gesteld aan andere lokale twee kilometer van ondergrondse tunnels en schachten. Civic Association, die zich vernieuwt in hen wil zelfs het openen van een museum.
Dit zijn de laatste plannen volgens idnes.cz.
 
GROOTS VELKá AMERIKA


Bron: Flickr (Creative Commons)

Voor indrukwekkende steengroeven hoeft u niet naar Amerika. Want anders dan de naam doet vermoeden, vindt u Velká Amerika, ook wel Groot Amerika, vlakbij het dorp Mořina en dus niet in de Verenigde Staten. Vanuit Praag rijdt u hier in een uurtje naartoe.

De verlaten kalksteengroeve in de regio Midden-Bohemen wordt door de Tsjechen liefkozend de Grand Canyon van Tsjechië genoemd, en dat is niet zo gek. De groeve bestaat uit een honderd meter diepe en gedeeltelijk ondergelopen geul met daaromheen imposante kalkstenen wanden en is in de late negentiende eeuw ontstaan door mijnbouwactiviteiten. De kuil is zo’n achthonderd meter lang.

Volg de gele markeringen vanaf de parkeerplaats in Mořina en wandel in een uur rondom de groeve. Neem regelmatig de tijd om van de variërende uitzichten over de steengroeve te genieten. Houdt u van fotograferen? Neem dan ruim de tijd, want Velká Amerika is een van de meest fotogenieke natuurlijke attracties in Tsjechië.

bron: tsjechie.nl
 
Bovenaan