Veel Tsjechen krijgen lunchvergoeding

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Nederlandse werknemer moet eigen lunch betalen

De meeste Nederlandse werknemers draaien zelf op voor de kosten van hun lunch. Iets meer dan een kwart (26 procent) van de Nederlanders wordt gecompenseerd voor de lunchkosten.

Uitschieters in Europa zijn Portugal en Tsjechië, waar respectievelijk 69 procent en 66 procent van de werknemers kan rekenen op een lunchvergoeding.

Voor het onderzoek, genaamd European Eating at Work, werden 9.477 werknemers uit Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Portugal, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Nederland ondervraagd.

Bron: nu.nl
 
Zouden ze in dit onderzoek doelen op die lunchbonnen die in Tsjechië, maar ook in België en Frankrijk aan werknemers worden verstrekt?

Stravenky heten deze lunchvouchers, de waarde varieerde in de tijd dat ik in CZ werkte van CZK 75 tot CZK 90, waarmee je inderdaad prima een lunch kon betalen.

Ik vond het zelf altijd leuk om die maandelijkse chequeboekjes te krijgen. De vraag is of er echt sprake is van lunchvergoeding. Het is meer een sigaar uit eigen doos:
- enerzijds omdat deze regeling zo gebruikelijk is Tsjechië waardoor het onderdeel is van arbeidsvoorwaardenpakket;
- als ik me goed herinner werd 45% van de waarde van de lunchvoucher ingehouden op je loon, de andere 55% kreeg je onbelast van je werkgever. Of andersom, het was in ieder geval wettelijk zo geregeld.

Veel mensen betalen een deel van hun boodschappen met deze stravenky, in ieder geval bij Albert kan je ermee terecht.

Net als in België staat dit systeem geregeld ter discussie, het instandhouden van dit systeem is onevenredig hoog voor voor werkgevers en acceptanten (commissie die wordt afgedragen bij het innen van de vouchers), alleen al het administratieve gedoe. Werknemers de lunchvergoeding uitbetalen is veel eenvoudiger.
 
Je kan hier bij de meeste bedrijven ook kiezen op het moment dat je een contract krijgt: je kan kiezen voor een vergoeding voor de lunch (deze kan je dan via het bedrijf bestellen op een wekelijkse lijst) of je kiest voor de foodticket (stravenky). Het is afhankelijk van het bedrijf waar je werkt of het compleet door het bedrijf betaald wordt of dat er een gedeelte door jezelf betaald wordt. In mijn geval is het ongeveer 40% wat ik zelf betaal (we hebben nu stravenky van 100KC).
Wij gebruiken het vooral tijdens het uitgaan (de meeste restaurants accepteren ze) of we gebruiken ze voor boodschappen bij Globus (onbeperkt aantal) of bij Albert (maximaal 5 per keer).
 
Bovenaan