Veel scheidingen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eurostat: Czech Republic has highest divorce rate in EU
-------------------------------------------------------

The Czech Republic has the highest divorce rate in the European Union, according to figures just released by Eurostat. The Czechs, with 3.1 divorces per 1,000 citizens, are just ahead of the Estonians and the Belgians when it comes to the number of failed marriages. The marriage rate in this country is, at 5.12 per 1,000 Czechs, in line with the EU average.
 
Wat is dat nou voor flauwekul, natuurlijk zijn daar veel scheidingen. Dat komt omdat daar mensen nog steeds trouwen, als ze kind krijgen.
Hier is scheidingspercentage ook hoog, maar dan rekenen ze niet mensen, die niet trouwen en zogenaamd “samenwonen”. Dan zou het cijfer ook hoger oplopen. Kinderen krijgen a niet trouwen vind ik nog asocialer.


ahum.gif
confused.gif
 
Het is misschien iets makkelijk om getrouwd te zijn als je kinderen krijgt. Maar ik vind het niet asociaal. Waarom moet je perse dat papiertje hebben? Stel dat je na een tijd uit elkaar gaat, je bent niet getrouwd en je hebt een kind samen dan heeft de vader ook zijn rechten, dus daar heb je t papiertje niet voor nodig.
 
Hee jongens, wel even respect voor elkaars meningen in dit zeer persoonlijke onderwerp!\
Mij valt wel in Tsjechische contactadvertenties op dat er vrij veel moeders met jonge kinderen in staan, op zoek naar een nieuwe man/vader.
Ik zou denken dat nu, met de verschuiving van de gemiddelde trouw-leeftijd, ook het aantal scheidingen (en zeker met kinderen) wat zal dalen; ik denk nu eenmaal dat je op je 26e beter in staat bent om een dergelijk besluit goed te nemen dan op je 18e. Hoe jonger je bent, hoe meer je je besluit laat afhangen van zaken die later minder van belang blijken.
 
Als alleenstaande moeder in Tsjechie kun je doorgaans niet rondkomen. Vandaar zo veel advertenties.
 
Is het inderdaad niet zo dat het in Tsjechie veel moeilijker is om als alleenstaande moeder rond te komen. Moeilijker werk en wat doe je dan met je kind. Hier is het denk ik allemaal veel beter geregeld. Trouwen of zoeken daarom vrouwen in Tsjechie meer naar een man of zijn de vrouwen (nog) niet zo zelfstandig als hier in Nederland??

Niet meteen boos worden, is meer een vraag van mij.
smile.gif
 
Sas, ik denk niet, dat het hier veel beter geregeld is, want alleenstaande moeder, die geen gebruik wil maken van bijstand of uitkering, kan ook best moeijlijk rondkomen.
Omdat hier geen voor en naschoolse kinderopvang is, of zo duur, dat het voor single moeder niet te betalen is, moet ze partime werken, waardoor ze weer minimaal geld verdient.
Deze maatschappij is eenmaal gemaakt voor tweeverdieners.

Sas:"Trouwen of zoeken daarom vrouwen in Tsjechie meer naar een man of zijn de vrouwen (nog) niet zo zelfstandig als hier in Nederland?"
Zijn nederlandse alleenstaande moeders zelfstandiger dan tsjechische? denk ik niet, hier zijn ze afhankelijk van geld van verschillende instanties.
 
barbie schreef:
Kinderen krijgen a niet trouwen vind ik nog asocialer.

Dat vind ik niet. Waarom moet je trouwen
shocked.gif
als je kind krijgt? Dat was/is in Tsjechie zo je was/ben zwanger dus trouwen. Half tot twee jaar later ging je (meestal) scheiden. Ik ging zelf ook trouwen toen ik zwanger was. En nu ben ik gescheiden.
ooo.gif
 
Tussen samenwonen en trouwen is er volgens mij geen verschil. gevoelsmatig althans. Je hoeft geen boterbriefje om elkaar graag te zien. Persoonlijk ben ik wel getrouwd, tot 2x toe. en de 2de x was voor mij raak. Het is een kwestie van geluk hebben, en er samen voor te gaan, "een goeie Jef is nen tref" wat dat echtscheidingspercentage betreft, ik denk dat de sociale controle de laatste jaren veel soepeler is geworden. Je hoeft je nu niet meer te schamen. Bovendien is de woonmarkt nu geprivatiseerd. ik denk dat de papieren rompslomp ook wat zal verminderd zijn, maar dit is maar een veronderstelling?
 
Wordt dan ook meegenomen bij de niet-gescheiden koppels de stellen die wel samenwonen, ook samen kinderen hebben gekregen en WEL bij elkaar blijven?

Als mensen bewust met elkaar verder willen leven is het m.i. onbelangrijk of er een boterbriefje bijzit.
Het ligt meer aan de toenemende wens van mensen om "vrij" te zijn of misschien veel meer hun toegenomen egoisme.
 
Bovenaan